Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2005, 15:07   #1
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard Overbodig of toch niet?

Waarom doen mensen zo moeilijk kan men zich afvragen ,waarom is het nodig om tegen mekaar schenen te stampen,waarom speelt het communotaire zo een grote rol en waarom is het spreken van een taal zo belangrijk?
Allemaal vragen die dagelijks wel de revue passeren en die blijkbaar geen oplossing hebben.
Waarom is het nodig om zo veel ophef te maken notabene in een en hetzelfde land?
Wel ik zal het u proberen duidelijk te maken,mensen worden geboren en opgevoed in een streek en worden dus streekgebonden opgevoed,wij zijn niet geboren in de United states of Europe,maar in onze eigen geborgen achtertuin van waaruit wij de wereld bekijken vanuit onze Vlaams/Waalse achtergrond.
Stellen dat Vlamingen meer nationalistisch zijn dan Walen is ook een van die tegenstellingen die niet opgaan,waarom zouden de Walen anders zoveel tegenwerken ? toch ook waarschijnlijk om hun identiteit te bewaren!
We kunnen dus stellen dat het land verdeeld wordt door 2 groepen van nationalisten die het met mekaar niet kunnen vinden.
Wij verplichten buitenlanders om onze taal aan te leren en te integreren,maar zijn we zelf zo tuk niet op indringers die notabene onze eigen landgenoten zijn,dit geldt zowel voor de Walen als voor de Vlamingen.
De tegenstellingen zullen alleen maar groter worden op die manier,en er zal op een bepaald ogenblik dan geen houden meer aan zijn,of we er allemaal beter van zullen worden is nog maar de vraag,beter zou zijn het gezond verstand te bewaren,zonder dat we onze eigenheid verliezen.
De Europese gedachte is er maar de uitvoering zal niet van een leien dakje lopen zoals nu blijkt,als men zelfs onderling al niet akkoorden kan sluiten in een klein land als Belgie.
Moeten Vlamingen zich dan met de rug tegen de muur laten zetten door de Walen? neen zeker niet als de grondwet niet gerespecteerd wordt,en dat is toch een essentiel begrip in een democratie,iedereenmoet er beter van worden,niet alleen sommigen.

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 6 mei 2005 om 15:07.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 15:33   #2
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is net waarom een europa van regio's, zoals oa de N-VA beoogd, veel interessanter is dan een europa van naties. Wanneer regio's die onderling samenhoren met elkaar samenwerken is dat veel beter dan wanneer twee verschillende volkeren samen in 1 clubje gezwierd worden. Tussen die regio's is wederzijds respect het belangrijkste. Zoals Yves Leterme zei op de Rerum Novarum viering: "Waarom is het voor Walen in B-H-V onmogelijk om zich te integreren en Nederlands te leren als dit voor een moslim vrouw wel mogelijk is (mbt de zaak Remery.)
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 16:06   #3
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is net waarom een europa van regio's, zoals oa de N-VA beoogd, veel interessanter is dan een europa van naties. Wanneer regio's die onderling samenhoren met elkaar samenwerken is dat veel beter dan wanneer twee verschillende volkeren samen in 1 clubje gezwierd worden. Tussen die regio's is wederzijds respect het belangrijkste. Zoals Yves Leterme zei op de Rerum Novarum viering: "Waarom is het voor Walen in B-H-V onmogelijk om zich te integreren en Nederlands te leren als dit voor een moslim vrouw wel mogelijk is (mbt de zaak Remery.)
Wederzijds respect wordt gewoon geboycot door een groep ophitsers ipv de problemen te bespreken vergroot men ze,men zou toch verstandiger moeten zijn langs beide zijden van de taalgrens.
Oud 6 mei 2005, 16:09   #4
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet
Wederzijds respect wordt gewoon geboycot door een groep ophitsers ipv de problemen te bespreken vergroot men ze,men zou toch verstandiger moeten zijn langs beide zijden van de taalgrens.
Het is toch een akkefietje? Probleem 177? Niemand ligt er wakker van? Wie aan welke kant van de taalgrens houdt BHV dan tegen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 16:14   #5
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar dat kan alleen maar door elkaar te respecteren in elkaars gebied. Wanneer ik in Wallonië ben spreek ik met alle plezier Frans. Is het te veel gevraagd dat Walen dat ook doen wanneer ze naar Vlaanderen komen?
Oud 6 mei 2005, 16:35   #6
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar dat kan alleen maar door elkaar te respecteren in elkaars gebied. Wanneer ik in Wallonië ben spreek ik met alle plezier Frans. Is het te veel gevraagd dat Walen dat ook doen wanneer ze naar Vlaanderen komen?
Neen, natuurlijk niet maar die problemen had men al lang binnenshuis moeten behandelen en tot akkoorden komen zonder er een trammalant van te maken en mensen tegen mekaar op te zetten,het draait allemaal om geen gezichtsverlies te leiden,niet om het welzijn van de burger.
Oud 6 mei 2005, 16:35   #7
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Hola

Het is toch meer als normaal dat men de taal spreekt van de regio of land waar men woont.
Toen ik nog in Duitsland woonde spraken wij onder mekaar Nederlands of beter gezegd BSD´ees (een soort mengeling tussen Duits en Nederlands en Vlaamse dialecten en in contact met Duitsers altijd Duits.
Velen franstaligen spraken ook na 20 jaar in Duitsland weinig Duits.
Maar onder Walen en Vlamingen in Duitsland werd dan meestal Duits gesproken, meestal omdat franstaligen gewoon géén Nederlands spraken.
Nu dat ik in Spanje woon, is het toch normaal dat ik Spaans spreek
Met mijn Nederlandstalige collegas spreek ik meestal ook Spaans, de gewoonte .
Men moet gewoon een kleine inspanning doen.
ik heb eens gehoord dat franskiljon-chauvinisten geloven dat het barbarendom begint waar het frans stopt, maar dat zal mijn ziekelijk minderwaardigheidscomplex als flamingant zijn, niet waar?

un saludo

Laatst gewijzigd door Miguelito : 6 mei 2005 om 16:37.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 17:26   #8
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, natuurlijk niet maar die problemen had men al lang binnenshuis moeten behandelen en tot akkoorden komen zonder er een trammalant van te maken en mensen tegen mekaar op te zetten,het draait allemaal om geen gezichtsverlies te leiden,niet om het welzijn van de burger.
Hoe kan een akkoord van een regering de houding van burgers ten opzichte van elkaar bepalen? Enkel als de Waalse partijen zonder prijs het onwettelijke kiesarrondissement splitsen, bewijzen ze dat ze ons respecteren. Alleen dan verdienen zij ook ons respect. Hoe kunnen we iemand respectere die ons onze grondwettelijke rechten probeert te ontkennen?
Oud 6 mei 2005, 17:58   #9
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe kan een akkoord van een regering de houding van burgers ten opzichte van elkaar bepalen? Enkel als de Waalse partijen zonder prijs het onwettelijke kiesarrondissement splitsen, bewijzen ze dat ze ons respecteren. Alleen dan verdienen zij ook ons respect. Hoe kunnen we iemand respectere die ons onze grondwettelijke rechten probeert te ontkennen?
Mhhm,mss wel,maar hoe burgers ten opzichte van mekaar staan heeft ook veel te maken met de ophitsing en de vergroting van het probleem,nu betrekt men er alle mensen bij via tv,kranten kortom men vergroot BHV waar 40 jaar niks om te doen geweest is om de publieke opinie langs zijn kant te hebben,natuurlijk laten de Vlamingen en de Walen zich dat niet voorstaan en reageren ze ,en dan is het natuurlijk te zien uit welke broekspijp ge gekropen bent om mee te doen met diegenen die u lief zijn ,men had deze materie achter de schermen moeten voeren met een aantal toegevingen langs beide zijden zouden ze er nu mss al uit zijn.
Oud 7 mei 2005, 22:46   #10
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Waarom doen mensen zo moeilijk kan men zich afvragen ,waarom is het nodig om tegen mekaar schenen te stampen,waarom speelt het communotaire zo een grote rol en waarom is het spreken van een taal zo belangrijk?
Allemaal vragen die dagelijks wel de revue passeren en die blijkbaar geen oplossing hebben.
Waarom is het nodig om zo veel ophef te maken notabene in een en hetzelfde land?
Wel ik zal het u proberen duidelijk te maken,mensen worden geboren en opgevoed in een streek en worden dus streekgebonden opgevoed,wij zijn niet geboren in de United states of Europe,maar in onze eigen geborgen achtertuin van waaruit wij de wereld bekijken vanuit onze Vlaams/Waalse achtergrond.
Stellen dat Vlamingen meer nationalistisch zijn dan Walen is ook een van die tegenstellingen die niet opgaan,waarom zouden de Walen anders zoveel tegenwerken ? toch ook waarschijnlijk om hun identiteit te bewaren!
We kunnen dus stellen dat het land verdeeld wordt door 2 groepen van nationalisten die het met mekaar niet kunnen vinden.
Wij verplichten buitenlanders om onze taal aan te leren en te integreren,maar zijn we zelf zo tuk niet op indringers die notabene onze eigen landgenoten zijn,dit geldt zowel voor de Walen als voor de Vlamingen.
De tegenstellingen zullen alleen maar groter worden op die manier,en er zal op een bepaald ogenblik dan geen houden meer aan zijn,of we er allemaal beter van zullen worden is nog maar de vraag,beter zou zijn het gezond verstand te bewaren,zonder dat we onze eigenheid verliezen.
De Europese gedachte is er maar de uitvoering zal niet van een leien dakje lopen zoals nu blijkt,als men zelfs onderling al niet akkoorden kan sluiten in een klein land als Belgie.
Moeten Vlamingen zich dan met de rug tegen de muur laten zetten door de Walen? neen zeker niet als de grondwet niet gerespecteerd wordt,en dat is toch een essentiel begrip in een democratie,iedereen moet er beter van worden,niet alleen sommigen.
Als we elkazar BEGRIJPEN mag er voor mij Brussels of Koeterwaals gesproken worden.
Schrik is een slechte raadgever...Zijn we niet allemaal WERELDBURGERS???
Verdeel en heers,...dat is nog de strategie van diegenen,die er alle baat bij hebben,dat er geen eenheid heerst.Ik zeg wel nadrukkelijk:"EENHEID IN VERSCHEIDENHEID..."
Maar anderzijds moet men ook de grondwetten respecteren...en dat schijnt men wel eens te vergeten...Of is de grondwet voor de gewone burger niet te ingewikkeld,zodat hij klakkeloos aanneemt,wat de zogenaamde geleerdere typen hem of haar zeggen,door bewuste brainwassing???
Laten we toch voor die korte tijddat we op moeder aarde verblijven,proberen eenvoedig en oprecht met mekaar samen te leven,met véél gezond verstand,en gevoel voor humor.

Laatst gewijzigd door an1959 : 7 mei 2005 om 22:50.
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 21:22   #11
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mhhm,mss wel,maar hoe burgers ten opzichte van mekaar staan heeft ook veel te maken met de ophitsing en de vergroting van het probleem,nu betrekt men er alle mensen bij via tv,kranten kortom men vergroot BHV waar 40 jaar niks om te doen geweest is om de publieke opinie langs zijn kant te hebben,natuurlijk laten de Vlamingen en de Walen zich dat niet voorstaan en reageren ze ,en dan is het natuurlijk te zien uit welke broekspijp ge gekropen bent om mee te doen met diegenen die u lief zijn ,men had deze materie achter de schermen moeten voeren met een aantal toegevingen langs beide zijden zouden ze er nu mss al uit zijn.
Ik kan u verzekeren dat mensen die in Brussel Halle Vilvoorde wonen wel al 40 jaar wakker liggen van dit probleem. De "ophitsing" van de media is nodig om ook andere Vlamingen hiervan bewust te maken. En als ik uw onderschrift zie van de Ivoren Torens in België, denk ik dat u wel weet d at het achter de schermen oplossen van dit probleem geen oplossing is. In belgië is druk van de bevolking het enige dat iets kan veranderen.
Oud 8 mei 2005, 22:07   #12
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:

wIE ZEGT DAT DIT ONMOGELIJK IS,,,heb den indruk dat die bepaalde franstaligen,want het zijn ze niet allemaal ,dat ze zich boven iedereen verheven voelen, en willen EISEN dat de anderen zich allemaal aan hen aanpassen.In feite zijn het sukkelaars,die maar alléén in hun eigen taal kunnen communiceren,en daardoor blijven stilstaan bij zichzelf,en héél veel interculturele ontmoetingen,die zéér verrijkend zijn,moeten missen,en slechts in hun vicieuze cirkeltje blijven ronddraaien.
Natuurlijk geraak je dan gefrustreerd,maar ze hebben het wel aan zichzelf te danken.Maar ja,wat wil je:"Het verstand komt niet voor de jaren...en velen blijven in hun eigen kotje vastzitten."Ik benijd ze in ieder geval niet.
Oud 8 mei 2005, 22:16   #13
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik kan u verzekeren dat mensen die in Brussel Halle Vilvoorde wonen wel al 40 jaar wakker liggen van dit probleem. De "ophitsing" van de media is nodig om ook andere Vlamingen hiervan bewust te maken. En als ik uw onderschrift zie van de Ivoren Torens in België, denk ik dat u wel weet d at het achter de schermen oplossen van dit probleem geen oplossing is. In belgië is druk van de bevolking het enige dat iets kan veranderen.

OPHITSEN...foei wat een agressief woord...is niet de juiste oplossing.
Wat ontbreekt is de GOEDE WIL van mensen,om anderen hun rechten toe te kennen.Moesten de Vlamingen de langzame,maar aanhoudende strijdvaardigheid hebben van de Franstaligen,men zou al véél verder staan.Maar somtijds ontbreekt wel eens de POLITIEKE wil,van de vertegenwoordigers van het volk,die niet genoeg voor deze idealen opkomen.
Oud 8 mei 2005, 22:26   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
wIE ZEGT DAT DIT ONMOGELIJK IS,,,heb den indruk dat die bepaalde franstaligen,want het zijn ze niet allemaal ,dat ze zich boven iedereen verheven voelen, en willen EISEN dat de anderen zich allemaal aan hen aanpassen.In feite zijn het sukkelaars,die maar alléén in hun eigen taal kunnen communiceren,en daardoor blijven stilstaan bij zichzelf,en héél veel interculturele ontmoetingen,die zéér verrijkend zijn,moeten missen,en slechts in hun vicieuze cirkeltje blijven ronddraaien.
Natuurlijk geraak je dan gefrustreerd,maar ze hebben het wel aan zichzelf te danken.Maar ja,wat wil je:"Het verstand komt niet voor de jaren...en velen blijven in hun eigen kotje vastzitten."Ik benijd ze in ieder geval niet.
Maar dat is toch net wat ik zeg! Leterme stelde een retorische vraag.
Oud 8 mei 2005, 22:27   #15
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
OPHITSEN...foei wat een agressief woord...is niet de juiste oplossing.
Wat ontbreekt is de GOEDE WIL van mensen,om anderen hun rechten toe te kennen.Moesten de Vlamingen de langzame,maar aanhoudende strijdvaardigheid hebben van de Franstaligen,men zou al véél verder staan.Maar somtijds ontbreekt wel eens de POLITIEKE wil,van de vertegenwoordigers van het volk,die niet genoeg voor deze idealen opkomen.
Ik was niet degene die het woord ophitsen het eerst gebruikte, dat was degene voor mij. Daarom plaatste ik het ook tussen aanhalingstekens.
Voor de rest zeg je net hetzelfde als ik bedoel. We komen dus overeen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be