![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() [font=verdana, arial, helvetica][size=2] Firma Feryn vindt geen valabele werknemers
Van onze redacteur BRUSSEL - Omdat de firma via advertenties geen personeel vond, heeft het kantelpoortenbedrijf Feryn langs de A12 in Londerzeel een bord geplaatst met de mededeling dat werknemers worden gezocht. De voorbije twee weken boden twintig Marokkanen zich aan voor de jobs van monteur, maar die zijn volgens algemeen directeur Pascal Feryn ongewenst. ,,De klanten aanvaarden hen niet.'' BEHALVE die Marokkanen heeft in veertien dagen tijd niemand anders op onze oproep gereageerd, zucht Pascal Feryn. ,,Maar die Marokkanen zoeken we niet. Onze klanten willen dat niet. Ze moeten in privé-woningen, vaak villa's, kantelpoorten plaatsen, en die klanten willen hen niet over de vloer zien komen. Ik vind dat persoonlijk zeer erg, maar kan er niets aan doen.'' Volgens Feryn werken in zijn onderneming wel Marokkaanse werknemers, maar zij werken in de binnendienst. ,,Het zijn goede mannen.'' Feryn zegt de kandidaten van Marokkaanse origine geen rad voor de ogen te draaien. Ze krijgen volgens de zaakvoerder eerlijk te horen waarom ze niet welkom zijn. ,,Ik vind dus geen valabele kandidaten.'' Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding vindt dat de firma juridisch geen poot heeft om op te staan. ,,Het is niet omdat de klant zegt dat hij zo'n werkvolk niet wil, dat de firma ze kan weigeren. Als een van de sollicitanten klacht indient bij de politie, kan de zaakvoerder strafrechtelijk vervolgd worden op basis van de antiracismewetgeving'', zegt stafmedewerker Marco Van Haegenborgh. Volgens Van Haegenborgh is het indienen van een klacht of het inschakelen van het Centrum voor bemiddeling een deel van het verhaal, maar is het belangrijker zaakvoerders te overtuigen niet toe te geven aan hun klanten. De werkgeversorganisatie Unizo erkent het fenomeen. ,,De angst voor de reactie van de klant wordt vaak gebruikt als reden om een allochtoon niet aan te nemen'', zegt Karen Castryck. Unizo heeft daarom voor de kmo's in Vlaanderen en Brussel een servicepunt opgezet rond diversiteit. De organisatie adviseert de bedrijfsleider nooit toe te geven als een klant uitdrukkelijk zegt die persoon niet te wensen. ,,Deel mee welke werknemer het werk zal uitvoeren. Noem zijn/haar naam expliciet. Vermeld indien nodig de afkomst. Indien u lichte weerstand voelt, aarzel dan niet om de werknemer te verdedigen. 'Hij is al vijf jaar bij ons in dienst. Hij levert prima werk.' Sta achter uw medewerker'', staat in een speciale brochure. De werkgeversorganisatie adviseert ook alert te zijn voor schijnklachten. Mensen met seksistische, racistisch of andere vooroordelen komen daar niet altijd voor uit en verpakken dat liever in een klacht over de geleverde dienst.'' Volgens Unizo is het belangrijk te investeren in taalopleidingen, omdat klanten denken dat de kwaliteit van het werk evenredig is met de kennis van het Nederlands. Feryn zoekt dertigers met een C-rijbewijs die het verschil kennen tussen een steen- en een metaalboor. 28/04/2005 Guy Fransen ©Copyright De Standaard[/size][/font] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoeveel Vlamingen zijn er nu al met een vreemde naam, speciaal uit gebroken gezinnen
waarvan de moeder belgische is, maar die haar zoon/dochter bij de geboorte met namen als Jamilla, Mohammed enz.. voorzag & die na een scheiding haar kind(eren) verder gewoon niet-islamietisch oipvoedde... O juist : er is een vlaamse socio-filosoof die het recht te diskrimineren heilig noemt...
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze het bedrijf nu gaan verplichten om marokkanen aan te nemen, dan verliezen ze hun klanten, gaan ze failliet en staat iedereen op straat!
Ik neem aan dat het CGKR zoiets nog liever zou hebben?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In functie van het bovenstaande verhaal kunnen we dat inderdaad als volgt bezien: zou het helpen om een proces aan te spannen tegen die bedrijfsleider en om hem (desnoods at gunpoint) te verplichten al die Marokkanen aan te nemen? Om hen vervolgens te laten vallen als een baksteen? Is dat de maatschappij die we dan willen? Of zouden we toch eerder proberen om de mentaliteit te veranderen, en bijvoorbeeld zelfs werkgevers aan te moedigen (fiscaal bvb.) om het evt. gederfde verlies (klanten die geen Marokkanen willen) te compenseren? Conclusie: we zien allebei een probleem. Uw oplossing bestaat erin mensen te dwingen een ander standpunt in te nemen. Mijn oplossing bestaat erin om mensen die een ander standpunt innemen, te bevoordelen. Voor wat kiezen we?
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Liefst van al wil ik Vlaamse 20-jarige vrouwen om mijn nieuwe boiler te plaatsen. Kheb die al wel, maar ik wil er nog meer :d
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, het is niet alleen de firma Feryn die problemen heeft. Zowat elke firma die beter gekwalificeerd technisch uitvoerend personeel behoefd vind geen kat.
In het geval van de firma Feryn is het een dubbel probleem, doordat de klanten geen getinte medemens over de vloer wil, doordat deze bevolkingsgroep al dan niet een verdiende rotslechte reputatie heeft verdiend. Wat moeten ze doen? volk aanpakken om klanten, en dus werk te verliezen? En extra regelneverij gaat niet werken, wat al lang bewezen is. Raven, het is jouw goed recht als klant om die vraag te stellen aan verkopende,leverende en plaatsende firma's, maar ik ben bang dat je geen nieuwe ketel gaat te pakken krijgen. Misschien dat er 20 jarige jongedames met loodgieterservaring bestaan, maar op 20 jaar zou ik daar toch meewarig naar kijken, kwestie, veel praktijkervaring zullen ze niet hebben. Ik word persoonlijk liever geholpen door een competente persoon, en het uiterlijk maakt me geen drol uit, al was het een 3 benig fluogroen marsmannetje met antennes op zijn kop. Daarentegenover, als de informatie dat dit marsmannetje me verstrekt niet overeenkomt met mijn op voorhand gezocht vergelijkingsmateriaal kan die het ook wel schudden om mij als klant te hebben.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 28 april 2005 om 13:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Alsof dat bedrijf een enquête gehouden heeft bij zijn klanten...
Dit is gewoon racisme met als excuus dat "de klant" racist zou zijn. Aanklagen wegens discriminatie, dat bedrijf. Stante pede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Yossarian, je bent een grote pro multiculturist. Helaas ook zo wereldvreemd als je groot bent.
Er zijn zelfs mensen die geen langharigen over de vloer willen om toch noodzaelijke dingen zoals centrale verwarming,electriciteits- of waterleidingen te laten repareren.
![]() |
#13 |
|
![]() Een vraag aan onze progressieve vrienden: "Mag men een Marokkaanse bakker in Borgerhout dwingen om een Vlaming in dienst te nemen?". Ik denk van niet.
Ik denk dat die bakker het recht heeft om te kiezen wie hij wil, of met andere woorden om een onderscheid te maken of te 'discrimineren'. Als een bepaalde groep mensen niet erg geliefd is, dan moet men onderzoeken waarom dat zo is, en dan trachten daar iets aan te doen. Ikzelf heb een voorkeur voor vrouwen die iets donkerder gekleurd zijn, en dus discimineer ik blonde dames als ik de kans heb. Geen enkele 'antiracismewet' kan mijn voorkeur veranderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Dat is 'voorkeur'. Jij geeft die blonde dames heus wel een kans, gok ik. Alleen blijkt telkens weer, dat je liever omgaat met donkerder gekleurde vrouwen. Dit geval is gebaseerd op angst, wat vaak een hele slechte raadgever is. Angst, in dit geval, voor de reactie van klanten op een Marokkaanse rolluikplaatser. En dan heet het, overduidelijk, discriminatie.
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Als angst de oorzaak is, moet men dan iemand die angst heeft dwingen of straffen? En een 'voorkeur' maakt een onderscheid, en dat is hetzelfde als discimineren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Misschien een gekke vraag, maar wat is in godsnaam een kantelpoort en waar dient het voor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Misschien een gek antwoord, maar een kantelpoort is een poort die kantelt en dient om open te doen en dan weer te sluiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlaamse ministers Kuilen en Vandenbroekie-pyromanie geven de bedrijfsleider zwaar ongelijk.
Ik denk zo, ik vrees zo: alweer een heel aantal mensen, ditmaal bedrijfsleiders, die zullen stemmen voor het Vlaams (on)Belang. Want het is niet 'de schuld' van de bedrijfsleider, het is 'de schuld' van de gemiddelde Vlaming die de gemiddelde klant is bij dat gemiddelde bedrijf. Als ge er gratis reklame uit kunt puren, zoals Remmerie, ja ok dan; of als ze u het mes op de keel zetten (iemand ontslaan als ge daar geen goesting voor hebt): wel dan zou ik me ook verweren, en dat mag een cent kosten, wie mij zo wil kloten, die zal lik op stuk krijgen. Maar wat gebeurt in de werkelijkheid? In een bank heerst een dress-code. Hoogstwaarschijnlijk omdat de baas denkt dat de klant dat liever heeft. Is dat diskriminatie van de sollicitant die liever een jeansbroek draagt en geen das? ????? Bij die kantelpoorten is dat ongeveer hetzelfde: de gemiddelde Vlaming is wat bezorgd om zijn garage te openen en zijn alarmsysteem te ontbloten voor een vreemdeling. Dat kan tenminste liggen aan sommige vrienden van de vreemdeling die soms wat agressief, sociaal hinderlijk of diefachtig kunnen overkomen. Waar de regering en het ex-centrum van paterke Leman zich alweer aan bezondigen: ze richten hun aandacht niet op de echte diskriminatie, die inderdaad absoluut moet bestreden worden. Neen, ze richten hun aandacht aan iets dat van ver, misschien, mogelijks - maar bij nader inzien niet dus - te maken heeft met racisme. Waarschijnlijk heeft dat te maken met hun wereldvreemdheid. Er is nog geen licht aan het einde van deze tunnel. Spijtig voor de vreemdelingen, spijtig voor de Vlamingen en spijtig voor de demokraten. Niet spijtig voor het Vlaams (on)Belang.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Ik zat te denken aan een poort waar je door kunt lopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Of hoe racisten het failliet van een bedrijf onrechtstreeks in de hand werken! Klanten mogen gesoigneerd worden, maar aan hun racistische neigingen moet niet voldaan worden. Dat bevestigt hen alleen maar in hun racisme. Als ze vaststellen dat hun kantelpoort netjes geïnstalleerd is door Marokkanen, zullen ze hun vooroordelen misschien een beetje bijstellen. Hoop doet leven. |
|
![]() |
![]() |