Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2005, 01:00   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Giganten Van Het Megatijdperk

<H1 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN style="FONT-FAMILY: Garamond"><FONT size=5><FONT color=#000000>DE GIGANTEN VAN HET MEGATIJDPERK

<H1 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN style="FONT-FAMILY: Garamond"><FONT size=5><FONT color=#000000>DE GIGANTEN VAN HET MEGATIJDPERK

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 april 2005 om 01:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2005, 01:02   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

verwijderen aub, laat zich niet kopieeren alhoewel het er schijnbaar eerst wel op stond.
Oud 10 april 2005, 02:38   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Giganten Van Het Megatijdperk

Zucht zal alles overschrijven dus.

Hier gaan we;

Het valt iedereen op dat men de laatste 20 jaar in een stroomversnelling is terechtgekomen die op één of andere manier niet meer te stuiten is. De gigantische snelheid die de ontwikkeling kent op economisch en electronisch gebied is huiveringwekkend en om kippenvel bij te krijgen. De man in de straat wordt alsmaar minder van tel. Alsmaar toenemende computersnelheden nemen de taak van de mens in zijn totaliteit over. Gigantische bedrijven fusioneren om nog meer gigantisch te worden alsof het een zaak van leven en dood is. Waar vroeger (nog niet eens zo lang geleden) diverse krachten nodig waren om te kunnen voldoen aan de brede waaier van opdrachten die voorhanden waren wordt dit nu allemaal gedaan met de minste muisbeweging. En dan nog wordt er op verschillende terreinen beweerd dat het dankzij de computer is dat er momenteel nog zoveel werk voor de mens voorhanden is. Voor mij is het angstaanjagend. Ik behoor nog tot die generatie die niet is grootgebracht achter een scherm maar die aan tafel moest komen zitten als het etenstijd was. De generatie die aan ieder pompstadion bediend werdt door een pompbediende en niet zelf hoefde uit te stappen om eerst naar zijn bancontact-kaart te zoeken en dan zelf de hoorn van de haak te nemen om aan diesel of benzine te geraken. Niet eens een flauw bedankje hoor je nu nog, zelfs niet geprogrammeerd na iedere tankbeurt. Een simpele "dank je wel, en tot weerziens", uitgesproken door één of andere jonge tankbediende die blij was dat hij op zo'n manier aan wat drinkgeld kon geraken om zijn uitgang te kunnen bekostigen kan er blijkbaar niet meer van af, niet omdat ze zo onbeleefd geworden zijn maar doodgewoon omdat er geen tankbedienden meer zijn. Deze dankbetuiging wordt de dag van vandaag vervangen door "opdracht geweigerd ,gelieve uw bank te raadplegen". Meestal gebeurt dit dan ook vaak op een zaterdagavond als je net niet genoeg brandstof meer hebt om het weekend rond te komen. Met cash geld sta je helemaal voor gek, want geen enkele automaat aanvaardt dit nog. Trouwens je zou stom moeten zijn om nog met zoveel geld op zak te lopen. Als je dan op maandag, na je werk nog eventjes langs glipt langs je bankfiliaal omdat je er toch niet helemaal gerust in bent, je hoort tegenwoordig van alles, moet je vaststellen dat ook daar het vertrouwde gezicht van de bankbediende stilaan wordt vervangen door een machine. "de bank is open 24 uur per dag, u kunt nu uw opdracht intypen". Toch moet je een zeer handige Harry zijn om zoiets in te typen als je kaart wordt geweigerd. Een twintigjarige cursus "hacken" ware hier misschien het best aangeweren. Onlangs passeerde ik nog langs een bankfilliaal waar slechts één man tewerkgesteld is en die op de koop toe halftijds werkt. Het filiaal is wel alle dagen open tot diep in de nacht. Er zit zelfs een bepaalde manier van logica in immers.
Voor verrichtingen aan de automaat worden er vaak geen extra kosten gevraagd terwijl wel extra wordt gerekend als een overschrijving aan de bankbediende wordt afgegeven. Als ik een medewerker van de bank dan hoor promotie maken om de automaten nog meer te gebruiken, dan maak ik me daarbij steeds de bedenking dat deze mensen de opdracht krijgen om zichzelf buiten te promoten. Eigenlijk is dit het reinste sadisme gedirigeerd door de giganten die deze wereld besturen.
En dan maar zaniken dat de jeugd van vandaag de dag niets meer waard is. "Ze zoeken geen werk meer meneer, er is nochtans veel werktekort overal. Kijk maar, de kranten staan er vol van". Als men er dan zo'n krant eens goed op nakijkt, dan sta je versteld, nee perplex wat men niet allemaal moet kunnen om vandaag de dag nog aan werk te geraken. Aan deze duizelingwekkende advertenties worden dan weer gigantische bedragen gespendeerd, waarbij je je afvraagt waarvoor dit in godsnaam goed voor is. Alleen de kranten varen er goed bij want zo'n advertentie reeks loopt nu al gauw in de miljoenen. Mochten deze bedragen gespendeerd worden aan de tewerkstelling zelf dan zouden er reeds heel wat minder mensen zonder job op straat lopen. Het nadeel voor deze bedrijven is dan weer dat de werkkracht op zich niet kan ingebracht worden om er een belastingvoordeel uit te trekken en dat de advertenties waarschijnlijk wel fiscaal aftrekbaar zijn. Dit is het enige dat ik kan bedenken waarom er zoveel wordt geinvesteerd in deze komedie. EEn grote fiscale fraude is het. Trouwens, bekijk ze eens goed die advertenties;

"gigantisch bedrijf in volle expansie (in koeien van letters) zoekt viertalige ingenieur met veel ervaring, kennis van een vijfde en een zesde taal strekt tot aanbeveling, maximum 25 jaar,moet kunnen werken met tekstverwerking, excel, acces, moet nog kunnen werkern in ms-dos, enz...". Je moet me toch wel eens vertellen welke laag van de bevolking op zo een advertentie afkomt. Het strafste is dan nog dat de kranten er "letterlijk" vol van staan waardoor de illusie wordt gewekt dat alles zeer goed draait. Is dit eerlijk? Is dit niet eerder iets om van in een witte woede te steken? Geen wonder dat er met "de jeugd van tegenwoordig " geen land meer te bezielen is. Geen wonder dat er steeds meer naar drugs wordt gegrepen en dat de jeugdcriminaliteit drastische vormen aanneemt. De instellingen voor opvang voor jeugddelinquentie zitten momenteel overvol. De wachtlijsten worden alsmaar gigantischer. Zijn dit de kansen en de perspectieven die we onze jeugd presenteren? Is het zo dat we onze kinderen gaan grootbrengen? Wat blijft er nu eigenlijk nog over van onze normen waar wij mee zijn opgegroeid? Hoeveel speelpleinen bestaan er nog en hoeveel mensen zijn daar tewerkgesteld? Ik durf te verwedden dat daar nog met moeite in wordt geinvesteerd. Nee, kinderen moeten thuis met de computer leren werken "om later mee te kunnen". Niet dat ik nu helemaal tegen een computer ben, integendeel. Een pc mag gerust zolang hij geen mensen begint te vervangen maar dit stadium is reeds lang gepasseerd.
Om eventjes terug te komen op die werkadvertenties die geen kat leest maar die wel onrechtstreeks worden betaald door belastinggeld, immers als het fiscaal kan worden ingebracht dan is het een vorm van fiscale fraude waar heel wat geld wordt ingepompt. Dit weekend heb ik me voor de aardigheid bezig gehouden met het tellen van een aantal bladzijden die daaraan worden besteedt. "De Morgen" alleen al telt vierenzestig bladzijden van deze kolder. Midden in het eerste gedeelte van de krant vindt men dan nog eens twee �* drie pagina's met wat volgens mij de echte werkaanbiedingen zijn. Als men er "de Standaardgroep" dan ook nog eens bijtelt komt men over de honderd bladzijden. Tel daar zelf nu nog deze van het "het Volk", "Het laatste nieuws", "Het Belang van limburg" en "de Gazet van Antwerpen " er bij en ik durf te verwedden dat men in het vlaamse landsgedeelte al aan meer dan driehonderd bladzijden komt. En dit voor slechts één weekend. Gigantische bedragen worden hier dus aan besteed.
Het doet me allemaal een beetje denken aan de giganten strijd in de Griekse Mythologie waar de wereld enkel nog werd geregeerd door Goden en Giganten. De mens kwam er niet in voor en was vrijwel niet van tel. De enkelingen die er wel in voorkwamen werden later de helden genoemd omdat ze het aandufden om in opstand te komen tegen de gevestigde machthebbers, de Goden. Uit veiligheid werden ze dan later maar in de Godenstand verheven. Het strafste is dan nog wel dat dit Godendom werd aanbeden alsof dit de enige goede bestaande norm was. Momenteel zijn de Giganten terug en worden ze in een recordtijd Goden die alles bepalen. Waar vroeger honderden jaren tijd overging om een geloof te ontwikkelen wordt dit momenteel gedaan met enkele vingerknippen. Tijdens de jaren '60 kwam daardoor in het westen een beweging op gang die daar fel tegen reageerde, maar die beweging, die men de hippiebeweging noemde is op een zeer subtiele manier in de kiem gesmoord en als het ware omgekocht met materiele zaken. Moord op een beweging zou men dat kunnen noemen. Ik herinner me nog zeer goed dat alles werd beschouwd als een manoeuver van de communisten om het kapitalisme een hak te zetten. Zij waren het grote gevaar die de mensen vergiftigden met hun (rode) propaganda. Misschien was dit nog waar ook, ik weet het niet, maar toch vind ik dat wat er nu aan de hand is veel gevaarlijker is dan wat toen werd bestempeld als het verderf van de jeugd. Trouwens, is het druggebruik bij de jeugd er door verminderd of is het veeleer "gigantisch " toegenomen? Het druggebruik van de jaren 60 was koud bier ten opzichte van wat er nu aan illegale middelen worden verkocht. De winstmarges zijn verhonderdvoudigd en de jeugd trapt er grandioos in de grootste , subtiel opgezette van die een product is in de alsmaar stijgende individualiteit ooit opgezet. Daar waar tijden de jaren 60 dikwijls de klemtoon werd gelegd dat alles "de schuld was van de maatschappij", is er, op dat vlak de laatste 20 jaar toch wel een gigantische kentering gekomen in de andere richting. Nu is alles de schuld van het individu, iemand die geen werk vind is een richting want er is zogezegd werk genoeg. Het hooligansisme is enkel en alleen de schuld van de hooligan. Familiedrama's die de kop opsteken zijn de schuld van gestoorden, jeugddelinquentie is de schuld van het verwende kind, zelf die reageert tegen zijn ouders. De leerkracht is een schuldige omdat hij de jongere geen gepaste (giganten )opvoeding kan geven.
Als er dan een paar enkelingen reageren die, net zoals de helden in de Griekse mythologie op een bepaalde manier een signaal geven dat ze niet akkoord gaan met de huidige manier van denken worden deze met de vinger gewezen en, in het beste geval beschouwd als exentriek of , in het slechtste geval als karakter of gedragsgestoord, want ze volgen de trend niet zoals is aangegeven door de grote massa die eigenlijk door en door gemanipuleerd wordt door de giganten. Hoe wordt er bv. trouwens niet gereageerd tegen leerlingen die piercings dragen? Zijn dit niet veeleer signalen van de nieuwe generatie dat ze niet meer meekan of meewil met de huidige manier van leven? Hebben we die mensen nog wat te bieden buiten onze , stillaan onze gewoontes igeslopen, individualiteit en materiele verwenning? Zwijgt de grote massa omdat ze wel eens in stilte een hypotheek af te betalen hebben waardoor ze dertig jaar lang braaf moeten zijn en best van al niet te veel van zich laten horen. Veertigers kennen ongetwijfeld nog het liedje uit de jaren 60, 70 van Zjef Vanuytsel, "geef me een huis met een tuintje ervoor". Het valt trouwens op dat ook de gezonde maatschappijkritische liedjes van weleer totaal van de markt zijn verdwenen. Waren ze te gevaarlijk, te inzichtelijk misschien, zijn de helden moegestreden of vonden ze doodgewoon geen "gigantische" sponsor die met deze teksten wel eens zijn eigen graf kon delven? Nochtans ben ik van mening dat, mocht het sponsoren van maatschappijkritische zangers fiscaal aftrekbaar zijn,..ze uit de grond zouden schieten als paddenstoelen op zure grond.

Zjef met de klak.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 april 2005 om 02:55.
Oud 10 april 2005, 06:23   #4
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Hoi Mambo, waar komt deze tekst vandaan? Is er nog meer?
Oud 10 april 2005, 10:19   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Hoi Mambo, waar komt deze tekst vandaan? Is er nog meer?
Mogelijks, het is in de familie een tijdje terug geschreven en ik zal het hem eens vragen.
Oud 10 april 2005, 10:33   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de noorderling zou misschien eindelijk kunnen leven in overeenstemming met zijn ware aard: in hedonistische welvaart, en zonder al te veel te werken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2005, 13:28   #7
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

vindt het jammer dat je hem niet meteen in ons vws toppic hebt gepost eigenlijk. Het getuigd in alle geval van visie en van ervaringsdeskundigheid. Zou er in alle geval op zijn plaats zijn. Binnekort zeker ook posten als je wil op onze eigen site.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 april 2005 om 13:29.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2005, 13:50   #8
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Iedereen heeft handen. Handen om mee te (over)leven, maak er gebruik van.

Deze wereld wordt inderdaad nog altijd geregeerd door de 'goden' ( letterlijk te nemen, en ze zijn hier al lang ).

De demi-goden zijn er nu bijgekomen.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2005, 13:56   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
vindt het jammer dat je hem niet meteen in ons vws toppic hebt gepost eigenlijk. Het getuigd in alle geval van visie en van ervaringsdeskundigheid. Zou er in alle geval op zijn plaats zijn. Binnekort zeker ook posten als je wil op onze eigen site.
Dat zal er op komen dus.

Ik heb het hier gepost omdat het niet in de menigte zou verdwalen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 april 2005 om 13:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be