![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() "De oplichters hebben weer een nieuwe manier gevonden om aan hun geld te geraken, niets gemakkelijker dan een georganiseerd platform met nihil controle, betalingssystemen die vragen om misbruikt te worden en pakjesdiensten die hun ogen toeknijpen wanneer ze de ontvreemde goederen aan het adres van de oplichters bezorgen".
Dat is de vaststelling die ik doe na anderhalf jaar op eBay te werken. Mij hebben ze nooit niet kunnen pakken, maar betekent niet dat ze niet geprobeerd hebben hoor! Toppunt off the bill is dat er één met slechte bedoelingen legaal via eBay mijn object kocht, eerst niets meer van zich liet horen, maar nadien vroeg om te mogen betalen met zo'n frauduleus systeem, ik stopte de transactie, gaf hem een negatieve feedback, en plaatste het object opnieuw. Dan geraakte het wel verkocht, aan een goedbedoelende Zwitser en alles afgelopen, dacht ik... Dan kreeg ik in snel tempo drie mails van verontruste ebayers in het Engels, iedere keer werden zij gecontacteerd om hun objecten aan hem (die eerste) te verkopen, maar waren achterdochtig wegens die negatieve feedback. Ik blij dat ik hen toch die ene keer een dienst heb kunnen doen en hen meteen ingelicht van het gevaarlijke fenomeen. Maar dan toch prijs, een Duitstalige vrouw had het om een of andere reden niet opgemerkt en had haar object (meestal dure elektronische hardware) verzonden. Die is dus haar spul kwijt... Het fenomeen is poepsimpel en elke nieuwe beginner is er zo door getroffen. Zelfs andersom als men iets koopt en nooit krijgt, kan men zelfs met de officiële gegevens van de betaling niets beginnen. Hier valt uiteindelijk zo weinig aan te doen, omdat eBay internationaal wordt geleid, maar ik hoop op een of andere manier aandacht voor het fenomeen te krijgen, dat toch wel groter is dan iemand zich maar kan voorstellen, zodat er misschien hier in Europa toch al meer condities worden aan vastgekoppeld, dat eBay verplicht wordt elke beginner in te lichten over de gevaren en ook verplicht wordt de frauduleuze betalingssystemen continue af te raden. Enkele van die originele pogingen: I am interested in the item. I want to use this as a sample for my client .method of payment is western union branded payment Bidpay. I will be glad if you could contact me as soon as possible because I need this product before 15 of febuary. I will be glad If you could contact me through this address ... give me the total cost minus shipping. And once the payment as been approved I will want to pick up the goods my self via my courier service Fedex I will be glad If this could be seen too. Thanks in anticipation of your response I'm very interesting about your items. And I want to ask to about some question. I'm Australian people, live and job in indonesian country. Can you send out to indonesian ? about payment, My brother can help me to pay you via paypal. (i dont have payment via indonesian coutry, because indonesian IP was blocked for international transaction). If you agree please reply and give me the total amount including shiping and handling to indonesian. Best Regards Laatst gewijzigd door thelawschoolkid : 18 maart 2005 om 09:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burger
|
![]() Naar Indonesië? En je bent verwonderd dat je je geld nooit ziet? Get real dude!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Kan aan mij liggen, maar ik snap echt niets van het verhaal. Als die mensen niet betalen stuur je toch gewoon niets op? Volgens mij is het op Ebay gebruikelijk dat iemand eerst betaalt en pas als het geld binnen is wordt het item verstuurd.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Ik weet ook niet van elke zaak het fijne, maar ben niet bepaald geneigd om het persoonlijk uit te zoeken. maar wat soms gebeurt is een betaling via paypal of western union of zoiets, je krijgt die binnen, je verzendt, en dan krijg je een claim via paypal dat niets is aangekomen en je bent je geld kwijt of er werd betaald via bidpay met valse kredietkaarten en het geld gaat weer van je rekening en dat soort zaken.
Deze is mij en vele andere ook al een toegestuurd via eBay (maar heeft niets met het systeem te maken): ""hallo, ik ben .............. van Rotterdam ik verkoop nokia toestellen. de toestellen zijn allemaal nieuw in doos met opladder, boekjes en haetsfreeset. ze zijn ook allemaal simlockvrij. nokia 8310 prijs per 20 :1500 Euro prijs per 50 stuks 3200 Euro nokia 8910i prijs per 10:2000 Euro"" In de email staan nog meer modellen maar ik denk niet dat dat interessant is omdat het toch maar fake is! Nu, ik zag vorige week toevallig een reportage op TV waar men iedereen waarschuwde voor zulke gevallen. Via email worden goedkope gsm's aangeboden, na kontaktopname krijg je te horen dat je voor de eerste aankoop persoonlijk naar Rotterdam of omgeving moet komen met cash geld, meestal is het trefpunt een groot hotel. Daar vragen ze je naar het geld en proberen dan ermee van door te gaan en de koper blijft maar zitten wachten dat iemand hem de gsm's komt brengen Maar door verkopers wordt er nog meer opgelicht he, en dat gaat gemakkelijk blijkbaar. Ondanks dat kopers dan de officiële betalinsgegevens in handen hebben. Laatst gewijzigd door thelawschoolkid : 18 maart 2005 om 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe kunde nu zo dwaas zijn van 10 nokia 's voor zo'n prijs te willen verkopen als je weet dat de winkelwaarde minstens 2 x hoger ligt !
Hoe kunde daar nu intrapen ! Dan moet je toch echt wel verblind zijn door blinde hebzucht en dan is het eigenlijk maar niet meer als eerlijk dat ze u met uw kloten hebben. Ge ziet toch zo dat dat gepiekte toestellen zijn, dus zelf als ze geleverd worden loop je het risico dat zodra je er een SIM kaart instopt dat toestel onmiddelijk blokeert. (Nokia kent echt zijn IMEI nummers wel vanbuiten hoor... ) Ik stel me echt de vraag hoe mensen zo lomp en naief kunnen zijn... Net zoals die gasten die u 20 % interest beloven om geld te plaatsen, dat weete toch dat niet kan, ! Als je ziet wat een lening maar kost of wat een goed belegingsproduct bij de bank opbrengt wete toch direct de prijs van een normale interest met laag risico. Als je dan 20 % wil vangen weet je toch dat ze u aan het rollen zijn, of dat ge aan high risk investment aan het doen zijt. Hebzucht is een van de doodzondes niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Akkoord, sommige van die zaken zijn echt wel te duidelijk en toch he, hopen dat het een koopje is, tegen alle beter weten in.
Nu, ook die mensen, maar nog meer de onvanzelfsprekende gevaren moeten tegengehouden worden. Want wat mij stoort aan ebay is het feit dat ze daar zonder problemen kunnen oplichten aan den lopende band, letterlijk he, dat is bulkwerk voor die mannen... Laatst gewijzigd door thelawschoolkid : 18 maart 2005 om 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb daar nog nooit iets gekocht, alleen al om de reden dat ge eigenlijk niemand kunt vertrouwen.
Als dat nog binnen Belgie of Europa is, kan je Juridisch nog wat beginnen, maar buiten europa, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar bepaalde zaken koop je daar beter nooit, en als het al om iets ingewikkeld gaat zoals een televisie of auto, dan ga je die natuurlijk ook afhalen, dat is al een stuk veiliger. Maar daar gaat het nu niet om; gewoon in een notedopje; de mensen die eens voor de fun ebay willen bezoeken (mogelijk ook oudere mensen met weinig kennis ter zake, beneden 18 gelukkig geen toegang) zijn echt wel een gemakkelijk slachtoffer. En niemand houdt je tegen om in 5 minuten of zelfs sneller een valse account inclusief emailadres aan te maken en dan aan honderden ebayers dezelfde mail te versturen, er moet e maar eens één bijzitten en ze hebben het weeral in de sjakos... Laatst gewijzigd door thelawschoolkid : 18 maart 2005 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb na diverse transacties op e-bay altijd ware koopjes kunnen doen, en nooit problemen gehad.
Maar enkele leiddraden zijn: -> koop enkel van profielen met minstens 50 feedbacs, en liefst 100% positief -> koop enkel nationaal (dus nie naar indonesie ![]() ![]() ![]() -> koop voor bedragen < 25 euro, dat moest het mislopen, het niet het einde van de wereld is -> koop enkel nadat je je geïnformeerd hebt over de prijs in de winkel. uit ervaring weet ik dat het ofwel veel te duur aangeboden wordt, ofwel fameus onder de prijs wat het het risico waard maakt.
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 18 maart 2005 om 16:36. |
![]() |
![]() |