![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Mag men quota's opleggen om meer vrouwen in de politiek te krijgen? | |||
Ja, er zijn meer dan 50% vrouwen in de samenleving, dus ook in de politiek |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Ja, er moeten meer vrouwen in de politiek dus kan een quotum tijdelijk nodig zijn |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Interesseert mij niet. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,23% |
Nee, vrouwen moeten zich eerst gaan interesseren voor politiek. Dan zullen ze zeker een plaats op de lijst krijgen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 19,35% |
Nee. Quota leiden tot niks en zijn een aanfluiting van de democratie |
![]() ![]() ![]() |
22 | 70,97% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Pariteit op lijsten voor verkiezingen in 2006
11/02/2005 11:48 ![]() ![]() ![]() Het lijkt er dus van te gaan komen: pariteit op de lijsten. Als ik zo rondom mij kijk en luister naar wat politici van alle andere partijen zeggen, dan lijkt me dit meer schadelijk voor de lokale politiek dan iets anders. Kijk, er zitten relatief weinig vrouwen in de raden. Helaas wijzen alle studies er op dat vrouwen minder interesse hebben in de politiek. Vrouwen op lijsten halen wel veel meer stemmen dan hun mannelijke collega's. Het vervolg van die maatregel is dan ook duidelijk. 1. Bekwame mannen zullen afhaken of niet meer kunnen opkomen door die pariteit. Enkel een OCMW-mandaat blijft dan over. 2. Er zullen heel wat vrouwen verkozen worden, maar gaan ze zetelen en zo ja, voor hoelang? 3. Conclusie: de lokale politiek zal verschralen. Laatst gewijzigd door De Garde : 11 februari 2005 om 12:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dergelijke quota zullen in veel gemeenten leiden tot in het in elkaar boksen van wel heel merkwaardige lijsten. Wat mij betreft mogen vrouwen gerust deelnemen aan de gemeentepolitiek, maar ik stel vast dat in de gemeente waar ik woon alsook de omringende gemeenten dat vrouwen niet echt aanwezig zijn in de gemeentepolitiek. Ook het publiek dat meestal naar de gemeenteraden komt kijken, bestaat hoofdzakelijk uit mannen. Nochtans staan die open voor iedere burger. Blijkbaar lopen vrouwen minder hoog op met gemeentepolitiek. Ik twijfel of quota dat zullen veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Als je ziet wat voor een vrouwen dit in de politiek brengt, kan je maar één ding concluderen : afschaffen van alle quota's.
Quota's brengen het systeem om zeep. Straks willen alle lobbygroepen dat er een quota komt voor zijn eigen groep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We zien nu al tot wat die pariteit leidt, ...
Wees eerlijk, een fientje moerman of een freia van den bosche, wat hebben die al opgebracht behalve een hoop bullshit ! ? Er lopen nog zo genoeg onbekwame excuustruusen rond, overigens... Ik zou willen voorstellen een soort examen af te leggen, voor men in nationale politiek mag stappen, niet 's moeilijks een paar taalproeven, (Nederlands, Frans Duits en Engels ) (België is nog altijd 3 tallig en Engels als internationale taal is toch een must have voor elke politieker ) . Verder wat proefjes over de grondwet, de parlementen en de scheiding der machten, en zo nog wat algemene logisiche vragen, om de diepgang te peilen. en een communicatie proef Als men geen 75 % haalt deuud veroordeeld tot nooit in nationale of regionale politiek. Of opnieuw examen doen. Dat helpt het kaf van het koren scheiden, en zal ons misschien helpen om wat minder onbekwame balast tussen onzel leiders te hebben. Want zoals het nu is , is het toch erg zulle ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de gemeentepolitiek kan een ander systeem uitvonden worden,
Maar ook daar moet iemand die bv, schepen zou willen worden, toch wel effe bewijzen dat hij het waard is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mij kan het eigenlijk bitter weinig schelen: persoonlijk zie ik niet al te veel verschillen tussen enerzijds mannen en anderzijds vrouwen in de politiek.
Wat mij betreft, gaat het hier vooral om een opsmukoperatie vanuit de politiek zelf, genre (klopt zichzelf op de borst) "zie eens wat voor een goede, niet-discriminerende politieke vertegenwoordigers wij hebben". Volgens mij hebben maar heel weinig mensen nood aan zo'n boodschap.
![]() |
#7 |
Lokaal Raadslid
|
![]() heb per ongeluk het 4e aangevinkt, moest het 5e zijn.