![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: REDELIJK? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 84,62% |
nee, ik wil geen referendum |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,69% |
ja maar... |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,69% |
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Een denkpiste he... (Superstaaf kan blij zijn dat er aan de partijtop wordt nagedacht
![]() ![]() Ik vertrek vanuit twee basisstellingen: -de meerderheid van de Belgen/Vlamingen wil geen separatisme -er is te weinig debat over staatshervormingen Ok gaat nu iemand zeggen, maar de Vlamingen zijn te weinig geinformeerd over geldstromen etc etc In orde, we starten een breed maatschappelijk debat waarin de pro's en contra's tegen elkaar worden afgewogen. Uiteindelijk doen we een bindend referendum over de vraag of Belgie moet blijven bestaan... Laten we aannemen dat het antwoord ja is. Wat dan? Dan discussieren we wederom op dezelfde manier over de pro's en contra's van confederalisme, federalisme, unitarisme, provinciaal federalisme, decentralisatie, centralisme of een mengvorm... En we doen nog een bindend referendum... Laten we logischerwijs aannemen dat de meerderheid van de Vlamingen kiest voor een federaal unionisme. Dan kunnen we kijken welke bevoegdheden op federaal vlak best geregeld worden of op gewestelijk (of natuurlijk op provinciaal); mét een hierarchie der normen en afschaffing van alle pariteit Ja maar, 'de' Walen gaan tegen zijn. Pech. Ja maar er is het taalprobleem? Verplichte individuele tweetaligheid. En als de Franstaligen niet willen? Pech voor hen. Ja maar wacht, de Koning? Derde en laatste referendum. Deze procedure herhalen we om de vijf jaar, tenzij een meerderheid van de bevolking bij petitierecht er anders over beslist. Jullie gedachten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ga hier wel mee akkoord maar ik heb wel een opmerking over het volgende:
Citaat:
Als de meerderheid van de Vlamingen voor een onafhankelijk Vlaanderen is(ik weet het dat klinkt misschien utopisch maar in de toekomst volgens mij niet meer) en de Walen dit niet zien zitten dan vind ik toch dat Vlaanderen het recht heeft om onafhankelijk te worden! Wat hebben de Walen immers meer te zeggen over wat de Vlamingen beslissen dan laat ons zeggen de Nicaraguanen? De Vlamingen kunnen toch zelf hun onafhankelijkheid uitroepen dat is een fundamenteel recht. Zij hebben daar de steun van de meerderheid van de Walen niet voor nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() En als je in Brabant 70% tegen hebt en in O-VL 62% voor..?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() ![]() (lekker doorzichtig he) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Amish zijn een religieuze secte in de Verenigde Staten. Zij bezitten grote massas land waarop zij in 'communes' leven die voor 99% zelfbedruipend zijn. Maw: Zij zijn minder van import afhankelijk als Vlaanderen.Als die mannen nu unaniem beslissen dat ze eigenlijk liever onafhankelijk zijn, mogen die dan ook van hun communes een Amish nation oprichten en stoppen grondbelastingen te betalen? Nog een voorbeeld: Beter voorbeeld: Ik richt een bedrijf op voor het grootkapitaal in Vlaanderen. Met de 10000 rijksten van Vlaanderen kopen we ons een enorm stuk grond waar we allemaal in gaan wonen. In tweede phase kondigen we unaniem de onafhankelijkheid van dat lapke grond aan. Onrealistisch? Ik denk het niet, want in lapke-grond creeren we natuurlijk een fiscaal paradijs. Onredelijk? We kunnen ons nochthans op hetzelfde principe beroepen.
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Ik denk dat ik hier ineens een gat in de markt gevonden heb....ik ga nog pro onafhankelijkheid worden uit eigenbelang
![]()
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Individuele tweetaligheid is geen oplossing, daar het nu eenmaal niet bereikt kan worden. Een overheid moet bijvoorbeeld altijd werken in een bepaalde taal. Drie- of viertaligheid op alle niveaus inbrengen, zou niet alleen ondoeltreffend maar ook verschrikkelijk veel geld kosten. Daarom de eenvoudigste weg: eentaligheid in Vlaanderen, Wallonië en de Duitstalige gemeenten; tweetaligheid in Brussel; tweetaligheid in de streek van Aarlen. Individuele tweetaligheid is een leuk toekomstbeeld, maar zal nooit werkelijkheid worden daar de meerderheid van de mensen nu eenmaal geen talenknobbel heeft en bijgevolg die andere taal nooit echt onder de knie zal hebben. Het is dan ook een nep-oplossing, die alleen maar taalgevoelige mensen een voordeel biedt, m.a.w. de oplossing is elitair en dus in se ondemocratisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Wat nu als de meerderheid van de Vlamingen kiest voor een confederatie en de meerderheid van de Walen voor een federatie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Van 3- of 4taligheid is helemaal geen sprake. Het kan inderdaad voor wat praktische problemen zorgen en zal wel wat geld kosten. Geld dat gemakkelijk gehaald kan worden door het aantal ministerposten te verminderen. Het kan wel werkelijkheid worden, want je hoeft helemaal geen talenknobbel te zijn. Het vraagt daarvoor wel reeds een tweetalig onderwijs van jongsaf. Liefst de kleuterklas. Zolang kinderen opgroeien in een tweetalig milieu kan er geen probleem zijn. De vraag is: willen jullie dit wel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Het lijkt me trouwens inderdaad vrij sterk dat er zulke grote verschillen zullen zijn binnen Vlaanderen. Het unitarisme zal in ieder geval nergens een meerderheid halen. In die peiling van een of andere Waalse krant die ik op internet heb gezien was het percentage unitaristen in Vlaanderen, wat ik me herinner, slechts 3 of 4%. In Wallonië was dat nog 8 of 9%, in Brussel iets rond de 20%. Echt jammer dat ik die peiling nergens meer kan vinden. ![]() |
|
![]() |
![]() |