Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2005, 09:25   #1
groen!?
Provinciaal Statenlid

groen!?'s schermafbeelding

Standaard Minister Patrick Dewael verantwoordelijk voor falend asielbeleid

Minister Patrick Dewael verantwoordelijk voor falend asielbeleid

Groen! wil dat asielzoeker weer een gezicht krijgen

De Koerdische hongerstakers hebben de Brusselse Miniemenkerk vandaag (28 april) verlaten. Daarmee is dit humanitair probleem voorlopig opgelost; maar niet het falende asiel- en vreemdelingenbeleid in België. Ook vandaag is de Belgische overheid door een rechter namelijk veroordeeld voor een tergend lang aanslepende asielprocedure. Na maar liefst 7 jaar had een asielzoeker nog geen antwoord gekregen op zijn dossier. De Belgische overheid - in casu minister Patrick Dewael - blijft in deze in ontstellende mate in gebreke. Liefst 12.000 asieldossiers, ingediend voor oktober 2001, zijn tot op vandaag onbeantwoord gebleven!

Minister Dewael draagt hierin een verpletterende verantwoordelijkheid. Niet de asielzoeker maar de Belgische overheid faalt hier grenzeloos. Een efficiëntere en snellere werking van de Belgische overheid, met duidelijke criteria in de Vreemdelingenwet, vormen de enige garantie opdat morgen weer geen hongerstakers de media halen. Aan minister Patrick Dewael om hiervan werk te maken.

Eind 2004 waren nog liefst 12.000 asieldossiers - geopend voor oktober 2001 - onbeantwoord. Dat blijkt uit gegevens van het Commissariaat Generaal voor de Vluchtelingen. De Belgische overheid heeft blijkbaar jaren nodig om een antwoord te geven! Dit leidt tot mensonwaardige situaties voor zo'n 20.000 asielzoekers. Zij mogen niet werken, ze hebben geen enkel uitzicht en ze worden door lokale OCMW's in de Belgische grootsteden gedropt. En dit enkel en alleen omdat de asielinstanties, de Belgische overheid dus, mateloos in gebreke blijft. Minister Patrick Dewael draagt in deze, als verantwoordelijke minister, een verpletterende verantwoordelijkheid. Iedereen heeft immers recht op afhandeling van zijn dossier op een redelijke termijn.

Bij overschrijding van deze redelijke termijn is een regularisatie nodig.
Groen! verwacht van de bevoegde minister dat hij initiatieven neemt zodat asielzoekers niet langer naar het wapen van de hongerstaking moeten grijpen om in dit land gehoord te worden. Ook asielzoekers hebben het recht om beschermd te worden tegen een falende overheid. Daarom wil Groen! een regularisatie van alle personen die al 3 jaar in procedure wachten of die in het verleden 3 jaar hebben gewacht en nog steeds in België verblijven. Een hervorming van de Vreemdelingenwet, met opname van duidelijke criteria voor regularisatie - in artikel 9.3 - is dan ook een absolute noodzaak om rechtszekerheid te garanderen. Moeilijk hoeft bovendien niet te zijn. Minister Patrick Dewael kan de criteria van de regularisatiewet van 2000 hanteren. Die wet zegt duidelijk welke vier categorieën van asielzoekers in aanmerking komen voor regularisatie.
De bevoegde minister moet er tenslotte voor zorgen dat de Belgische overheid zichzelf een snelle en efficiënte afhandeling van dossiers oplegt. In deze tijden van administratieve vereenvoudiging kan het niet dat asieldossiers afhandelen langer dan drie jaar duurt.

Groen! vraagt dat de Dienst voor Vreemdelingenzaken - die over alle gegevens beschikt in het wachtregister - ambtshalve regulariseert. Personen die hiervoor in aanmerking komen moeten hiervan standaard op de hoogte worden gebracht. Kinderen van asielzoekers gaan hier naar school, leren de taal en maken vriendjes. Op het ogenblik dat ze zich perfect geïntegreerd weten, moeten ze terug naar een land dat ze niet eens kennen of waar ze soms niet eens zijn geboren. Dat kan niet langer. De VLD heeft in Vlaanderen jarenlang geijverd voor een regularisatie van bouwovertredingen. Voor bakstenen kan het dus; waarom dan ook niet voor mensen?

Laatst gewijzigd door groen!? : 7 mei 2005 om 09:26.
groen!? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 09:41   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe lang is het nog maar geleden dat er massaal "geregulariseerd" werd?

Hoeveel mensen zijn er aldus,kompleet onterecht,in Belgie blijven plakken?

En nu alles nog eens overnieuw doen?

Hoe lang nog laten we Turkije beledigen overigens???????

Mijn maatregelen:

GEEN regularisaties,een vluchteling is terecht of onterecht(strikt volgens de VN-statuten).
GEEN beroepsprocedures

Ambtenaren die er hun voeten aan vegen,en aldus hun werkgever,de Belgische Staat in juridische problemen brengen krijgen,zoals dat in de privé zou gebeuren,hun ontslag!!!!

Ik ben het dus wel ermee eens dat het lang aanslepen van een asielprocedure een onrecht is dat aangepakt moet worden.
Volgens mij heeft iemand het recht binnen de week te weten waar hij/zij aan toe is!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 09:47   #3
groen!?
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Hoe lang is het nog maar geleden dat er massaal "geregulariseerd" werd?

Hoeveel mensen zijn er aldus,kompleet onterecht,in Belgie blijven plakken?

En nu alles nog eens overnieuw doen?

Hoe lang nog laten we Turkije beledigen overigens???????

Mijn maatregelen:

GEEN regularisaties,een vluchteling is terecht of onterecht(strikt volgens de VN-statuten).
GEEN beroepsprocedures

Ambtenaren die er hun voeten aan vegen,en aldus hun werkgever,de Belgische Staat in juridische problemen brengen krijgen,zoals dat in de privé zou gebeuren,hun ontslag!!!!

Ik ben het dus wel ermee eens dat het lang aanslepen van een asielprocedure een onrecht is dat aangepakt moet worden.
Volgens mij heeft iemand het recht binnen de week te weten waar hij/zij aan toe is!
wat stel je dan voor te doen voor mensen die hier al 5 jaar of langer wachten op een besluit? Hun kinderen gaan hier al lang naar school, spreken Nederlands,... Is het dan nog verantwoord om hen zomaar terug te sturen, na al die jaren?
Oud 7 mei 2005, 09:50   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is geen 5 jaar geleden dat de massa-reguralisaties plaatsvonden.
Dit werd voorafgegaan door een massale campagne,gericht aan alle asielzoekers en illegalen,om zich te laten registreren.
Iedereen,de kerken,de vluchtelingenorganisaties,de gemeenten hebben er,genereus,aan meegedaan....

En nu duiken er nog "gevallen" op?

Nee.....gedaan ermee.....het slot er op!
Oud 7 mei 2005, 09:51   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een "asiel" is niet oneindig.
Wanneer wordt dat nu eens beseft zeg!
Oud 7 mei 2005, 10:19   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groen!?
wat stel je dan voor te doen voor mensen die hier al 5 jaar of langer wachten op een besluit? Hun kinderen gaan hier al lang naar school, spreken Nederlands,... Is het dan nog verantwoord om hen zomaar terug te sturen, na al die jaren?
______
Vijf jaar bewezen verblijf zou voor vreedzaam geïntegreerden moeten volstaan voor een reguralisatie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 10:58   #7
rik47
Gouverneur

Standaard

Ik denk dat veel mensen er ook zo over denken. Wanneer een familie hier 5j moet wachten op regularisatie, die mensen zijn volledig geïntegreerd en spreken nederlands, man heeft werk, kinderen gaan hier naar school.....Dan kun je toch eerder spreken van een falend asielbeleid. Maar dit is een gemakkelijke groep om terug te sturen, zijn te braaf waarschijnlijk.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 20:21   #8
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Minister Patrick Dewael verantwoordelijk voor falend asielbeleid

Groen! wil dat asielzoeker weer een gezicht krijgen

De Koerdische hongerstakers hebben de Brusselse Miniemenkerk vandaag (28 april) verlaten. Daarmee is dit humanitair probleem voorlopig opgelost; maar niet het falende asiel- en vreemdelingenbeleid in België. Ook vandaag is de Belgische overheid door een rechter namelijk veroordeeld voor een tergend lang aanslepende asielprocedure. Na maar liefst 7 jaar had een asielzoeker nog geen antwoord gekregen op zijn dossier. De Belgische overheid - in casu minister Patrick Dewael - blijft in deze in ontstellende mate in gebreke. Liefst 12.000 asieldossiers, ingediend voor oktober 2001, zijn tot op vandaag onbeantwoord gebleven!

Minister Dewael draagt hierin een verpletterende verantwoordelijkheid. Niet de asielzoeker maar de Belgische overheid faalt hier grenzeloos. Een efficiëntere en snellere werking van de Belgische overheid, met duidelijke criteria in de Vreemdelingenwet, vormen de enige garantie opdat morgen weer geen hongerstakers de media halen. Aan minister Patrick Dewael om hiervan werk te maken.

Eind 2004 waren nog liefst 12.000 asieldossiers - geopend voor oktober 2001 - onbeantwoord. Dat blijkt uit gegevens van het Commissariaat Generaal voor de Vluchtelingen. De Belgische overheid heeft blijkbaar jaren nodig om een antwoord te geven! Dit leidt tot mensonwaardige situaties voor zo'n 20.000 asielzoekers. Zij mogen niet werken, ze hebben geen enkel uitzicht en ze worden door lokale OCMW's in de Belgische grootsteden gedropt. En dit enkel en alleen omdat de asielinstanties, de Belgische overheid dus, mateloos in gebreke blijft. Minister Patrick Dewael draagt in deze, als verantwoordelijke minister, een verpletterende verantwoordelijkheid. Iedereen heeft immers recht op afhandeling van zijn dossier op een redelijke termijn.

Bij overschrijding van deze redelijke termijn is een regularisatie nodig.
Groen! verwacht van de bevoegde minister dat hij initiatieven neemt zodat asielzoekers niet langer naar het wapen van de hongerstaking moeten grijpen om in dit land gehoord te worden. Ook asielzoekers hebben het recht om beschermd te worden tegen een falende overheid. Daarom wil Groen! een regularisatie van alle personen die al 3 jaar in procedure wachten of die in het verleden 3 jaar hebben gewacht en nog steeds in België verblijven. Een hervorming van de Vreemdelingenwet, met opname van duidelijke criteria voor regularisatie - in artikel 9.3 - is dan ook een absolute noodzaak om rechtszekerheid te garanderen. Moeilijk hoeft bovendien niet te zijn. Minister Patrick Dewael kan de criteria van de regularisatiewet van 2000 hanteren. Die wet zegt duidelijk welke vier categorieën van asielzoekers in aanmerking komen voor regularisatie.
De bevoegde minister moet er tenslotte voor zorgen dat de Belgische overheid zichzelf een snelle en efficiënte afhandeling van dossiers oplegt. In deze tijden van administratieve vereenvoudiging kan het niet dat asieldossiers afhandelen langer dan drie jaar duurt.

Groen! vraagt dat de Dienst voor Vreemdelingenzaken - die over alle gegevens beschikt in het wachtregister - ambtshalve regulariseert. Personen die hiervoor in aanmerking komen moeten hiervan standaard op de hoogte worden gebracht. Kinderen van asielzoekers gaan hier naar school, leren de taal en maken vriendjes. Op het ogenblik dat ze zich perfect geïntegreerd weten, moeten ze terug naar een land dat ze niet eens kennen of waar ze soms niet eens zijn geboren. Dat kan niet langer. De VLD heeft in Vlaanderen jarenlang geijverd voor een regularisatie van bouwovertredingen. Voor bakstenen kan het dus; waarom dan ook niet voor mensen?
mee VOGELS als minister zou het beter zijn zeker?

Komaan voor jongens die stemmen op vlaams belang zal het nog niet goed genoeg zijn maar ik vind dat dewael zich toch al wat sterker opstelt om migranten te weigeren in tegenstelling van vroegere ministers ja ook ministers van mijn partij die ooit deze ministerie onder hun hoede hebben gehad zijn veel te braaf geweest

nu maar hopen dat hij stand houd want ik volg mijn partij niet in hun standpunt dat die azielzoekers die aan hongerstaking doen moeten blijven!!!
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 10:11   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Groen zou beter Turkije aan de oren trekken inplaats van ze ook nog de EU te willen binnenloodsen.
Of is het feit dat de Koerden zichzelf hier nog liever uithongeren dan terug naar hun eigen land willen niet veelzeggend genoeg?
Oud 9 mei 2005, 10:32   #10
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Groen zou beter Turkije aan de oren trekken inplaats van ze ook nog de EU te willen binnenloodsen.
Of is het feit dat de Koerden zichzelf hier nog liever uithongeren dan terug naar hun eigen land willen niet veelzeggend genoeg?
op dit moment zeg ik NON TURKYE ik volg mijn partij niet!!!
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 10:37   #11
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Asielzoekers moeten binnen de maand teruggestuurd worden naar het land van oorsprong. Al het geld dat we zo uitsparen kan dan gebruikt worden in de landen waar ze vandaan komen. En daar zou het veel nuttiger zijn. Het geld dat in België aan de asielzoekers wordt gegeven is eigenlijk volledig verloren, er wordt niets mee opgebouwd wat een oplossing voor het probleem zou geven.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 11:20   #12
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Ik ken een familie armeense asielzoekers... Ze hebben van de gemeente een prachtige villa gekregen als "SOCIALE woning", ze krijgen dop en werken in het zwart.. Niet zo lang geleden hebben ze een mercedes gekocht..

Omdat ze zoals ik russisch kunnen spreken hebben wij af en toe een praatje, een paar maanden geleden zei de man tegen mij :

"ENKEL IDIOTEN WERKEN IN DIT LAND"

Jij vuile bruine aap, dacht ik; ik moet gvd 50 uur per week werken en belastingen betalen om u uw dop te geven en ik hoor nog dit...

Laatst gewijzigd door Shizie : 9 mei 2005 om 11:21.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 11:33   #13
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als blijkt dat ze bedrieglijke middelen gebruikt hebben om het vijf jaar te rekken, waarom niet. Anders wordt het helemaal te gek.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 11:40   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47
Ik denk dat veel mensen er ook zo over denken. Wanneer een familie hier 5j moet wachten op regularisatie, die mensen zijn volledig geïntegreerd en spreken nederlands, man heeft werk, kinderen gaan hier naar school.....Dan kun je toch eerder spreken van een falend asielbeleid. Maar dit is een gemakkelijke groep om terug te sturen, zijn te braaf waarschijnlijk.
Een falend asielbeleid is er alleszins, anders waren ze al veel eerder teruggestuurd. Maar geloof nooit dat de schuld bij Dewael ligt, wel bij zijn voorgangers.
Oud 9 mei 2005, 12:04   #15
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Ik ken een familie armeense asielzoekers... Ze hebben van de gemeente een prachtige villa gekregen als "SOCIALE woning", ze krijgen dop en werken in het zwart.. Niet zo lang geleden hebben ze een mercedes gekocht..

Omdat ze zoals ik russisch kunnen spreken hebben wij af en toe een praatje, een paar maanden geleden zei de man tegen mij :

"ENKEL IDIOTEN WERKEN IN DIT LAND"

Jij vuile bruine aap, dacht ik; ik moet gvd 50 uur per week werken en belastingen betalen om u uw dop te geven en ik hoor nog dit...

Stuur er eens telefacts op af.....

Is er burgeroorlog in Armenië, Albanië, Pakistan.....en ga zo maar door ???

Als er maar genoeg gevallen zijn waarbij er manifest misbruik gemaakt wordt van asielprocedures dan zal eens te meer het draagvlak verschrompelen
Zo zal er dan géén plaats zijn voor echte vluchtelingen.
Wie hier asiel vraagt moet beseffen dat dit tijdelijk is en dat wanneer de situatie in de heimat enigszins is opgeklaard dat je terugmoet en met je kennis , opleiding...die je hier hebt gekregen je ginder de zaak kan vooruithelpen.
We hebben al genoeg sociale hangmatten voor onze autochtone medeburger.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 12:47   #16
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

We zijn allemaal snullen. Het probleem van illegalen, asielzoekers en andere migranten zou dadelijk opgelost zijn als we een equivalent van het Amerikaanse systeem zouden invoeren.
  1. Een werkgever die bewust illegalen tewerkstelt krijgt boetes die gelijk staan aan het faillissement.
  2. Illegalen worden zonder pardon terug naar huis gestuurd.
  3. Asielaanvragen moeten sneller worden verwerkt. Wanneer iemand het land binnen mag begint een proefperiode van, laten we zeggen, één jaar. Na deze periode moeten ze bewijzen dat ze een vast adres hebben, een vast inkomen hebben en moeten ze eveneens een soort van test afleggen die hun taalvaardigheid aantoont. Indien al deze formaliteiten positief zijn moeten ze om de 3 jaar terugkomen om al het bovenstaande te bevestigen. En dit drie maal. Iedere asielaanvrager krijgt dus 10 jaar (3 x 3 + 1) de tijd om zich in te burgeren.
  4. Er wordt binnen de inburgeringsperiode geen enkele vorm van financiele steun gegeven. In de eerste maanden van hun verblijf worden ze opgevangen in open centra die hun tijdelijk huisvesten tot ze een eigen woning hebben gevonden.
  5. Indien een asielaanvrager de toegang tot het grondgebied werd ontzegd dan kan iedere gewone burger dit ongedaan maken door de "voogdij" voor de asielaanvrager op zich te nemen. Hiermee verklaart hij zich zowel financieel als juridisch aansprakelijk. Vergelijk het met dezelfde verantwoordelijkheid die ouders hebben voor hun minderjarige kinderen.
Het spreekt vanzelf dat de overheid de mensen moet bijstaan in het verlenen van informatie, naar het zoeken voor een woning en eveneens in taal- en andere inburgeringscursussen moet voorzien.

Mvg.
Oud 9 mei 2005, 13:36   #17
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Wanneer ik zie dat een voorstel van Groen! komt, dan lees ik al niet meer verder.
De federale Agalev-ministers en hun partijbonzen waren de grootste knoeiers ooit in de Belgische politiek. Bij de eerste gelegenheid door de bevolking terecht afgestraft.

Ik zou de groenen een 'low profile' adviseren.
Oud 9 mei 2005, 17:46   #18
groen!?
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Als blijkt dat ze bedrieglijke middelen gebruikt hebben om het vijf jaar te rekken, waarom niet. Anders wordt het helemaal te gek.
het hier niet om illegalen,maar om mensen die 5 jaar wachten op een antwoord van de Belgische Staat!
Oud 9 mei 2005, 20:03   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het hier niet om illegalen,maar om mensen die 5 jaar wachten op een antwoord van de Belgische Staat!
Maar waarschijnlijk wel mensen wier eerste verzoek afgewezen is, en nu alle mogelijke rechtsmiddelen uitputten om het te rekken.
De oplossing is natuurlijk de asielprocedure drastisch vereenvoudigen (beroepen en wat weet ik nog allemaal incluis) zodat het definitief verdikt valt binnen een redelijke termijn.
Oud 10 mei 2005, 19:15   #20
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Mensen zo lang laten wachten is niet aanvaardbaar. Men moet ze vlug duidelijk maken dat (meestal) ongeschoolde mensen binnenlaten in een dichtbevolkt land, waar de industrie wegtrekt naar lage landen, zelfmoord is, en dat ze dus hier niet kunnen blijven.
Als groen!? wil dat hier nog een beetje groen overblijft dan zal hij dit beamen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be