Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2006, 16:20   #1
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard moderne gladiators

Er is op het moment een onderwerp over stierenvechten.Velen zijn het er over eens dat men geen dieren moet mishandelen voor onze bloeddorstige lusten te bevredigen.Ik ook in feite.
Maar hoe zit het met mensen? Zouden we , in plaats van stierenvechten, terug de gladiator-gevechten kunnen invoeren? Enkel vrijwillig natuurlijk.Geen gevangenen of slaven zoals vroeger.Nee, gewoon beroeps-gladiators, die tot leven en dood vechten voor geld, voor een salaris.Dat bestond trouwens ook in de Romeinse tijd reeds, vrije gladiators.Dat waren echte sterren, zoals voetballers vandaag.En die hadden aanhangers, soort antieke hooligans, die onder elkaar aflapten, voor en na de "match".
Ik ben zeker, dat als morgen gladiator-gevechten ingericht worden, in één of ander stadium, dat het daar stampvol zit.
Is dit voor u lieden moreel aanvaardbaar, of bent u tegen? En waarom?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 16:26   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Er is op het moment een onderwerp over stierenvechten.Velen zijn het er over eens dat men geen dieren moet mishandelen voor onze bloeddorstige lusten te bevredigen.Ik ook in feite.
Maar hoe zit het met mensen? Zouden we , in plaats van stierenvechten, terug de gladiator-gevechten kunnen invoeren? Enkel vrijwillig natuurlijk.Geen gevangenen of slaven zoals vroeger.Nee, gewoon beroeps-gladiators, die tot leven en dood vechten voor geld, voor een salaris.Dat bestond trouwens ook in de Romeinse tijd reeds, vrije gladiators.Dat waren echte sterren, zoals voetballers vandaag.En die hadden aanhangers, soort antieke hooligans, die onder elkaar aflapten, voor en na de "match".
Ik ben zeker, dat als morgen gladiator-gevechten ingericht worden, in één of ander stadium, dat het daar stampvol zit.
Wie momenteel binnen treedt in de strijdkrachten van de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk mag vrijwel zeker zijn dat hij of zij,gedurende de dienstperiode in een "gevechtsarena" verzeild raakt.

Rond die conflicten is een gans circus,zijnde de "vrije pers" gaande,waar immense bedragen in omgaan.
Overigens de reden voor die gevechten,de "sponsors" als het ware,zijn ook niet kinderachtig met hun kluiten....

het bestaat dus al ...in zeker zin... 8)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 16:38   #3
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in zover dat dat vrijwillig te noemen valt : delicaat bij zulke zaken en totaal irrevisibel

ja ... waarom niet... voor mij hoef je niet ondraagbaar te lijden als vrijgeleide om er uit te willen stappen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 16:54   #4
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

bestaan zo'n gevechte dan al niet?
straatvechters...
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 17:19   #5
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er mensen zijn die behoefte hebben om eens goed op de vuist te gaan (zie hooliganisme).
Mag men de mensen deze vrijheid geven ?
Ik ben geneigd te denken van wel.
Als geweld binnen een arena kan gehouden worden, lijkt me dat verkieselijk boven het geweld ongecontroleerd in de straten te laten geschieden (zoals nu wel eens gebeurd).
Als er een organisatie bestaat die hier geld kan aan verdienen, de regels min of meer vastlegd, de kosten voor de verzorging van de gewonden op zich neemt evenals de salarissen vd (moderne) gladiatoren betaald, is het mss een idee dat het overwegen waard is.

Het zou in zekere zin een spijtige evolutie zijn (terug naar het verleden?), maar als het bepaalde agressie kan kanaliseren onder mensen die daar behoefte toe voelen is het mss te verkiezen boven de agressie in willekeur op de maatschappij los te laten?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 17:19   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik doe dat nu al.
Ik bouw mechanische gladiatoren die tegen elkaar knokken tot 1 het opgeeft.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 23:05   #7
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik denk dat er mensen zijn die behoefte hebben om eens goed op de vuist te gaan (zie hooliganisme).
Mag men de mensen deze vrijheid geven ?
Ik ben geneigd te denken van wel.
Als geweld binnen een arena kan gehouden worden, lijkt me dat verkieselijk boven het geweld ongecontroleerd in de straten te laten geschieden (zoals nu wel eens gebeurd).
Als er een organisatie bestaat die hier geld kan aan verdienen, de regels min of meer vastlegd, de kosten voor de verzorging van de gewonden op zich neemt evenals de salarissen vd (moderne) gladiatoren betaald, is het mss een idee dat het overwegen waard is.

Het zou in zekere zin een spijtige evolutie zijn (terug naar het verleden?), maar als het bepaalde agressie kan kanaliseren onder mensen die daar behoefte toe voelen is het mss te verkiezen boven de agressie in willekeur op de maatschappij los te laten?
voor een tijdje las ik een artikel waarin een dokter de oorzaak van een aantal moderne ziektes uitlegde, onderandere ziektes die komen van te veel stress.Biologisch gezien is ons lichaam hetzelfde als dat van een mens van 20.000 jaar geleden.Als je opgewonden raakt (angst of woede of beide) begint je lichaam als een razende adrenaline te produceren.Die geeft de nodige energie om ofwel héél snel weg te lopen, of er als een dolleman op los te beginnen timmeren.Vroeger jaren gebeurde dat dan ook: een menselijke vijand, of één of ander wild beest, werd met hand en tand bestreden, ofwel sloeg men op de vlucht.Eens het gevaar ontvlucht, of overwonnen, zakte het adrenaline-peil, men kalmeerde en de zaak was uit de voeten.Het leven ging verder, of men was dood.In onze moderne, beschaafde wereld kan men zich niet zo gedragen. Neem dat je baas je uitkaffert, of de schoolmeester, wie weet, een politieagent.Je kan niet gewoon op de vlucht slaan, of zijn schedel inbeuken.Als je ruzie hebt met je gebuur gaat dat ook niet. Ons lichaam reageert echter net zoals dat van onze verre voorvader, en een hele interne chemische kettingreaktie maakt ons klaar voor de komende strijd of vlucht.We moeten ons dus "inhouden", bedwingen, en daaruit resulteert een enorme frustratie.Als dat te dikwijls gebeurt word je er ziek van: maagzweren, zenuwziektes, depressie's enz enz.
Het enige dat geëvolueerd is bij de mens van vandaag is de technologische vooruitgang, zeker niet zijn binnenste.We zijn nog steeds de zelfde wildemannen als 20.000 jaargeleden. Het nieuws leert ons dat alle dagen...
Oud 11 augustus 2006, 23:08   #8
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
bestaan zo'n gevechte dan al niet?
straatvechters...
ja, maar dat is illegaal.Ik heb het over legale arena's, waar een groot publiek naar toe kan komen.Zoals voor een voetbalmatch, uitgezonden op tv enz . enz.
Oud 11 augustus 2006, 23:11   #9
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Die gevechten bestaan al legaal.

Ultimate Fighting Championship
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 23:26   #10
bob.
Provinciaal Statenlid

bob.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht

------

en wat te denken van de hedendaagse bokswedstrijden waar hoe meer op elkaars smoel wordt getimmerd , hoe liever het betalend publiek het heeft?
Dat dit met handschoenen gebeurt is een mager excuus, 1 welgerichte uppercut van een professionele zwaargewicht is voldoende om de meesten onder ons met een statistische zekerheid naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

At your service
bob. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 23:33   #11
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wie momenteel binnen treedt in de strijdkrachten van de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk mag vrijwel zeker zijn dat hij of zij,gedurende de dienstperiode in een "gevechtsarena" verzeild raakt.

Rond die conflicten is een gans circus,zijnde de "vrije pers" gaande,waar immense bedragen in omgaan.
Overigens de reden voor die gevechten,de "sponsors" als het ware,zijn ook niet kinderachtig met hun kluiten....

het bestaat dus al ...in zeker zin... 8)
Eigenlijk heb ik nog een beter idee: laat de wereldleiders die ergens met elkaar in conflict liggen, samen de arena in trekken, dan hoeven er geen burgerslachtoffers te vallen.
Geen "collatoral damage" meer, kleinere en goedkopere legers, als de grote koppen het aandurven elkaar te bestrijden.
Zou het niet mooi geweest zijn moest er destijds een echte gladiatorenstrijd tussen bv Sharon en Arafat geweest zijn, of tussen Bush en Saddam?

Nee, leuk idee. Het wederinvoeren van de beroepsgladiatoren lijkt me ook meteen goed idee voor de werkloosheid onder de rondhangende allochtonejongeren aan te pakken. Ze kunnen eervol hun brood verdienen en sterven als sterren, zonder dat ze er en bommengordel voor hoeven te dragen en ze onschuldige, onvrijwillige mededoden vallen.
Dan hebben ze meteen werk, geld en jihad, alles waar ze van dromen. En de Westerlingen die willen meedoen ... hoe meer desperado's, hoe meer vreugd.
Oud 12 augustus 2006, 08:45   #12
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht

ja, maar dat is zonder wapens, en niet tot de dood van de strijders...
Oud 12 augustus 2006, 08:55   #13
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Eigenlijk heb ik nog een beter idee: laat de wereldleiders die ergens met elkaar in conflict liggen, samen de arena in trekken, dan hoeven er geen burgerslachtoffers te vallen.
Geen "collatoral damage" meer, kleinere en goedkopere legers, als de grote koppen het aandurven elkaar te bestrijden.
Zou het niet mooi geweest zijn moest er destijds een echte gladiatorenstrijd tussen bv Sharon en Arafat geweest zijn, of tussen Bush en Saddam?

Nee, leuk idee. Het wederinvoeren van de beroepsgladiatoren lijkt me ook meteen goed idee voor de werkloosheid onder de rondhangende allochtonejongeren aan te pakken. Ze kunnen eervol hun brood verdienen en sterven als sterren, zonder dat ze er en bommengordel voor hoeven te dragen en ze onschuldige, onvrijwillige mededoden vallen.
Dan hebben ze meteen werk, geld en jihad, alles waar ze van dromen. En de Westerlingen die willen meedoen ... hoe meer desperado's, hoe meer vreugd.
dat van politieke leiders die met elkaar vechten vind ik prima!Inderdaad, het is meestal het volk dat vecht voor de belangen der Rijke Uitbuiters, die daar echter al het profijt van oprapen.De rollen omdraaien zou niet slecht zijn.
Op strijd beluste jongeren (en minder jongeren) TOE LATEN de arena in te stappen, en daar grof geld te verdienen, of er het leven bij te laten, was mijn vertrekpunt: inplaats van door opgekropte agressiviteit zodanig gefrustreerd te zijn dat men er ziek van word, of zich overgeeft aan misdadige geweldplegingen op de openbare weg , zou het voor iedereen beter uitkomen als deze bloeddorst in het legale kader van een arena afgereageerd werd.De eerste stap hier naar toe, is het bestaan van die aangeboren agressiviteit te erkennen, en vervolgens te aanvaarden.Vervolgens ze in banen leidden.
Oud 12 augustus 2006, 08:55   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik doe dat nu al.
Ik bouw mechanische gladiatoren die tegen elkaar knokken tot 1 het opgeeft.
Interessant zeg!
Jammer dat "Robot Wars" dan niet meer bestaat ?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2006, 11:36   #15
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
voor een tijdje las ik een artikel waarin een dokter de oorzaak van een aantal moderne ziektes uitlegde, onderandere ziektes die komen van te veel stress.Biologisch gezien is ons lichaam hetzelfde als dat van een mens van 20.000 jaar geleden.Als je opgewonden raakt (angst of woede of beide) begint je lichaam als een razende adrenaline te produceren.Die geeft de nodige energie om ofwel héél snel weg te lopen, of er als een dolleman op los te beginnen timmeren.Vroeger jaren gebeurde dat dan ook: een menselijke vijand, of één of ander wild beest, werd met hand en tand bestreden, ofwel sloeg men op de vlucht.Eens het gevaar ontvlucht, of overwonnen, zakte het adrenaline-peil, men kalmeerde en de zaak was uit de voeten.Het leven ging verder, of men was dood.In onze moderne, beschaafde wereld kan men zich niet zo gedragen. Neem dat je baas je uitkaffert, of de schoolmeester, wie weet, een politieagent.Je kan niet gewoon op de vlucht slaan, of zijn schedel inbeuken.Als je ruzie hebt met je gebuur gaat dat ook niet. Ons lichaam reageert echter net zoals dat van onze verre voorvader, en een hele interne chemische kettingreaktie maakt ons klaar voor de komende strijd of vlucht.We moeten ons dus "inhouden", bedwingen, en daaruit resulteert een enorme frustratie.Als dat te dikwijls gebeurt word je er ziek van: maagzweren, zenuwziektes, depressie's enz enz.
Het enige dat geëvolueerd is bij de mens van vandaag is de technologische vooruitgang, zeker niet zijn binnenste.We zijn nog steeds de zelfde wildemannen als 20.000 jaargeleden. Het nieuws leert ons dat alle dagen...
Ik heb die theorie ook al eens opgevangen (tv of gelezen), het zou me niet verbazen moest hier heelwat van kloppen.
Toch zijn er ook wel andere manieren om stress te ontladen, maar voor ieder wat wils zeker.
Als mensen echte strijd boven sport verkiezen, moet aan diegenen die zich hier vrijwillig voor inschrijven misschien wel de kans geboden worden.
Oud 12 augustus 2006, 11:39   #16
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht

Er zullen direct heel wat minder kandidaat wereldleiders zijn vermoed ik, mss leuke bijkomstigheid
Oud 12 augustus 2006, 11:43   #17
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
ja, maar dat is zonder wapens, en niet tot de dood van de strijders...
Als het sowieso tot de dood is zullen er waarschijnlijk weinigen bereid gevonden worden. Zelfs in het oude Rome was er een behoorlijke kans dat je het er levend van af bracht. Er werd heus niet altijd tot de dood gestreden.
Maar goed, ook hier voor ieder wat wils, je zou verschillende categorieën kunnen maken. Alnaargelang de grens tot waar men zelf bereid is te gaan.
Oud 12 augustus 2006, 13:00   #18
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het sowieso tot de dood is zullen er waarschijnlijk weinigen bereid gevonden worden. Zelfs in het oude Rome was er een behoorlijke kans dat je het er levend van af bracht. Er werd heus niet altijd tot de dood gestreden.
Maar goed, ook hier voor ieder wat wils, je zou verschillende categorieën kunnen maken. Alnaargelang de grens tot waar men zelf bereid is te gaan.
ja natuurlijk.De meest gevaarlijke gevechten (tot de dood) zouden natuurlijk het best betaald zijn.In Rome kon het volk ook genade schenken aan een overwonnen strijder, dat zou men ook mogen, in onze Nieuwe Arena's.Mijn enige vereiste, is dat de kandidaten vrijwillig de arena ingaan.
Oud 12 augustus 2006, 13:09   #19
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zullen direct heel wat minder kandidaat wereldleiders zijn vermoed ik, mss leuke bijkomstigheid
ik vind in ieder geval dat onze leiders met hun leven of hun vrijheid moeten instaan voor de goede gang van zaken onder hun beleid.Zoals bij een ander antiek volk: de Oude Germanen.Als alles tegensloeg, wilde dat zeggen dat hun koning niet meer onder bescherming van de Goden stond. Omdat hij iets mispeuterd had.Hij werd dus afgezet, en aan de Goden geofferd, om hen gunstig te stemmen.Daarna verkoos men een nieuwe koning.Dat was meestal degene die de vrije mannen als de beste onder hen beschouwden.Iemand met zowel méér lichamelijke kracht, moed, intelligentie, en eerlijkheid als het gemiddelde.
Aan dat voorbeeld zouden wij ons moeten spiegelen.Degenen die zich dan toch nog voorstellen om de lakens uit te delen, zullen wel een stuk gemotiveerder zijn als nu.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be