Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2005, 15:16   #1
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Hoeveel allochtonen op het forum ?

Reeds meerdere malen trachtte ik te vernemen wie er nu als autochtoon (echte vlaming) en wie er als allochtoon (vreemdeling) beschouwd moet worden.
Indien men een belgische IK heeft kan immers "allochtoon" zijn als "nieuwe belg",
of zelfs "Waal" of Niet-Nederlandstalig Brusselaar". Iemand kwam ooit zelfs naar voren met de definitie "Blank zijn". Het thema "huisdskleur" mogen we gerust
vergeten : het is immers perfect mogelijk dat een blank koppel een zwart kind krijgt vanwege genetische avonturen van min of meer verre voorouders
& officiëel zijn er geen racistische politieke partijen....

Laten we eens een volgende definitie aanhouden : echte vlamingen zijn diegenen
die uit 2 vlaamse ouders voortkomen. Dus iemand die Vlaming werd door geboorte uit genaturalizeerde ouders en kinderen heeft, daarvan zijn de kinderen "echte vlamingen". Mijn voorstel is eenvoudig te tellen wie er op dit forum
in het geval is dat hij of zij zichzelf 100 % autochtoon kan noemen.

Dat dit een zeer ruimdenkende interpretatie is hoeft geen betoog : er werden reeds genocides gepleegd op mensen die tientallen generaties in het land waar zij woonden vertoefden en zelfs medailles bekwamen in oorlogen die ze voor hun vaderland uitvochten. Ik besef dus ter dege dat "mijn" definitie hier kan en zal aangevochten worden. Maar zelfs diegenen die vinden dat mijn definitie voor een "allochtoon" niet deugt verzoek ik om loyaal volgens deze definitie
hun "allochtonentelling" te ondergaan - het is op zijn minst instruktief.

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 11 januari 2005 om 15:20. Reden: Peiling toevoegen
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 16:08   #2
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
die uit 2 vlaamse ouders voortkomen. Dus iemand die Vlaming werd door geboorte uit genaturalizeerde ouders en kinderen heeft, daarvan zijn de kinderen "echte vlamingen". Mijn voorstel is eenvoudig te tellen wie er op dit forum
.
Is dit geen erg enge visie op het Vlaming zijn? Voor mij persoonlijk kan iemand uit bv. Turkije, die zich goed heeft geïntegreerd, de taal machtig is en produktief aan onze maatschappij bijdraagt een minstens even goede Vlaming zijn als iemand die geboren is uit twee 'Vlaamse' ouders.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 16:50   #3
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Beste Pinteman,
Dat is de kwestie niet: we kunnen een telling houden om te weten wie er allemaal een belgisch IK heeft op dit forum, maar dit geeft geen relevant resultaat omdat precies een relatief groot gedeelte van de forummers "nieuwe belgen" als allochtonen blijft beschouwen. Met mijn definitie kan men tenminste eens een -als de forummers meewerken- en "objectieve" telling doorvoeren. & Dat er "allochtonen" zijn die
NVA'er of Spiritist of VB-er zijn is duidelijk - zelfs mensen die uiterst rechts nationalist
radikaal of uiterst links internationalist enz... De politieke aspiraties doen zelfs niet ter zake...
Het enige interessante gegeven is de verhouding tussen "echte vlamingen" volgens
de "enge" definitie en de allochtonen volgens dezelfde definitie.

Of hoe "vreemd" is ons dierbaar forum ...
Oud 11 januari 2005, 16:58   #4
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Beste Pinteman,
Dat is de kwestie niet: we kunnen een telling houden om te weten wie er allemaal een belgisch IK heeft op dit forum, maar dit geeft geen relevant resultaat omdat precies een relatief groot gedeelte van de forummers "nieuwe belgen" als allochtonen blijft beschouwen. Met mijn definitie kan men tenminste eens een -als de forummers meewerken- en "objectieve" telling doorvoeren. & Dat er "allochtonen" zijn die
NVA'er of Spiritist of VB-er zijn is duidelijk - zelfs mensen die uiterst rechts nationalist
radikaal of uiterst links internationalist enz... De politieke aspiraties doen zelfs niet ter zake...
Het enige interessante gegeven is de verhouding tussen "echte vlamingen" volgens
de "enge" definitie en de allochtonen volgens dezelfde definitie.

Of hoe "vreemd" is ons dierbaar forum ...
Ik begrijp uw opzet. Maar mijn vraag is dan: waar plaats ik mijzelf? Van moederkant ben ik Vlaming, en heb ik een sterke Vlaamse traditie in de familie, mijn vader is echter afkomstig uit Nederland (Noord-Brabant), bekend echter met de problematiek, en heeft mij ook steeds gesteund in mijn Vlaamse overtuiging. Ik heb nooit anders dan de 'belgische nationaliteit' gehad en ben blank. Kwalificeer ik als autochtoon?

Oud 11 januari 2005, 17:13   #5
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Inderdaad : net als ikzelf (duitse moeder) - mijn kinderen echter zijn gekwalificeerde
"Echte " Vlamingen inclusief hun in china geadopteerde dochter...

Kijk eens hoe multicultureel we zijn !
Oud 11 januari 2005, 20:31   #6
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

leuk ideetje , waarom niet, moet kunnen ....

heb wel wat bedenkingen bij die definite van je ..
de definitie en het daaropvolgende voorbeeldje

Citaat:
Reeds meerdere malen trachtte ik te vernemen wie er nu als autochtoon (echte vlaming) en wie er als allochtoon (vreemdeling) beschouwd moet worden.
Indien men een belgische IK heeft kan immers "allochtoon" zijn als "nieuwe belg",
of zelfs "Waal" of Niet-Nederlandstalig Brusselaar". Iemand kwam ooit zelfs naar voren met de definitie "Blank zijn". Het thema "huisdskleur" mogen we gerust
vergeten : het is immers perfect mogelijk dat een blank koppel een zwart kind krijgt vanwege genetische avonturen van min of meer verre voorouders
& officiëel zijn er geen racistische politieke partijen....

Dat dit een zeer ruimdenkende interpretatie is hoeft geen betoog : er werden reeds genocides gepleegd op mensen die tientallen generaties in het land waar zij woonden vertoefden en zelfs medailles bekwamen in oorlogen die ze voor hun vaderland uitvochten. Ik besef dus ter dege dat "mijn" definitie hier kan en zal aangevochten worden. Maar zelfs diegenen die vinden dat mijn definitie voor een "allochtoon" niet deugt verzoek ik om loyaal volgens deze definitie
hun "allochtonentelling" te ondergaan - het is op zijn minst instruktief.
louter van de definitie ( die heb ik rood onderlijnd ) uitgaande kan/moet men tot in 't oneindige teruggaan daar men ook de ouders moet checken om hun eigenschap 'Vlaming zijn' en men slechts beschikt over die ene definitie

Je bijhorende voorbeeld ( waarschijnlijk mede bedoeld om bovenstaande cirkelredenering te omzeilen ) vertoont tevens ook wat lacunes daar 'genaturalizeerde ouders' ook Waals kunnen zijn , tenzij je dan weer bedoelde dat die ouders zich dan in Vlaanderen zijn komen vestigen en/of beiden Vlaamstalig zijn en/of etc.... weet ik veel nog
om dan uiteindelijk het kleinkind van deze ouders als 'echte Vlaming' te gaan beschouwen zonder je uit te spreken voorwaarden waar de andere ouder van dit kind zou moeten aan voldoen ??

je ziet , een vrij wankelend testcase

Laatst gewijzigd door praha : 11 januari 2005 om 20:35.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 20:43   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat de officiële benadering van het allochtoon zijn bestond in volgende kwalificatie:

Beide of één van de ouders zijn niet in Belgie geboren.

Men kan dit natuurlijk ook uitbreiden tot:

Beide of één van de ouders zijn niet in Europa geboren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 23:13   #8
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik dacht dat de officiële benadering van het allochtoon zijn bestond in volgende kwalificatie:

Beide of één van de ouders zijn niet in Belgie geboren.

Men kan dit natuurlijk ook uitbreiden tot:

Beide of één van de ouders zijn niet in Europa geboren.
zover ik me kan indenken is dat inderdaad juist, circe
Oud 11 januari 2005, 23:18   #9
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

maar ja, 1hanclapping is eerder geïnteresseerd in 't aantal 'echte Vlamingen' , of 'Vlaamse autochtonen' voor wie eerder wil

dus het woordje 'België' in bovenstaande gewoon vervangen door 'Vlaanderen' , lijkt me ruimschoots voldoende en heel wat éénvoudiger dan het oorspronkelijke voorstel van 1handclapping
Oud 12 januari 2005, 15:12   #10
Vlaamsch ende Fier
Banneling

Standaard

Autochtoon, blank, Vlamink en FIER!

Bezoedelaars, raciale gifmengers en zwakkelingen (oa. linkidinkies en psychisch gestoorden) kunnen zich die fiere begrippen niet toeëigenen. Zij zijn een product van de stalinistische verzorgings-extremisten en cultuur-relativistische islam-omhelzers.
Vlaamsch ende Fier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 15:32   #11
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamsch ende Fier

Bezoedelaars, raciale gifmengers en zwakkelingen (oa. linkidinkies en psychisch gestoorden) kunnen zich die fiere begrippen niet toeëigenen. Zij zijn een product van de stalinistische verzorgings-extremisten en cultuur-relativistische islam-omhelzers.
Al ooit eens psychiatrische hulp overwogen?
Oud 12 januari 2005, 15:33   #12
Vlaamsch ende Fier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Al ooit eens psychiatrische hulp overwogen?
Mag ne mens zijn gedacht al niet meer zeggen? Wie is hier de zot?
Vlaamsch ende Fier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 15:35   #13
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamsch ende Fier

Ik mag hopen dat je dit mailt vanuit een gesloten instelling, tijdens het wekelijkse internet-uurtje?

Oud 12 januari 2005, 16:02   #15
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Ik mag hopen dat je dit mailt vanuit een gesloten instelling, tijdens het wekelijkse internet-uurtje?
Oud 12 januari 2005, 16:03   #16
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Een goeie spiegel zal je helpen. 8)
Oud 12 januari 2005, 18:43   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw definitie is geenszins correct. Geen enkel volk is immers op dat vlak "zuiver" (voor zover we dit besmet woord kunnen gebruiken). In ieder volk is er een bepaalde inwijking geweest waardoor leden van andere volkeren werden geassimileerd en opgenomen.

Bepaalde Russen hebben Duitse familienamen; sommige Duitsers en Oostenrijkers dragen Slavische namen; in Nederland dragen sommige Duitse familienamen, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 20:19   #18
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Bij mij: ouders Belg, grootouders Belg, overgrootouders Belg. Vind het overigens maar een idiote telling, maar filantropisch als ik ben help ik onze handclapping toch maar.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 02:28   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Bepaalde Russen hebben Duitse familienamen; sommige Duitsers en Oostenrijkers dragen Slavische namen; in Nederland dragen sommige Duitse familienamen, enzovoort.
Bovendien is het onjuist aangezien de naam door de vader wordt doorgegeven.
Vlaamse moeder + vreemde vader = vreemde naam.
Vreemde moeder + Vlaamse vader = Vlaamse naam.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 18:54   #20
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Is dit geen erg enge visie op het Vlaming zijn? Voor mij persoonlijk kan iemand uit bv. Turkije, die zich goed heeft geïntegreerd, de taal machtig is en produktief aan onze maatschappij bijdraagt een minstens even goede Vlaming zijn als iemand die geboren is uit twee 'Vlaamse' ouders.
Die persoon uit Turkije zal inderdaad een brave mens zijn die over alle Belgische rechten (en plichten) mag beschikken. Maar noem hem dan een Marokkaanse Belg, dat is toch geen schande? Stel dat een zwarte Afrikaan in China gaat wonen met zijn Afrikaanse vrouw. Ze krijgen daar mettertijd kinderen. En dat zijn dus echte "Chinezen"??? Het gaat hier niet over racisme, meer- of minderwaardigheid enz maar over logisch blijven. Een koe die een aantal jaar in een paardenstal doorbrengt = paard? Ik kan me al een beetje inbeelden wat voor soort reacties sommigen hierop menen te moeten hebben, maar zoals we het de laatste jaren meemaken klopt er toch iets niet...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be