![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Vlaanderen kreunt onder fijn stof
Vlaanderen stevent af op een massale overschrijding van de Europese richtlijn voor fijn stof. Sinds begin 2005 laat die richtlijn jaarlijks nog maximaal 35 overschrijdingen van de dagnorm toe. Maar na goed drie maanden werd die dagnorm op talloze plaatsen in Vlaanderen al tot dertig keer overschreden. Vooral in de stedelijke agglomeraties rond Gent en Antwerpen piekt het fijn stof. "Het is een kwestie van dagen vooraleer in verschillende Vlaamse gemeenten de norm van 35 overschrijdingen bereikt wordt", zegt Vlaams parlementslid Rudi Daems (Groen!), die de discussie over het onderschatte milieu- en gezondheidsprobleem op gang wil krijgen. "Het wordt hoog tijd dat minister Kris Peeters (CD&V) maatregelen neemt. Op plaatsen waar de richtlijn geschonden wordt, is de minister verplicht een actieplan op te stellen. Maar in tegenstelling tot onze buurlanden, waar de discussie nu volop gevoerd wordt, blijft het in Vlaanderen akelig stil." Nochtans is er volgens Groen! reden te over om juist in Vlaanderen de discussie te voeren. Een recente Britse studie leert immers dat het fijn stofalleen al in 2000 verantwoordelijk was voor meer dan 10.000 versnelde overlijdens in België. Samen met het Roergebied, delen van Nederland en de regio rond Milaan is Vlaanderen de zwaarst met fijn stof vervuilde regio ter wereld. (ToC) Grootste boosdoener in en rond de steden blijkt het dieselverkeer te zijn. Daarom moeten de accijnzen zeer dringend opgetrokken worden tot het niveau van benzine EN daarbovenop nog eens een vette milieutaks. Omdat de uitstoot exponentieel stijgt met de snelheid, moet er ook dringend en zeer streng (zware boetes) opgetreden worden tegen snelheidsovertredingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is van al dat traag rijden, de buizen zitten tjokvol roet!
Voel maar eens met uw vinger aan de buis, pikzwart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() diesel is inderdaad een vetlapperij. Kerosine is nog erger. naar omhoog die belastingen dus !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Hallo, weten die mensen veel dat hun dieselwagen fijn stof afgeeft! Door de hoge benzinekosten zijn juist een hoop mensen overgestapt op diesel (waar ze trouwens al een hogere autotaks voor betalen) en jij gaat ze nu eens straffen voor zaken waar ze geen weet van hebben!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Partijlid
|
![]() Dat heb ik niet gezegd he. Tuurlijk vind ik dat erg. Maar denk jij echt dat mensen minder diesel gaan kopen omdat het duurder is? maar nee...mensen met een auto gaan sowieso diesel blijven gebruiken. Ik ken weinig mensen die de bus of de trein gaan nemen hoor...
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
en dat zijn er heel wat...
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er komt meer stof partikels geladen met zware metalen uit de buis van bv sidmar dan alle auto's samen.
Waarom klapt men daar nooit over? Al eens het kanaalgebied bekeken? Al wat ooit groen was is nu roestbruin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Als ze het niet weten dan wordt het tijd dat ze geinformeerd geraken. De meest efficiente manier om er zeker van te zijn dat ze geinformeerd geraken is hogere acijnzen op de diesel ! En dan liever desnoods wat de accijnzen op de naft verlagen. U bedoeld bovendien natuurlijk ook dat de mensen die overschakelden dan dik bedrogen uitkomen ? En nu terug zouden moeten overschakelen om goedkoper af te zijn. Tja het kapitalisme is een voor het individu heeel onbetrouwbaar systeem - ik heb dat ook altijd gezegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 april 2005 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er is nog niemand doodgegaan omdat hij NIET met zijn dieselbak mocht rijden. De mensen die zijn bucht moeten inademen, daarentegen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En als u fair wilt zijn dan moet de huisbrandolie even duur verkocht worden!
Het heeft niet veel nut de auto te bannen als je dan de chauffage aanzet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() ![]() ![]() ![]() [size=5]Autorijden schaadt de gezondheid[/size] [size=4]Het kan longkanker en hartklachten veroorzaken Het verzuurt de spieren[/size] Verplichte sticker op elke auto. Met roken ben ik trouwens ook succesvol gestopt. Waarom zou dat met autorijden niet kunnen? Het schaadt de gezondheid en "meeroken" is in dit geval ook echt ongezond (een stuk ongezonder dan sigaretterook in de open lucht!)
Laatst gewijzigd door Mephisto : 15 april 2005 om 16:03. |
![]() |
![]() |