Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2005, 13:13   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Wat vind je van de volgende uitspraak van Ataturk?

Een boom planten is meer waard dan duizend maal bidden
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 13:28   #2
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Wow. Is die daar zelf opgekomen?
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 13:31   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Honderd procent mee eens.

Ik weet dat jij geen grote vriend bent van de joden, maar Israel heeft Ataturk zijn advies gevolgd en van een woestijnland een groen land gemaakt.

Voor 1850 was het huidige Israel een woestijn.
Er waren haast geen bomen, er woonden om en bij 10,000 mensen (de meeste in Jeruzalem) en voor de rest kwamen herders weleens met hun vee.
(Dat kwam doordat de Turken de 'bosbouw' stimuleerde)
Toen begonnen de Joden terug te keren en het op te bouwen, o.a. door bomen te planten.
Met de toenemende rijkdom kwamen arabieren er zich vestigen en werden warm onthaald.

De rest zal weer politiek getint zijn, ik hou hier dus op met de geschiedenis.

Maar sindsdien hebben de Joden er een land gemaakt waar veel groen te vinden is. Bossen, planten en bomen, bloemen, tuinen, etc...

Laatst gewijzigd door Antoon : 16 februari 2005 om 13:32.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 13:41   #4
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

een sattelite foto van Israel, het lijkt toch niet zo groen van boven

maar ik weet dat ze daar vrij veel groen hebben...
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 13:49   #5
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Honderd procent mee eens.

Ik weet dat jij geen grote vriend bent van de joden, maar Israel heeft Ataturk zijn advies gevolgd en van een woestijnland een groen land gemaakt.

Voor 1850 was het huidige Israel een woestijn.
Er waren haast geen bomen, er woonden om en bij 10,000 mensen (de meeste in Jeruzalem) en voor de rest kwamen herders weleens met hun vee.
(Dat kwam doordat de Turken de 'bosbouw' stimuleerde)
Toen begonnen de Joden terug te keren en het op te bouwen, o.a. door bomen te planten.
Met de toenemende rijkdom kwamen arabieren er zich vestigen en werden warm onthaald.

De rest zal weer politiek getint zijn, ik hou hier dus op met de geschiedenis.

Maar sindsdien hebben de Joden er een land gemaakt waar veel groen te vinden is. Bossen, planten en bomen, bloemen, tuinen, etc...
Ik heb niets tegen Joden, integendeel, ik heb veel sympathie voor hen. Sinds de diaspora veroorzaakt door de Romeinen hebben ze altijd als minderheid geleefd. Ze waren rijk maar hadden weinig rechten. Vaak werden ze vervolgd. Zie de regelmatige progroms in Rusland. De arme boeren gaven de rijke Joden vaak de schuld van alle ellende en vervolgden hen. De Russische bestuurders vonden het niet erg. Ze hadden liever dat de arme boeren de Joden lastigvielen dan de Russische machthebbers. De Turken en Joden hebben een rijke gezamenlijke geschiedenis. Het Khazaarse rijk bijvoorbeeld was een Joods-Turkse rijk. In het Ottomaanse rijk moesten Joden weliswaar wat meer belasting betalen, vervolgd werden ze er nooit. 250.000 Joden zijn door de Turken gered van de Spaanse inquisitie. De Joden hadden vaak ook bestuurlijke functies binnen het Ottomaanse rijk en ze mochten handel drijven. Vandaag de dag is Turkije het moslimland waar Israel de beste relaties mee heeft. Lang leve de Joden.
Oud 16 februari 2005, 13:49   #6
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Wow. Is die daar zelf opgekomen?
Het is een simpele, maar mooie uitspraak.
Oud 16 februari 2005, 13:50   #7
Shizie
Banneling

Standaard

Citaat:
Turk4ever verwacht ge hier filosofische meningen of zo ;o ?
Oud 16 februari 2005, 13:56   #8
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Turk4ever verwacht ge hier filosofische meningen of zo ;o ?
Zoiets
Oud 16 februari 2005, 13:57   #9
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niets tegen Joden, integendeel, ik heb veel sympathie voor hen. Sinds de diaspora veroorzaakt door de Romeinen hebben ze altijd als minderheid geleefd. Ze waren rijk maar hadden weinig rechten. Vaak werden ze vervolgd. Zie de regelmatige progroms in Rusland. De arme boeren gaven de rijke Joden vaak de schuld van alle ellende en vervolgden hen. De Russische bestuurders vonden het niet erg. Ze hadden liever dat de arme boeren de Joden lastigvielen dan de Russische machthebbers. De Turken en Joden hebben een rijke gezamenlijke geschiedenis. Het Khazaarse rijk bijvoorbeeld was een Joods-Turkse rijk. In het Ottomaanse rijk moesten Joden weliswaar wat meer belasting betalen, vervolgd werden ze er nooit. 250.000 Joden zijn door de Turken gered van de Spaanse inquisitie. De Joden hadden vaak ook bestuurlijke functies binnen het Ottomaanse rijk en ze mochten handel drijven. Vandaag de dag is Turkije het moslimland waar Israel de beste relaties mee heeft. Lang leve de Joden.
Woeps, ik heb de verkeerde Turk beschuldigd. Een van jouw compatriotten zet hier regelmatig virulente anti-joodse berichten. Maar het zal een andere zijn.

Back on topic : het is een mooie gezegde.

Laatst gewijzigd door Antoon : 16 februari 2005 om 13:57.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 14:18   #10
Shizie
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoiets
Ok lets see!

Akaturk had gelijk.. Werken is belangrijker dan bidden..

Voor zover mijn filosofische onzin
Oud 16 februari 2005, 14:23   #11
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Woeps, ik heb de verkeerde Turk beschuldigd. Een van jouw compatriotten zet hier regelmatig virulente anti-joodse berichten. Maar het zal een andere zijn.

Back on topic : het is een mooie gezegde.
Foei, Antoon. Je hebt toch geen vooroordelen tegenover sommigen? Geen problemen met joden mijnerzijds eveneens. Integendeel zelfs. Ik heb tijdens mijn reizen nogal wat Israëlis ontmoet. Toffe mensen. Mooie en zeer temperamentvolle vrouwen. Natuurlijk zitten er ook, zoals bij ieder volk, nationaliteit,..., idioten tussen.

Ik plant dus ook liever een boom dan duizendmaal te bidden. Een compromis is ook mogelijk natuurlijk. Terwijl je de boom plant kan je tien keer bidden. Plant honderd bomen en Moeder Aarde en de Almachtige zijn allebeide tevreden.
Oud 16 februari 2005, 14:52   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ataturks uitpsraak vindt zijn origine in de uitspraak “Help yourself and God will help you”.

Dit werd zo'n 15 eeuwen geleden gezegd door Generaal Belisarius van het Byzantijnse leger onder Keizer Justinnian. Belisarius beweerde dat God je niet zal helpen als je het leger in een situatie plaatst waarin het kan worden verslagen.

De gezegde probeert uit te drukken dat je niet kunt verwachten dat God helpt als je zelf niets doet om jezelf te helpen. Je moet eerst jezelf helpen, dan zal God je natuurlijk helpen.

In de 16de en 17de eeuw duikt deze uitspraak voor het eerst terug in de Franse literatuur, bijvoorbeeld "aide-toi et le Ciel t'aidera ( Jean de la Fontaine ), "aide-toi et Dieu t'aidera" ( Pierre Millot ), "aidez-vous seulement et Dieu vous aidera" ( Mathurin Régnier ).

Mustafa Kemal Ataturk ( 1883 - 1938 ) zou dit later op een prachtige wijze verwoorden met "een boom planten is meer dan duizend maal bidden".
Oud 16 februari 2005, 14:57   #13
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Word up, homie!
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 15:02   #14
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
een sattelite foto van Israel, het lijkt toch niet zo groen van boven

maar ik weet dat ze daar vrij veel groen hebben...
Foto is van te ver genomen. Als je dichterbij komt, dan ziet het er zo uit:

Oud 16 februari 2005, 20:07   #15
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

De uitspraak van Ataturk moet je zien in zijn context, de politieke situatie van Turkije een goed 80 jaar terug. Dan zul je merken dat de uitspraak geen filosofie is maar politieke propaganda.

In de dagen dat de staat Turkije onstond was er een machtsstrijd tussen progressieven die seculier waren en conservatieven die het liefst een theocratie in Turkije installeerden. Ataturk was van de seculiere kamp...de rest spreekt voor zich.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 12:22   #16
styllo_ben
Minister-President

Standaard

hé, turk4ever, wist je dan ook dat Kemalitische troepen duizenden hectaren bos plat gebrand hebben in Turks Koerdistan om het leven van de Koerden die in de bergdorpjes wonen te vergallen...

Wat zouden die Koerden gedaan hebben...nieuwe bomen geplant of duizendmaal gebeden om af te zijn van die Turkse barbaren.
Oud 17 februari 2005, 16:21   #17
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
De uitspraak van Ataturk moet je zien in zijn context, de politieke situatie van Turkije een goed 80 jaar terug. Dan zul je merken dat de uitspraak geen filosofie is maar politieke propaganda.
Integendeel, het komt ook overeen met een soortgelijke uitspraak van de profeet. Zoeits van iemand die bomen plant zal in de hemel rijkelijk worden beloond (iets in die zin).
Hé, styllo_ben

Ataturk was voor een seculier Turkije waar de Islam toegestaan was.

Je kan Ataturk er niet van beschuldigen wat sommige idiote kemalisten later hebben gedaan. Ataturk sprak over een éénheid omdat hij in een tijd leven waarin Turkije heel veel land verloren had, en hij wilde dat stoppen.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 16:32   #18
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Foto is van te ver genomen. Als je dichterbij komt, dan ziet het er zo uit:

Ja, maar dit is dan toch maar een klein stukje van Israels totale opppervlakte. In de Negev zult ge minder rap een boom zien staan .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 16:38   #19
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Ataturk sprak over een éénheid omdat hij in een tijd leven waarin Turkije heel veel land verloren had, en hij wilde dat stoppen.
Beste Sinan123,

Bij mijn weten bereik je nationale eenheid door het parlement zoveel mogelijk te laten diversiviëren, m.a.w. iedereen moet zich vertegenwoordigd zien in een parlement.

Echter, dit missen wij bij Ataturk. Hij heeft op een slinkse manier de oppositie, gaande van islamisten tot communisten en van Assyriërs tot Koerden, uit het parlement gewerkt en een éénpartij-staat geinstalleerd.

Ik weet niet maar, hoe waardevol kunnen zo iemands woorden zijn. Ik ben zeker dat Hitler ook wel mooie woorden heeft...
Oud 17 februari 2005, 16:56   #20
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Echter, dit missen wij bij Ataturk. Hij heeft op een slinkse manier de oppositie, gaande van islamisten tot communisten en van Assyriërs tot Koerden, uit het parlement gewerkt en een éénpartij-staat geinstalleerd.
Het was lang gelden dat Turkije één partij had in de regering. Kijk maar naar de laatst 30 jaar het zijn vaak coalities.

Hij heeft het zo gedaan: elke partij die de kiesdrempel van 10% niet haalt komt niet in het parlement, 30% van de Turken zijn Koerdisch ik zie jouw punt niet.

Bij die kiesdrempel zetten veel meer mensen vraatgekens. De (anti-hoofddoek) president van Turkije zij laatst nog dat een groot deel van de bevolking niet wordt vertegenwoordigd in het parlement en ik denk dat daar later (alles op zijn tijd) wel wat aan gedaan zal worden.

Citaat:
Ik weet niet maar, hoe waardevol kunnen zo iemands woorden zijn. Ik ben zeker dat Hitler ook wel mooie woorden heeft...
Dat is echt een slechte vergelijking Ataturk en Hitler. Ataturk heeft niet miljoenen doden of genocides op zijn geweten. In de oorlog met de Koerden(na Ataturk) zijn in totaal 30.000 man doodgegaan waaronder ook veel Turken. Ook heeft Ataturk Turkije ervan weerhouden om een fundamentalistische staat te worden. Slechte vergelijking Ataturk en Hitler.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be