![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
13 jaar cel voor leider van ’Black Demolition’
BRUSSEL - De correctionale rechtbank van Brussel heeft Fabrice D. veroordeeld tot dertien jaar effectieve gevangenisstraf. De twintigjarige Congolese beklaagde geldt algemeen als de leider van ’Black Demolition’, een Brusselse stadsbende die extreme gewelddaden pleegde. Fabrice D. werd door de rechtbank schuldig bevonden aan drie pogingen tot doodslag, twee groepsverkrachtingen - als leider van een misdaadbende - een reeks diefstallen met geweld en meerdere gevallen van slagen en verwondingen. ------------------------ die vent krijgt 13 jaar! Dat is NIKS voor wat hij heeft gedaan. Terugsturen naar congo, of hier nuttige (of onnuttige |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Zijn er rechtszaken waarmee je dit kunt vergelijken? Welke straffen werden daar uitgesproken? Of in onze omringende landen?
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
schuldig aan drie pogingen tot doodslag is eigenlijk schuldig aan drie moordpogingen en dan is 13 jaar wel bitter wenig vind ik |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
|
Citaat:
Met andere woorden, als je iemand vermoord hebt, kan je straffeloos gaan verkrachten in't wilde weg, mensen slaan, beroven, intimideren. Je krijgt enkel een straf voor't zwaarste, de moord dus.
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Banneling
|
De enige oplossing hiervoor is, zoals men in Nederland tracht in te voeren, alle criminelen van vreemde afkomst terug naar hun thuisland te sturen !
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ! |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
Citaat:
De gerechtelijke definitie is volgens mij te verouderd hiervoor trouwens. De doodslag in de wetboeken betekent onopzettelijke moord, bepaalt in de tijd toen je losgelopen paard een voetganger kon vertrappelen... Toen stond men er niet bij stil dat doodslag ook wel eens één of andere HIV-besmette congolees kon zijn die tijdens z'n condoom-loze verkrachtingen het mes te diep in de keel drukte van de slachtoffers Ik zou vragen voor z'n ophanging...
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vele van die black demolition gasten zijn net die kinderen geweest die ze naar hier hebben gebracht omdat ze een geweldadig kinderverleden hadden. Sommigen waren bv als kindsoldaten ingelijft en hebben wel één en ander in hun kop die niet meer klopt. Het was alvast een vergissing die naar hier te laten komen, dit was voorspelbaar.
Maar goed, 13 jaar uitzitten dat 365 x13 en dat komt op 4745 nachten en dagen. Doe die tijd gevoelsmatig maar gerust nog eens maal 3! Komt daar nog bij dat andere zaken best nog eens in onderzoek kunnen lopen want dat weten wij niet en die komen dan nog eens apart er bovenop. Dus het zou best kunnen dat dit geval nog gaat oplopen. Het is in ieder geval zeker dat die in de gevangenis nu een eigen netwerk zullen gaan uitbouwen en we er later nog meer zullen van te horen krijgen. |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Die dertien jaar kunnen effectief dertien jaar zijn...
De wet Lejeune werkt niet automatisch; dus je kan niet zomaar besluiten dat 13=4. Als ik zie hoe dat krapuultje zich gedroeg in de rechtzaal gok ik toch eerder op 13 jaar effectief + nog wat "lastige" begeleidingsmaatregelen achteraf. Maar zoals in alle posts (verontwaardigd of niet) over de strafmaat gekoppeld aan misdrijven... Zonder expertise en zonder gedegen dossierkennis kan je daar eigenlijk niet over oordelen. Je kan niet -zoals in de middeleeuwen gebruikelijk was- een "vast tarief" plakken op de verschillende misdrijven. Je kan al evenmin een straftoemeting baseren op het "wraakprincipe", want dan krijg je een gedrocht dat buiten alle proporties staat. De enige maatstaf die je kan hanteren is deze die je baseert op wetenschappelijk onderzoek naar de bijdrage die de strafmaat levert tot de veiligheid in de samenleving. Onder andere leid je dat af uit het risico op recidive. De rest klinkt leuk, stoer en populistisch vooral, maar doet eigenlijk niet terzake.
|
|
|
#13 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
[quote=de Vexille]Die dertien jaar kunnen effectief dertien jaar zijn...
De wet Lejeune werkt niet automatisch; dus je kan niet zomaar besluiten dat 13=4. Als ik zie hoe dat krapuultje zich gedroeg in de rechtzaal gok ik toch eerder op 13 jaar effectief + nog wat "lastige" begeleidingsmaatregelen achteraf. Maar zoals in alle posts (verontwaardigd of niet) over de strafmaat gekoppeld aan misdrijven... Zonder expertise en zonder gedegen dossierkennis kan je daar eigenlijk niet over oordelen. Je kan niet -zoals in de middeleeuwen gebruikelijk was- een "vast tarief" plakken op de verschillende misdrijven. Je kan al evenmin een straftoemeting baseren op het "wraakprincipe", want dan krijg je een gedrocht dat buiten alle proporties staat. De enige maatstaf die je kan hanteren is deze die je baseert op wetenschappelijk onderzoek naar de bijdrage die de strafmaat levert tot de veiligheid in de samenleving. Onder andere leid je dat af uit het risico op recidive. naar mijn oordeel laat men dit stuk ongeluk best niet te vroeg vrij want ik schat de kans op recidive veel groter in dan op herstel . er zijn nu eenmaal kerels zoals den deze en de beruchte Ben Allal die niet meer voor verbetering vatbaar zijn |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
13 jaar is lang voor een dader om in een gevangenis te gaan zitten, maar ook weer heel kort. Zeker met die z'n palmares. Leuke jongen!
|
|