Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2003, 19:27   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Volgens de flaminganten.

Wel representatief:

- Eén artikel in de Washington Post waarin twee separatistische Vlamingen aan het woord worden gelaten
- Een enquête van Het VLAAMS Economisch Verbond, waarin veel ondernemers voor N-VA kiezen.
- Doe de Stemtest, waar enkel politiek geïnteresseerden aan meedoen, en waarvan 35 procent voor Vlaanderen onafhankelijk is.

Niet representatief:

- Een enquête van Humo die stelt dat de jongeren niet wakker liggen van Vl. onafhankelijkheid en N-VA slechts 1 procent geven
- Eender welke enquête over de Monarchie
- De enquête van de UCL die stelt dat het Belgisch gevoel elk jaar groter wordt en dat de Vlaming enkel onderwijs op Vlaams niveau wil.
- De enquête van Bplus die stelt dat 77,5 procent van de Vlamingen tegen separatisme is.
- Eender welke enquête over de toekomst van België.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2003, 19:44   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
- De enquête van Bplus die stelt dat 77,5 procent van de Vlamingen tegen separatisme is.
Volgens diezelfde enquête is 88% van de Nederlandstaligen en 14% van de Franstaligen voor afschaffing van de taalfaciliteiten. Dat is een meerderheid van de Belgen. Ik neem aan dat je op dit punt de uitslag van de eigen enquête ook respecteert en pleit voor afschaffing van de taalfaciliteiten?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2003, 23:05   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens de flaminganten.

Wel representatief:
- Een enquête van Het VLAAMS Economisch Verbond, waarin veel ondernemers voor N-VA kiezen.

Patriot, LEER LEZEN!

Wat heb ik geschreven bij de topic over die VEV-enqûete?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Ik weet ook wel dat zo'n enqêtes niet representatief zijn, maar het is toch een hoopvol teken!
Voila!

En ook bij die topic over dat artikel van The Washington Post (lang geleden zeg!) staat NERGENS dat deze mensen representatief zouden zijn voor de gehele bevolking.

Waar h�*�*l je dat toch allemaal? Blijkbaar zitten jullie dan toch vol waanbeelden... Gewone mensen noemen zoiets liegen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 05:07   #4
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Volgens diezelfde enquête is 88% van de Nederlandstaligen en 14% van de Franstaligen voor afschaffing van de taalfaciliteiten. Dat is een meerderheid van de Belgen. Ik neem aan dat je op dit punt de uitslag van de eigen enquête ook respecteert en pleit voor afschaffing van de taalfaciliteiten?
Uiteraard, maar wel de taal van de meerderheid spreken natuurlijk. Begin al maar Frans te leren in de Brusselse rand and vergeet ooit in het Nederlands bediend te worden in Brussel. (dat zou alvast niet te veel veranderen)
Oud 3 mei 2003, 10:56   #5
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Uiteraard, maar wel de taal van de meerderheid spreken natuurlijk. Begin al maar Frans te leren in de Brusselse rand and vergeet ooit in het Nederlands bediend te worden in Brussel. (dat zou alvast niet te veel veranderen)
De enige officiële taal in Vlaanderen, dus ook in de Brusselse Rand, is Nederlands, als de taalfaciliteiten worden afgeschaft moet iedereen in Vlaanderen dus Nederlands leren (en in Wallonië Frans). In Brussel is geen sprake van faciliteiten, dus kunnen die ook niet afgeschaft worden. Brussel zal tweetalig blijven.
Oud 3 mei 2003, 17:26   #6
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Druk gewoon de papieren tweetalig in de faciliteitengemeenten: goed voor het milieu en iedereen is tevreden, buiten die paar flaminganten (of wallinganten wier maag omkeert bij het zien van een Franse (of Nederlandse) tekst.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 17:35   #7
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Druk gewoon de papieren tweetalig in de faciliteitengemeenten: goed voor het milieu en iedereen is tevreden, buiten die paar flaminganten (of wallinganten wier maag omkeert bij het zien van een Franse (of Nederlandse) tekst.
Dat is dus niet waar, volgens de Bplusenquête wil 88% van de Nederlandstaligen en 14% van de Franstaligen de faciliteiten afschaffen, als dat allemaal flaminganten zijn...
Maar je bent dus niet bereid om op dit punt de meerderheid te respecteren?
Oud 3 mei 2003, 18:02   #8
Bruno*
Banneling

Standaard

Waarom zou ik dat niet zijn? Maar ik stel gewoon een compromisoplossing voor...ik herinner me nog een andere enquete uit een faciliteitengemeente waaruit bleek dat 80% geen problemen had.
Oud 3 mei 2003, 18:07   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... ik herinner me nog een andere enquete uit een faciliteitengemeente waaruit bleek dat 80% geen problemen had.
Welke faciliteitengemeente? Ronse is bijvoorbeeld ook een faciliteitengemeenten, maar daar ziet de Vlaamse burgemeester er streng op toe dat de faciliteiten geen verworven rechten worden. Hij past alles strikt toe, maar van enige echte tweetaligheid is bij hem geen sprake. In Ronse zijn er geen problemen. Daar geldt: we zijn in Vlaanderen en dus is de eerste taal hier Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 18:11   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik dat niet zijn? Maar ik stel gewoon een compromisoplossing voor...ik herinner me nog een andere enquete uit een faciliteitengemeente waaruit bleek dat 80% geen problemen had.
Ja, hehe, die 80% zijn Franstaligen, die zijn natuurlijk tegen afschaffing. Maar de meerderheid van de Belgen wil de faciliteiten afschaffen en dat moet dan ook gebeuren.

Die "compromisoplossing" stelt niks voor, dan blijven de faciliteiten gewoon even goed bestaan.
Oud 3 mei 2003, 22:52   #11
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was bijna vergeten dat het hier om echte Belgicisten ging, maar mijn geheugen is nu meteen al terug opgefrist.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 23:59   #12
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
De enige officiële taal in Vlaanderen, dus ook in de Brusselse Rand, is Nederlands, als de taalfaciliteiten worden afgeschaft moet iedereen in Vlaanderen dus Nederlands leren (en in Wallonië Frans). In Brussel is geen sprake van faciliteiten, dus kunnen die ook niet afgeschaft worden. Brussel zal tweetalig blijven.
De meerderheid van de bevolking telt al niet meer mee. Lap zeg.
Oud 4 mei 2003, 03:14   #13
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
In Brussel is geen sprake van faciliteiten, dus kunnen die ook niet afgeschaft worden. Brussel zal tweetalig blijven.
Brussel: 10% Nederlandstaligen
St-G Rode: 20% Nederlandstaligen

Brussel tweetalig? Waarom? St-Genesius heeft een Vlaamse meerderheid van 20% . Komaan zeg, pas u aan aan de realiteit.
Oud 4 mei 2003, 09:57   #14
Dimitri

Standaard

Citaat:
De meerderheid van de bevolking telt al niet meer mee. Lap zeg.
Wel, maar in Vlaanderen spreekt de meerderheid Nederlands. Brussel is tweetalig
(dat is dus wat anders dan taalfaciliteiten!) met vetorecht voor Nederlandstaligen, dus kunnen de taalrechten van de Nederlandstaligen niet worden aangetast.

Citaat:

Brussel tweetalig? Waarom? St-Genesius heeft een Vlaamse meerderheid van 20% . Komaan zeg, pas u aan aan de realiteit.
Ik vraag me af waar je die cijfers vandaan hebt. De cijfers van het pro-Franstalige Carrefour spreken van 56% Franstaligen in Sint-Genesius-Rode, dus nog altijd 44% Nederlandstaligen.
Voor het Brussels gewest wordt het percentage Nederlandstaligen door onderzoekers geschat op ongeveer 15%. Dit verschilt echter sterk per gemeente. In Evere is nog een derde (33%) van de bevolking Nederlandstalig, in Ukkel wonen er nauwelijks Nederlandstaligen.

Sint-Genesius-Rode is net zo makkelijk her in te delen als alle andere gemeentes. Hou dan nog eens een referendum en er is ineens een Vlaamse meerderheid. De gemeente- en provinciewetten zijn een bevoegdheid zijn van het Vlaams gewest, dus dat bepaalt over de herindeling van gemeentes, net als in Nederland. Zeg nou zelf, een gemeente als Linkebeek of Drogenbos, met maar 4.000 inwoners, hoort toch niet in een agglomeratie van meer dan 1 miljoen?!
De Belgische regering is bevoegd voor de faciliteiten, en er blijkt een meerderheid van de Belgen tegen de faciliteiten, dus moeten die afgeschaft worden. Of wil je de meerderheid van de bevolking negeren soms?
Oud 4 mei 2003, 12:57   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom? U stelt zelf dat Brussel "Belgisch" is, d.w.z. tweetalig. Wees dus logisch in uw redeneringen.

Over de Vlaamse Rand kunnen we heel kort zijn: de verfransing is er gekomen door een Franstalige toevloed uit het Brusselse (gestimuleerd door de Fransdolle burgemeesters die niet zelden over eigen vastgoedkantoren beschikken), mensen die zich nooit hebben willen aanpassen aan het feit dat ze in Vlaanderen gingen wonen. De zaak is vrij simpel: men begint te beseffen dat men in Vlaanderen woont en leert Nederlands, ofwel hoepelt men gewoon op en gaat terug naar Brussel. De Vlaamse Rand is Brussel immers niet.

Eens te meer tonen de belgicisten hiermee trouwens dat ze de verfransing niet erg vinden. Het is duidelijk waar hun hart ligt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2003, 14:03   #16
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
De Belgische regering is bevoegd voor de faciliteiten, en er blijkt een meerderheid van de Belgen tegen de faciliteiten, dus moeten die afgeschaft worden. Of wil je de meerderheid van de bevolking negeren soms?
Waaruit blijkt dat er een meerderheid van de Belgen is tegen de faciliteiten?
Oud 4 mei 2003, 14:07   #17
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waaruit blijkt dat er een meerderheid van de Belgen is tegen de faciliteiten?
*zucht* Uit de enquête van Bplus! 88% van de Nederlandstaligen en 14% van de Franstaligen is volgens die enquête voor afschaffing van de taalfaciliteiten. Dat is een meerderheid van de Belgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be