![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Er zijn twee aspecten van onze huidige samenleving die mijn belangstelling wekken. Het eerste, de vorming en de werking van een regering is daar het minst betekenend van. Ik pleeg te stellen dat elke wet, of ze door een tiran of door een democratie gespeld wordt, dictatoriaal is. Elke wet, of ze nu een goede of slechte is. "Het verdiepen van de democratie" kan daar niets aan wijzigen. Wat mij in onze huidige democratie het meest stoort is de hang van gekozenen om aan "regelgeving" te doen in plaats van wetten te stemmen. Beangstigend! Ook de minachting voor oudere - en uiteraard dan - goede wetten, toepasbare wetten door onze huidige politici is weerzinwekkend. Van techniciteit gesproken! Die ontbreekt volledig. Onze huidige politici gedragen zich meer als krolse katten dan als staatmannen. Maar, echte staatsmannen zijn zo zeldzaam dat ik me maar fylosofisch neerleg bij wat we kunnen krijgen. Uiteindelijk, als we als individu op politici moeten rekenen om gelukkig te leven, kunnen we beter aanstonds zelfmoord plegen. We houden best ons lot in eigen handen.
Het tweede aspect, een dat mijn dagelijkse woede opwekt, ligt in de terugkeer in onze maatschappij van de techniek van "brood en spelen". Van de tiran die middels zoethouders en afleiders het volk in bedwang houd. Een houding die duidelijke minachting voor het volk illustreert. Niet zozeer eigenlijk voor het volk, eerder voor elke individuele mens in het bijzonder. Dit forum alleen al bewijst dit. Ik kreeg enkele dagen geleden een e-mail met de aankondiging dat Jos Verhulst nu aan het forum deelnam en "dat ik hem m'n vragen mag stellen". Alsof ik zelf de antwoorden op m'n eigen vragen niet kan vinden! Alsof ik als mens er beter van zou worden een antwoord van Jos Verhust te krijgen. Zo ervaren we dagelijks dat bv "vrije meningsuiting" het privilege van de media blijft. We kopen een krant en krijgen een hoop meningen als voer met honderdmaal het woord "democratie" bij de partijen die de krant voorstaat, "populistisch" bij de partijen die de krant tegenstaan. Idem op tv, idem op radio. Commentaren van de lezer, kijker, luisteraar wordt geminacht. Dus even zoeken naar een Forum. 'n Poel van polemiek, woordenvitterij. Eindeloze schrijverij en, waarvoor? Wat ik werkelijk van belang vind, is iets, dat ik graag stel: de middeleeuwen en het feodalisme zijn in 1945 in West-Europa afgesloten. De democratie - de kans om als vrije mens te leven - lijkt een feit. Ik zie West-Europa niet terugvallen in tirannie of dictatuur, politiek gezien dan. Toch blijven die kwade punten nog wel aanwezig met name, in de media. Als we de democratie willen verdiepen en vooral, tot een hoger plan willen verheffen, moeten we de media aanpakken in al hun aspecten maar vooral op het vlak van de commerciële reclame die sedert een aantal jaren aan een angstwekkende decadentie lijdt. Het zou ook goed zijn indien politici en vooral verkozenen zich onthielden van vaudevilles op tv. Nog iets, ik heb internet afgezocht om de ontwerptekst van de Europes Grondwet te vinden. Zelfs op de gov. site vond ik niets dan opgeblazen commentaren, projecten, bla.bla. Niet de tekst. Ik heb over de teleurstellingen van de Polen gelezen in dit verband. Dat moet veelbetekend zijn. Daarom wilde ik graag het ontwerp lezen. Zo kom ik toch tot een vraag. Waar kan ik de tekst van het ontwerp van de Europese Grondwet (gratis) vinden? Laatst gewijzigd door Smile : 31 maart 2005 om 00:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Dank voor www.grondweteuropa.nl. Weer zie ik veel geblaar en weinig wol. Ik begin zo te vermoeden dat de tekst van die grondwet zo geheim (of heilig?) is, dat die niet aan het gemene volk mag kenbaar gemaakt worden. Hierbij moet ik wel stellen dat ik een heel ongeduldige mens ben en zeker waar het internetpagina's betreft. Ik ben geen clochard die in een vuilnisbak naar wat eetbaars ga zoeken. Dus als ik op internet kom, doe ik dikke rubberen handschoen aan. Toch bedankt! Tussen haakjes: ik streef er noch naar een wolf te zijn noch een hond. Niet iemand die z'n medemens verscheurt, noch iemand die 'n bedelend pootje geeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |