Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2005, 15:31   #1
Drag0n
Vreemdeling

Drag0n's schermafbeelding

Standaard Totaal rookverbod?!

Tal van organisaties (rookvrij.be, kopenstop, feelfree etc..) pleiten voor een totale rookverbod in alle publieke plaatsen en openbare gebouwen. Is dit volgens jullie haalbaar? Ik vind dat de regering dit moet kunnen verwezenlijken er sterven jaarlijks 2000 'passiefrokers'.

In schotland is dit algemeen rookverbod al van toepassing. Noorwegen, Italië en Ierland, drie landen die hun horeca niet om zeep willen helpen zijn sinds 2004 ook rookvrij.
In België klaagt de sector en betaalt zich blauw aan nutteloze rookfilters die helemaal geen nut hebben.
Drag0n is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 16:00   #2
12 sec. of numarx
Provinciaal Statenlid

12 sec. of numarx's schermafbeelding

Standaard

Dit in tegenstelling tot de nog-best-wel-bruikbare nutteloze rookfilters.

De overheid beslist over openbare gebouwen. Voor andere gebouwen (cafés) beslist enkel de eigenaar. En als iemand zo ver wil gaan dat je op straat geen sigaret mag opsteken wil ik die met alle plezier verrot schelden voor nazi.
12 sec. of numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 16:05   #3
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drag0n
Tal van organisaties (rookvrij.be, kopenstop, feelfree etc..) pleiten voor een totale rookverbod in alle publieke plaatsen en openbare gebouwen. Is dit volgens jullie haalbaar? Ik vind dat de regering dit moet kunnen verwezenlijken er sterven jaarlijks 2000 'passiefrokers'.

In schotland is dit algemeen rookverbod al van toepassing. Noorwegen, Italië en Ierland, drie landen die hun horeca niet om zeep willen helpen zijn sinds 2004 ook rookvrij.
In België klaagt de sector en betaalt zich blauw aan nutteloze rookfilters die helemaal geen nut hebben.
Er sterven er nog meer per jaar door te veel te vreten.
Gaat u overigens ook een auto-verbod in voeren? Want van hun uitlaatgassen rookt u meer dan van passieve sigarettenrook.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 16:19   #4
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Dan wil ik dat rookverbod graag in combinatie zien van een totaal alcoholverbod. Want alcohol is ook zeer schadelijk voor de gezondheid (al bestaat het begrip 'meedrinken' niet).

Laatst gewijzigd door Mephisto : 1 april 2005 om 16:19.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 16:45   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Voor.

Roken in publieke plaatsen waar niet rokers ook komen moet verboden worden. Als men toch per see zichzelf wil verzieken, doe het dan thuis of buiten in de openlucht.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 18:44   #6
sdqa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 12 sec. of numarx
Dit in tegenstelling tot de nog-best-wel-bruikbare nutteloze rookfilters.

De overheid beslist over openbare gebouwen. Voor andere gebouwen (cafés) beslist enkel de eigenaar. En als iemand zo ver wil gaan dat je op straat geen sigaret mag opsteken wil ik die met alle plezier verrot schelden voor nazi.
mee akkoord
sdqa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 18:45   #7
sdqa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Dan wil ik dat rookverbod graag in combinatie zien van een totaal alcoholverbod. Want alcohol is ook zeer schadelijk voor de gezondheid (al bestaat het begrip 'meedrinken' niet).
juist omdat 'meedrinken' niet bestaat is het compleet zinloos...
sdqa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 19:41   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Naakt zonnen mag wel in Bredene, en niet in Oostende .... onze maatschappij is gebaseerd op regeltjes en wetten, die alhoewel ze de vrijheid inperken, toch maar maken dat niet iedereen zijn visie diktatioriaal oplegt aan de andere ... demokratie, ge weet wel.

Ik persoonlijk pleit dus voor een zeer strikt anti-rookbeleid:
- ten voordele van de astma- en andere patienten
- ten voordele van de volksgezondheid, zowel van de jeugd (voorbeeldgedrag) enz.

dus ook verbod op alle werkplaatsen, zoals reeds voorzien vanaf volgend nieuwjaar;
ook verbod in alle kaffee's en horeka-zaken (het marcheert, zelfs zeer goed, weet ik van enkele kollega's die recent op city-trip naar Rome geweest zijn. Je leest goed: het marcheert zeeeer goed.)
ook rookverbod aan het stuur

en ook:
-reklameverbod op sportwedstrijden, zelfs algemeen reklameverbod
-drastische verhoging van de taksen op rookartikelen, en een supplementaire bijdrage op de ledenbijdrage van de ziekenkas
-serieuse boetes voor wegwerpen van peuken

ps: gisteren op tv gezien: diene klojo die pijp zat te roken tijdens die kwis op tv1. Een boete voor die tv-zender !!

En het ziet er naar uit dat mijn wensen stilaan werkelijkheid gaan worden, wacht maar rustig af.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 19:54   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Inderdaad schoofzak. Als ex-astma patient (allee, ik heb er geen last mee, of ge er van kunt genezen is een andere zaak) kan ik enkel u volmondig bijstaan. Ge moogt gerust de vrijheid hebben om uw eigen lijf te verknoeien, maar dan NIET in de buurt van niet-rokers. Nu is het zo dat een niet roker niet op cafe kan gaan zonder mee te roken. Dat moet gedaan zijn....en wel meteen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 23:52   #10
Drag0n
Vreemdeling

Drag0n's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
ook verbod in alle kaffee's en horeka-zaken (het marcheert, zelfs zeer goed, weet ik van enkele kollega's die recent op city-trip naar Rome geweest zijn. Je leest goed: het marcheert zeeeer goed.)
Die collega's zijn wss maar in een paar cafe's geweest maar in andere horeca-zaken is het waarschijnlijk anders. Ik hoor net van een vriend dat in sommige horeca-zaken de omzet tot 70% gedaald is. Of dat waar is daar heb ik mij twijfels over... Misschien heeft er iemand een bron waar ze dit wel vermelden?

Drag0n

Laatst gewijzigd door Drag0n : 1 april 2005 om 23:53.
Drag0n is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2005, 23:59   #11
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sdqa
juist omdat 'meedrinken' niet bestaat is het compleet zinloos...
Was dan ook bedoeld als 'lollige' reactie. De rest is voor andere draden, inderdaad.. ..

Laatst gewijzigd door Mephisto : 1 april 2005 om 23:59.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 01:51   #12
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

voor mijn part mogen ze het roken internationaal, ja zelfs mondiaal volledig verbieden...... gezien ik toch niet rook en gezien sigaretten er enkel maar voor zorgen dat ge stinkt uit uwen bek..... ge komt dan al eens een ferm goed gedraaide blonde tegen, ge gaat in conversatie....tot zij een antwoord formuleerd, en dan stapt ge ne meter of twee achteruit wegens niet te vreten assenbaklucht.... neen bedankt, liever niet... en ge ziet dat niet hee.... ge riekt dat alleen maar en ge verschiet alleen een beeteke als ge het tegenkomt en uw goesting is foetsie !!
Oud 2 april 2005, 02:13   #13
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

goesting ? goesting waarin ?

mvg.melf
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 02:19   #14
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
goesting ? goesting waarin ?

mvg.melf
als uw onderbroek aan t'krimpen is waar zoude dan goesting in kunnen hebben ??
Oud 2 april 2005, 02:22   #15
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

een nieuwe onderbroek ?
of anders een beter wasmiddel

mvg.melf

Laatst gewijzigd door Melf : 2 april 2005 om 02:23.
Oud 2 april 2005, 02:28   #16
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-drastische verhoging van de taksen op rookartikelen,
met de taksen die er nu al zijn heeft elke roker zijn eigen medische verzorging allang betaald voordat ie kanker krijgt.
Citaat:
-serieuse boetes voor wegwerpen van peuken
peuken van zelfgerolde sigaretten vergaan volledig. peuken van filtersigaretten zijn idd een vuiligheid die jaren blijft liggen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 02:35   #17
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met de taksen die er nu al zijn heeft elke roker zijn eigen medische verzorging allang betaald voordat ie kanker krijgt.
cijfers ?

mvg.melf
Oud 2 april 2005, 02:47   #18
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
cijfers ?

mvg.melf
ik rook niet dus ken de prijzen niet

maar kom een ruwe schatting
5 euro per dag aan sigarettentaks per roker is niet overdreven

5x365 = 2125 per jaar x pakweg 40 - soms wel meer = [size=3]85.000 euro.[/size]

Daar mag men een mens wel alleens voor verzorgen zeker.....
alle kankerpatienten die door het roken kanker kregen zouden bvb minstens toch ook wel recht moeten hebben op een eigen kamer.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 2 april 2005 om 02:47.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2005, 03:55   #19
Surfdude
Vreemdeling

Surfdude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die collega's zijn wss maar in een paar cafe's geweest maar in andere horeca-zaken is het waarschijnlijk anders. Ik hoor net van een vriend dat in sommige horeca-zaken de omzet tot 70% gedaald is. Of dat waar is daar heb ik mij twijfels over... Misschien heeft er iemand een bron waar ze dit wel vermelden?

Drag0n
In ieder geval is een rookverbod een zoveelste aanslag op het sociale contact tussen mensen. Nadat men mekaar niet meer tegenkomt bij de kruidenier of de beenhouwer gaan we iedereen nog wat meer opdelen.
Oud 2 april 2005, 21:21   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Drag0n
Dat gelooft ge nu zelf toch niet zeker?
Denkt gij nu echt dat zulk een maatregel kan zorgen voor zo'n verschuiving in het konsumptiegedrag van de mensen?
Denkt gij nu echt dat al die mensen die voorheen zich amuseerden in horeka-zaken zich nu alleen nog maar gaan amuseren thuis, of in de cinema? (In de cinema moogt ge ook al niet roken hoor !!)

Geloof me vrij: het ging daar zeer goed in Rome. Er werd nog lustig verbruikt. Er werd nog lustig gekeuveld onder de mensen, meestal in de zaak, en af en toe buiten de zaak.
Het ging zeeer goed.
Tot spijt van wie 't benijdt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be