Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2005, 09:20   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard Topsalarissen Belgen blijven "bescheiden''...

De topmanagers verdienden vorig jaar in ons land gemiddeld 850.000 euro. Dat is 25 keer meer dan het salaris van een doorsnee-Belg. De Franstalige krant Le Soir becijferde dat na studie van de verschillende jaarverslagen, waar voor de eerste keer een hoofdstukje ,,Renumeratie'' in is opgenomen. Dat is verplicht sinds de invoering van de zogenaamde Code Lippens, die een deugdelijk bestuur van 's lands vennootschappen beoogt. Grootste verdiener is Fortis-topman Anton Van Rossum die 2,4 miljoen euro opstreek in 2004

Alle bedrijven van de BEL20 hebben in hun jaarverslag gemeld hoeveel hun directieleden gemiddeld verdienden vorig jaar. Alleen D'Ieteren en Electrabel maakten die cijfers niet bekend, hoewel de Code Lippens stipuleert dat dat beter wel gebeurt. Agfa-Gevaert , de 6 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 683.000 euro. Almanij : de 8 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 486.000 euro. Barco : de 15 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 301.000 euro. Bekaert : de 17 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 381.000 euro. Belgacom : de 7 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 700.000 euro. Cofinimmo : de 3 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 367.000 euro. Colruyt : de 9 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 756.000 euro. Delhaize : de 8 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 1.000.000 euro. Dexia : de 7 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 1.014.000 euro. Fortis : de 7 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 1.157.000 euro. GBL : de 3 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 1.795.000 euro. InBev : de 13 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 1.715.000 euro. KBC : de 8 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 698.000 euro. Mobistar : de 10 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 284.000 euro. Solvay : de 7 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 673.000 euro. Umicore : de 7 leden van het directiecomité kregen gemiddeld 468.000 euro.

------------------------------------------------------------

ge moet toch een beetje kunnen leven hé.
en zoveel verantwoordelijkheid zeg, want als er volgend jaar niet méér winst gemaakt wordt moet je vaak een heleboel personeel afdanken, denk je dat dat leuk is? nee hoor, dat is wreed afzien. nachten liggen die mensen daarvan wakker.
de bescheiden verloning is dan ook vast bedoeld om die pijn een beetje verzachten.

want vergeet niet, het zijn goéde mensen hoor.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 26 april 2005 om 09:43.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 10:23   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Jaloersheid is een perfect verstaanbare menselijke eigenschap.
Oud 26 april 2005, 10:27   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Jaloersheid is een perfect verstaanbare menselijke eigenschap.
leedvermaak ook.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 13:05   #4
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

die salarissen zijn inderdaad 'moderate'.

als je weet dat in de States ceo's wel 300 keer meer verdienen dan de gemiddelde werknemer ...

o ja ... de staat strijkt van deze hoge lonen aardig wat geld op ... om de sociale zekerheid te sponsoren, om hen te sponsoren die zo graag afgeven op de maatschappij.

bedenk dat zonder deze sponsoring, je je eten kon zoeken in de containers aan de achterkant van de Delhaize ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 14:30   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is er in België dikwijls een beetje over vind ik.
Verleden week stond in de gazet ; Bush ontvangt ongeveer 365000€ als president loon, belastbaar loon.
Als je dat dan eens vergelijkt met hier is dat maar een arme duts vind ik!
Enfin, ik kom nog niet aan zijn hielen daar niet van, maar anderen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 20:01   #6
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar

als je weet dat in de States ceo's wel 300 keer meer verdienen dan de gemiddelde werknemer ...

o ja ... de staat strijkt van deze hoge lonen aardig wat geld op ... om de sociale zekerheid te sponsoren, om hen te sponsoren die zo graag afgeven op de maatschappij.

bedenk dat zonder deze sponsoring, je je eten kon zoeken in de containers aan de achterkant van de Delhaize ...
In plaats van hier te zitten spekken over zonnegroeten s bij zonsopgang en zo zou je dat volgens mij beter eens echt doen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 26 april 2005 om 20:02.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 20:06   #7
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Siddharta heeft genoeg afgezien om tot de conclusie te komen dat een ascetisch leven niet direct tot geluk leidt.

Van geld is nog niemand ongelukkig geworden. En wat heeft yoga hier mee te maken ?
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 20:28   #8
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
ge moet toch een beetje kunnen leven hé.
en zoveel verantwoordelijkheid zeg, want als er volgend jaar niet méér winst gemaakt wordt moet je vaak een heleboel personeel afdanken, denk je dat dat leuk is? nee hoor, dat is wreed afzien. nachten liggen die mensen daarvan wakker.
de bescheiden verloning is dan ook vast bedoeld om die pijn een beetje verzachten.
Niemand houdt je tegen om zelf topmanager te worden. Dan moet je niet meer jaloers zijn.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 20:55   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik kan nu niet direkt op de naam komen van die liberale politieker professor ekonomie, die op tv recent nog zei dat het met die lonen van de topmanagers mis gaat lopen, want het weerspiegelt geen ekonomische realiteit.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 21:07   #10
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar het om gaat is dat die overdreven vetbetaalde topmanagers niet consequent zijn. Vandaag roepen ze dat er geen geld is voor loonstijgingen voor hun werknemers of dat er zelfs loon moet ingeleverd worden en morgen hoor je dan dat de managers van diezelfde bedrijven zoveel extra loon binnenhalen. Dat daar verontwaardigde reacties op komen is de logica zelve. Een werkende mens kan het best wel verkroppen dat een manager meer verdient (hoge studies en verantwoordelijkheid) maar er zijn gewoonweg grenzen. Je kan niet eindeloos van je mensen méér flexibiliteit en looninkrimping blijven eisen en tegelijkertijd zélf monstersalarissen blijven opstrijken.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 22:06   #11

Standaard

Citaat:
Siddharta heeft genoeg afgezien om tot de conclusie te komen dat een ascetisch leven niet direct tot geluk leidt.

Van geld is nog niemand ongelukkig geworden. En wat heeft yoga hier mee te maken ?
als ik het u vertel dan gelooft u het toch niet. Zoek het dus zelf maar uit.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 27 april 2005, 10:41   #12
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Waar het om gaat is dat die overdreven vetbetaalde topmanagers niet consequent zijn. Vandaag roepen ze dat er geen geld is voor loonstijgingen voor hun werknemers of dat er zelfs loon moet ingeleverd worden en morgen hoor je dan dat de managers van diezelfde bedrijven zoveel extra loon binnenhalen. Dat daar verontwaardigde reacties op komen is de logica zelve. Een werkende mens kan het best wel verkroppen dat een manager meer verdient (hoge studies en verantwoordelijkheid) maar er zijn gewoonweg grenzen. Je kan niet eindeloos van je mensen méér flexibiliteit en looninkrimping blijven eisen en tegelijkertijd zélf monstersalarissen blijven opstrijken.
Het typische vakbondverhaaltje dus. De topmanager van een internationaal bedrijf verdient veel, dus op alle lokale niveaus is er geen vuiltje aan de lucht... Klopt natuurlijk niet. Wanneer een bedrijf door investeringen in Azië (=verdienste topmanager), maar met hoofdzetel in België, winst maakt, wil dat dus niet zeggen dat de lonen van Belgische bedienden en arbeiders zomaar omhoog kunnen.

Los daarvan moet een discussie over verloning, flexibilisering, ... best wel kunnen, maar het verspreiden van zulke simplistische praatjes maakt een dialoog bij voorbaat zeer moeilijk.
Oud 27 april 2005, 11:12   #13

Standaard

Citaat:
Het typische vakbondverhaaltje dus. De topmanager van een internationaal bedrijf verdient veel, dus op alle lokale niveaus is er geen vuiltje aan de lucht... Klopt natuurlijk niet. Wanneer een bedrijf door investeringen in Azië (=verdienste topmanager), maar met hoofdzetel in België, winst maakt, wil dat dus niet zeggen dat de lonen van Belgische bedienden en arbeiders zomaar omhoog kunnen.

Los daarvan moet een discussie over verloning, flexibilisering, ... best wel kunnen, maar het verspreiden van zulke simplistische praatjes maakt een dialoog bij voorbaat zeer moeilijk.
Het typische werkgeversverhaaltje dus.

Dialoog is niet belangrijk. In politiek zijn alleen de machtsverhoudingen relevant. Er is echter een verschil tussen wat ik zou noemen de perceptionele machtsverhoudingen en de reeele machtsverhoudingen. Volgens de perceptionele machtsverhoudingen is de bedrijfswereld het machtigste volgens de reeele machtsverhoudingen zijn de arbeiders dat. De bedrijfsleiding zal natuurlijk nooit toegeven, er valt niet mee te praten. Er moet ook helemaal niet mee gepraat worden, hoe kunnen we verwachten dat ze ooit uit zichzelf gaan inbinden.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 27 april 2005 om 11:13.
Oud 27 april 2005, 18:24   #14
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:

Eigenlijk antwoord u gewoon niet op mijn opmerking (en u verdraait bovendien mijn woorden. Waar heb ik geschreven dat er op het lokale niveau geen vuiltje aan de lucht zou zijn?) Netto loonopslag is inderdaad iets dat dient besproken te worden binnen de sociale overlegorganen maar hoe geloofwaardig is het als men vandaag stelt dat er bij het personeel dient ingeleverd maar dat er wél ruimte blijkt voor een gigantische loonsverhoging voor enkele topmanagers.

Een gemiddeld loon van 25 maal dat van een gewone werknemer is niet meer verdedigbaar als je weet welke werkdruk een gewone werknemer tegelijkertijd vaak moet dragen voor een nochtans bescheiden loon.

Het wordt stilaan tijd dat óók de grote topmanagers eens met hun voeten opnieuw op de grond komen.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 27 april 2005 om 18:25.
Oud 27 april 2005, 19:26   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Wanneer een bedrijf door investeringen in Azië (=verdienste topmanager), maar met hoofdzetel in België, winst maakt, wil dat dus niet zeggen dat de lonen van Belgische bedienden en arbeiders zomaar omhoog kunnen.

...
Heb gij ondertussen ook de Standaard gelezen zeker? Ge moogt dat dan wel vermelden, want nu valt ge door de mand en staat ge hier te blinken.

En ter zake: nog erger vanwege die managers: zo zwaar geld verdienen op kop van de zeer armen in Azië ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 12:40   #16
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Heb gij ondertussen ook de Standaard gelezen zeker? Ge moogt dat dan wel vermelden, want nu valt ge door de mand en staat ge hier te blinken.
???????

Ik heb geen gazet. Mijn lectuur bestaat voornamelijk uit weekbladen (Trends, Knack, Economist).

Citaat:
En ter zake: nog erger vanwege die managers: zo zwaar geld verdienen op kop van de zeer armen in Azië ...
???????

Onderzoek heeft al voldoende uitgewezen dat multinationals in lage loonlanden hun arbeiders meer uitbetalen, zorgen voor meer sociale voorzieningen, zorgen voor meer veiligheid en milieu, ... dan wanneer die arbeiders tewerk gesteld zouden blijven in de kleine handwerkbedrijfkes waar ze anders in terecht zouden komen (of vroeger in werkten).

Met andere woorden: u pleit er dus voor om de armen in Azië nog armer te maken.
Oud 28 april 2005, 12:47   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Eigenlijk antwoord u gewoon niet op mijn opmerking (en u verdraait bovendien mijn woorden. Waar heb ik geschreven dat er op het lokale niveau geen vuiltje aan de lucht zou zijn?)
Citaat:
Waar het om gaat is dat die overdreven vetbetaalde topmanagers niet consequent zijn. Vandaag roepen ze dat er geen geld is voor loonstijgingen voor hun werknemers of dat er zelfs loon moet ingeleverd worden en morgen hoor je dan dat de managers van diezelfde bedrijven zoveel extra loon binnenhalen.
Ik denk dat ik voldoende heb geantwoord op uw opmerkingen en uw woorden absoluut niet verdraaid heb.

Citaat:
Netto loonopslag is inderdaad iets dat dient besproken te worden
Wie begint er hier nu woorden te verdraaien? Netto loonopslag is geen taak van de bedrijven, maar van de regering !!! De bedrijven zijn er dan ook helemaal niet tegen dat de koopkracht van hun werknemers stijgt (waarom zouden ze???), maar wél dat hun loonkosten stijgen (logisch ook, zie mijn eerdere post).

Citaat:
Een gemiddeld loon van 25 maal dat van een gewone werknemer is niet meer verdedigbaar als je weet welke werkdruk een gewone werknemer tegelijkertijd vaak moet dragen voor een nochtans bescheiden loon.
Het is hopelijk toch duidelijk dat er een verschil in verantwoordelijkheid is tussen de arbeider op de werkvloer, de kaders die de korte- en langetermijnplanning maken, en de topmanager die de richting van het bedrijf aangeeft. Als een arbeider een fout maakt, is er een hoeveelheid eindproduct verloren (slechtste geval). Als de topmanager een fout maakt, ligt gans het bedrijf op zijn gat.

Citaat:
Het wordt stilaan tijd dat óók de grote topmanagers eens met hun voeten opnieuw op de grond komen.
Ik denk dat het vooral tijd wordt dat we eens leren te aanvaarden dat niet iedereen gelijk is, en dat jaloezie nu eenmaal geen mooie deugd is.
Oud 3 mei 2005, 17:25   #18
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik voldoende heb geantwoord op uw opmerkingen en uw woorden absoluut niet verdraaid heb.
Oh nee? Leg mij dan eens uit waar ik zou geschreven hebben dat er op lokaal niveau geen vuiltje aan de lucht is!
Citaat:
De bedrijven zijn er dan ook helemaal niet tegen dat de koopkracht van hun werknemers stijgt (waarom zouden ze???), maar wél dat hun loonkosten stijgen (logisch ook, zie mijn eerdere post).
Snijden in de sociale zekerheid dus!! En blijkbaar bent u al vergeten dat amper enkele maanden terug nog met veel bombarie gepleit werd voor looninkrimping?
Citaat:
Het is hopelijk toch duidelijk dat er een verschil in verantwoordelijkheid is tussen de arbeider op de werkvloer, de kaders die de korte- en langetermijnplanning maken, en de topmanager die de richting van het bedrijf aangeeft.
??? Alsof iemand dat tegengesproken heeft.
Citaat:
Ik denk dat het vooral tijd wordt dat we eens leren te aanvaarden dat niet iedereen gelijk is, en dat jaloezie nu eenmaal geen mooie deugd is.
Dat heeft niks te maken met jaloezie maar alles met respect tegenover het personeel... en met het feit of een werkgever zijn werknemers nog recht in de ogen kan kijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be