Citaat:
[size=3]Openbaar basisonderwijs verliest terrein[/size]
|
Citaat:
UTRECHT - Het aantal leerlingen in het openbaar basisonderwijs is in de afgelopen vijf jaar met 2 procent gedaald. Bijzondere scholen hebben er juist leerlingen bijgekregen. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het ministerie van Onderwijs. Het totaal aantal basisschoolleerlingen steeg licht tot 1,6 miljoen. In het jongste nummer van het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond staat dat openbare scholen in vijf jaar tijd bijna 12.000 leerlingen verloren. Dat staat gelijk aan 477 klassen. Vooral in Zuid-Holland, Gelderland en Utrecht moesten openbare scholen hun deuren sluiten.
De verschuiving van openbaar naar bijzonder onderwijs was het meest prominent in de provincie Utrecht. Daar groeide het totaal aantal leerlingen met 3 procent, maar de openbare scholen verloren 3 procent van hun scholieren. Het protestants-christelijk onderwijs groeide met 4 procent, het rooms-katholieke met 8 procent.
Verklaring
Ruwweg eenderde van de basisschoolleerlingen in Nederland gaat naar een openbare school en tweederde naar een bijzondere school. Het islamitisch onderwijs maakte plaatselijk soms een flinke groei door, maar die was over het geheel genomen te gering om de afkalving van het openbaar onderwijs te verklaren.
Deskundigen hebben geen eenduidige verklaring voor de verschuiving. Onderwijssocioloog J. Dronkers zoekt die in de de verwachting van ouders dat het bijzonder onderwijs meer aan waarden en normen doet.
Andere mogelijke verklaringen zijn de 'witte vlucht' - de overstap van autochtone leerlingen naar 'wittere' bijzondere scholen - en de sluiting van veel asielzoekerscentra, waar vooral openbaar onderwijs werd aangeboden.
|
En vandaag nog een bericht:
Citaat:
[size=3]Particuliere scholen in opkomst[/size]
DEN HAAG - Nederland telt op dit moment ongeveer 48 particuliere scholen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Twee jaar geleden waren dat er vermoedelijk vijftien. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Onderwijs zaterdag gezegd.
Het departement werkt aan een regeling waarmee particuliere scholen voor primair en voortgezet onderwijs erkend kunnen worden. Nu bepalen gemeenten of deze scholen les mogen geven aan leerplichtige kinderen. De woordvoerster van Onderwijs verwacht dat minister Van der Hoeven de regeling deze zomer naar de Tweede Kamer zal sturen.
Het is de bedoeling dat de Onderwijsinspectie toezicht gaat houden op de kwaliteit van privéscholen. De inspectie kan de erkenning van het ministerie intrekken als de school onvoldoende kwaliteit biedt.
Ouders kiezen meestal voor een particuliere school uit onvrede over de kwaliteit van het onderwijs van reguliere scholen. Privéscholen krijgen geen geld van de overheid en worden volledig betaald door de ouders.
|
Het leerlingenaandeel in het basisonderwijs per 'denominatie', in schooljaar 2003/2004:
31,2% openbaar onderwijs
68,7% bijzonder onderwijs
- 33,6% rooms-katholiek
- 24,2% protestants-christelijk
- 6,4% algemeen bijzonder
- 1,8% reformatorisch
- 1,4% gereformeerd vrijgemaakt
- 0,6% interconfessioneel
- 0,5% islamitisch
- 0,1% hindoeïstisch
- 0,0% evangelisch
- 0,0% joods
0,1% openbaar/bijzonder (samenwerkingsscholen)
Blijkbaar is het openbaar onderwijs steeds minder populair. In Nederland heeft men het vaak over afschaffing van het bijzonder onderwijs, maar kijkend naar de huidige ontwikkelingen zou men beter eerst eens de kwaliteit van het openbaar onderwijs onder de loep nemen.