![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Velen onder jullie zullen het met mij eens zijn dat de dure aardolie prijzen een serieuse streep door uw budget is, toch voor de meer gewone werkman.
Maar de vraag die ik aan jullie wil stellen is het volgende. Daar aardolie zeer belangrijk is voor europa en amerika en al onze welvaart hier aan vasthangt is het dan niet zo dat we door steeds duurder wordende aardolie onze eigen economie in verval brengen en dus chaotische tijden tegenmoet gaan?? Wie van jullie ziet de toekomst nog positief in en waardoor denken jullie dat? graag jullie reacties dus hierop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zie de toekomst nog rooskleurig in, ja. Het is al decennia dat er overal rampscenario's worden rondgestrooid, dus echt bang ben ik niet
Afspraak binnen twintig jaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() De prijzen van de vaten aardolie zullen nog verder stijgen,de vraag overstijgt het aanbod.Ook de staalprijzen kennen ongekende hoogte's.Maar deze prijzen rijzen over heel de wereld de pan uit,dus we zullen ermee moeten leren leven denk ik.
Voor mij persoonlijk zijn dit niet de grote zorgen,maar het opkomende extremisme knaagt meer aan mijn humeur!
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() De oorzaak hiervan zou de enorme vraag zijn voor olie in China.
Laatst gewijzigd door Andro : 9 april 2005 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het probleem is dat de grotere vraag niet meer kan overwonnen worden door grotere productie van aardolie. De olieproductie heeft bijna haar top bereikt en zal vanaf 2010 gestaag dalen. Dat betekent niet dat er geen aardolie meer is maar dat de kosten voor exploitatie zo hoog oplopen dat de input de output benaderd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En China voorziet dat nu, die olietekorten en heeft nu al 40 kerncentrales ingeplanned.En het zullen geen kleintjes zijn.
40 keer 1.6 tot 2 gigawatt het stuk. Dat vertegenwoordigd wel een zee van uitgespaarde olie. Verbruik per centrale, effectief verloren uranium, 30 ton. 1200 ton U235 op jaarbasis weg. Valt mee te leven zeker als er net zoveel Plutonium kan gewonnen worden om bij te mengen in MOX brandstof. Maar laat de brandstofprijzen maar stijgen, dan worden de alternatieven betaalbaar.Desnoods planten we de sahara vol met koolzaad.
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() @Maddox: slim. Mee eens.
ff wat anders: Shell. Shell wint zelf een groot deel van de eigen olie. Zij verdienen dus véél geld met de gestegen prijs van ruwe aardolie. Die olie wordt vervolgens geraffineerd in eigen raffinaderijen en doorverkocht aan de eigen pompen, alles gebaseerd op de véél hogere winst die ze al maakten op de gewonnen olievaten. Die hoge prijs wordt vervolgens doorberekend aan de klant. Dus óók aan de pomp wordt er meer verdiend, omdat de winstmarge niet kleiner mag worden. Dat is 2x grotere winst voor Shell. Doorgeteld betekent het dus, dat benzineverbruikers 2x meer betalen aan Shell. Daar Shell een Brits/Nederlandse onderneming is, blijft het geld gewoon in Europa hangen. Het wordt enkel anders verdeeld. ik ben blij dat ik geen auto rij. En eerlijk gezegd; ik ben nooit een groot tegenstander van kernenergie geweest en tegenwoordig ben ik zelfs 'gematigd' voorstander. (Meeloper dus ![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze verrijken zich op de rug van de arbeid dat terwijl de natuurlijke bronnen de ganse mensheid toebehoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een tijd terug hebben bijna alle forumgangers hier mij terug gefloten als ik zei dat de olie zo duur kwam te staan door china en dat het nog flink ging stijgen. Minstens 70$ maar nu zou het al eens tot boven de 100$ lijken te komen.
Als ik eens tijd heb ga ik die posting terug zoeken. Nee, het was nigeria en weet ik veel allemaal wisten de experts vlug te vertellen. China dus, andermaal alweer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar alles gaat goed! Nog 5 jaar en niks is nog wat geweest zal zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk dat we met z'n allen eens terug moeten leren om te gaan met spade en schop..........
![]() Terug naar de methode van 'den boere buiten'. Consuminderen, als het ware. Het ziet er idd niet rooskleurig uit (tenzij je heelder dagen wiet rookt, dan kan je niet beter zitten, lekker ver weg van de realiteit).
[size=3]Vlaanderen mijn land[/size] [size=3]bij het Noordzeestrand [size=1](dixit Raymond v/h Groenewoud)[/size][/size] Laatst gewijzigd door Horus : 9 april 2005 om 21:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De enigste oplossing zijn fuel cells, maar ik zie daar niet direct vliegtuigen op vliegen..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Voor korte vluchten zijn vliegtuigen ook een pure verspilling. Snelle treinverbindingen zijn binnen Europa een veel betere oplossing.
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal leiden tot ; ".45"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar is het niet zo dat "echte" kernfusie net het midden houdt tussen fusie/splitsing van atomen en het maken van een zwart gat? Stel u nu eens voor dat door fusie een zwart gat zo groot als een erwt gemaakt wordt? Immers het maken van kernfusie is net alsof je een gigantische microwave/magnetisme waar de materie de antimaterie begint op te slokken maar dan oneindig groter waar de grens mogelijks wel eens kan overschreden worden. Stel u eens voor een centrifuge zo magnetisch die alle materie rondom begint op te slokken? Graag uw visie? U weet natuurlijk dat een zwart gat alle omliggende materie opslokt? Dus uiteindelijk ook de wereld! En dan wil ik het nog niet hebben over de honderduizend jaar die nodig is om de afval af te breken. Laatst gewijzigd door Mambo : 10 april 2005 om 03:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Persoonlijk zie ik de toekomst somber in.
Ikzelf ben maar arbeider van beroep en de hoge aardolie prijzen zijn dus wel degelijk een dikke streep door mijn rekening. onlangs deed ik mazout in (2000L) en dat koste mij 960 euro daar waar ik 5 jaar geleden dezelfde hoeveelheid had voor 400�*500 euro. Gelukkig heb ik onlangs een nieuwe wagen gekocht en een diesel maar de diesel staat nu even hoog als de benzine prijs 5 jaar geleden dus eigenlijk maak ik nog niet veel winst,gelukkig maar dat een diesel zuiniger is in verbruik. Maar buiten de aardolieprijzen is gewoon weg alles gestegen en als ik dan zie dat van mijn bruto loon meer dan 40% naar de staat gaat dan vraag ik mij toch af waarmee we bezig zijn. Vroeger had je in de groot warenhuizen voor gemiddeld 50 euro een bomvolle kar met levensmiddelen en zo meer maar als je nu voor 50 euro aan goedkope levensmiddelen koopt zie je het amper in je kar liggen.Een gemiddeld uitgaven aan de supermarkt kost nu ongeveer 100�*200 euro per week en zeker als je kinderen hebt.Dus reken maar uit als je weet dat een gemiddeldarbeiders loon 1300 euro bedraagt. En alsof dit alles nog niet goed genoeg is, is het zo dat een eigen huisje stillaan voor arbeidersgezinnen onbetaalbaar is geworden. enkel sociale woningen zijn nog enigszins betaalbaar maar hier moet je wel onder hun inkomens grens blijven en dikwijls zit je er net boven En dan als laatste hoor ik nog steeds de duizenden politieke slogans van de vld en sp.a. iedereen ging veel minder belastingen moeten betalen en meer verdienen en zo meer maar ik merk enkel aan mijn rekening dat ik juist meer moet betalen aan de staat en minder overhoud voor mijn eigen. Steeds meer word de gewone werkende klasse sterker belast om voor de vergrijzing ,de werkloosheid en de sociale zekerheid, het bodemloze europa en zo voorts.Van de gewone arbeider tot de gewone bediende is het zwaar om op het einde van de maand nog veel over te houden en als ik dan bedenk dat de aardolie steeds duurder zal worden en er nog geen alternatieve goedkope oplossingen zijn dan zie ik de toekomst zeer somber in. want ook onze economie zal achteruit gaan door die hoge aardolie prijzen en zo meer. om het anders te zeggen is dat rijken worden rijker en armen worden armer |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een voyager die eens een toertje rond de maan doet heeft ongeveer 300 treinwagons pure kerosine opgebruikt en bijna alles aan de start. Nu u moet weten dat er bijna wekelijks (of toch een poging) een sateliet in de ruimte gebracht wordt wereldwijd, dus tel maar uit voor zover dit mogelijk is allemaal. |
|
![]() |
![]() |