![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Hallo all,
Ik ben iemand aan het helpen met een werkje en ik stel me daarbij enkele vragen. We moeten aanduiden hoeveel vrouwen er op verkiesbare plaatsen staan voor Agalev? Mijn vraag is nu: wat zijn precies verkiesbare plaatsen? Heeft dat te maken met de vorige federale verkiezingen en het aantal zetels? Of met de opsplitsing van de rijen in kandidaten en opvolgers? Kan iemand mij aub wat dit betreft meer uitleg geven. Mijn excuses als deze topic niet in dit rijtje zou thuis horen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Je hebt een kopstem en een lijststem. Als je een lijststem geeft, kleur je het bolletje helemaal vanboven. Op die manier steun je eigenlijk de volgorde die de partij voor u heeft voorgekauwd. De eerste op de lijst zal het meest genieten van een lijststem, dan de tweede, enz... Aangezien er nog veel mensen zijn die een lijststem geven, is het vrij goed te voorspellen wie er allemaal in het parlement gaat geraken. Dat is nog meer het geval bij Agalev, omdat zij een programmapartij zijn (en de mensen dus minder een lijststem uitbrengen).
De verkiesbare plaatsen zijn dus de plaatsen waarop men kans maakt om verkozen te worden. Om te weten wie er waarschijnlijk voor Agalev in het parlement zal zitten, neem je de vorige uitslag en tel je de resultaten van ieder arrondissement op tot provinciaal niveau (behalve in BHV en Leuven). Dan schat je hoeveel Agalev zal verliezen/winnen en bereken je hoeveel zetels ze dan per provincie krijgen. Het is zeer waarschijnlijk dat elke Agalev-er in de nuttige volgorde zal verkozen worden.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |