Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2005, 15:38   #1
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard Bekeert Bart Somers Zich Tot Het Unitarisme?

"Hoeveel mensen van een andere cultuur kent de modale Vlaming? We leven niet met elkaar, maar naast elkaar. Voor mij is dat dé tijdbom onder de samenleving. Daar zit mijn engagement, daarom doe ik aan politiek."

Bart Somers
in: Het Laatste Nieuws, 7.03.2005

Ik leid hieruit af dat hij de staatkundige scheiding der geesten tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in België resoluut afwijst en ijvert voor het herstel van de unitaire staat met respect voor de taalwetten en taalgemeenschappen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 15:54   #2
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
"Hoeveel mensen van een andere cultuur kent de modale Vlaming? We leven niet met elkaar, maar naast elkaar. Voor mij is dat dé tijdbom onder de samenleving. Daar zit mijn engagement, daarom doe ik aan politiek."

Bart Somers

Ik leid hieruit af dat hij de staatkundige scheiding der geesten tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in België resoluut afwijst en ijvert voor het herstel van de unitaire staat met respect voor de taalwetten en taalgemeenschappen.
Ik leid hieruit af dat je toegeeft dat de walen een andere cultuur hebben, een andere samenleving zijn.
En dat je dus uw gezever over 1 Belgisch volk en 1 cultuur ook zever vindt.
Oud 13 maart 2005, 17:33   #3
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nooit ontkend dat de Franstaligen een andere cultuur of beter gezegd "subcultuur" hebben. Net zoals de Vlamingen en de Limburgers een andere subcultuur hebben. Maar daarom moet je nog niet splitsen.

Er is ook een Belgische cultuur.

Eigenlijk is het begrip "cultuur" een stuk complexer dan u het voorstelt. Het is eigenlijk een grote pyramide met aan de top de mensencultuur die zich vertakt bijvoorbeeld in de westerse cultuur, dan bijv. de Europese cultuur, dan bijv. de Belgische cultuur, dan bijv. de Nederlandstalige cultuur van België, dan bijv. de Vlaamse, Antwerpse of Brabantse cultuur en dan weer bijv. de Brusselse, Mechelse of Kampenhoutse cultuur.

In elke cultuur en subcultuur heb je dan nog eens evenwijdige strata van cultuur in bepaalde sectoren: bijv. de bedrijfscultuur, de mannencultuur, de literatuur, de cinema, de bejaardencultuur etc.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 13 maart 2005 om 17:35.
Oud 13 maart 2005, 18:32   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Er is ook een Belgische cultuur.

.
Leg die dan eens uit. (en dit zonder de woorden chocolade, bier en fritten te gebruiken!)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 19:10   #5
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Leg die dan eens uit. (en dit zonder de woorden chocolade, bier en fritten te gebruiken!)
Fraude, zwartwerk, topland van den XTC, ...
Oud 13 maart 2005, 19:45   #6
Belziek
Burger

Standaard

Citaat:
Net zoals de Vlamingen en de Limburgers een andere subcultuur hebben.
Hou vanaf nu uw leugens maar voor uzelf. Ik als Limburger heb totaal geen andere subcultuur tegenover de rest van ons Vlamingen.
Belziek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 19:52   #7
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bart Somers

Voor mij niets nieuws onder de zon.

De Vld bewijst elke dag opnieuw dat de "V" in VLD voor Verraad van Vlaanderen staat.

VLD = PVV = PEST vOOR VLAANDEREN.

Hofnar Somers : het vermelden niet waard.

Ge moogt hem hebben Hanske
Oud 13 maart 2005, 20:05   #8
Don Quichote
Banneling

Standaard

Bartje Somers komt oorspronkelijk uit de Volksunie.
Was een VlaamsNationalist.

Ik krijg steeds de lachstuipen als ik hem nu bezig zie.

De zoveelste vergissing van de VLD... zo'n figuur als 'grote man' aanstellen.

Ze zullen het geweten hebben.
Let maar op.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:06   #9
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
de staatkundige scheiding der geesten tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in België
bedoelt u nu hiermee dat in uw unitair België plots alle Vlamingen naar RTBF gaan kiijken, Waalse muziek gaan beluisteren en omgekeerd?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:51   #10
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
bedoelt u nu hiermee dat in uw unitair België plots alle Vlamingen naar RTBF gaan kiijken, Waalse muziek gaan beluisteren en omgekeerd?
En wat indien een vlaming in Wallonie de VTM en een waal in Vlaanderen RTL kan ontvangen?. Als je van belgische kultuur spreekt is het wel deze, de onnozelheid en kleingeestigheid van de politiek met als algemene slogan "eigen zetel eerst".
Oud 13 maart 2005, 21:56   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bart Somers

En mocht hij nou zeggen dat je je vergist, dat hij wel degelijks iets anders bedoelde, iets meer genuanceerd ... zou je je dan verontschuldigen omdat je hier woorden in iemands mond gelegd zou hebben die hij niet heeft uitgesproken?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 22:24   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Een cultuur en gezamenlijke tradities gevormd door eeuwenlang samenleven sinds de Bourgondische tijd: op culinair vlak, op architectonisch vlak, op vlak van kunst (schilderkunst, beeldhouwkunst, cinema, chanson,...), op vlak van volksaard (zowel in positieve als negatieve zin), belang van de kerk, de syndicaten, het liberalisme, het gevoelen van "Belg-zijn" (zie alle opiniepeilingen), etc etc.

Zeg me dan ook eens wat "Vlaamse cultuur" betekent, zonder te verwijzen naar de media.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 13 maart 2005 om 22:31.
Oud 13 maart 2005, 22:26   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
En mocht hij nou zeggen dat je je vergist, dat hij wel degelijks iets anders bedoelde, iets meer genuanceerd ... zou je je dan verontschuldigen omdat je hier woorden in iemands mond gelegd zou hebben die hij niet heeft uitgesproken?
Nee, want dit is mijn interpretatie op basis van wat hij gezegd heeft. Niet meer of niet minder. Indien hij mijn interpretatie afwijst, moet hij ook aantonen waarom en dat zal al heel wat moeilijker zijn.
Oud 13 maart 2005, 22:27   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
Voor mij niets nieuws onder de zon.

De Vld bewijst elke dag opnieuw dat de "V" in VLD voor Verraad van Vlaanderen staat.

VLD = PVV = PEST vOOR VLAANDEREN.

Hofnar Somers : het vermelden niet waard.

Ge moogt hem hebben Hanske
Dank U !
Oud 14 maart 2005, 11:11   #15
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een cultuur en gezamenlijke tradities gevormd door eeuwenlang samenleven sinds de Bourgondische tijd: op culinair vlak, op architectonisch vlak, op vlak van kunst (schilderkunst, beeldhouwkunst, cinema, chanson,...), op vlak van volksaard (zowel in positieve als negatieve zin), belang van de kerk, de syndicaten, het liberalisme, het gevoelen van "Belg-zijn" (zie alle opiniepeilingen), etc etc.
Wat een hoop zever.
Op architectonisch vlak voel ik mij veel meer thuis in pakweg rijsel (frans naar uw normen) dan in Luik hoor ( 'belgisch' nochtans)
De schilderkunst is onveregelijkbaar, de cinema is ook heel anders, het chanson, is ook compleet anders.
Bij de rest zijn er wel gelijkenissen (alhoewel, vergelijk het syndicaat in het Noorden en in het Zuiden met elkaar...) maar dat zegt niks.
Oud 14 maart 2005, 11:39   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zeg me dan ook eens wat "Vlaamse cultuur" betekent, zonder te verwijzen naar de media.
De Vlaamse schilders, schrijvers en componisten die Belgique zich toeëigende, bijvoorbeeld?
Oud 14 maart 2005, 11:51   #17
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bart Somers

het betreft hier vooral allochtonen denk ik
Oud 14 maart 2005, 11:57   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
het betreft hier vooral allochtonen denk ik
Ja, maar Hans en zijn bubbeltjes aarzelen niet om ex.Vlaams-nationalisten voor hun kar te spannen als hen dat van pas komt.
Oud 14 maart 2005, 11:59   #19
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bart Somers

Ik leid hieruit af dat u uw dromen voor werkelijkheid neemt... (en uw pilletjes niet).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 12:31   #20
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Wat een hoop zever.
Op architectonisch vlak voel ik mij veel meer thuis in pakweg rijsel (frans naar uw normen) dan in Luik hoor ( 'belgisch' nochtans)
De schilderkunst is onveregelijkbaar, de cinema is ook heel anders, het chanson, is ook compleet anders.
Bij de rest zijn er wel gelijkenissen (alhoewel, vergelijk het syndicaat in het Noorden en in het Zuiden met elkaar...) maar dat zegt niks.
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=4]De muur tussen de gemeenschappen moet[/size][/font][font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=4]dringend worden neergehaald[/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Meer en meer wordt duidelijke dat de nationalisten liegen wanneer ze het bestaan van de Belgische cultuur ontkennen. Die bestaat immers wel degelijk, en ze leeft als nooit tevoren. 90 procent van de Vlaamse intelligentsia denkt Belgisch, en ze laten het hoe langer hoe meer horen. Een steeds groter wordend aantal intellectuelen, en mensen die op cultureel vlak wat betekenen, steunen openlijk Belgischgezinde initiatieven. Zo zijn er de soirées Belges, dubbelconcerten waarop achtereenvolgens een Vlaamse en een Waalse groep te zien zijn, voor een Belgisch publiek. Dat dit een succesformule is, is bewezen. Axelle Red, Helmut Lotti en vele anderen zeiden het als, "Ja, er is een Belgische cultuur!" En zij zijn niet de enigen in de Belgische culturele wereld die zich voor België uitspreken. Ook Marc Reynebeau, Tom Lanoye, Gerard Mortier, Monika van Paemnel, Lukas van der Taelen, Geert van Istendael, Wannes van de Velde, Chris Lomme, Josse de Pauw, Jan Decleir, Hugo de Ridder , Jan Decorte, Urbanus, Dieter Lesage, Liliane St. Pierre, Marlène de Wouters, Marc Sleen, Guy Swinnen, Bob Saevenberg, Luc de Vos , Benno Barnard, en natuurlijk vele anderen zijn die mening toegedaan. Zelfs überflamingant Jozef Deleu sprak zich in De Standaard ter gelegenheid van zijn afscheid bij Ons Erfdeel, uit voor de Belgische federale staat. [/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Dat extremisten van links of rechts niet altijd akkoord zijn met Belgische stellingname blijkt uit de bijna-boycott tegen Urban Trad op het songfestival, die nadien zelf zegden dat het was omdat ze zich zo "nadrukkelijk Belgisch opstelden". [/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]De laatste tijd horen we ook veel positieve geluiden in de pers. Zo ook gisteren in de Morgen. Ik citeer "12 februari. Een optreden van Ghinzu, Sharko en Girls in Hawaii, dat aanvankelijk op 800 toeschouwers mikt, groeit, na een stormloop om kaartjes, uit tot een evenement. De organisatoren staan perplex, de Vlaamse pers hoort het donderen in Keulen, maar de Waalse groepen die hun opwachting maken worden door 1800 uitzinnige toeschouwers op handen gedragen." Tragisch is dat de Vlaamse pers (met uitzondering van de Morgen) doet alsof deze "Waalse" muziek niet bestaat, hoewel zowel Vlamingen als Franstaligen zich er door aangesproken voelen. Dirk Steenhaut merkt dan ook terecht op: "Heeft de federalisering de taalgemeenschappen in ons land tot culturele eilanden herleid? Heerst er in de Vaderlandse rockscene een rigide apartheidsregime?" Maar er is beterschap op komst. Eppo Janssen: "Sinds die bewuste avond in de AB is ook bij Studio Brussel het besef gegroeid dat er in Wallonië dingen gebeuren die we niet uit het oog mogen verliezen." [/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]En ook vandaag horen we weer positieve geluiden. Paul-Henri Wauters merkt terecht op dat "de muur tussen de taalgemeenschappen dringend moet neergehaald worden". Muziekprogrammeur Paul-Henri Wauters van de Botanique is een man met visie. "Dat Sharko, Ghinzu en Girls in Hawaii onlangs de AB wisten uit te verkopen was belangrijk, omdat die groepen daardoor ook door het Vlaamse publiek worden opgemerkt. De volgende uitdaging bestaat erin om de muur tussen Vlaanderen en Wallonië neer te galen, want die staat nog altijd overeind. Vanuit de politiek worden weinig stappen ondernomen om de twee gemeenschappen dichter tot elkaar te brengen, dus moeten cultuurcentra zoals de Botanique en de Ancienne Belgique het heft maar in eigen handen nemen. Onlangs heb ik met Kurt Overbegh, de muziekprogrammeur van de AB, nog overlegd over hoe we beter samen kunnen werken. We zijn vastbesloten in de nabije toekomst gemeenschappelijk initiatieven te nemen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat we een weekeinde omtrent Belgische muziek organiseren, waarbij Vlaamse bands in de Botanique en Waalse in de AB spelen. Weet je, voor buitenlandse media maakt het niet uit of een groep uit Vlaanderen, Brussel of Wallonië komt. Venus en Ghinzu worden door de Franse of Nederlandse pers op gelijke voet behandeld met dEUS en Zita Swoon. Al die groepen blijken trouwens grillige surrealistische trekjes te vertonen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat Vlamingen en Walen onderling meer gemeen hebben dan Vlamingen en Nederlanders of Walen met Fransen. De Belg bestaat écht: hij ziet de dingen op zijn manier. Onze muzikanten hebben een specifieke attitude, een heel eigen visie, en het is precies dát wat men in het buitenland zo waardeert. Zelfs de Britten zijn er niet ongevoelig voor." [/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Dan zijn er de Soirées Belges. Vlaamse en Waalse artiesten, delen in een reeks dubbelconcerten het podium. De eerste was een enorm succes, en de volgende zijn gepland Luik (14 april, Soundstation), Gent (15 april, Vooruit) en Brussel (16 april, Botanique). Ook Wouter Degraeve van het Vaams Muziekcentrum kent geen Vlamingen of Walen. "Soms is het wel jammer dat onze structuren gescheiden zijn. We worden nu eenmaal beperkt door de gemeenschappen die on subsidiëren. Maar als je over de grenzen iets wilt forceren is het vaak interessanter als Belgen naar buiten te komen dan als Vlamingen of Walen. Op een evenement als EuroSonic in Groningen proberen we samen aan de kar te trekken." [/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Ook de Fransen, die Sacrés Belges, een "Belgisch" festival in Arras organiseren, zijn geïnteresseerd in zowel Vlaamse als Waalse bands. "In de ogen van onze zuiderburen zijn we gewoon allemaal Belgen". [/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Eigenlijk is iedereen het erover eens: de experts, de intellectuelen en de cultuur wereld weten het. Het volk wist het al lang: Ja, er bestaat een Belgische cultuur! Er bestaan wel Belgen! Nu enkel de politiek nog informeren.[/size][/font]
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be