Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2005, 17:19   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Hoge opkomst voor Iraakse verkiezingen

Citaat:
Hoge opkomst voor Iraakse verkiezingen

Rond 17 uur (15 uur Belgische tijd) hebben de stembureaus in Irak de deuren gesloten. De eerste vrije verkiezingen in meer dan 50 jaar zijn daarmee achter de rug. Ondanks scherpe veiligheidsmaatregelen vielen er meer dan dertig doden bij verschillende aanslagen. Toch lag de opkomst relatief hoog.
Volgens de kiescommissie heeft meer dan zeventig procent van de ingeschreven kiezers een stem uitgebracht. En dat is veel, vooral gezien het grote aantal aanslagen waaronder het land de hele dag gebukt ging. Er vielen minstens 36 doden vandaag. Zo’n 96 mensen raakten gewond. Het ging vooral om zelfmoordaanslagen.
www.standaard.be
Velen op dit forum zullen dat niet graag lezen....

Laatst gewijzigd door Chipie : 30 januari 2005 om 17:20.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 17:22   #2
sinan123
Banneling

Standaard

Goed nieuws
(behalve die aanslagen dan)

Laatst gewijzigd door sinan123 : 30 januari 2005 om 17:22.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 17:44   #3
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoge opkomst voor Iraakse verkiezingen

Rond 17 uur (15 uur Belgische tijd) hebben de stembureaus in Irak de deuren gesloten. De eerste vrije verkiezingen in meer dan 50 jaar zijn daarmee achter de rug. Ondanks scherpe veiligheidsmaatregelen vielen er meer dan dertig doden bij verschillende aanslagen. Toch lag de opkomst relatief hoog.
Volgens de kiescommissie heeft meer dan zeventig procent van de ingeschreven kiezers een stem uitgebracht. En dat is veel, vooral gezien het grote aantal aanslagen waaronder het land de hele dag gebukt ging. Er vielen minstens 36 doden vandaag. Zo’n 96 mensen raakten gewond. Het ging vooral om zelfmoordaanslagen.
www.standaard.be

Demografische kaart van Iraq is gewijzigd na val van Bagdad. De Koerden overal ter wereld stroomden naar Kerkük. Er zijn naar schattng 350 000 koerden naar Kerkuk gearriveerd. Ik wil eventjes vermelden dat er in Kerkuk ongeveer envenveel Koerden als Turkmenen woonden. Straks gaan ze daar ook eventjes claimen dat Kerkük en Mousoul een Koerdische stad is. Burgeroorlog is op komst

Hoe geloofwaardig kan een verkiezing wel zijn, waar een groot deel van bevolking afgezegd heeft. Soennieten hebben niet gestemd. Daarbij zijn er ook honderdduizenden niet gaan stemmen uit angst voor bomaanslagen.

Iraakse bevolking mogst eerste keer stemmen in hun leven. Opkomst moest dus rond 90 a 95% procent liggen.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 17:52   #4
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Het iraakse volk heeft zich niet laten intimideren door Alzwarqawi en consoorten
Oud 30 januari 2005, 17:53   #5
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Demografische kaart van Iraq is gewijzigd na val van Bagdad. De Koerden overal ter wereld stroomden naar Kerkük. Er zijn naar schattng 350 000 koerden naar Kerkuk gearriveerd. Ik wil eventjes vermelden dat er in Kerkuk ongeveer envenveel Koerden als Turkmenen woonden. Straks gaan ze daar ook eventjes claimen dat Kerkük en Mousoul een Koerdische stad is. Burgeroorlog is op komst

Hoe geloofwaardig kan een verkiezing wel zijn, waar een groot deel van bevolking afgezegd heeft. Soennieten hebben niet gestemd. Daarbij zijn er ook honderdduizenden niet gaan stemmen uit angst voor bomaanslagen.

Iraakse bevolking mogst eerste keer stemmen in hun leven. Opkomst moest dus rond 90 a 95% procent liggen.
El Turco... U bent toch niet aan het lurken?
Dat die soennieten die meer dan 60 jaar de beest hebben uitgehangen, verkiezingen niet zien zitten, dat zult U ook wel met een beetje goede wil begrijpen (die moslimpaljassen, zijn voor zover ze niet uit het buitenland komen, meestal soennieten of vergis is me)...
Maar ja, alls de hele weldenke wereld die verkieziengen een succes vinden (zie eens wat een toffe reacte van Sinan), dan schrijft U dat hier maar om wat te schofferen... Laat dat toch over aan SteveWonder en Cie .

Dat de problemen niet opgelost zijn, dat zal ook wel iedereen weten... Waarschijnlijk toch een stap in de goede richting... Zowel voor de Irakezen, de Arabische landen (waar nog noioit echte verkiezingen werden gehouden) en de moslimwereld zullen er normalitr enkel bij winnen.

Maar kortelings zullen we wel de ware toedracht van de zaak kennen... als onze gerenommeerde onderzoekjournalist terug is...
Oud 30 januari 2005, 18:08   #6
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Ook opgevallen bij de 7de dag, hoe snel ze verder gingen met iets anders nadat die ene gast (irakees) zei dat het nu beter was dan met saddam. Toch opmerkelijk hoe graag ze hier negatief nieuws willen geven, maar als blijkt dat de amerikanen toch iets goed doen dan...
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 18:15   #7
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
El Turco... U bent toch niet aan het lurken?
Dat die soennieten die meer dan 60 jaar de beest hebben uitgehangen, verkiezingen niet zien zitten, dat zult U ook wel met een beetje goede wil begrijpen (die moslimpaljassen, zijn voor zover ze niet uit het buitenland komen, meestal soennieten of vergis is me)...
Maar ja, alls de hele weldenke wereld die verkieziengen een succes vinden (zie eens wat een toffe reacte van Sinan), dan schrijft U dat hier maar om wat te schofferen... Laat dat toch over aan SteveWonder en Cie .

Dat de problemen niet opgelost zijn, dat zal ook wel iedereen weten... Waarschijnlijk toch een stap in de goede richting... Zowel voor de Irakezen, de Arabische landen (waar nog noioit echte verkiezingen werden gehouden) en de moslimwereld zullen er normalitr enkel bij winnen.

Maar kortelings zullen we wel de ware toedracht van de zaak kennen... als onze gerenommeerde onderzoekjournalist terug is...
We praten precies verschillende taal.

Ik zeg dat er in Noord-Irak burgerloog op komst is.
Als Talabani & Barzani een eigen Koerdische staat willen oprichten in een gebied waar Koerden nipte meerderheid hebben. Na val van Irak, toen mensen allemaal bibilotheken, musea,... aan het bestormen waren, vielen de Koerden overheidsgebouwen aan staken demografische gegevens in brand.

Als er nu 350 000 extra Koerden van andere gebieden naar Kerkuk komen om te stemmen. Wat zal reactie van Turkmenen, Arabieren en Assyriërs zijn?

Dat vluchtelingen uw stad innemen en hun eigen staat oprichten, dat ze grootste stukje zullen krijgen van het oliekoekse. Die olie kan een onafhankelijke Koerdische staat in Irak financieren. Die Koerdische staat zal voor onrusten zorgen in Iran, Syrië en voornamelijk in Turkije.

Wanneer er een koerdische staat is, dan zal bekeerde jood talabani met zijn rasgenoten (israeliers) voor terreur zorgen in midden-oosten. Zo zullen joden in Israel altijd maar grondjes kopen in Irak. Ze hebben al groot stuk gekocht in Kerkuk.

Het is ook een feit dat joodse vrouwen naar Sanlurfa,Turkije (geboorteplaats van Abraham) komen om Sanliurfa als geboorteplaats voor hun kind te laten toewijzen.

Het is ook feit dat de er sionistische droom is dat alle gebieden bevat tussen Nijl en Eufraat.

Tegen sionisme ben ik bereid om samen met Arabieren, Perzen zelfs met spinazis te werken.
Oud 30 januari 2005, 18:18   #8
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Het iraakse volk heeft zich niet laten intimideren door Alzwarqawi en consoorten
In manchester zijn rellen uitgebroken met irakezen omdat de verkiezingen door de amerikanen zouden georganiseerd zijn!

ik zou alvast blij zijn na 50 jaar nog eens vrij te mogen gaan kiezen

Vroeger zou men neergeknald worden omdat men niet saddam koos

Nu knalleen ze u neer omdat je gaat stemmen!!

wie begrijpt daar nu nog iets van en diene alzwarqawi kan mijn kl*ten wel kussen met zijn extreem gedachtengoed : democratie is in strijd met de islam!!!
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 18:26   #9
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
We praten precies verschillende taal.

Ik zeg dat er in Noord-Irak burgerloog op komst is.
Als Talabani & Barzani een eigen Koerdische staat willen oprichten in een gebied waar Koerden nipte meerderheid hebben. Na val van Irak, toen mensen allemaal bibilotheken, musea,... aan het bestormen waren, vielen de Koerden overheidsgebouwen aan staken demografische gegevens in brand.

Als er nu 350 000 extra Koerden van andere gebieden naar Kerkuk komen om te stemmen. Wat zal reactie van Turkmenen, Arabieren en Assyriërs zijn?

Dat vluchtelingen uw stad innemen en hun eigen staat oprichten, dat ze grootste stukje zullen krijgen van het oliekoekse. Die olie kan een onafhankelijke Koerdische staat in Irak financieren. Die Koerdische staat zal voor onrusten zorgen in Iran, Syrië en voornamelijk in Turkije.

Wanneer er een koerdische staat is, dan zal bekeerde jood talabani met zijn rasgenoten (israeliers) voor terreur zorgen in midden-oosten. Zo zullen joden in Israel altijd maar grondjes kopen in Irak. Ze hebben al groot stuk gekocht in Kerkuk.

Het is ook een feit dat joodse vrouwen naar Sanlurfa,Turkije (geboorteplaats van Abraham) komen om Sanliurfa als geboorteplaats voor hun kind te laten toewijzen.

Het is ook feit dat de er sionistische droom is dat alle gebieden bevat tussen Nijl en Eufraat.

Tegen sionisme ben ik bereid om samen met Arabieren, Perzen zelfs met spinazis te werken.
Dat is waar, El Turko... Spinazie is beter en gezonder dan weed...

Oud 30 januari 2005, 22:12   #10
Gertj3
Minister

Standaard

De Iraakse Kiescommissie is erg tevreden: volgens de officiële schattingen zou ruim zestig procent van de ingeschreven kiezers zijn stem hebben uitgebracht.
Oud 30 januari 2005, 23:40   #11
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Koerdische vrouw en haar zoon voor hun [size=4]tijdelijk [/size]onderkomen in een stadion in Kirkuk Foto Newsha Tavakolian

Naast de vrouw en haar zoon zijn er tienduizenden die in stadions "camperen".

In Kirkuk is niemand een Irakees

Morgen worden in Irak verkiezingen gehouden. In Kirkuk, dat wordt opgeëist door Koerden, Arabieren en Turkmenen, bedreigen ze de broze vrede.

Door onze correspondent Thomas Erdbrink
Bij dit artikel• ACHTERGROND - Iraakse verkiezingen in feiten

KIRKUK, 29 JAN. In wat nu al een grijs verleden lijkt, was de sunnitische sjeik Ghassan Nuzhir al-Assi volksvertegenwoordiger in het nationale parlement van Irak. Voordat de Amerikanen in 2003 het land binnenvielen was hij een gerespecteerde hoogwaardigheidsbekleder, als vertegenwoordiger van de oliestad Kirkuk.

Nu zit hij met negen andere sjeiks in traditioneel gewaad op plastic stoelen in een dorre tuin, ergens in de stad. Een kantoor heeft hij niet meer. Dat is ,,ingepikt'', zegt hij, door de Koerden die in het kielzog van de Amerikaanse invasie in april 2003 de stad innamen.

De sjeiks bevinden zich op de binnenplaats van het kantoor van de enig overgebleven onafhankelijke sunnitische partij die morgen in Kirkuk aan de Iraakse verkiezingen meedoet. Een paar campagnemedewerkers van de 'Iraakse Republikeinse Groep' zijn in de weer met posters en stickers. De Iraakse nationale vlag is hun partijembleem en de leus [size=4]'Kirkuk voor alle Irakezen'[/size] is hun stemmentrekker.

Probleem is dat er in Kirkuk nog maar weinig Irakezen te vinden zijn. Sinds de oorlog is iedereen er [size=4]sunniet, shi'iet, Koerd of Turkmeen.[/size] Hele wijken hullen zich in de kleur van hun nationaliteit of geloof. Shi'ieten hebben zwarte vlaggen aan hun auto's hangen, als teken dat ze nog steeds rouwen om hun in 680 gestorven Imam Hussein. De Koerden versieren hun woningen met hun rood-wit-groene vlag met zon, de semi-officiële driekleur van Koerdistan. De Turkmenen verven hun partijkantoren helemaal blauw en rijden in colonnes door de stad, zwaaiend met hun blauwe vlag met halve maan en sterren. Soms schieten ze in de lucht. De sunnieten, decennialang de machthebbers in Irak, moeten het doen met de Iraakse nationale vlag, waar niemand meer aandacht aan schijnt te schenken. Het Iraakse verzet lijkt hun grootste bondgenoot.

Na de oorlog besloot sjeik Assi dat Irak, en Kirkuk in het bijzonder, niet gebaat zou zijn bij zijn afwezigheid in de politiek. Aangezien hij voor de oorlog 'onafhankelijk' volksvertegenwoordiger was, geen lid van de inmiddels verboden Ba'ath-partij van Saddam Hussein, meldde hij zich bij de Amerikanen om Kirkuk te redden.

Drie maanden lang zat Assi in het nieuwe, tijdelijke bestuur van de stad, dat was samengesteld op basis van afkomst. De Koerden hadden de meeste zetels, gevolgd door de andere groepen. Dat democratie de wil van de meerderheid is, begon Assi al snel te irriteren. ,,Steeds weer begonnen de Koerden te klagen over de Arabieren die allemaal dieven en moordenaars zouden zijn'', vertelt Assi. De gezichten achter de zonnebrillen van de andere sjeiks verstarren. ,,De Amerikanen luisterden alleen naar de Koerden en niemand luisterde naar ons. We kregen niets gedaan, dus heb ik de raad verlaten.

,,En daarnaast vormen de Koerden helemaal geen meerderheid in de provincie Kirkuk'', aldus sjeik Assi.

bron: nrc
De 'stabiele' situatie in Noord-Irak kan sebiet veranderen.

Laatst gewijzigd door JusticeLover : 30 januari 2005 om 23:42.
Oud 31 januari 2005, 03:42   #12
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Is er nog steeds sprake van 70% opkomst ?

Hier en daar zie ik nu 60% als cijfer ...
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 09:39   #13
dOOmsd8y
Vreemdeling

dOOmsd8y's schermafbeelding

Standaard

Het stemmen ging goed volgens de Amerikanen ,maar wacht maar tot de stemmen geteld zijn dat zal wat anders zijn denk ik.
dOOmsd8y is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 10:40   #14
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Is er nog steeds sprake van 70% opkomst ?

Hier en daar zie ik nu 60% als cijfer ...
60 % is het geworden dacht ik .

Laatst gewijzigd door garfield : 31 januari 2005 om 10:40.
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 11:48   #15
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dOOmsd8y
Het stemmen ging goed volgens de Amerikanen ,maar wacht maar tot de stemmen geteld zijn dat zal wat anders zijn denk ik.
wat bedoel je hiermee?
Oud 31 januari 2005, 12:28   #16
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dOOmsd8y
Waarom?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 14:04   #17
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Heel de dag door door was één "goed nieuwsshow op de grote Amerikaanse zenders.
Nu is zelfs weer uitgelekt dat 3 journalisten elk 25000$ hebben ontvangen van de overheid om positivie dingen over Irak te schrijven.
't Is zelfs op het VTM journaal geweest, dus illwill en Chipie zullen het ditmaal misschien ook eens gezien hebben. Moet ik weer niet op zoek naar allerlei bronnen om die simplisten te bewijzen dat zulke dingen gebeuren.
Oud 31 januari 2005, 15:41   #18
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Erg leuk is hoe ze op CNN zeggen 'Iraqi voters produced the necessary documents'. Wat een elegante manier om niet te moeten zeggen dat je kon stemmen op vertoon van je voedselbonnen.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 15:59   #19
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Heel de dag door door was één "goed nieuwsshow op de grote Amerikaanse zenders.
Nu is zelfs weer uitgelekt dat 3 journalisten elk 25000$ hebben ontvangen van de overheid om positivie dingen over Irak te schrijven.
't Is zelfs op het VTM journaal geweest, dus illwill en Chipie zullen het ditmaal misschien ook eens gezien hebben. Moet ik weer niet op zoek naar allerlei bronnen om die simplisten te bewijzen dat zulke dingen gebeuren.
Hi Steve,
Het was nochtans Exodus die me de gevraagde bron opgaf... Ik begrijp het hoor... als men onder diverse nicks bezig is, is dat altijd niet simpel

En hoeveel € ontvangt U om steeds negatieve dingen over Irak te schrijven en door wie wordt U voor uw onderzoekjournalistiek betaald?

Gezien ik nooit VTM bekijk (U weet wel... ik ben een meerwaardekijker ), waar kan ik dat ergens vinden (Exodus mag ook antwoorden...)?
Oud 31 januari 2005, 16:24   #20
ashrawi
Lokaal Raadslid

ashrawi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
wie begrijpt daar nu nog iets van en diene alzwarqawi kan mijn kl*ten wel kussen met zijn extreem gedachtengoed : democratie is in strijd met de islam!!!
En de gedeelte die is gaan stemmen? zijn dat dan geen moslims?
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be