Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2005, 13:07   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Brt

Gisteren was de VRT blijkbaar gekaapt door BUB'ers want bij Ter Zake was er een prachtige reportage over Bevekom/Beauvechain een Waals dorpje net onder de taalgrens. 1 op 4 inwoners zijn er Vlamingen.

Alle mensen, Vlamingen en Walen, die geïnterviewd werden waren het erover eens: de problemen tussen Vlamingen en Walen bestaan gewoon niet. Niet in Bevekom, nergens. Eén Vlaams gezin vertelde dat ze in 't begin nog niet goed wisten waar alle Waalse partijen voor stonden maar dat ze nu enkel voor kandidaten kozen die radicaal tegen de splitsing van ons land gekant waren.

Alle Vlamingen werden hartelijk ontvangen, en een dame die in 't begin enkel Nederlands kon werd goed opgevangen door de gemeenschap, en nooit geminacht - zoals populaire clichés van mensen met oneerbare bedoelingen ons proberen wijs te maken.

Een Waalse dame was in gesprek met een Vlaams koppel, en ze sloeg de nagel op de kop: "Vlaming of Waal, wat maakt dat toch uit? Wij zijn toch één grote familie! Die problemen tussen Vlamingen en Walen, daar heb ik nog nooit iets van gemerkt! Wie vindt die toch uit?? Zeker die politici met hun grote bek. Dat ze het gewone volk eens met rust laten!" En dan volgt een pleidooi voor individuele tweetaligheid, ze vindt dat de politiek de Walen meer kans moet geven om Nederlands te leren.

Alle mythes en griezelverhalen van flaminganten en rattachisten worden door deze reportage op 10 minuten de grond in geboord. Er bestaan geen Vlaams-Waalse problemen. Er bestaan enkel machtsgeile politici. Bij deze reportage voelde ik hoop, omdat de vrt blijkbaar terug op het rechte pad zit en omdat de Belgen duidelijk kunnen zien dat de flaminganten liegen. Ten tweede voel ik echter schaamte. Schaamte dat wij ons prachtige land, het laatste bastion van eenheid in verscheidenheid, moeten delen door misselijkmakende verraders die niets liever willen dan het kapotmaken. Ik schaam me dat de Belgen op zo'n mensen stemmen. En ik schaam me dat België, met haar technologische superioriteit, nog altijd geen geneesmiddel gevonden heeft voor de kwellende ziekte die flamingantisme wel moet zijn.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 13:08   #2
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

ach ja ...
worden ze dan binnenkort zoals in Voeren vroeger ook uit de sociale woningen weggepest ?

Laatst gewijzigd door lievendr : 9 februari 2005 om 13:37.
lievendr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 13:42   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Welk "bastion van eenheid"? Het pre-1970 bastion onder Waalse voogdij, of het post-1970 bastion toen het gebrek aan eenheid politiek werd vertaald?

Het is nu wachten op de eerste reportage waar nog eens over "Vlaanderen" gesproken wordt om de VRT weer tot Flamingantisch nest gebombardeerd te zien worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
En ik schaam me dat België, met haar technologische superioriteit, nog altijd geen geneesmiddel gevonden heeft voor de kwellende ziekte die flamingantisme wel moet zijn.
Ziekte? Blijkbaar hanteert Patriot met zijn oneerbare bedoelingen zelf graag populaire clichés.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 13:45   #4
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

In die harmonische gemeente hebben de Walen veel Nederlands geleerd en met faciliteiten rondgestrooit?
Oud 9 februari 2005, 14:14   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren was de VRT blijkbaar gekaapt door BUB'ers want bij Ter Zake was er een prachtige reportage over Bevekom/Beauvechain een Waals dorpje net onder de taalgrens. 1 op 4 inwoners zijn er Vlamingen.

Alle mensen, Vlamingen en Walen, die geïnterviewd werden waren het erover eens: de problemen tussen Vlamingen en Walen bestaan gewoon niet. Niet in Bevekom, nergens. Eén Vlaams gezin vertelde dat ze in 't begin nog niet goed wisten waar alle Waalse partijen voor stonden maar dat ze nu enkel voor kandidaten kozen die radicaal tegen de splitsing van ons land gekant waren.

Alle Vlamingen werden hartelijk ontvangen, en een dame die in 't begin enkel Nederlands kon werd goed opgevangen door de gemeenschap, en nooit geminacht - zoals populaire clichés van mensen met oneerbare bedoelingen ons proberen wijs te maken.

Een Waalse dame was in gesprek met een Vlaams koppel, en ze sloeg de nagel op de kop: "Vlaming of Waal, wat maakt dat toch uit? Wij zijn toch één grote familie! Die problemen tussen Vlamingen en Walen, daar heb ik nog nooit iets van gemerkt! Wie vindt die toch uit?? Zeker die politici met hun grote bek. Dat ze het gewone volk eens met rust laten!" En dan volgt een pleidooi voor individuele tweetaligheid, ze vindt dat de politiek de Walen meer kans moet geven om Nederlands te leren.

Alle mythes en griezelverhalen van flaminganten en rattachisten worden door deze reportage op 10 minuten de grond in geboord. Er bestaan geen Vlaams-Waalse problemen. Er bestaan enkel machtsgeile politici. Bij deze reportage voelde ik hoop, omdat de vrt blijkbaar terug op het rechte pad zit en omdat de Belgen duidelijk kunnen zien dat de flaminganten liegen. Ten tweede voel ik echter schaamte. Schaamte dat wij ons prachtige land, het laatste bastion van eenheid in verscheidenheid, moeten delen door misselijkmakende verraders die niets liever willen dan het kapotmaken. Ik schaam me dat de Belgen op zo'n mensen stemmen. En ik schaam me dat België, met haar technologische superioriteit, nog altijd geen geneesmiddel gevonden heeft voor de kwellende ziekte die flamingantisme wel moet zijn.
Als ge A zegt moete ook B zeggen.
Ge vergeet die woorden van die Vlaamse vrouw die zegt: wij wonen hier in een Waals dorp en passen ons aan en vragen GEEN faciliteiten als Vlamingen.
En dan wat betreft die dame die in gesprek was met dat Vlaams koppel zei inderdaad dat er meer moest gedaan worden om de kinderen Nederlands te leren maar zelf sprak ze Frans en ook dat Vlaams koppel sprak Frans en toen de reporter aan haar vroeg: gaat u ook een inspanning doen om Nederlands te leren? antwoorde ze vlakaf....die mensen hier verstaan me toch....is ni moeilijk, dat Vlaams koppel had zich aangepast en sprak Frans.

Maar dat hebt ge er wel selectief uitgelaten hé.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 14:22   #6
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Al die Walen die in Vlaanderen wonen, spreken toch ook perfect Nederlands of niet?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 14:27   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Als ge A zegt moete ook B zeggen.
Ge vergeet die woorden van die Vlaamse vrouw die zegt: wij wonen hier in een Waals dorp en passen ons aan en vragen GEEN faciliteiten als Vlamingen.
En dan wat betreft die dame die in gesprek was met dat Vlaams koppel zei inderdaad dat er meer moest gedaan worden om de kinderen Nederlands te leren maar zelf sprak ze Frans en ook dat Vlaams koppel sprak Frans en toen de reporter aan haar vroeg: gaat u ook een inspanning doen om Nederlands te leren? antwoorde ze vlakaf....die mensen hier verstaan me toch....is ni moeilijk, dat Vlaams koppel had zich aangepast en sprak Frans.

Maar dat hebt ge er wel selectief uitgelaten hé.
Het was dan ook in eentalig Frans gebied he
Oud 9 februari 2005, 14:32   #8
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, zoals alle gemeenten van Halle-Vilvoorde eentalig Nederlands zijn volgens de grondwet, bedoel je?
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 14:37   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardig dat we jullie nog nooit hebben horen protesteren tegen de uitlatingen van de UF toen ze de uitbreiding van de faciliteiten eiste naar gemeenten als Wemmel, Machelen, Zaventem, Dilbeek, Overijse...

Hier ziet men duidelijk het verschil: Vlamingen in Waalse gemeenten zijn bereid zich in te passen. Franstaligen in Vlaamse gemeenten eisen echter taalrechten op. En over dat laatste horen de Bubbels dan niet, want, o ja, hun Franstalige vriendjes willen ze niet voor het hoofd stoten.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 februari 2005 om 14:39.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 14:38   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de reportage in kwestie ook gezien.

Citaat:
Eén waals dorpje. We hebben dan nog niet alle burgers aan het woord gezien, alleen degenen die voor de camera geselecteerd waren.

Citaat:
Alle mensen, Vlamingen en Walen, die geïnterviewd werden
Toch even benadrukken: DIE GEÏNTERVIEWD WERDEN.

Citaat:
waren het erover eens: de problemen tussen Vlamingen en Walen bestaan gewoon niet. Niet in Bevekom, nergens.
Niet in Bevekom staat dus gelijk aan nergens in het land? Amaai, fraaie logica. Ik veronderstel dat ze in Bevekom ook geen oorlog, hongersnood en waterschaarste hebben, bijgevolg leven we in een prachtige wereld.

Citaat:
Eén Vlaams gezin vertelde dat ze in 't begin nog niet goed wisten waar alle Waalse partijen voor stonden maar dat ze nu enkel voor kandidaten kozen die radicaal tegen de splitsing van ons land gekant waren.
Allee goed ze, twee mensen.

Citaat:
Ah ja, dat ene voorbeeld sluit uiteraard uit dat het elders misschien niet zo is.

Citaat:
Een Waalse dame was in gesprek met een Vlaams koppel, en ze sloeg de nagel op de kop: "Vlaming of Waal, wat maakt dat toch uit? Wij zijn toch één grote familie! Die problemen tussen Vlamingen en Walen, daar heb ik nog nooit iets van gemerkt! Wie vindt die toch uit?? Zeker die politici met hun grote bek. Dat ze het gewone volk eens met rust laten!"
Ah ja, die ene dame spreekt natuurlijk in naam van de gehele bevolking van Belgique.

Citaat:
En dan volgt een pleidooi voor individuele tweetaligheid, ze vindt dat de politiek de Walen meer kans moet geven om Nederlands te leren.
En toen ze dat zei moest ik heel hard lachen, en ik moest nog eens hard lachen toen men haar vroeg of ze dan ook Nederlands zou gaan leren.

Citaat:
Alle mythes en griezelverhalen van flaminganten en rattachisten worden door deze reportage op 10 minuten de grond in geboord.

ik ken het een en ander van tv. Ik kan morgen zo ook eens een reportageke maken en dan kan ik met dezelfde technieken alle Belgicistische mythes 'de grond in boren in tien minuten'.

Citaat:
Er bestaan geen Vlaams-Waalse problemen. Er bestaan enkel machtsgeile politici. Bij deze reportage voelde ik hoop, omdat de vrt blijkbaar terug op het rechte pad zit en omdat de Belgen duidelijk kunnen zien dat de flaminganten liegen.
Have i got news for you: de openbare zender is vooralsnog een staatszender. Ik had gewoon niet anders verwacht van een zender die met handen en voeten gebonden is aan het establishment.

Je zal met straffere dingen moeten afkomen.
Oud 9 februari 2005, 14:39   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat meer en meer Vlamingen naar Wallonië gaan leven omdat ze het beu zijn van wat in Vlaanderen gebeurt. Daarmee bedoel ik die nationalisme, waarin een groot deel van de bevolking zich helemaal niet erkent. Ze begrijpen niet waarom ze Franstaligen zouden moeten haten, enkel en alleen omdat ze Franstaligen zijn. Dat heeft geen zin volgens hen. Oh ja, by the way, wist u dat Will Tura in Brussel woonde en meer bepaald in een zeer franstalige wijk van Ukkel? Tiens, plots is Will Tura geen Vlaming meer in de ogen van de Vlaamsgezinden...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 14:40   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toch nog even een hint voor alle goedgelovige zielen: er bestaat geen leugenachtiger medium dan televisie. Televisie en film is per definitie al niet objectief zodra je begint te knippen en plakken. Een van de eerste lessen in de filmcursussen.
Oud 9 februari 2005, 14:43   #13
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Inderdaad, dat hebben we gezien met dat programma van de Nederlandse Propaganda-Abteilung.
Oud 9 februari 2005, 14:49   #14
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

[quote=Everytime]Ik denk dat meer en meer Vlamingen naar Wallonië gaan leven omdat ze het beu zijn van wat in Vlaanderen gebeurt. Daarmee bedoel ik die nationalisme, waarin een groot deel van de bevolking zich helemaal niet erkent. Ze begrijpen niet waarom ze Franstaligen zouden moeten haten, enkel en alleen omdat ze Franstaligen zijn. Dat heeft geen zin volgens hen. QUOTE]

Neen, omdat de bouwgrond daar nog te betalen is. Daar is trouwens al een reportage over geweest op TV en wat bleek : vele van dergelijke inwijkelijngen houden hun sociaal leven in hun dorp van oorsprong en verder gaan ze alleen naar huis om te slapen. Verder integreren ze zich zelfs niet.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 14:49   #15
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik denk dat meer en meer Vlamingen naar Wallonië gaan leven omdat ze het beu zijn van wat in Vlaanderen gebeurt. Daarmee bedoel ik die nationalisme, waarin een groot deel van de bevolking zich helemaal niet erkent. Ze begrijpen niet waarom ze Franstaligen zouden moeten haten, enkel en alleen omdat ze Franstaligen zijn. Dat heeft geen zin volgens hen. Oh ja, by the way, wist u dat Will Tura in Brussel woonde en meer bepaald in een zeer franstalige wijk van Ukkel? Tiens, plots is Will Tura geen Vlaming meer in de ogen van de Vlaamsgezinden...........
Heeft hij al veel succes in Wallonië?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 14:53   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens was er eergisteren een reportage over Komen waar de mensen er precies hetzelfde over dachten: er zijn geen Vlaams-Waalse tegenstellingen.

Vanavond over Herstappe, en ook daar zullen er geen problemen zijn tussen taalgroepen - die bestaan immers niet.
Oud 9 februari 2005, 14:56   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan geldt mijn uiteenzetting van enkele posts terug eveneens voor die andere twee reportages. Die overigens in het zelfde kader thuishoren, een reportage 'reeks' van Ter Zake geloof ik.
Oud 9 februari 2005, 14:56   #18
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens was er eergisteren een reportage over Komen waar de mensen er precies hetzelfde over dachten: er zijn geen Vlaams-Waalse tegenstellingen.

Vanavond over Herstappe, en ook daar zullen er geen problemen zijn tussen taalgroepen - die bestaan immers niet.
LOL
Komen. immer peis en vree.

vraagje: bestaan er in Voeren taalgroepen ?
Oud 9 februari 2005, 14:58   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als er geen taalgroepen bestaan, welk communicatiemiddel gebruiken ze daar dan? Geen, logischerwijze?
Oud 9 februari 2005, 15:09   #20
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zeg dat er geen problemen tussen taalgroepen bestaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be