Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2005, 11:42   #1
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard N-VA en dubbeldenken

1)Volgens de N-VA zijn "de" Walen links, "de" Vlamingen rechts. "De" Walen houden een marxistisch systeem in stand. Toch zijn de Walen ook kapitalisten:

2) Een andere uitspraak.
Citaat:
[font=Arial]Als verkozene op een Franstalige lijst geniet burgemeester Van Eyken gastvrijheid in het Vlaams parlement waar geen Vlaming hem het recht ontzegt er zijn kiezers te vertegenwoordigen. Dat precies hij Linkebeek en andere Vlaamse gemeenten aan Brussel wil verpatsen, is een daad van incivisme en een volksvertegenwoordiger onwaardig.[/font]
getekend:
[font=Arial]Patrick De Groote
Federaal volksvertegenwoordiger N-VA[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]Patrick De Groote vind het inciviek om als Vlaams volksvertegenwoordiger delen van Vlaanderen te willen "verpatsen". Dezelfde man gaat echter wel voorbij aan het flagrante incivisme van hemzelf die -als Belgisch volksvertegenwoordiger-België wil vernietigen.[/font]
[font=Arial][/font]
http://www.n-va.be/programma/nieuws/...ail.asp?ID=287

3) De N-VA zegt dat ze voor een democratisch en solidair Vlaanderen is binnen de EU. De N-VA zegt anderen te respecteren. In een interview met HBVL in mei 04 verklaart N-VA lijsttrekker [font=Arial]Linda Mbungu-Dinkuena echter, zonder verpinken: "al wat de Walen doen is profiteren".[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial][font=Verdana][size=2]Het principe dat de N-VA huldigt is eigen aan totalitaire regimes. In 1984 beschrijft Orwell het als volgt:[/size][/font][/font]
[font=Arial][font=Arial Narrow]The Party said that Oceania had never been in alliance with Eurasia. He, Winston Smith, knew that Oceania had been in alliance with Eurasia as short a time as four years ago. But where did that knowledge exist? Only in his own consciousness, which in any case must soon be annihilated. And if all others accepted the lie which the Party imposed -if all records told the same tale -- then the lie passed into history and became truth. 'Who controls the past,' ran the Party slogan, 'controls the future: who controls the present controls the past.' And yet the past, though of its nature alterable, never had been altered. Whatever was true now was true from everlasting to everlasting. It was quite simple. All that was needed was an unending series of victories over your own memory. 'Reality control', they called it: in Newspeak, 'doublethink'.
[/font][/font]

[font=Arial][font=Arial Narrow](...)[/font][/font]
[font=Arial]
[font=Arial Narrow]To know and not to know, to be conscious of complete truthfulness while telling carefully constructed lies, to hold simultaneously two opinions which cancelled out, knowing them to be contradictory and believing in both of them, to use logic against logic, to repudiate morality while laying claim to it, to believe that democracy was impossible and that the Party was the guardian of democracy, to forget whatever it was necessary to forget, then to draw it back into memory again at the moment when it was needed, and then promptly to forget it again: and above all, to apply the same process to the process itself. [/font][font=Arial Narrow]That was the ultimate subtlety: consciously to induce unconsciousness, and then, once again, to become unconscious of the act of hypnosis you had just performed. Even to understand the word 'doublethink' involved the use of doublethink[/font]. [/font]
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 12:39   #2
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
1)Volgens de N-VA zijn "de" Walen links, "de" Vlamingen rechts. "De" Walen houden een marxistisch systeem in stand. Toch zijn de Walen ook kapitalisten:
Waar zegt N-VA dat Vlamingen rechts zijn en Walen links of dat de Walen een marxistisch systeem in stand houden? En die ludieke actie slaat op ingeweken Brusselaars, wat natuurlijk geen Walen zijn.
Citaat:
2) Een andere uitspraak.
getekend:
[font=Arial]Patrick De Groote
Federaal volksvertegenwoordiger N-VA[/font]

[font=Arial]Patrick De Groote vind het inciviek om als Vlaams volksvertegenwoordiger delen van Vlaanderen te willen "verpatsen". Dezelfde man gaat echter wel voorbij aan het flagrante incivisme van hemzelf die -als Belgisch volksvertegenwoordiger-België wil vernietigen.[/font]

http://www.n-va.be/programma/nieuws/...ail.asp?ID=287
Toen er iemand van de Volksunie in Wallonië verkozen werd, werd hij de toegang tot het parlement ontzegt. En aan wie verpatst Patrick De Groote België dan? Aan Nazi-Duitsland? Aan de Filipijnen?

Citaat:
3) De N-VA zegt dat ze voor een democratisch en solidair Vlaanderen is binnen de EU. De N-VA zegt anderen te respecteren. In een interview met HBVL in mei 04 verklaart N-VA lijsttrekker [font=Arial]Linda Mbungu-Dinkuena echter, zonder verpinken: "al wat de Walen doen is profiteren".[/font]
Ben jij toevallig die persoon die enkele leugentjes kwam vertellen op het forum van WFG? Want die gebruikte ook al dit "argument".
Ten eerste zou ik graag eens de context van dat interview kennen. En ten tweede, je moet niet afgaan op wat één persoon zegt en daarmee de ganse partij stigmatiseren. In dat geval kan je de PS, MR en CDH op enorm veel uitspraken pakken, en het FDF nog meer. Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan een domme veralgemening, en zou dit in een partij veel gebeuren (VB bvb.) zegt dat inderdaad iets. Maar dat is hier dus niet het geval.
Ik zeg ook wel eens dat Walen profiteurs zijn of Vlamingen dommekloten, of dat werklozen de sociale zekerheid oplichten. Dat betekent echter niet dat ik hiermee iedereen bedoel. Ik ben er trouwens zeker van dat jij dat ook wel eens doet, is het niet? Je doet het namelijk zelf nu door gans N-VA over dezelfde kam te scheren door de uitspraak van één persoon.
En je verwijzing naar 1984 vind ik gewoon belachelijk, net zoals het verwijzen naar nazisme of fascisme. Je kan boeken interpreteren zoals je wil, je kan zaken uit boeken toepassen op eender wie als je er maar naar zoekt, maar a.d.h. van één ding bewijs je niets, dat getuigt van nogal veel simplisme.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 11 maart 2005 om 12:41.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 15:25   #3
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Waar zegt N-VA dat Vlamingen rechts zijn en Walen links of dat de Walen een marxistisch systeem in stand houden? En die ludieke actie slaat op ingeweken Brusselaars, wat natuurlijk geen Walen zijn.
.
1) Kijk eens naar de verkiezingsuitslagen:
http://elections2004.belgium.be/fr/b...raph_etop.html
2.In Linkebeek voerden N-VA-partijbestuursleden ludiek actie tegen het FDF dat er een meeting hield tegen de splitsing van B-H-V. De actievoerders hadden zich in galakleding verkleed als Franstalige burgerij en getooid met naamkaartjes als “fièrement monolingue”, “espèce menacèe” en “minorité opprimée”. Zo wilde de N-VA benadrukken dat de verfransing in Vlaams-Brabant niet alleen een taalprobleem maar ook een sociaal probleem is. Extremisten staken de banden van auto’s van N-VA-leden plat.

Citaat:
Toen er iemand van de Volksunie in Wallonië verkozen werd, werd hij de toegang tot het parlement ontzegt. En aan wie verpatst Patrick De Groote België dan? Aan Nazi-Duitsland? Aan de Filipijnen?
"ontzegd"

Heb ik gezegd dat hij België "verpatst"? Nee toch. Ik heb gezegd dat hij, door zijn intenties om België te vernietigen zich wel opstelt als inciviek. Incivisme dat volgens hem niet kan. U hebt de principes van dubbeldenken al goed onder de knie. Proficiat, een grote carrière binnen de Vlaamse Beweging staat u te wachten.

Citaat:
Ben jij toevallig die persoon die enkele leugentjes kwam vertellen op het forum van WFG? Want die gebruikte ook al dit "argument".
Ten eerste zou ik graag eens de context van dat interview kennen. En ten tweede, je moet niet afgaan op wat één persoon zegt en daarmee de ganse partij stigmatiseren. In dat geval kan je de PS, MR en CDH op enorm veel uitspraken pakken, en het FDF nog meer. Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan een domme veralgemening, en zou dit in een partij veel gebeuren (VB bvb.) zegt dat inderdaad iets. Maar dat is hier dus niet het geval.
Ik zeg ook wel eens dat Walen profiteurs zijn of Vlamingen dommekloten, of dat werklozen de sociale zekerheid oplichten. Dat betekent echter niet dat ik hiermee iedereen bedoel. Ik ben er trouwens zeker van dat jij dat ook wel eens doet, is het niet? Je doet het namelijk zelf nu door gans N-VA over dezelfde kam te scheren door de uitspraak van één persoon.
Ach ja, het verleden is veranderlijk en relatief, niet waar.
De onderstreepte uitspraak is anders nog een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.

Laatst gewijzigd door stanislaus : 11 maart 2005 om 15:29.
Oud 11 maart 2005, 15:28   #4
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het is wel typisch waals het territorialiteitsbeginsel te negeren tvv het personaliteitsbeginsel waarbij ieder zijn eigen taal spreekt naar believen. los van de economische opvattingen
Maar dat wallonië eerder links stemt en in bepaalde streken een PS-staat is is ook duidelijk natuurlijk.
Oud 11 maart 2005, 15:29   #5
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Heb ik gezegd dat hij België "verpatst"? Nee toch. Ik heb gezegd dat hij, door zijn intenties om België te vernietigen zich wel opstelt als inciviek.
belgië vernietigen via parlementaire weg ... is dat inciviek ?
Oud 11 maart 2005, 15:30   #6
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
belgië vernietigen via parlementaire weg ... is dat inciviek ?
Dan is delen van Vlaanderen verpatsen, via parlementaire weg, dat evenmin.
Oud 11 maart 2005, 15:31   #7
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
het is wel typisch waals het territorialiteitsbeginsel te negeren tvv het personaliteitsbeginsel waarbij ieder zijn eigen taal spreekt naar believen. los van de economische opvattingen
Maar dat wallonië eerder links stemt en in bepaalde streken een PS-staat is is ook duidelijk natuurlijk.
"los van de economische opvattingen" trekt de marxistische nomenclatura kleren van de bourgeoisie aan !!!
Oud 11 maart 2005, 16:04   #8
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
"los van de economische opvattingen" trekt de marxistische nomenclatura kleren van de bourgeoisie aan !!!
De Waalse idee dat een 2-talig België impliceert dat men overal frans moet (kunnen) spreken heeft niks te maken met economische opvattingen.
Niet duidelijk ?
Oud 11 maart 2005, 16:05   #9
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dan is delen van Vlaanderen verpatsen, via parlementaire weg, dat evenmin.
in zekere zin niet.
het verscil is natuurlijk dat de Vlaamse beweging geen delen van wallonië wil inlijven, maar een boedelscheiding wil. nationalisme dus.
aan waalse/franstalige kant is dit anders. imperialisme dus.

Laatst gewijzigd door lievendr : 11 maart 2005 om 16:06.
lievendr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 18:06   #10
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
in zekere zin niet.
het verscil is natuurlijk dat de Vlaamse beweging geen delen van wallonië wil inlijven, maar een boedelscheiding wil. nationalisme dus.
aan waalse/franstalige kant is dit anders. imperialisme dus.
Vlaamse beweging wil het Brusselse gewest inlijven. Imperialisme dus...
Oud 11 maart 2005, 18:10   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Brussel ligt in Vlaanderen maar kreeg desondanks het statuut van derde gewest. Van inlijving door Vlaanderen is dus geen sprake.
Oud 11 maart 2005, 18:11   #12
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Brussel ligt in Vlaanderen maar kreeg desondanks het statuut van derde gewest. Van inlijving door Vlaanderen is dus geen sprake.
Vlaanderen ligt in België maar kreeg desondanks het statuut van gewest. Van onafhankelijkheid voor Vlaanderen is dus geen sprake.
Oud 11 maart 2005, 18:15   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tiens, er is anders over bijna niks anders nog sprake.

De rest volgt wel.
Oud 11 maart 2005, 18:17   #14
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Tiens, er is anders over bijna niks anders nog sprake.

De rest volgt wel.
we zien wel...

men gelooft ook al eeuwen lang dat er buitenaardse wezens bestaan hé...
Oud 11 maart 2005, 18:22   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er geloven er ook nog dat enkel de N-VA dubbeldenkt.
Oud 11 maart 2005, 21:12   #16
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
http://elections2004.belgium.be/fr/b...raph_etop.html
2.In Linkebeek voerden N-VA-partijbestuursleden ludiek actie tegen het FDF dat er een meeting hield tegen de splitsing van B-H-V. De actievoerders hadden zich in galakleding verkleed als Franstalige burgerij en getooid met naamkaartjes als “fièrement monolingue”, “espèce menacèe” en “minorité opprimée”. Zo wilde de N-VA benadrukken dat de verfransing in Vlaams-Brabant niet alleen een taalprobleem maar ook een sociaal probleem is. Extremisten staken de banden van auto’s van N-VA-leden plat.
Dat is géén antwoord op m'n vraag. Het gaat over Brusselaars, niet Walen. MR krijgt toch ook veel stemmen? Dat is toch de partij van oa de rijke burgerij, zoals de VLD in Vlaanderen? En waar zijn die uitspraken van N-VA over dat Wallonië marxistisch is?
Citaat:
"ontzegd"
Gebrek aan argumenten?
Citaat:
Heb ik gezegd dat hij België "verpatst"? Nee toch. Ik heb gezegd dat hij, door zijn intenties om België te vernietigen zich wel opstelt als inciviek. Incivisme dat volgens hem niet kan. U hebt de principes van dubbeldenken al goed onder de knie. Proficiat, een grote carrière binnen de Vlaamse Beweging staat u te wachten.
Nee, dus slaat je vergelijking nergens op. Het incivisme dat volgens hem niet kan is delen van je gewest verpatsen aan een ander gewest, wat anders is dan ijveren voor een onafhankelijke staat.
Dubbeldenken? Wat jij goed onder de knie hebt is een stempel drukken op mensen die gewoon absurd is.
Citaat:
Ach ja, het verleden is veranderlijk en relatief, niet waar.
De onderstreepte uitspraak is anders nog een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.
Heb jij wel gelezen wat ik schreef? Ik zei net dat hetgeen jij onderstreepte een domme veralgemening is, dat iedereen zich wel eens schuldig maakt aan zo'n uitspraken terwijl hij het niet zo bedoelt. Dus als ik zeg "werklozen zijn profiteurs" bedoel ik niet alle werklozen. Als ik schrijf "rijken leven op de kap van de armen" bedoel ik niet alle rijken. Dat is gewoon een slechte manier van zichzelf uitdrukken waarop men je natuurlijk gemakkelijk pakt. Maar iedereen doet het, jij ook.
Leg me dus aub geen woorden in de mond die ik helemaal niet gezegd heb.
Oud 11 maart 2005, 21:28   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zo'n drie prutsargumenten, van een woordje hier vergelijken met een woordje ginder, vind ik helemaal niet relevant.

Wat voor mij relevant is: ik wil politieke uitdrukking geven aan mijn opvatting, en die is dat ik wens dat Vlaanderen onafhankelijk wordt als deel van Europa; dat Wallonië op dezelfde goede voet beschouwd zal worden als een buurland als alle andere buurlanden of leden van de EU. Bovendien wens ik dat dit demokratisch gebeurt: via stemmingen in het parlement.

Je mag van mij van een ander gedacht zijn, je mag van mij in het kieshokje stemmen zoals je wenst. Je mag me zelfs trachten te overuigen dat is mis ben, maar dan liefst met argumenten, want anders vind ik je zo zagen, zagen ... Maar ik wil niet dat je me omwille van mijn politieke opinie bestempelt als een fascist, nazist ... en wat weet ik allemaal dat men verwijt aan flaminganten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 16:12   #18
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dus slaat je vergelijking nergens op. Het incivisme dat volgens hem niet kan is delen van je gewest verpatsen aan een ander gewest, wat anders is dan ijveren voor een onafhankelijke staat.
Dubbeldenken? Wat jij goed onder de knie hebt is een stempel drukken op mensen die gewoon absurd is.
Hij vindt het inciviek dat een VOLKSVERTEGENWOORDIGER een deel van een gebied weggeeft in de hoedanigheid van vertegenwoordiger van dat gebied. Het is dan a fortiori inciviek een héél gebied te willen vernietigen als vertegenwoordiger van die entiteit
Oud 12 maart 2005, 16:16   #19
stanislaus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door stanislaus
http://elections2004.belgium.be/fr/...graph_etop.html

Dat is géén antwoord op m'n vraag. Het gaat over Brusselaars, niet Walen. MR krijgt toch ook veel stemmen? Dat is toch de partij van oa de rijke burgerij, zoals de VLD in Vlaanderen? En waar zijn die uitspraken van N-VA over dat Wallonië marxistisch is?
Wie zegt er iets over Brusselaars. De N-VAers droegen een speldje met daarop de BRUSSELSE LELIE én de WAALSE HAAN

Over marxistisch: gelieve u de tientallen referenties naar de PS-staat te herinneren

Laatst gewijzigd door stanislaus : 12 maart 2005 om 16:17.
Oud 12 maart 2005, 16:21   #20
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hij vindt het inciviek dat een VOLKSVERTEGENWOORDIGER een deel van een gebied weggeeft in de hoedanigheid van vertegenwoordiger van dat gebied. Het is dan a fortiori inciviek een héél gebied te willen vernietigen als vertegenwoordiger van die entiteit
Ojee, daar zijn we weer met de typiche propagandawoordjes zoals vernietigen. Nog even wachten en je zal nog zeggen dat ik België en de Walen haat; nog zo'n woordje uit het belgicistisch woordenboek.
Er is dus geen sprake van vernietigen maar wel van opsplitsen, twee totaal andere zaken, maar dat past natuurlijk niet in je woordenschat om Vlaams-nationalisme zwart te maken. Hij is trouwens vertegenwoordiger van de Vlamingen die voor hem gekozen hebben, want Walen kunnen nu eenmaal niet op hem stemmen. Dus naar Vlaanderen toe is hij helemaal niet inciviek. En ook verpatst hij stukken van België niet aan een ander land, en dat is hetgeen hij kritiek op heeft. Dus nogmaals; je vergelijking gaat niet op in de context van dubbeldenken.

Maar natuurlijk is het heel gemakkelijk door te zagen over dit ene punt terwijl je de moeite niet doet om andere argumenten te weerleggen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be