![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Een boom planten is meer waard dan duizend maal bidden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Wow. Is die daar zelf opgekomen?
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet dat jij geen grote vriend bent van de joden, maar Israel heeft Ataturk zijn advies gevolgd en van een woestijnland een groen land gemaakt. Voor 1850 was het huidige Israel een woestijn. Er waren haast geen bomen, er woonden om en bij 10,000 mensen (de meeste in Jeruzalem) en voor de rest kwamen herders weleens met hun vee. (Dat kwam doordat de Turken de 'bosbouw' stimuleerde) Toen begonnen de Joden terug te keren en het op te bouwen, o.a. door bomen te planten. Met de toenemende rijkdom kwamen arabieren er zich vestigen en werden warm onthaald. De rest zal weer politiek getint zijn, ik hou hier dus op met de geschiedenis. Maar sindsdien hebben de Joden er een land gemaakt waar veel groen te vinden is. Bossen, planten en bomen, bloemen, tuinen, etc... Laatst gewijzigd door Antoon : 16 februari 2005 om 13:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() een sattelite foto van Israel, het lijkt toch niet zo groen van boven
![]() maar ik weet dat ze daar vrij veel groen hebben... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Back on topic : het is een mooie gezegde. Laatst gewijzigd door Antoon : 16 februari 2005 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Akaturk had gelijk.. Werken is belangrijker dan bidden.. Voor zover mijn filosofische onzin ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik plant dus ook liever een boom dan duizendmaal te bidden. Een compromis is ook mogelijk natuurlijk. Terwijl je de boom plant kan je tien keer bidden. Plant honderd bomen en Moeder Aarde en de Almachtige zijn allebeide tevreden.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit werd zo'n 15 eeuwen geleden gezegd door Generaal Belisarius van het Byzantijnse leger onder Keizer Justinnian. Belisarius beweerde dat God je niet zal helpen als je het leger in een situatie plaatst waarin het kan worden verslagen. De gezegde probeert uit te drukken dat je niet kunt verwachten dat God helpt als je zelf niets doet om jezelf te helpen. Je moet eerst jezelf helpen, dan zal God je natuurlijk helpen. In de 16de en 17de eeuw duikt deze uitspraak voor het eerst terug in de Franse literatuur, bijvoorbeeld "aide-toi et le Ciel t'aidera ( Jean de la Fontaine ), "aide-toi et Dieu t'aidera" ( Pierre Millot ), "aidez-vous seulement et Dieu vous aidera" ( Mathurin Régnier ). Mustafa Kemal Ataturk ( 1883 - 1938 ) zou dit later op een prachtige wijze verwoorden met "een boom planten is meer dan duizend maal bidden". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() De uitspraak van Ataturk moet je zien in zijn context, de politieke situatie van Turkije een goed 80 jaar terug. Dan zul je merken dat de uitspraak geen filosofie is maar politieke propaganda.
In de dagen dat de staat Turkije onstond was er een machtsstrijd tussen progressieven die seculier waren en conservatieven die het liefst een theocratie in Turkije installeerden. Ataturk was van de seculiere kamp...de rest spreekt voor zich. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() hé, turk4ever, wist je dan ook dat Kemalitische troepen duizenden hectaren bos plat gebrand hebben in Turks Koerdistan om het leven van de Koerden die in de bergdorpjes wonen te vergallen...
Wat zouden die Koerden gedaan hebben...nieuwe bomen geplant of duizendmaal gebeden om af te zijn van die Turkse barbaren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hé, styllo_ben Ataturk was voor een seculier Turkije waar de Islam toegestaan was. Je kan Ataturk er niet van beschuldigen wat sommige idiote kemalisten later hebben gedaan. Ataturk sprak over een éénheid omdat hij in een tijd leven waarin Turkije heel veel land verloren had, en hij wilde dat stoppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten bereik je nationale eenheid door het parlement zoveel mogelijk te laten diversiviëren, m.a.w. iedereen moet zich vertegenwoordigd zien in een parlement. Echter, dit missen wij bij Ataturk. Hij heeft op een slinkse manier de oppositie, gaande van islamisten tot communisten en van Assyriërs tot Koerden, uit het parlement gewerkt en een éénpartij-staat geinstalleerd. Ik weet niet maar, hoe waardevol kunnen zo iemands woorden zijn. Ik ben zeker dat Hitler ook wel mooie woorden heeft... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Hij heeft het zo gedaan: elke partij die de kiesdrempel van 10% niet haalt komt niet in het parlement, 30% van de Turken zijn Koerdisch ik zie jouw punt niet. Bij die kiesdrempel zetten veel meer mensen vraatgekens. De (anti-hoofddoek) president van Turkije zij laatst nog dat een groot deel van de bevolking niet wordt vertegenwoordigd in het parlement en ik denk dat daar later (alles op zijn tijd) wel wat aan gedaan zal worden. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |