![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() essay
'Open brief van een vrouw uit een Arabisch moslimland' Kaouthar Darmoni Er is nu oorlog, want de internationale coalitie acht het noodzakelijk om nu iets te ondernemen, in het heden, op de korte termijn. Met vele anderen denk ik dat de echte oplossing van het conflict, tussen de Verenigde Staten en Al Qaeda in enge zin, en tussen het seculiere Westen en de islamitische wereld in brede zin, dat de echte oplossing daarvoor is gelegen in de lange termijn. Om te voorkomen dat tragedies als die van 11 september zich herhalen, moeten de oorzaken ervan worden onderzocht. De brandende vraag is volgens mij: hoe komen mensen ertoe op een gegeven moment alle zin voor menselijkheid te verliezen? Wat geeft mensen, in dit geval een islamitische, deels Arabische groepering, die dorst naar Amerikaans, en meer in het algemeen, westers bloed? Men moet wel oppassen niet te generaliseren en niet alle moslims en Arabieren over één kam te scheren; dat zou gevaarlijk zijn. Vooral in dit geval zijn wel een aantal variabelen in aanmerking te nemen, en moet je niet één pot nat maken van de Islam als godsdienst, de Islam als spirituele beweging (de Soefi), de verschillende, vaak patriarchale culturen waarbinnen de Islam zich ontwikkelt, de extremistische islamitische ideologieën zoals in Iran, Afghanistan, de Golfstaten, Algerije etc, en nog zo wat zaken. In feite neemt de Islam de kleur aan van de cultuur waarin ze gedijt. De Islam in Aziatische landen met een boeddhistische invloed is anders dan de Islam in een Arabisch land, en de Islam in Iran is anders dan die in Noord-afrika, etc. Overigens hebben, ondanks de specifieke culturele verschillen, alle Islamitische culturen een gemeenschappelijk punt: het concept van de wereldwijde islamitische natie, de Oemma. Moslims worden geacht elkaar te steunen, waar in de wereld ze zich ook ophouden. Het Westen moet er rekening mee houden dat er bij de Arabieren en bij de moslims sprake is van een groepscultuur en niet van een cultuur van individuen. De individualistische cultuur van het Westen moet, met zijn sterke en zwakke punten, beseffen dat men tegenover een groepscultuur staat, die van de Oemma. Dus je moet uitzoeken hoe een deel van de Oemma ertoe is gekomen zulke terreurdaden de ondersteunen. Volgens mij is het onderzoek naar de oorzaken één van de doelmatigste maar ook één van de langzaamste middelen om langs democratische weg het probleem van het terrorisme in de islamitische (en Arabische) wereld op te lossen. Er zijn veel antwoorden, en ze zijn ingewikkeld: de eeuwige toestanden met Israel, de vaak onvoorwaardelijke steun van de internationale gemeenschap en vooral Amerika aan Israel, de rampzalige politieke en economische situatie in de meeste Arabisch-islamitische landen, vaak gespeend van democratie en onderworpen aan totalitaire regimes. De lijst is lang. Maar wat mij als vrouw uit een Arabisch en islamitisch land bezighoudt is het volgende: in de meeste extremistische islamitische landen worden de vrouwen onderdrukt (Iran, Afghanistan, Saoedi-Arabië, Irak, etc.). Dit is één van de grootste misstanden in al die landen. In de meeste van de Arabisch-islamitische culturen, patriarchale culturen bij uitstek, wordt de vrouw afgehouden van de macht, zowel economisch als politiek. De vrouwen worden dom gehouden en als ze al toegang krijgen tot onderwijs, is dat gericht op het propageren en ondersteunen van een van oudsher patriarchale cultuur waar de vrouw instrument van de man is. De Koran is het belangrijkste middel van de man om de vrouw te indoctrineren, want, moet u weten, de Koran is tot nu toe altijd een boek van mannen en een zaak van mannen geweest, altijd geïnterpreteerd door mannen en voor mannen. Tot in onze dagen hebben Arabische en islamitische vrouwen zich niet gewaagd aan de herinterpretatie van de Koran. De beweging voor herinterpretatie en modernisering van de Islam is genaamd 'al Idjtihad' (wat niets heeft te maken met al Djihad en moedjaheddien, al hebben de drie woorden dezelfde basis djahada, streven). Meerdere Arabische vrouwelijke intellectuelen (Nawal Saadaoui in Egypte, Fatima Mernissi in Marokko, etc.) hebben gewezen op het gevaar van de afzijdigheid van vrouwen bij de interpretatie en de herinterpretatie van de Koran. Die geestesarbeid was tot nu toe altijd gericht op consolidatie van de patriarchale cultuur, die steeds meer bedreigd wordt door golven van modernisme uit het Westen. De gelovige moslim en Arabier gebruikt de Islam om patriarchale regels vast te stellen en gebruikt helaas de vrouw (zijn dochter, zijn zuster, zijn echtgenote, zijn moeder) om ze toe te passen. In die zin worden de vrouwen medeplichtigen van de man en graven ze hun eigen graf. Ook het Westen zou zich moeten bekommeren om de islamitische vrouwen die onder ons zijn. Het is van belang dat er onderzoekscentra worden opgericht waar Europese vrouwen samenwerken met islamitische en Arabische vrouwen om de publieke opinie hier en elders voor te lichten over de Islam en over de positie van de vrouw daarin. Het is belangrijk en dringend meer te investeren op dat gebied (op het politieke en het sociale vlak), niet alleen om de islamitische vrouwen in hun eigen land te helpen maar ook in het Westen en vooral om het proces van integratie van islamitische gemeenschappen in westerse landen te bevorderen. Daarvoor is het nodig dat westerse samenlevingen een waarachtige beweging van openheid en dialoog met de islamitische culturen ondernemen. En het Westen moet onderzoeksstructuren opzetten die het mogelijk maken om die culturen beter te begrijpen, en beter met hen te communiceren, zodat de islamitische en Arabische culturen echt beter kunnen integreren met de westerse samenlevingen en vice versa. Het is tijd dat die verschillende culturen die in het Westen in één en dezelfde samenleving naast elkaar bestaan, elkaar ontmoeten en zich met elkaar mengen in plaats van zich tegenover elkaar op te stellen. Men moet het probleem van de non-communicatie in het Westen aanvallen. Nu. Vanuit respect en niet vanuit angst. Kaouthar Darmoni. Dr. K.Darmoni is Tunesische van origine en woont sinds 1999 in Nederland. Zij is afgestudeerd in 'Culturele vergelijkingen' , aan de Sorbonne te Parijs en de Universiteit van Lyon. Zij geeft gastcolleges op universiteiten in Nederland. Uit het Frans vertaald door Jaco Samson |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat is het standpunt van onze PC-partijtjes hierover?
|
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier is't ook maar stil hé!
De vrouw vraagt om steun van het westen maar wordt bedolven onder een oorverdovende stilte. Mooi. Nu weten we waar we staan! |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ah, als die kleuterleidsters daar in Nederland gesluierd aan het werk willen, dan beginnen ze over godsdienstvrijheid. En toen Nederland het wou verbieden, kwam er het verwijt dat ze niet vrij zijn Nederland. De sluier mocht niet, dus ze waren niet vrij daar in Nederland.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Is dat het standpunt van uw partij? |
|
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Al veertig jaar VRAAGT men om te integreren, deel uit te maken van de maatschappij..... en NU hebben we het antwoord, via mijnheer Jahjah: WE WILLEN NIET! En hoe moet het dan verder?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
#7 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stefanie,
denk je dat wij dan vrij zijn om te vinden dat onze kinderen NIET door een laken moeten begeleid worden tijdens hun kleuterjaren? NEE, wij MOETEN alle mensen op een vrije en gelijke manier behandelen! MAG IK misschien vinden dat ik mijn kinderen niet bij een laken in de klas wil laten zitten, zonder dat ik als racist wordt uitgescholden? Dank je!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Ik ben het volledig met je eens, Circe. Ik deel jouw standpunt. Ik zeg alleen maar wat ik op de Nederlandse T.V. gehoord heb.
|
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ziehier een door mij beleefde situatie :
Op de afdeling spoed van een universitair ziekenhuis zou ik geholpen worden door een gesluierde stagiair-dokter-in-spé... Dat moet ik weigeren, want : sluier houdt in het aanhangen van een doctrine die absoluut onwetenschappelijk is, die de evolutie-theorie verwerpt, die beweert dat de zon rond de aarde draait, die de vrouw slechts de waarde van een halve man geeft, die een leer aanhangt en verdedigt waarin urine van een kameel als souverein geneesmiddel wordt geprezen,... Waarom zou ik genoegen nemen met een halve man, een totaal onwetenschappelijke pseudo-arts? Graag iemand anders om mijn gezondheid en lijf aan toe te vertrouwen! Let op : bij mij is geen sprake van racisme, versta me niet verkeerd! Ik vind gewoon dat je als gesluierde moslima onmogelijk een goed wetenschapper kan zijn! Dutch
http://www.faithfreedom.org http://dutch.faithfreedom.org/forum islamisme is een waanzinnige, fascistische cultus en gematigde islam is hun paard van Troje In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ken persoonlijk 2 zo'n gevallen : de ene wordt waarschijnlijk door haar vader verplicht (anders mocht ze niet studeren) en door mede-moslims in de gaten gehouden tijdens stages, de andere is een tot de islam gekomen communiste (!!! te gek is het niet? ze heeft wél een moslim-vriendje). Bij deze laatste begon het sluieren met de verklaring "sympathie voor de vrouwen in Irak" en eindigde met "bekering tot de islam".
Ken nog een ander geval van een studente bio-medische wetenschappen, gesluierd en wel, die tijdens de cursus waar over de evolutietheorie werd gesproken ostentatief haar vingers in beide oren stak! Echt waar! Er zijn 50-tal verbijsterde getuigen van... Dutch
http://www.faithfreedom.org http://dutch.faithfreedom.org/forum islamisme is een waanzinnige, fascistische cultus en gematigde islam is hun paard van Troje In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wél met "verplicht" uniform dacht ik hoor stefanie!
Waar is je zwarte "verplichte" jas om buiten te komen! kapje opgezet? nee? nou nou! kletsen zou je moeten krijgen, jij verdorven vrouw toch! Is het warm in de zomer? nee nee! je doet je lange zwarte jas met kapje aan hoor! anders geef je aan de heren der schepping te verstaan dat je graag verkracht wordt! ZIJ kunnen er tenslotte niet aan doen dat een bepaald lichaamsdeel ineens de hoogte ingaat, zodat ZIJ jou "openingen" willen zoeken? Of druk ik me te plastisch uit? netjes alles met DRIE lagen bedekken dus! niet enkel je "xxx" plaatsjes, doch ook alles waar ze maar aan kunnen denken! Have a FREE live! (We kunnen natuurlijk ook alles laten afsnijden! zou dat helpen? Vraag is dan nog bij WIE? Alles dichtnaaien helpt ook al niet - dat proberen ze in Afrika! maar dan NOG moeten ze midden in de hitte hun zwart kapje dragen! nounou! Misschien toch een aantal 'euneuchs' terug invoeren? Raar hé! maar die komen toch ook uit die arabische "schitterende" cultuur - Dat de "linkse" mensen daar ook even bij stilstaan? misschien worden ze nog gepromoveerd to EUNEUCH! Lekker de Harem bewaken! Goed toch?)
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Als het eens géén verzonnen verhaaltje is wordt er niet gereageerd!
Prachtig bewijs van hoe bekrompen de geestjes van de politiek correcten toch zijn. Proficiat, losers! |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik heb nog verscheidene echt gebeurde verhalen in voorraad...zal ze te gepaster tijd bovenhalen. Dutch
|
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je moet onderzoeken hoe de Oema ertoe gekomen is om terrorisme te gaan steunen. Great thinking girl.
Hier is de andere zijde van de medaille die u eventjes moet gaan bestuderen met uw OEMA. How about: The OEMA stops sponsoring terrorism right now or else we'll show the OEMA that we're not your type to mess with. And you just confirmed to me that indeed, its not just Bin Laden, its also all little punks that support him. Hoe pretentieus is die OEMA wel om te gaan verwachten van de 'Westerse wereld' dat we alles eens gaan onderzoeken. Als de OEMA niet doorheeft dat terrorisme onder GEEN ENKEL BEDING toelaatbaar is, dan moet de OEMA het eens op de harde manier gaan leren. Met andere woorden, de pot is de ketel hier aan het verwijten dat hij zwartziet en we zijn in een situatie terechtgekomen die best als volgt kan getypeerd worden: ![]() En wilt u gaan uitvissen wie de langste piemel heeft? Fine, then so be it. Ik zal er niet van wakkerliggen dat er om de drie jaar eens een paar mensen omkomen in een terroristische aanslag. Maar als er morgen een nieuwe genocide komt van al uw OEMA buddies, weet dan wel dat er altijd twee partijen zijn als er gevochten wordt. Weet dan ook dat de domste partij de partij is die wil vechten terwijl ze weet dat ze gaat verliezen. So, here's the message for the OEMA die zo graag vanuit de intellectuele kakstoel het westen willen de les spellen: AS LONG AS YOU CONDONE HARBOR AND FINANCE TERRORISM, YOU ARE HURTING ANY CHANCE TOWARDS A PEACEFUL SOLUTION TO THIS PROBLEM. Kom mij nog eens vertellen om de hand in eigen borst te steken. Laat de OEMA eens een aantal leiders aanstellen die het terrorisme de kop indrukken en dan praten, zeggende : Kijk, het is mogenlijk om het terrorisme tegen te houden. We tonen goede wil vanuit de OEMA, luister nu aub eens naar onze problemen. Dus in plaats van hier de ![]()
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vind zeker en vast ook dat vrouwenemancipatie iets is waarnaar gestreefd moet worden. Wat heeft dat met politieke correctheid te maken eigenlijk? Het is eerder politiek niet-correct om tegen vrouwenemancipatie te zijn. Wat ik minder vind aan de tekst, is dat ze te veel vanuit een islamitisch perspectief benaderd wordt. Alsof enkel in islamitische landen vrouwen niet geëmancipeerd zijn! Neem nu Burundi, waar er 67% christenen en 10% moslims wonen. De helft van de mannen is daar analfabeet, tegenover meer dan 75% van de vrouwen. Het is triestig maar waar: de verdrukking van de vrouw is een quasi-universeel probleem.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |