Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2005, 13:10   #1
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard Nog geen crisis ivm BHV volgens De Wever

Wat een contrast : een grote mond voor de verkiezingen ivm een
onverwijlde splitsing van BHV, zonder compensaties
Drie kwart jaar verder staat het als volgt : Bespreking van BHV in de commissie Binnenlandse zaken 1 maand uitgesteld. Een werkgroep moet in discretie naar een oplossing zoeken.

DE WEVER EN BOURGEOIS : HET IS TIJD OM UW BELOFTE NA TE KOMEN.
Dit is wel degelijk een crisis waard.

Nog even, en jullie laatste greintje Vlaamse geloofwaardigheid is verloren.

Zijn jullie dan toch enkel maar postjesjagers te koste van de Vlaamse verzuchtingen.

Als jullie nu niet reageren, is de NVA niet meer dan een pest voor Vlaanderen.

Maar hadden we het vooraf niet kunnen weten??

Het Vlaamse regeerakkoord voor de verkiezingen : niet meer dan een doekje
voor het bloeden.

MIJN OPEN VRAAG AAN ALLE NVA'ERS : WELKE HOUDING MOET UW PARTIJ OP
DIT OGENBLIK AANNEMEN??
Oud 27 januari 2005, 13:18   #2
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

de partij, trouwens het kartel, moet doen zoals vandenbrande en vanrompuy gezegd hebben in het vlaams parlement.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 13:29   #3
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
de partij, trouwens het kartel, moet doen zoals vandenbrande en vanrompuy gezegd hebben in het vlaams parlement.
Leg even uit aub.

Weet alleen dat Van Rompuy zijn excuses al heeft aangeboden ivm uitspraken
"Anschluss" en dat hij geen motie van "wantrouwen" wil indienen

Thx
Oud 27 januari 2005, 14:07   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
Leg even uit aub.

Weet alleen dat Van Rompuy zijn excuses al heeft aangeboden ivm uitspraken
"Anschluss" en dat hij geen motie van "wantrouwen" wil indienen

Thx
Zeer goed dat Van Rompuy zijn excuses aangeboden heeft. De Franstalige wil om Brussel uit te breiden heeft helemaal niets te maken met wat tijdens de Hitler-periode gebeurde. En in een periode waar men veel over Auschwitz spreekt, was de toespraak van Van Rompuy niet echt geschikt. Natuurlijk weet ik wel dat Van Rompuy tegen die uitbreiding is en natuurlijk is dat zijn recht om te reageren. Maar dat hij dan geen belachelijke vergelijkingen maakt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 14:15   #5
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Wat een contrast : een grote mond voor de verkiezingen ivm een
onverwijlde splitsing van BHV, zonder compensaties
Drie kwart jaar verder staat het als volgt : Bespreking van BHV in de commissie Binnenlandse zaken 1 maand uitgesteld. Een werkgroep moet in discretie naar een oplossing zoeken.

DE WEVER EN BOURGEOIS : HET IS TIJD OM UW BELOFTE NA TE KOMEN.
Dit is wel degelijk een crisis waard.

Nog even, en jullie laatste greintje Vlaamse geloofwaardigheid is verloren.

Zijn jullie dan toch enkel maar postjesjagers te koste van de Vlaamse verzuchtingen.

Als jullie nu niet reageren, is de NVA niet meer dan een pest voor Vlaanderen.

Maar hadden we het vooraf niet kunnen weten??

Het Vlaamse regeerakkoord voor de verkiezingen : niet meer dan een doekje
voor het bloeden.

MIJN OPEN VRAAG AAN ALLE NVA'ERS : WELKE HOUDING MOET UW PARTIJ OP
DIT OGENBLIK AANNEMEN??
Zeg, hystericus, die kamercommissie had gisteren plaats en vandaag worden alle Vlaamse regeringspartijen al bijeengeroepen voor overleg. CD&V en N-VA hebben hun standpunt al klaar en duidelijk gemaakt, dus niet reageren?

De volgende keer als ge nog eens stoom wilt aflaten, adem dan eerst een paar keer diep in en uit...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 14:23   #6
Clio
Partijlid

Standaard

[size=1]Verschenen op [/size][size=1]www.ijzertoren.org[/size][size=1] en [/size][size=1]www.ovv.be[/size]

[size=1]---[/size]

[size=1]IJzerbedevaartcomité betreurt Vlaamse tweedracht rond Brussel-Halle-Vilvoorde / 26-01-05[/size]

[size=1]Het IJzerbedevaartcomité betreurt de Vlaamse tweedracht inzake de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Het comité stelt vast dat de Vlaamse regeringspartijen hun engagement aangegaan in het Vlaamse regeerakkoord niet kunnen waarmaken. De geloofwaardigheid van de Vlaamse politieke klasse krijgt opnieuw een zware klap.[/size]
[size=1] [/size]
[size=1]Het IJzerbedevaartcomité stelde eerder dat het welslagen van het ambitieuze communautaire programma van de Vlaamse regering afhankelijk zou zijn van de wil van alle Vlaamse partijen om in het federale parlement eindelijk de Vlaamse eisen te realiseren. [/size]
[size=1] [/size]
[size=1]De actualiteit dwingt ons de strenge woorden uitgesproken op de 77e IJzerbedevaart krachtig te herhalen: “Vlaamse politici hou u aan uw woord: Besef dat de geloofwaardigheid van de Vlaamse politiek op het spel staat. Maak van het Belgisch democratisch deficit geen Vlaams democratisch deficit”.[/size]
[size=1] [/size]
[size=1]Het IJzerbedevaartcomité roept alle Vlaamse politieke partijen op de rangen te sluiten en front te vormen rond het in de Vlaamse regering gesloten akkoord. Het is onaanvaardbaar dat de Franstalige onwil om in te gaan op de gestelde eisen zouden leiden tot een politieke crisis in Vlaanderen. Blijven de Franstaligen “non” zeggen, dan dienen de Vlaamse politici de politieke realiteit eindelijk onder ogen te zien: het Belgische federalisme werkt niet! [/size]
[size=1] [/size]
[size=1]Het IJzerbedevaartcomité roept de Vlaamse politieke partijen op eindelijk het Belgische denkkader te verlaten en kordaat de weg naar Vlaamse staatsvorming in te slaan![/size]
[size=1] [/size]
[size=1]Walter Baeten,[/size]
[size=1]voorzitter.[/size]
[size=1] [/size]
[size=1]Dirk Demeurie,[/size]
[size=1]alg. secretaris.[/size]
Oud 27 januari 2005, 14:30   #7
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Zeg, hystericus, die kamercommissie had gisteren plaats en vandaag worden alle Vlaamse regeringspartijen al bijeengeroepen voor overleg. CD&V en N-VA hebben hun standpunt al klaar en duidelijk gemaakt, dus niet reageren?

De volgende keer als ge nog eens stoom wilt aflaten, adem dan eerst een paar keer diep in en uit...
Ok stoom afgeblazen

Maar zeg me nu eens wat de NVA nu moet doen??
Oud 27 januari 2005, 14:37   #8
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

arme nva-ers. Ik heb echt met jullie te doen. Maar jullie wisten dat op voorhand he. IK had het al gezegd. Al 1 jaar geleden bijna. Toen er plots op Valentijn een liefde opbloeide.
De stoere verklaringen volgden mekaar op voor de verkiezingen... om na de verkiezingen te veranderen in steeds aarzelender ja maar ... wacht nog even ... en het zal wel komen....
de deadlines werden telkens maar opgeschoven : nog voor de vorming van een Vlaamse regerning, onverwijld, voor het einde van het jaar (welk jaar trouwens ?), begin januari .... en ondertussen trekken SPa en VLD aan het lijntje en jullie hangen er aan.

Tja je moet het zelf maar weten he. Jullie wilden ten allen prijzen met de onbetrouwbare Belgische paarse partijen VLD-SPA in zee gaan he.... (ik typte eerst SOA en dan klopte ook, want ondertussen raken jullie meer en meer besmet...)

Ik kan me voorstellen dat jullie stilaan inzien dat jullie ook genomen zijn en ik schrijf nu al op (heb ik ook al lang geleden eens gedaan trouwens) : jullie zullen een prijs betalen.

Ik heb ook gezegd dat ik heel lang heel vriendelijk ging zijn voor de NVA maar mijn geduld raakt stilaan onverwijld op binnen 5 minuten....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 14:38   #9
Tegendradigaard

Standaard

Trouwens nva-ers jullie weten toch wat het alternatief is he.... juist... now is the time...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 27 januari 2005, 14:41   #10
Tegendradigaard

Standaard

en voor den Yves Leterme hier nog wat gratis vestrekte tactische raadgevingen voor de komende dagen.

Ga openlijk het Vlaams Belang uitnodigen voor gesprekken om een eventuele crisis op te lossen....
Zeg openlijk dat ge er serieus aan denkt om uw onbetrouwbare partners te laten vallen en te vervangen...door.... tja.... het enige nog bestaande alternatief he...

Hoe ge het ook draait of keer mijn beste kartelmensen : de sleutel ligt bij het Vlaams Belang.

Of het moet natuurlijk zijn dat de kartelpartijen al beslist hebben om toe te geven aan de paarse Belgicistische partijen... ?

Oud 27 januari 2005, 14:43   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit was het zoethoudertje van BDW nog niet zolang geleden:

Citaat:
Haast en spoed zijn zelden goed... Ik begrijp het ongeduld van de opgezweepte achterban. Maar door te veel op snelheid aan te dringen plaatsen we ons in een vragende positie ten opzicht van de Franstaligen, wat de prijs fors kan opdrijven. Doe liever zoals de Franstaligen bij de kwestie migrantenstemrecht. Wetsvoorstel ligt er, de behandeling is bezig en de uitslag van de stemming staat vast (als Vlaamse politici consequent handelen natuurlijk). Kostprijs: nul komma nul aan toegevingen. Het enige wat we moeten doen is de voorstellen op de parlementaire agenda houden en de bespreking zo normaal mogelmijk laten opscheietn (maximaal afblokken van Franstalige vertragingsmaneuvers). En verder de interministeriële conferentie laten doodbloeden, want dat is een paars mechanisme omde federale regering overeind te houden ten koste van onnodige communautaire toegevingen. Het is op dit vlak dat CD&V en N-VA een belangrijke verantwoordelijkheid dragen, vooralsnog tot ieders tevredenheid. Houden zo!!!
Wat zal het volgende zoethoudertje zijn?
Oud 27 januari 2005, 14:48   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
en voor den Yves Leterme hier nog wat gratis vestrekte tactische raadgevingen voor de komende dagen.

Ga openlijk het Vlaams Belang uitnodigen voor gesprekken om een eventuele crisis op te lossen....
Zeg openlijk dat ge er serieus aan denkt om uw onbetrouwbare partners te laten vallen en te vervangen...door.... tja.... het enige nog bestaande alternatief he...

Hoe ge het ook draait of keer mijn beste kartelmensen : de sleutel ligt bij het Vlaams Belang.

Of het moet natuurlijk zijn dat de kartelpartijen al beslist hebben om toe te geven aan de paarse Belgicistische partijen... ?
Je hebt gelijk, tegendradigaard.

Ik zei ongeveer hetzelfde gisteren maar toen is 'Jazeker' uit zijn krammen geschoten en antwoordde hij dat de N-VA als een onbetrouwbare partij zou beschouwd worden mochten ze dit durven. Enfin, daar kwam het toch ongeveer op neer.

Blijkbaar hebben de Franstalige partijen en de 'Vlaamse' coalitiepartners VLD en SP.a het alleenrecht op politieke onbetrouwbaarheid...

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 januari 2005 om 14:59.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 14:52   #13
North Side Lion
Vreemdeling

North Side Lion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NVA heeft zich geprostitueerd voor postjes, en dat al bij de tweede verkiezing waar ze aan deelnamen. Eén keer ben ik in hun onzin getrapt, maar het BHV-dossier zal die weinige kiezers die er nog waren ook wel twee keer doen nadenken. Met de houding die ze nu aannemen zijn ze zo vlaams als di pupo
Oud 27 januari 2005, 14:52   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even een veelzeggende krantencommentaar van gisteren opdiepen...

Citaat:
Netelig
Ach, een probleem waar niemand van wakker ligt. Een Vlaams symbooldossier met een hoog IJzerbedevaart-gehalte. Het vraagt ,,vijf minuten politieke moed'' om het te regelen, hoopte Vlaams minister-president Yves Leterme niet eens zo lang geleden.
De eenvoudige waarheid is dat de splitsing van de kieskring en het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde al meer dan veertig jaar lang de politieke agenda domineert. Zeker wanneer het er echt om gaat spannen. Of in de geheime gangen onder het Belgische labyrint de institutionele atoombommen worden aangemaakt. Want het gaat inderdaad om meer dan het ordentelijke verloop van de kiesverrichtingen in een ingewikkelde kiesomschrijving. Het gaat hier in de eerste plaats om macht. En om angst. De Franstalige publieke opinie voedt de angst dat het einde van België in zicht is, zeer zorgvuldig. Want, zo heet het, na BHV volgt de splitsing van sociale zekerheid, gezondheidszorg en pensioenen. En dus van België.

Dat hoeft niet zo te zijn. In Vlaanderen is daar op dit ogenblik ook geen draagvlak voor. Wat niet wil zeggen dat BHV niet bij voorrang bij de hoorns moeten worden gevat. Naar de letter kan het niet simpeler. Het gaat hier in wezen om het ten uitvoer brengen van wat het arrest van het Arbitragehof zegt. Als de provinciale kieskringen behouden blijven, moet ook Vlaams-Brabant een eigen kieskring vormen. En kan in Kapelle-op-den-Bos niet langer voor Onkelinx of andere Franstalige kopstukken uit Brussel worden gestemd.

In de politieke cenakels nemen de spanning en de roep om een temporisering hand over hand toe. Begrijpelijk. Vertrouwen PS en MR elkaar nog? Riskeert Yves Leterme een kartelbreuk met de N-VA? Houdt de minister-president ermee op zich door Eric Van Rompuy te laten opjagen? Hoe lang kan CD&V federaal tegen paars tekeer gaan zonder op Vlaams niveau brokken te maken?

Het woord ,,prijs'' valt ook regelmatig. Moet dat ook weer? Aan wie moet die worden betaald? Aan Elio Di Rupo? Aan Elio Di Rupo (PS) én aan Reynders (MR)?

Guy Verhofstadt erkende gisteren tijdens zijn toespraak voor koning en gestelde lichamen dat dit inderdaad een netelige kwestie is. De premier rekent op eenieders staatsmanschap. Op samenwerking en vertrouwen tussen alle regeringen, topministers en partijvoorzitters.

Wij ook.

Wij rekenen op het staatsmanschap van Guy Verhofstadt. Op het gezond verstand, ook van de Franstalige topbeslissers, om BHV voor eens en voor altijd te ,,trancheren''. Vlamingen en Franstaligen kunnen niet nog eens veertig jaar in de loopgraven doorbrengen. Kostbare tijd verliezend die onverwijld moet worden geïnvesteerd in sociaal-economische en maatschappelijke aandachtspunten. Dat terechte argument kan en mag evenwel niet worden ingeroepen om de kwestie BHV te minimaliseren, te banaliseren, op de lange baan te schuiven of er een soepel betaalmiddel van te maken.

Al diegenen die beweren dat niemand wakker ligt van BHV, moeten een ding goed beseffen. Wanneer de Vlaamse reflex van de Vlaamse partijen in de federale en de Vlaamse regering het opnieuw laat afweten, zal één partij waar iedereen wel van wakker ligt én van Brussel-Halle-Vilvoorde een separatistisch breekijzer heeft gemaakt, met het overgrote deel van de electorale winst gaan lopen.

Wat ons, uitgerekend tijdens het jubeljaar 175 België en 25 jaar (onafgewerkt) federalisme, pas echt een netelige kwestie lijkt.

door Mathias DANNEELS26/01/2005
Oud 27 januari 2005, 14:57   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De N-VA zit nu in hetzelfde schuitje als Spirit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie-José
N-VA heeft wel recht op een eigen fractie, maar is geen stemgerechtigd lid in de commissies als het handelt als een zelfstandige fractie.

Een eigen fractie is dus nutteloos vermits er enkel stemgerechtigheid is samen met de CD&V
Het lot van de kleine visjes die opgevreten worden door de grote...

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 januari 2005 om 14:58.
Oud 27 januari 2005, 15:26   #16
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ok stoom afgeblazen

Ik hoop allenzins niet dat ze de Vlaamse regering verlaten...
Oud 27 januari 2005, 15:34   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
"Liever een vierkant draaiend België dan een Vlaanderen met het Blok in het bestuur."

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 januari 2005 om 15:35.
Oud 27 januari 2005, 15:36   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik hoop dus ook dat de N-VA zijn coalitiepartners trouw blijft.

Geen kortere weg naar een Vlaanderen mét het VB dan de rechte weg.
Oud 27 januari 2005, 15:37   #19
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans de enige manier om geen gezichtsverlies te lijden en
om een enorm pak slaag te vermijden bij de volgende verkiezing.
(Vooral de NVa MOET zijn Vlaamse beloftes nakomen)

Btw, 1 Nva'er zegt dat ik 'hysterisch" reageer, simpelweg door te stellen dat
het al vijf na twaalf is voor de NVA

Graag een oproep aan alle NVA-ers : zeg openlijk op dit forum wat uw partij
moet doen of al niet gedaan heeft.

Kwestie van zeker te weten dat U nog bij het juiste groepje zit
Oud 27 januari 2005, 15:37   #20
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik zelfs zeker van! Zo ministerpostje is immers veel belangrijker dan de Vlaamse belangen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be