![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Gaat u der Untergang zien | |||
Ja, ik hou van Hitler |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,70% |
Ja, lijkt me interessant |
![]() ![]() ![]() |
32 | 86,49% |
Nee, geef mij maar de nieuwste Plop film |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,70% |
Nee, geen tijd |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,70% |
Nee, ik ben een linkiewinkie en haat alles wat ook maar met Hitler te maken heeft |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Nee, is mijn genre niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,41% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Wie is van plan hem te gaan zien
Der untergang gaat over de laatste dagen van WOII. Het is een controversiële film omdat Hitler (gespeeld door Bruno Ganz) ![]() hier als een mens afgebeeld wordt. Er zijn ook andere dingen in zoals jongens van 14/15 jaar (Hitlerjugend) die in de straten van Berlijn vechten. Frau Goebbles die haar kinderen vergiftigd en zo mee de dood injaagt. Enkele gegevens: Genre Drama Category Feature Film Cinema Year of Production 2004 Director Oliver Hirschbiegel Screenplay Bernd Eichinger Director of Photography Rainer Klausmann Editor Hans Funck Music by Stephan Zacharias Production Design Bernd Lepel Producer Bernd Eichinger Production Company Constantin Film/Munich, in co-production with NDR/Hamburg, WDR/Cologne, Degeto Film/Frankfurt, ORF/Vienna, EOS Production/Munich, RAI Cinema/Rome Principal Cast Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes, Juliane Koehler, Heino Ferch, Christian Berkel, Matthias Habich, Thomas Kretschmann Special Effects The Nefzers Length 155 min, 4,240 m Format 35 mm, color, 1:1.85 Original Version German Subtitled Versions English, Dutch, etc Sound Technology 5.1 Dolby Digital Festival Screenings Toronto 2004 (Gala) With backing from FilmFernsehFonds Bayern, Bayerischer BankenFonds, Filmfoerderungsanstalt (FFA) German Distributor Constantin Film Verleih/Munich Poster ![]() bekijk trailer smallband bekijk trailer middelband bekijk trailer breedband Meer info op: officiële duitstalige site officiële nederlandstalige site IMDB |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hitler was een mens en het is goed dat wij daaraan herinnerd worden. Het wordt pas erg als we beginnen te denken dat Hitler een soort aberratie is, iets dat eigenlijk niet kan en dus ook niet meer zal gebeuren. Neen, de mens is wel degelijk in staat om die dingen te doen. Ook vandaag in 2005. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen ik heb de documentaire met de secretaresse van Hitler al gezien.
Misschien dat ik hem ooit eens op DVD bekijk of zo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Toch een vraag, waarom wordt in de vragenstelling geinsinueerd dat linkiewinkies deze film niet willen zien.
Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 12 januari 2005 om 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() ik "hou" van Hitler als figuur, niet als mens of als politieker.
Hij is zeker geniaal geweest ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Deze poll zegt eigenlijk veel over de starter.
Volgens jou kan de enige motivatie om die film te zien, het goedkeuren van Hitlers daden zijn? Mits je als enige werkelijke motivatie om 'm niet te zien, het haten van Hitler vooropstelt. haten <==> houden van. Beetje raar niet? Ik wil 'm zien, en ik word hier op 't forum als linkiewinkie bestempelt, dus daar gaat je theorietje ![]()
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Ik kijk echt uit naar "Der Untergang", heb er al veel over gelezen en gehoord, o.m. van een Duitse kennis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Ik wacht tot ik hem van het internet kan plukken denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Ik hem 'm al gezien ...het is net zoals het uitstekende boek van W. Shirer , "opkomst en ondergang van het derde rijk (" meest geprezen naslagwerk).... leerrijk voor gekken die toch nog iets goed in hitler zouden willen zien. De fim is niet alleen historisch zeer correct , maar de beelden van het verwoeste berlijn zijn ook levensecht. ook leuk om te zien hoe dat Hitler zijn heil zoekt in het geven van bevelen aan onbestaande troepen ...die man had allang alle werkelijkheidsbesef verloren. En hoe een generaal die door hitler bij zich geroepen wordt omdat hij zich zou teruggetrokken hebben voor de vijand ...plots tot obeberbevelhebeber van de verdediing van berlijn werd epromoveerd. Hitler wou uiteindelijk z'n eigen volk alle levenskansen ontnemen , omdat ze zogezegd gefaald hadden ... het zogenaamde nero-bevel ( vernietiging van transport wegen , bruggen etc). De acteerprestaties zijn van een zzer hoog niveau ...
De moeite zeker waard , maar je zult niet meteen met een smile uit de bioscoop komen... De film speelt zich ook grotendeels af in de donkere bunker en berlijn in de nacht. Laatst gewijzigd door ilfalco : 12 januari 2005 om 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Alleen al om die verfrissende aanpak lijkt de film me zeer interessant. Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 12 januari 2005 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Dat lijkt mij gewoon een interresante film.ik ben geen nazi hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat de controverse over de film enkel in Duitsland plaats heeft, om begrijpelijke redenen. Ik heb hier nog niets gelezen of gezien dat op een controverse lijkt, niet in de krant en niet op TV.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In Duitsland werd er vooral heel erg geprotesteerd tegen het menselijke van Hitler. Dit heeft trouwens niets met al dan niet links of rechts-zijn te maken maar heeft een begrijpelijke psychologische reden. Door Hitler als monster af te schilderen werd hun collectieve geweten gesust ivm de wandaden van hun eigen ouders en grootouders. Deze film moet als een klets water in hun gezicht aanvoelen.
![]() |