Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we af van de 'kleine' partijtjes?
Nee, integendeel: kleine partijen moeten nog meer ruimte krijgen 15 62,50%
Ik ben tevreden met de huidige situatie 7 29,17%
Ja, het voorstel van Hoogervorst is een stap in de goede richting 2 8,33%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2005, 13:07   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard Hoogervorsts ideeën ook in België?

Daarnet in Buitenhof (NL3) lichtte de Nederlandse minister Hoogervorst onderstaand voorstel toe:

------------------------------

dinsdag 8 maart 2005 18:42 (Elsevier)
Hoogervorst: 'Nederland fundamenteel instabiel'
VVD-minister Hans Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn & Sport pleit deze week in Elsevier voor het 'drastisch indikken' van het aantal politieke partijen, omdat Nederland anders onregeerbaar zal worden.

Volgens Hoogervorst is Nederland politiek dermate instabiel geworden dat het onregeerbaar dreigt te worden. In een essay in het weekblad Elsevier (alleen voor abonnees) vergelijkt de minister de politieke situatie in Nederland met de 'Latijnse toestanden' in het Italië van de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Hoogervorst pleit er onder meer voor om het aantal politieke partijen in Nederland 'drastisch in te dikken'. Verkiezingen zouden in zijn ogen 'in essentie' een 'wedstrijd moeten zijn tussen twee politieke blokken'. Zo'n tweestromenstelsel van twee grote partijen of twee partijcoalities bestaat in veel van de ons omringende landen en leidt daar volgens Hoogervorst tot meer politieke stabiliteit.

Balans
Hoogervorst maakt in het essay de balans op van de politieke aardverschuivingen van 1994 en 2002. Hij trekt daaruit de conclusie dat de Nederlander een wispelturige, 'zappende' kiezer is geworden en dat het huidige – laagdrempelige - kiesstelsel daarop niet berekend is.

Het is volgens Hoogervorst gemaakt voor een 'honkvaste' kiezer en die bestaat in zijn ogen bijna niet meer. Omdat het in Nederland relatief gemakkelijk is om met een nieuwe partij in de Kamer te komen, leidt dat veel vaker dan vroeger – en veel meer dan in andere landen - tot politieke aardschokken die niet bevorderlijk zijn voor de politieke stabiliteit en regeerbaarheid van het land.

Ook in een ander opzicht leidt een politiek tweestromenland volgens Hoogervorst tot meer rust. De combinatie van veel politieke partijen en de 'explosief toegenomen' media-aandacht voor Den Haag leidt volgens hem tot een uiterst schadelijke trivialisering van de politiek. 'Te veel partijen strijden over te weinig meningsverschillen en te veel media zijn op jacht naar te weinig nieuws.'

Onverschilligheid
Dat proces vergroot uiteindelijk de onverschilligheid van de kiezer, wat dan weer leidt tot nog meer hyperige profileringsdrang bij politici. Een tweestromenstelsel betekent volgens Hoogervorst misschien 'minder spektakel op de buis', maar de debatten die overblijven zullen er meer toe doen.

Hoogervorst (ga naar zijn website bij VWS) laat in zijn essay in Elsevier in het midden hoe dat tweestromenstelsel moet worden bereikt. In zijn ogen zijn er diverse mogelijkheden: variërend van een klassiek districtenstelsel tot de invoering van een forse kiesdrempel.

------------------

Wat denken jullie hierover? Een geschikt model voor België/Vlaanderen?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 13:10   #2
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Politiek die zelf gaat bepalen hoe er aan politiek moet gedaan worden.

Goed bezig !
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 13:15   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

In Groot-Brittanië heeft Labour de absolute meerderheid met niet eens 40 procent van de stemmen. De democratie is niet gediend bij zo'n waanzinnig systeem.

We moeten ervoor zorgen dat élke mening vertegenwoordigd is, en dat ook de kleinere partijen (die niet altijd 'kleine' meningen vertegenwoordigen) voldoende in de media komen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 13:29   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Het zal niet vaak gebeuren, maar ik moet mij hier aansluiten bij Patriot.

Hier in België hebben ze dat ook geprobeerd met de kiesdrempel. Het resultaat is dat er geen enkele partij verdwenen is, verschillende partijen enkel via koppelverkoop (kartelvorming) mee aan de macht gekomen zijn, en we een regering hebben met niet minder dan 6 partijen. Maar blijkbaar is d�*t - nu de kartelstemmen binnen zijn - blijkbaar plots geen enkel probleem meer voor de machtshebbers.

Dit soort van voorstellen dient eerder om de eigen macht te vergroten of betonneren en om de concurrentie te verzwakken dan om politieke instabiliteit te vermijden. Politieke instabiliteit bekom je trouwens niet door de democratische spelregels te volgen. Wel door allerlei machtsspelletjes te spelen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 13:41   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Het zal niet vaak gebeuren, maar ik moet mij hier aansluiten bij Patriot.
Het zal niet vaak gebeuren maar ik moet me op mijn beurt aansluiten bij Distel.

Citaat:
Dit soort van voorstellen dient eerder om de eigen macht te vergroten of betonneren en om de concurrentie te verzwakken dan om politieke instabiliteit te vermijden. Politieke instabiliteit bekom je trouwens niet door de democratische spelregels te volgen. Wel door allerlei machtsspelletjes te spelen.
Kort gezegd: Hoogvorst is in feite geen democraat.
Hij wil de macht van de particratie niet alleen consolideren maar ze bovendien nog eens vergroten.
De betutteling van de burger ten top:
Stem maar A of B. 't Maakt niet uit. Steeds dezelfden aan de bak.
Controleloos achteraf beslissen wat van het programma uitgevoerd wordt. De kans dat we er volgende keer bij zijn isimmers toch 1/2.
Wedden dat die kerel als argument tegen een referendum zal aanhalen dat zoiets te ongenuanceerd Ja of Nee is?
Oud 13 maart 2005, 13:43   #6
Don Quichote
Banneling

Standaard

Dat is natuurlijk de methode die onze geweldige democratische partijen graag bezigen.

Mogelijke concurenten simpel de mond snoeren, politiek dood maken.

Zo ook de partijkassen voeden door legeraankopen.

Zo blijft de macht in handen van de macht.
Zo wordt macht misbruikt om nog machtiger te worden.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 14:00   #7
yvesC
Vreemdeling

Standaard

Ik sluit me hier aan bij iedereen maar ik zou nog iets willen toevoegen.

Als er maar 2 partijen zijn, dan heb je zwart of wit. Dit wil zeggen dat meer dan de helft zal stemmen op een partij waar hij niet wil op stemmen.

En als je je nu wil politiek engageren omdat je niet tevreden bent met die 2 partijen, dan kan je het niet.

Dan komt er nu nog de moeilijke vraag: welke 2 partijen?

Het voorstel van Hoogervorst verdient niet beter dan onmiddelijk genegeerd te worden en geclasseerd te worden in de prullenbak.
yvesC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 14:02   #8
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Geen sprake van. De VVD is een van de grootste partijen en heeft uiteraard niets te vrezen. Kleintjes als D66 zouden wel eens uit de boot kunnen vallen. Kiesdrempels horen niet in een democratie: elke groep die er mathematisch in slaagt om een zetel in de Tweede Kamer te veroveren, heeft een maatschappelijk gedachtengoed dat de moeite waard is om vertegenwoordigd te worden. Daar hoef je geen kiesdrempel voor op te leggen, want dan ben je een antidemocraat.
Oud 13 maart 2005, 14:57   #9
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Ik zie er ook weinig heil in. Men verschuift gewoon de moeilijkheid om tot een consensus te komen naar het niveau van de partijen (intern). Bovendien krijg je, zoals in de VS, twee grote machtsblokken die de winst onder elkaar verdelen. Het zal de onverschilligheid van de mensen alleen maar doen toenemen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 15:53   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ons 2-kamer systeem opent andere mogelijkheden vind ik:

Volksvertegenwoordigers = Partijverdeling zoals verkozen

Senaat = Voor iedere kanton diegene die de meeste stemmen haalt,

Op die manier weet je DIRECT hoe de verhoudingen echt liggen(geen niet-verkozenen meer in de kamers!,en ook buiten de partijen en ook buiten de partijen om is er politiek leven....

Het kan toch zo simpel zijn...maar ja.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 15:57   #11
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Slecht voorstel over de hele lijn. Ik sluit me volledig aan bij de argumenten van de tegenstanders.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 16:30   #12
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Wat denken jullie hierover? Een geschikt model voor België/Vlaanderen?
Voor Nederland in ieder geval niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 16:35   #13
Zwarte Karper
Burger

Zwarte Karper's schermafbeelding

Standaard

De kiesdrempel is al ondemocratisch genoeg..
Zwarte Karper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 20:57   #14
Usquebaugh
Lokaal Raadslid

Usquebaugh's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yvesC
Ik sluit me hier aan bij iedereen maar ik zou nog iets willen toevoegen.

Als er maar 2 partijen zijn, dan heb je zwart of wit. Dit wil zeggen dat meer dan de helft zal stemmen op een partij waar hij niet wil op stemmen.

En als je je nu wil politiek engageren omdat je niet tevreden bent met die 2 partijen, dan kan je het niet.

Dan komt er nu nog de moeilijke vraag: welke 2 partijen?

Het voorstel van Hoogervorst verdient niet beter dan onmiddelijk genegeerd te worden en geclasseerd te worden in de prullenbak.
Of zoals in Amerika: Zwart en grijs.

Bovendien zo versterk je alleen maar de onverschillige mentaliteit tegenover de politiek.
Oud 15 maart 2005, 21:16   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
In Groot-Brittanië heeft Labour de absolute meerderheid met niet eens 40 procent van de stemmen. De democratie is niet gediend bij zo'n waanzinnig systeem.

We moeten ervoor zorgen dat élke mening vertegenwoordigd is, en dat ook de kleinere partijen (die niet altijd 'kleine' meningen vertegenwoordigen) voldoende in de media komen.
het principe one man one vote is de enige correcte, maar dat systeem trekt nergens op, inderdaad. Maar het Belgische is niet veel beter !!

Als je ziet hoeveel een Vlaamse of Waalse politicus moet halen is geen correcte wiskunde of verdeling van de stemmen en het aantal zetels !!

Kijk ook maar naar BHV en de eis tot splitsing ! logisch toch en volgens het Arbitragehof ook, het hoogste gerechtshof trouwens !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 15:14   #16
The Great Old
Lokaal Raadslid

The Great Old's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Slecht voorstel over de hele lijn. Ik sluit me volledig aan bij de argumenten van de tegenstanders.
We hadden niets anders verwacht.... er is geen ruimte voor Bubbels en andere freaks in een twee-partijen stelsel

"What is conservatism? Is it not adherence to the old and tried, against the new and untried?"

Abraham Lincoln
1809 - 1865
The Great Old is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 15:18   #17
The Great Old
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Of zoals in Amerika: Zwart en grijs.

Bovendien zo versterk je alleen maar de onverschillige mentaliteit tegenover de politiek.
Amerika? Onverschillige mentaliteit?

Heb je de recente presidentsverkiezingen dan niet gevolgd? Zelden was er zoveel belangstelling en zo'n hoge opkomst als deze keer.

Het feit dat er maar twee dominante stromingen zijn werkt trouwens drempelverlagend. Géén kat die nu in dit land weet (behalve het soort mensen dat op dit forum rondhangen) waar vehikels zoals Spirit en Vivant voor staan. Het is trouwens al een paar keer gebleken dat de politici het zelf niet meer weten (wél referendum, géén referendum...).

"What is conservatism? Is it not adherence to the old and tried, against the new and untried?"

Abraham Lincoln
1809 - 1865
Oud 16 maart 2005, 15:35   #18
Usquebaugh
Lokaal Raadslid

Usquebaugh's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Great Old
Amerika? Onverschillige mentaliteit?

Heb je de recente presidentsverkiezingen dan niet gevolgd? Zelden was er zoveel belangstelling en zo'n hoge opkomst als deze keer.

Het feit dat er maar twee dominante stromingen zijn werkt trouwens drempelverlagend. Géén kat die nu in dit land weet (behalve het soort mensen dat op dit forum rondhangen) waar vehikels zoals Spirit en Vivant voor staan. Het is trouwens al een paar keer gebleken dat de politici het zelf niet meer weten (wél referendum, géén referendum...).
En die ontzettend hoge opkomst bestond uit nauwelijks de helft van de stemgerechtigde mensen. Bovendien is het zo dat de Republikeinen in Amerika met ongeveer een kwart van de stemgerechtigde kiezers absolute macht heeft.

En in de vele interviews die aan de vorige presidentsverkiezingen voorafgingen was één zinnetje buitengewoon populair: "I don't vote, it only encourages them." Tja, voor mij is dat onverschillig.

Over die vehikels als Spirit en Vivant: Ik denk dat ook het soort mensen dat hier rondloopt niet weet waar Spirit en Vivant voor staat.

Ten laatste wil ik zeggen dat dat voor u drempelverlagend werkt, maar voor mij is er wel een groter onderscheid in het politiek landschap dan links en rechts. (Als iemand die extreem-rechts is zou u dat moeten weten )
Oud 16 maart 2005, 16:22   #19
The Great Old
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En die ontzettend hoge opkomst bestond uit nauwelijks de helft van de stemgerechtigde mensen. Bovendien is het zo dat de Republikeinen in Amerika met ongeveer een kwart van de stemgerechtigde kiezers absolute macht heeft.
Klopt niet. Kiezers die bewust niet gaan stemmen, sluiten zich aan bij de meerderheid. De GOP heeft dus drie kwart van de kiezers achter zich.

Citaat:
En in de vele interviews die aan de vorige presidentsverkiezingen voorafgingen was één zinnetje buitengewoon populair: "I don't vote, it only encourages them." Tja, voor mij is dat onverschillig.)
Tenminste hebben ze de keuze.

Citaat:
Over die vehikels als Spirit en Vivant: Ik denk dat ook het soort mensen dat hier rondloopt niet weet waar Spirit en Vivant voor staat. )
Het is dan ook niet erg relevant.

Citaat:
Ten laatste wil ik zeggen dat dat voor u drempelverlagend werkt, maar voor mij is er wel een groter onderscheid in het politiek landschap dan links en rechts. (Als iemand die extreem-rechts is zou u dat moeten weten )
Dat zegt u, ik zie mezelf gewoon als rechts. Mijn ideeën verschillen niet van de mainstream republican (al vindt u die wslk ook extreem). Maar gezien het enorme aanbod aan linkse en centrum-linkse partijen in België, lijkt de enige écht rechtse partij extreem te zijn.

Abraham Lincoln
1809 - 1865
Oud 16 maart 2005, 17:09   #20
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook in een ander opzicht leidt een politiek tweestromenland volgens Hoogervorst tot meer rust. De combinatie van veel politieke partijen en de 'explosief toegenomen' media-aandacht voor Den Haag leidt volgens hem tot een uiterst schadelijke trivialisering van de politiek.
Stel je voor zeg, door die media-aandacht moeten ze hun kiezers nog uitleggen waar ze mee bezig zijn; of nee, erger nog, straks durft de Nederlander nog nadenken over politiek. En denken is niet nodig uiteraard, Vadertje Staat denkt immers voor hen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De betutteling van de burger ten top.
Absoluut.
En dan te bedenken dat die Hoogervorst een liberaal moet voorstellen.
Triest.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be