Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2003, 19:19   #1
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Hallo allen,

Ik bekijk dit forum nu al een tijdje en het is gewoon duidelijk dat er veel mensen zijn die Vlaanderen het liefst zien als onafhankelijke rupubliek.

Een vast hekelpunt is vaak wat er moet gebeuren met Brussel. Als men naar de historie kijkt is Brussel een Vlaamse stad, echter dat is passé. Als je nu de feiten onder ogen ziet is Brussel een franstalige stad. Sterker nog, het wordt alleen maar Franser met de jaren.

Mijn stelling is simpel: Laat Brussel dan maar los. Een onfhankelijk Vlaanderen witl toch niet weer onder leiding komen van een verfranste stad???
Bovendien, zonder de Brussel-eis, is een onafhankelijk Vlaanderen veel sneller te verwezenlijken. Daarnaast ben je in één klap af van alles wat de staat België vroeger voorstelde...

Gaarne uw reacties

Groeten
Oud 5 mei 2003, 19:45   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Je voorstel klinkt logisch, maar dat is het waarschijnlijk niet. Brussel is niet zomaar een stad, het is een metropool van 1 miljoen inwoners, die elke dag werk biedt aan tienduizenden, zoniet honderdduizenden Vlamingen uit Vlaanderen. Overdag is Brussel dus Vlaamser dan 's avonds en 's nachts.

Bovendien kan het geografisch geen kant op als het gescheiden wordt van Vlaanderen. De ringweg, de luchthaven en een deel van de agglomeratie liggen op Vlaams grondgebied. Het wordt zelfs volledig omringd door Vlaanderen. Een scheiding kan zowel voor Brussel als voor het omliggende gebied een probleem worden.

Wat je zegt over de verfransing klopt niet meer. Het percentage Nederlandstaligen heeft zich de laatste twee decennia gestabiliseerd rond de 15% (maar met grote verschillen per (deel)gemeente; er zijn er waar nauwelijks Nederlandstaligen wonen, er zijn ook er waar nog een derde Nederlandstalig is) en door grote toestroom van anderstalige leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, door de slechte kwaliteit van het Franstalig onderwijs, kan dit in potentie weer gaan groeien. Je moet ook niet vergeten dat de meeste Franstalige Brusselaars in feite verfranste Vlamingen zijn, die alleen vanwege economische redenen Franstalig zijn geworden omdat in België en zeker in het centrum van de macht Brussel vanaf 1830 tot ver in de twintigste eeuw Frans nu eenmaal de dominante taal was.

Het lijkt me dus niet zinvol om Vlaanderen en Brussel te scheiden. Een zelfstandig Brussel heeft gewoon geen enkele overlevingskans. De reden dat er teveel Franstaligen wonen vind ik nergens op slaan. Gaan we in Nederland ook een andere hoofdstad zoeken als de meerderheid van de Amsterdamse bevolking allochtoon is (binnen 10 jaar)?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 20:22   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Brussel.......tja, moeilijk punt.

Het is gewoon een feit dat Brussel niet kan zonder Vlaanderen, en dat weten de (franstalige) Brusselaars maar al te goed! Vandaar dat ze zo vast houden aan de Belgische staat, want ze weten goed dat als Belgie uiteen valt Brussel waarschijnlijk bij Vlaanderen zal gevoegd worden. Als het erop aankomt zullen de Brusselaars wel voor hun economie kiezen. Het geld-argument zeg maar.
Neemt niet weg dat veel Franstalige Brusselaars niet veel moeten weten van Vlaanderen, omdat ze vrezen voor hun taal in de hoofdstad. Het komt er dus op aan om de Franstaligen duidelijk te maken dat Brussel een TWEETALIGE hoofdstad zou worden. Gemakkelijk wordt dat niet...

Persoonlijk zou ik Brussel niet zo graag verliezen. Brussel is namelijk een buitengewoon prachtige stad. Veel mensen hebben nog steeds een beeld van Brussel als grijze kantoorstad, wat helem�*�*l het geval niet meer is. Telkens als ik er kom, ben ik weer onder de indruk. Zo was ik vorige week nog in Ukkel, nabij het Terkamerenbos; prachtige residentiële wijken, abmassades, veel groen, allemaal heel chique en verzorgd. Brussel is van onschatbare waarde. Brussel is ons verster op de wereld, ons visitekaartje. Na Washington is Brussel de grootste diplomatenstad ter wereld. Na Parijs de grootste congresstad. Houden dus maar!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 20:34   #4
Dimitri

Standaard

Nou, Zeno, ik moet geloof ik ook maar eens naar Ukkel, het is blijkbaar zo mooi dat je een heel ander beeld van Brussel hebt gekregen!
Oud 5 mei 2003, 20:52   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nou, Zeno, ik moet geloof ik ook maar eens naar het Ukkel, het is blijkbaar zo mooi dat je een heel ander beeld van Brussel hebt gekregen!
Een aanrader inderdaad! Ook ik heb lang een verkeerd beeld van de hoofdstad gehad, geef ik toe.

Het Zuidoosten van Brussel (zones 12-13-14-15-16-17-18) staat wel bekend om haar chique wijken, waar vooral diplomaten wonen. Er zijn zelfs straten die afgesloten zijn met zware statige hekken. Eerste keer dat ik daar kwam.
Oud 5 mei 2003, 21:06   #6
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Een vast hekelpunt is vaak wat er moet gebeuren met Brussel. Als men naar de historie kijkt is Brussel een Vlaamse stad, echter dat is passé.
Tot voor honderd jaar geleden was Brussel een nog overwegend Vlaamse stad. Binnen honderd jaar zal het terug een overwegend Vlaamse stad zijn.
Citaat:
Als je nu de feiten onder ogen ziet is Brussel een franstalige stad. Sterker nog, het wordt alleen maar Franser met de jaren.
Dit is niet correct. Het is zelfs zo dat de Franstalige Brusselaars zelfs in de minderheid dreigen te geraken tov de buitenlanders. Binnen de tien jaar is de 50 percent overschreden.
Citaat:
Mijn stelling is simpel: Laat Brussel dan maar los. Een onfhankelijk Vlaanderen witl toch niet weer onder leiding komen van een verfranste stad???
dat is helaas gemakkelijk gezegd voor een Nederlander. Voor veel Vlaamsgezinden is Brussel HET symbool van de Francophone veroverings- en overheersingdrang.
Citaat:
Bovendien, zonder de Brussel-eis, is een onafhankelijk Vlaanderen veel sneller te verwezenlijken. Daarnaast ben je in één klap af van alles wat de staat België vroeger voorstelde...
Brussel is een belangrijk onderdeel van de onafhankelijkseis. Ik wacht dus wel nog liever een paar jaar.
Ik moet me al neerleggen bij het feit dat de Fransen en de Walen in de laatste twee honderd jaar meer als de helft van Vlaamse bevolking vernietigd heeft. Brussel zal ik echter nooit loslaten.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2003, 21:09   #7
Dimitri

Standaard

Wel jammer dat het zuidoosten precies het gebied is waar de minste Nederlandstaligen wonen.
Ben er zelf nog nooit geweest, alleen in het centrum en bij station Zuid (voor de Thalys 8)), en dat vond ik ook heel mooi. De Grote Markt is denk ik wel een van de mooiste pleinen ter wereld. Alleen de noordelijke wijken langs het spoor zijn afschuwelijk.

Ben trouwens wel jaloers dat Brussel zo'n groot stadsbos heeft (Zoniënwoud), in Rotterdam moeten we het doen met een paar kleine parkjes. Het zou tijd worden dat er in de Randstad ook eens grote stadsbossen worden aangelegd.
Oud 5 mei 2003, 21:26   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel jammer dat het zuidoosten precies het gebied is waar de minste Nederlandstaligen wonen.
Ben er zelf nog nooit geweest, alleen in het centrum en bij station Zuid (voor de Thalys 8)), en dat vond ik ook heel mooi. De Grote Markt is denk ik wel een van de mooiste pleinen ter wereld. Alleen de noordelijke wijken langs het spoor zijn afschuwelijk.
Klopt.

Citaat:
Ben trouwens wel jaloers dat Brussel zo'n groot stadsbos heeft (Zoniënwoud), in Rotterdam moeten we het doen met een paar kleine parkjes. Het zou tijd worden dat er in de Randstad ook eens grote stadsbossen worden aangelegd.
Tervuren (aan het zonienwoud) is anders ook een aanrader. Daar ligt het koninklijk musem voor midden-afrika, temidden een groot park.
Er wonen veel zogenaamde "eurocraten".

Dit lijkt wel een toeristisch topic te worden...
Oud 5 mei 2003, 21:39   #9
Dimitri

Standaard

Hm, daar zou ik ook wel willen wonen. Ik denk dat alleen Den Haag daarbij nog in de buurt komt.

Is het Zoniënwoud wel gewoon toegankelijk, of zijn dat allemaal privéterreinen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Heb ik geen bezwaar tegen!
Oud 5 mei 2003, 21:46   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hm, daar zou ik ook wel willen wonen. Ik denk dat alleen Den Haag daarbij nog in de buurt komt.

Is het Zoniënwoud wel gewoon toegankelijk, of zijn dat allemaal privéterreinen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Heb ik geen bezwaar tegen!
Zonienwoud is grotendeels toegankelijk denk ik.

Misschien eens een kijkje nemen op www.zonienwoud.be, waar je allerlei wandelroutes doorheen het woud kan vinden. Want vergis u niet, het is een groot bos dat bovendien vol herten en reeën zit.
Oud 5 mei 2003, 22:02   #11
Dimitri

Standaard

Hm, het ziet er inderdaad wel goed uit met al die wandelroutes. 5000 hectare, nog groter dan ik dacht, dat is zelfs nauwelijks nog een stadsbos te noemen.

Onbegrijpelijk dat daar niet meer (rijke) Vlamingen wonen. Want ook aan Vlaamse kant zijn de gemeentes waarin het Zoniënwoud (Sint-Genesius-Rode, Overijse) ligt sterk verfranst. Is Brussel dan zo onbekend bij Nederlandstaligen?
Oud 6 mei 2003, 00:35   #12
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Humm, als jullie zeggen dat het Nederlands in Brussel dus wel toekomst heeft: dan zal ik dat van jullie aannemen.

Jammer genoeg wordt in Nederland Brussel vaak bestempeld als de meest Noordelijke stad van Frankrijk ...

Na het zorgvuldig raadplegen van enkele data-bronnen (Eurostat en de atlas), blijf ik toch van mening dat Vlaanderen beter (eerst) zonder Brussel verder moet, denk hier eens over na:

Brussel zou een ingesloten enclave worden en is voor een groot deel afhankelijk van Vlaanderen. Als Brussel op den duur niet buigt, onstaat er een economisch verslechterende situatie. Deze situatie zal menig Brusselaar ervan overtuigen dat zji niet alleen, cultureel, geografisch maar ook economisch beter passen bij Vlaanderen...(trouwens ik verwacht dat dit ook opgaat voor de Duitstalige Kantons.)

Kortom: Als Vlaanderen zich in eerste instantie onafhankelijk verklaart zonder Brussel (wat waarschijnlijk veel sneller kan gebeuren), heeft het een uitermate grote kans om Brussel later alsnog erbij te krijgen.

Groeten
Oud 6 mei 2003, 00:40   #13
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Humm, als jullie zeggen dat het Nederlands in Brussel dus wel toekomst heeft: dan zal ik dat van jullie aannemen.

Jammer genoeg wordt in Nederland Brussel vaak bestempeld als de meest Noordelijke stad van Frankrijk ...

Na het zorgvuldig raadplegen van enkele data-bronnen (Eurostat en de atlas), blijf ik toch van mening dat Vlaanderen beter (eerst) zonder Brussel verder moet, denk hier eens over na:

Brussel zou een ingesloten enclave worden en is voor een groot deel afhankelijk van Vlaanderen. Als Brussel op den duur niet buigt, onstaat er een economisch verslechterende situatie. Deze situatie zal menig Brusselaar ervan overtuigen dat zji niet alleen, cultureel, geografisch maar ook economisch beter passen bij Vlaanderen...(trouwens ik verwacht dat dit ook opgaat voor de Duitstalige Kantons.)

Kortom: Als Vlaanderen zich in eerste instantie onafhankelijk verklaart zonder Brussel (wat waarschijnlijk veel sneller kan gebeuren), heeft het een uitermate grote kans om Brussel later alsnog erbij te krijgen.

Groeten
Ik volg u wel als u zegt dat Brussel vroeg of laat toch bij Vlaanderen zal willen horen, maar moeten we daarom een stuk economische welvaart van Brussel opgeven? Mij lijkt het verstandiger om de Brusselaars te overtuigen van de noodzaak om tot Vlaanderen toe te treden alvorens over onafhankelijkheid te spreken.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2003, 00:49   #14
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Hoe zou u de Brusselaars willen overtuigen (suggesties van iedereen welkom)

Groeten
Oud 6 mei 2003, 00:52   #15
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe zou u de Brusselaars willen overtuigen (suggesties van iedereen welkom)

Groeten
U hebt ze eigenlijk al zelf overtuigd, ik copieer gewoon even uw stukje tekst:

"Brussel zou een ingesloten enclave worden en is voor een groot deel afhankelijk van Vlaanderen. Als Brussel op den duur niet buigt, onstaat er een economisch verslechterende situatie. Deze situatie zal menig Brusselaar ervan overtuigen dat zji niet alleen, cultureel, geografisch maar ook economisch beter passen bij Vlaanderen...(trouwens ik verwacht dat dit ook opgaat voor de Duitstalige Kantons.) "

Door ze duidelijk te maken wat de situatie zal zijn als ze zich niet willen aansluiten bij Vlaanderen. Ik zie trouwens maar 1enkele andere mogelijkheid voor Brussel en dat is een soort appart Europees district. Brussel is namelijk volledig omringd door Vlaanderen, een Waalse staat met Brussel is dus nogal utopisch.
Oud 6 mei 2003, 00:56   #16
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Ik zou eigenlijk ook graag de meningen willen horen, waarom de Walen zo graag een eenheid willen blijven (ik ken de meeste wel, maar jullie kennen er waarschijnlijk meer)

Groeten
Oud 6 mei 2003, 01:04   #17
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou eigenlijk ook graag de meningen willen horen, waarom de Walen zo graag een eenheid willen blijven (ik ken de meeste wel, maar jullie kennen er waarschijnlijk meer)

Groeten
Ik denk dat je niet mag overdrijven in het aantal Walen dat absoluut die eenheid wil behouden. Om u even een idee te geven: Zondag was er een betoging voor het behoud van Belgie en tegen verdere bevoegdheden voor de gewesten. Deze betoging had heel wat media-aandacht gekregen en er schaarden zich ook wat "bekende Belgen" rond dit project zoals Axel Red en Marc Wilmots. Men zou dus mogen verwachten dat er heel wat mensen de straat op komen, maar dit was echter niet echt het geval, het was maar een betoging van 2000man. Ter vergelijking: de dag er voor was er een betoging van de holebibeweging, daar was 5x zo veel volk. De Walen zijn dus helemaal niet zo fanatiek verknocht aan Belgie.
Ze willen Belgie behouden uit financieel oogpunt, er is een enorme geldstroom van Vlaanderen naar Wallonie en zij vrezen natuurlijk dat daar wel eens een einde zou kunnen aankomen in een onafhankelijk Vlaanderen. Andere redenen voor het behoud van Belgie ken ik niet; misschien omdat ze fan zijn van de monarchie of van de Belgische vlag...
Oud 6 mei 2003, 01:08   #18
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Vertel deze Hollander eens: Welke regering (partijen) zijn er nodig om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen. Verder, wat is hun positie op dit moment en is de verwachting dat zij snel een werkbare meerderheid hebben?

Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?

Groeten
Oud 6 mei 2003, 01:18   #19
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vertel deze Hollander eens: Welke regering (partijen) zijn er nodig om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen. Verder, wat is hun positie op dit moment en is de verwachting dat zij snel een werkbare meerderheid hebben?

Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?

Groeten
Wel, om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen is er een meerderheid nodig in het Vlaams parlement. Er zijn 2 partijen die resoluut pleitten voor een onafhankelijkheid van Vlaanderen, de NVA en het Vlaams Blok. Samen komen deze partijen vandaag slechts aan iets meer dan een 20%. Verder zijn er nog de 2 grootste Vlaamse partijen die sinds kort pleitten voor een confederale staat, CD&V en VLD. Samen komen deze 2 partijen aan bijna 45%. Verder is er nog Spirit, een kleine partij die samen met de NVA afkomstig is van de Volksunie, een partij die vroeger pleitte voor een onafhankelijk Vlaanderen, ook spirit pleit voor een confederatie. Er is dus nog lang geen meerderheid voor een onafhankelijk Vlaanderen in het parlement.
Maar eigenlijk moeten we ons de vraag stellen of we over zo een belangrijk onderwerp geen referendum op volksinitiatief moeten houden, aanvankelijk zal de uitslag daar van waarschijnlijk nog positief zijn voor Belgie. De toekomst zal dan uitwijzen wat er met Belgie en Vlaanderen verder gebeurt.

Er zijn partijen in Wallonie die opkomen voor een aneensluiting met Frankrijk of voor een onafhankelijk Wallonie, maar zij spelen geen grote rol in de Waalse politiek.
Oud 6 mei 2003, 01:31   #20
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Hoe moet deze confederatie eruitzien volgens de poltieke partijen?

En is confederatie niet gewoon een stap naar totale afscheiding?

Verder ben ik ook benieuwd naar de mening van de Duitstalige kantons...Willen zij een afscheiding (of aansluiting bij Duitsland), willen zie liever bji Wallonië of Vlaanderen?

Groeten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be