Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2005, 00:48   #1
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard Export Vlaandern morst met geld

Export Vlaanderen morst met geldSeats en 20.000 euro premie voor topVan onze redacteur

BRUSSEL - Export Vlaanderen, de overheidsinstelling die exportsubsidies uitreikt, springt bijzonder slordig om met belastinggeld. De top kent zichzelf allerlei voordelen toe, besteedt opvallend veel geld aan public relations en het personeelsbeleid is een regelrechte ramp.

GROTE sommen van het budget van Export Vlaanderen gaan naar het pr-beleid. Dat is vreemd voor een overheidsinstelling die subsidies uitreikt en dus niet actief klanten hoeft te werven. Zo betaalt het 22.000 euro om business seats te huren bij Germinal Beerschot. De voorzitter van de raad van bestuur van Export Vlaanderen, Antoon Dieusaert, is ook lid van het Beerschot-bestuur.

Daarnaast vindt Export Vlaanderen het broodnodig om zakenrelaties uit te nodigen op de Diamond Games, de Night of the Proms, de Fedcup tennis, een voetbalinterland, Waregem Koerse, de Memorial Van Damme of een operavoorstelling in Alden Biesen.

Vaak worden daarbij ook extra tickets onder het personeel verdeeld. Zestig personeelsleden mochten naar de Diamond Games, 26 naar de Fedcup.

Ook de top is gul voor zichzelf. In 2003 werd een extra premie van 20.000 euro verdeeld onder drie directieraadsleden. Vliegtuigtickets worden bewust niet op naam van Export Vlaanderen maar op persoonlijke naam besteld, om frequent flyer -punten op te strijken.

Het personeelsbeleid verloopt op zijn minst slordig. Zo kreeg een personeelslid in 2002 een renteloze lening van 17.616 euro van de overheidsinstelling. Een medewerker in Caïro, die toegaf voor 5.000 euro privé-facturen te hebben ingediend als onkosten, werd niet op staande voet ontslagen. Zijn ,,straf'' bestond erin naar België te moeten terugkeren. Dat betekent 20 procent loonsupplement en drie maanden huisvestingsvergoeding erbij.

In december 2003 tikte het Rekenhof (de financiële waakhond van de overheid) Export Vlaanderen al op de vingers. Zo tilde men zwaar aan het feit dat oud-directeur Hans De Belder na zijn vertrek bij Export Vlaanderen nog één jaar lang kon gebruikmaken van twee personeelsleden, een dienstwagen en onkostenvergoedingen kreeg. Export Vlaanderen gaf daarvoor 92.271 euro uit zonder wettelijke verantwoording.

Verschillende personeelsleden zijn de misbruiken al lang beu. Ze spraken de interne diensten aan, maar omdat er niets veranderde, lichtte men via tussenpersonen de voogdijminister, Vlaamse minister van Economie Fientje Moerman (VLD) in. ,,Ik heb onmiddellijk het dossier doorgegeven aan de directeur van Export Vlaanderen, Koen Allaert. Hij heeft één voor één alle zaken ontkend. Omdat het om een anonieme klacht ging, kon ik niet meer doen. Door de vele wissels aan de top is er de afgelopen jaren inderdaad één en ander misgelopen bij de VOI, maar daarom moet ik de huidige directeur nog niet bestraffen'', zegt Moerman.

De Standaard, 07/04/2005
Wouter Verschelden

Success story van een geregionaliseerde materie ... Geen les meer over Strépy, aub ... 8)

Laatst gewijzigd door Dorian : 7 april 2005 om 00:49.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 00:53   #2
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Export Vlaanderen morst met geldSeats en 20.000 euro premie voor topVan onze redacteur

BRUSSEL - Export Vlaanderen, de overheidsinstelling die exportsubsidies uitreikt, springt bijzonder slordig om met belastinggeld. De top kent zichzelf allerlei voordelen toe, besteedt opvallend veel geld aan public relations en het personeelsbeleid is een regelrechte ramp.

GROTE sommen van het budget van Export Vlaanderen gaan naar het pr-beleid. Dat is vreemd voor een overheidsinstelling die subsidies uitreikt en dus niet actief klanten hoeft te werven. Zo betaalt het 22.000 euro om business seats te huren bij Germinal Beerschot. De voorzitter van de raad van bestuur van Export Vlaanderen, Antoon Dieusaert, is ook lid van het Beerschot-bestuur.

Daarnaast vindt Export Vlaanderen het broodnodig om zakenrelaties uit te nodigen op de Diamond Games, de Night of the Proms, de Fedcup tennis, een voetbalinterland, Waregem Koerse, de Memorial Van Damme of een operavoorstelling in Alden Biesen.

Vaak worden daarbij ook extra tickets onder het personeel verdeeld. Zestig personeelsleden mochten naar de Diamond Games, 26 naar de Fedcup.

Ook de top is gul voor zichzelf. In 2003 werd een extra premie van 20.000 euro verdeeld onder drie directieraadsleden. Vliegtuigtickets worden bewust niet op naam van Export Vlaanderen maar op persoonlijke naam besteld, om frequent flyer -punten op te strijken.

Het personeelsbeleid verloopt op zijn minst slordig. Zo kreeg een personeelslid in 2002 een renteloze lening van 17.616 euro van de overheidsinstelling. Een medewerker in Caïro, die toegaf voor 5.000 euro privé-facturen te hebben ingediend als onkosten, werd niet op staande voet ontslagen. Zijn ,,straf'' bestond erin naar België te moeten terugkeren. Dat betekent 20 procent loonsupplement en drie maanden huisvestingsvergoeding erbij.

In december 2003 tikte het Rekenhof (de financiële waakhond van de overheid) Export Vlaanderen al op de vingers. Zo tilde men zwaar aan het feit dat oud-directeur Hans De Belder na zijn vertrek bij Export Vlaanderen nog één jaar lang kon gebruikmaken van twee personeelsleden, een dienstwagen en onkostenvergoedingen kreeg. Export Vlaanderen gaf daarvoor 92.271 euro uit zonder wettelijke verantwoording.

Verschillende personeelsleden zijn de misbruiken al lang beu. Ze spraken de interne diensten aan, maar omdat er niets veranderde, lichtte men via tussenpersonen de voogdijminister, Vlaamse minister van Economie Fientje Moerman (VLD) in. ,,Ik heb onmiddellijk het dossier doorgegeven aan de directeur van Export Vlaanderen, Koen Allaert. Hij heeft één voor één alle zaken ontkend. Omdat het om een anonieme klacht ging, kon ik niet meer doen. Door de vele wissels aan de top is er de afgelopen jaren inderdaad één en ander misgelopen bij de VOI, maar daarom moet ik de huidige directeur nog niet bestraffen'', zegt Moerman.

De Standaard, 07/04/2005
Wouter Verschelden

Success story van een geregionaliseerde materie ... Geen les meer over Strépy, aub ... 8)
ahzo, ik dacht dat Strépy federale materie was???
al een geluk dan dat dit geregionaliseerd was: zoniet was er sprake van misbruik van federaal geld....
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 01:01   #3
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
ahzo, ik dacht dat Strépy federale materie was???
al een geluk dan dat dit geregionaliseerd was: zoniet was er sprake van misbruik van federaal geld....
Inderdaad, inderdaad...8) Maar ik gelooofde dat Vlaamse politici goeie beheerders waren en dat schandalen en verspillingen een Waals (of "Belgisch") verschijnsel waren. Amai, ik moet mijn vooroordelen herzien.
Oud 7 april 2005, 06:01   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Politici in het algemeen zijn gewoon zakkenvullers, en meestal incompetent in de materie door hun beheerd. Zijn het nu Belgische of Zimbabwianen.
Oud 7 april 2005, 06:47   #5
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

dat is nog goedkoper dan de douches van "madame propre" !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 06:49   #6
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
dat is nog goedkoper dan de douches van "madame propre" !!
ancapa,zou je niet eens willen douchen met "madame propre"?Ik wel hoor,amai amai

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 08:41   #7
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amai, ik moet mijn vooroordelen herzien.
Een wijze les voor alle belgicisten !

Oud 7 april 2005, 08:44   #8
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

deze misbruiken kunnen uiteraard niet. Misschien één pluspunt: wij verbrassen tenminste ons eigen geld, wat we niet kunnen zeggen van de mannen daar beneden
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 08:56   #9
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Een wijze les voor alle belgicisten !

De ironie van mijn opmerking had jij toch begrepen, hoop ik ? 8)
Oud 7 april 2005, 08:57   #10
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, inderdaad...8) Maar ik gelooofde dat Vlaamse politici goeie beheerders waren en dat schandalen en verspillingen een Waals (of "Belgisch") verschijnsel waren. Amai, ik moet mijn vooroordelen herzien.
antwerpen ligt toch ook in Vlaanderen. niemand heeft gezegd dat er in Vl nooit misbruiken zijn...
Oud 7 april 2005, 08:57   #11
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
deze misbruiken kunnen uiteraard niet. Misschien één pluspunt: wij verbrassen tenminste ons eigen geld, wat we niet kunnen zeggen van de mannen daar beneden
Dus niets te zeggen over die praktijken voor zover zij Vlaemsch zijn. Cool.
Oud 7 april 2005, 09:00   #12
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
ancapa,zou je niet eens willen douchen met "madame propre"?Ik wel hoor,amai amai
Nee, hij heeft liever Morelleke Forelleke (haar vader heeft overigens zeker banden met Export Vlaanderen ?)
Oud 7 april 2005, 09:59   #13
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ironie van mijn opmerking had jij toch begrepen, hoop ik ? 8)
Nu heb je zelfs al last van het vooroordeel dat mensen die van Vlaanderen houden bij voorbaat dom zijn... How low can you go?
Oud 7 april 2005, 10:15   #14
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus niets te zeggen over die praktijken voor zover zij Vlaemsch zijn. Cool.
lees de eerste vijf woorden van mijn antwoord, blijkbaar weer te moeilijk.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 10:59   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

1. Hopelijk wordt dat geldgesmos aangepakt.

2. Gelukkig blijft het bij gesmos met regionaal geld, en niet geld dat aan de andere kant van de taalgrens geplunderd wordt.

3. Blijkbaar komt Wallonië zelfs wanneer wij met een inefficiente Export Vlaanderen zitten nog niet tot aan de Vlaamse enkels wat betreft export. Triestig.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 11:38   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

De Standaard, 07/04/2005
Wouter Verschelden

SCHANDALIG!! En daar moeten wij voor betalen??

Belgen die het WANBELEID van het Vlaams-nationale regime beu zijn, stemmen volgende keer BUB.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 11:49   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
SCHANDALIG!! En daar moeten wij voor betalen??

Belgen die het WANBELEID van het Vlaams-nationale regime beu zijn, stemmen volgende keer BUB.

De politieke recuperatie van de BUB kon niet lang uitblijven. Dat het nog veel grotere wanbeleid op vlak van de N-Z transfers onbekritiseerd blijft, is uiteraard geen verrassing.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 7 april 2005, 12:09   #18
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
1. Hopelijk wordt dat geldgesmos aangepakt.
uiteraard!

Citaat:
2. Gelukkig blijft het bij gesmos met regionaal geld, en niet geld dat aan de andere kant van de taalgrens geplunderd wordt.
Ik zie niet in wat dit betekend....hoe meer geld ze aan de andere kant nemen, hoe minder 'wij' moeten betalen...

Citaat:
3. Blijkbaar komt Wallonië zelfs wanneer wij met een inefficiente Export Vlaanderen zitten nog niet tot aan de Vlaamse enkels wat betreft export. Triestig.
klasse-argument,

En ik die dacht dat dergelijke sjoemelpraktijken in Vlaanderen niet voorkwamen :s :s :s

Laatst gewijzigd door rodeo : 7 april 2005 om 12:13.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 12:16   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Ik zie niet in wat dit betekend....hoe meer geld ze aan de andere kant nemen, hoe minder 'wij' moeten betalen...
Dat staaltje logica mag je me toch eens uitleggen.

Citaat:
En ik die dacht dat dergelijke sjoemelpraktijken in Vlaanderen niet voorkwamen :s :s :s
Volgende keer beter.
Oud 7 april 2005, 12:47   #20
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Riekt naar corruptie en/of belangenverstrengeling?
Maar goed, van wie hadden die Congolezen dat ook al weer geleerd?
Dus zo vreemd is dat niet..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be