Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2005, 21:30   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard Gelijke kansen, gelijke levensduur

Gelijke kansen voor iedereen, dus: iedereen even oud!

Laat ons de grens vastleggen op 60 jaar. Enerzijds doet de overheid al het mogelijke om iedereen 60 te laten worden (via gezondheidszorg, verkeerspreventie); anderzijds voert de overheid een actief euthanasiebeleid. De kosten van het afscheidsfeest (een nieuw cultureel fenomeen dat de overgangsfase naar de dood helpt te verwerken) zijn fiscaal aftrekbaar.

Enkele voordelen:
- indijken van de overbevolking: meer 'ruimte'
- te weten wanneer je precies sterft, maakt een betere levensplanning mogelijk
- iedereen met pensioen vanaf z'n 50ste
- lagere pensioenkosten (gemiddelde pensioenen van maximaal 10 jaar) en dus meer welvaart
- mogelijkheid om waardig te sterven, dus niet meer als een verschrompeld hoopje mens waartegen geen 'pikuurke' meer gewassen is
- nadruk op levenskwaliteit: genieten van het nu door de toekomst na jaar 60 uit te schakelen
- zelfbeschikking nog steeds mogelijk (lees: vroeger uittreden is toegelaten; later uittreden ook, maar op eigen kosten)
- een afscheidsfeest met familie en vrienden, een goede maaltijd en een dj die al je lievelingsplaten erdoor jaagt (de liminale fase heet dat, geloof ik: overgang van leven naar dood bezegelen door een feest)
- mogelijkheid om zijn laatste dagen in decadentie door te brengen
- kinderen hoeven niet meer te zorgen voor hun ouders en ontvangen sneller een erfenis (indien ze er één nalaten)
- minder conservatisme, meer dynamiek door de uitval van de oude generatie
- hoe je die 60 jaar doorbrengt, staat je volledig vrij
- je levensduur is deels afhankelijk van je levenswijze, maar omvat ook een arbitrair element; een levensduur van 60 jaar is even arbitrair; een gezond levensstijl wordt beloond met een 60 jaar lang gezond lichaam (het primaat van de kwaliteit boven de kwantiteit)

Voila, een van mijn meer gematigde ideeën... Pro's en contra's welkom.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 21:34   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat heb je gedronken?
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 21:56   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Wat heb je gedronken?
.

Of gerookt..

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 mei 2005 om 22:00.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 22:05   #4
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Gelieve speculaties over mijn drink- en smoorgedrag elders te voeren, dank u.

Back on topic, please. Het is misschien radicaal, maar ik verkies bovenstaand voorstel boven het eindeloze 'rekken' van levens, kwaliteit boven kwantiteit, planning boven onzekerheid, een jonge dynamische samenleving boven een verkalkte, gelijkheid van levensduur boven de arbitraire en dus onrechtvaardige ongelijkheid.
Oud 6 mei 2005, 22:09   #5
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

jonge werklozen betalen nu het gelag van de onhoudbare kost om die bejaarden zo lang in leven te houden.
steeds meer schorsingen van jongeren van den dop, strengere controles 'of ge wel hard genoeg naar werk zoekt', etc.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 6 mei 2005 om 22:11.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 22:28   #6
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Gelieve speculaties over mijn drink- en smoorgedrag elders te voeren, dank u.

Back on topic, please. Het is misschien radicaal, maar ik verkies bovenstaand voorstel boven het eindeloze 'rekken' van levens, kwaliteit boven kwantiteit, planning boven onzekerheid, een jonge dynamische samenleving boven een verkalkte, gelijkheid van levensduur boven de arbitraire en dus onrechtvaardige ongelijkheid.
En wat vinden Uw ouders daarvan? Zit U te wachten op hun centjes?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 22:38   #7
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
En wat vinden Uw ouders daarvan? Zit U te wachten op hun centjes?
Nee hoor, eigenlijk vind ik dat ze hun geld helemaal moeten opsouperen. Maar ja, het staat ze vrij te kiezen, hé.
Oud 7 mei 2005, 01:43   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Wat heb je gedronken?
Inderdaad, wat hier werd neergepent kunt ge niet meer normaal noemen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 05:22   #9
Wolfgang Meister
Banneling

Wolfgang Meister's schermafbeelding

Standaard

[size=3][/size]Zelfs IK ben hier tegen, als onsterfelijke Grote Schrijver...
Wolfgang Meister is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 05:28   #10
Wolfgang Meister
Banneling

Wolfgang Meister's schermafbeelding

Standaard

Toegegeven, het is wel een interessant uitgangspunt voor een spannend filmscenario over een soort SF-gemeenschap waarin iedereen maar 60 jaar mag worden en de supperrijken knoeien met geboortedata na iedere verhuis van de ene supervilla naar de andere supervilla, om zo hun levensduur iedere keer met tien jaar te verlengen... Bij deze doe ik dit scenario cadeau aan een schrijver met "writers-block" want voor het ogenblik ben ik wereldliterauur aan 't schrijven en ontbreekt mij de tijd om al die ideeën (waarvan ik er op overschot heb) eens deftig uit te werken...

Trouwens, ik nodig onze D.Duikboot zelf uit om eens de handen uit de mouwen te steken: op zijn profielpagina staat immers niet voor niets achter professioneel tijdverdrijf: "sprookjesverteller"8)

Laatst gewijzigd door Wolfgang Meister : 7 mei 2005 om 05:40.
Wolfgang Meister is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 11:29   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Gelijke kansen voor iedereen, dus: iedereen even oud!
Gelijke kansen is een concept voor de bestuurlijke wereld, niet voor het domein van de persoonlijke levensfeer. Een beetje zoals democratie. Dat hoeft er enkel te zijn in de levenssferen waar het individu zich niet kan aan onttrekken. Evenals het meerderheidsbeginsel dat ook niet van tel is in de wereld van ideologieën en opvattingen.

Je voorstel verhaspelt die verschillende levenssferen met hun condities en vereisten zodanig dat het niet ernstig te nemen is.
Genoeg sérieux besteed aan uw 'meer gematigde idee'
De uitwerking ervan, krijgt een aangepaste behandeling.

Citaat:
Laat ons de grens vastleggen op 60 jaar.
Wie bedoel je met 'ons'?
Spreek je in naam van sektegenoten of gebruik je sinds de geboorte van je laatste hersenkronkel de pluralis majestatum?

Citaat:
Enerzijds doet de overheid al het mogelijke om iedereen 60 te laten worden (via gezondheidszorg, verkeerspreventie); anderzijds voert de overheid een actief euthanasiebeleid.
Ik wist niet dat je plan al gedeeltelijk in voege was.
Maar 't is best mogelijk. De overheid heeft wel meer wilde plannetjes waar een gezonde burger de wenkbrauwen bij fronst.

Citaat:
De kosten van het afscheidsfeest (een nieuw cultureel fenomeen dat de overgangsfase naar de dood helpt te verwerken) zijn fiscaal aftrekbaar.
De aflijvigen zullen u eeuwig dankbaar zijn.
Fiscale rechtvaardigheid lacht ons toe na het einde van onze levensweg.

Citaat:
Enkele voordelen:
- indijken van de overbevolking: meer 'ruimte'
Jawohl: Lebensraum!
Wie was daar ook zo een voorstander van?
Had die dezelfde limiet van 60 jaar vooropgesteld?
Was die voor iedereen gegarandeerd?

Citaat:
- te weten wanneer je precies sterft, maakt een betere levensplanning mogelijk
Gemakkelijkheidshalve laten we ongelukken en ziektes die een voortijdige dood veroorzaken buiten beschouwing. Grootse plannen mag je niet laten tegenhouden door irrelevante akkefietjes, iedereen moet maar zien dat hij de gezegende leeftijd (bepaald door onze nieuwe Donkere Onderzeesche Heiland (DOH!) haalt.
Maar wat doen we met onwilligen.
En dan bedoel ik niet diegenen die langer wensen te leven, dat is makkelijk op te lossen: historische inspiratie genoeg: gif, Zyklon-B, 9mm, .........
Maar wat doen we met potentiële zelfmoordenaars?
Snode sloebers die niet zo lang willen leven als jij in je perfecte plannetje voorzag. Wat vang je daarmee aan? De doodstraf wellicht?

Citaat:
- iedereen met pensioen vanaf z'n 50ste
Eventjes wat aanvullende suggesties ter overweging en onderhandeling:
Vrijstelling van arbeid vanwege studies tot 25ste
Bijscholingsverlof tot 30ste
Ziekteverlof, congé payé, sollicitatieverlof, baaldagen, kredietdagen, wettelijke feestdagen tot 40ste
Brugpensioen tot 50ste
Vanaf 50ste: over naar uw voorstel.

Citaat:
- lagere pensioenkosten (gemiddelde pensioenen van maximaal 10 jaar) en dus meer welvaart
Lager pensioen = meer welvaart?
Tssssss, nog een slachtoffer van de moderne wiskunde.
Citaat:
- mogelijkheid om waardig te sterven, dus niet meer als een verschrompeld hoopje mens waartegen geen 'pikuurke' meer gewassen is
Elke weekend sterven hoogst onwaardig verschrompelde hoopjes mens in een orgie van verwrongen staal, ontwortelde bomen, betonnen palen.......
Ze voldoen wel niet aan uw opgelegde leeftijdslimiet: ze zitten er ferm onder.
Hoe gaan we die spelbrekers aanpakken?
Pikuurkes zijn ook hier van geen nut meer.

Citaat:
- nadruk op levenskwaliteit: genieten van het nu door de toekomst na jaar 60 uit te schakelen
Op den duur wordt die 60 een gewoonte, en blijft de niet-bewuste mens 'het nu' even onachtzaam beleven als................ nu.

Citaat:
- zelfbeschikking nog steeds mogelijk (lees: vroeger uittreden is toegelaten; later uittreden ook, maar op eigen kosten)
Dit halfzachte artikel moet eruit.
Een wild plan maken, maar volledig vrijblijvend............
Dat is erger dan terug naar af.
Ik krijg het gevoel dat ik een heel pak 'nu' aan het verknallen ben met hier op te antwoorden............

Citaat:
- een afscheidsfeest met familie en vrienden,
Mijn familie en vrienden zijn ouderdan 60.
Dat wordt dus een probleem.
Citaat:
een goede maaltijd
Een maaltijd.
Jawadde, kan er geen gastronomisch feestmaal met exquise spijzen en dranken af? Als 't wat meezit, spaar je het doktersbezoek met euthanasiespuit uit.

Citaat:
en een dj die al je lievelingsplaten erdoor jaagt
Platen,..........
Ik merk het.
't Is een oud plan van één of andere nazi-bompa: we draaien al meer dan 20 jaar CD's.

Citaat:
(de liminale fase heet dat, geloof ik: overgang van leven naar dood bezegelen door een feest)
Plechtige communie: de overgang van kakschool naar puberale fase bevestigen. Ah, mooie tijd van wilde onzinnige fantasmagorieën...............
Citaat:
- mogelijkheid om zijn laatste dagen in decadentie door te brengen
Jawadde: een heel leven moeten wachten op decadentie, en pas mogen als je er niet meer toe in staat bent?
Dit punt behoft wat meer denkwerk, gestoffeerd door wat realiteitszin en visie op de goeie leeftijd voor decadentie.
Mag ik de bedenker van dit plan een goeie raad geven?
Als je er nog eens lekkerdecadent tegenaan wil gaan, wacht aub niet tot uw 60ste. Alzheimer immobiliseert vaak sneller dan de patiënt het vermoedt.
Citaat:
- kinderen hoeven niet meer te zorgen voor hun ouders en ontvangen sneller een erfenis (indien ze er één nalaten)
Welkom in de 21 eeuw//derde millennium.
Sinds vorige eeuw bestaat er het sociale vangnet wat ouderzorg door kinderen quasi volledig naar het verleden heeft verwezen.
Uw plan is op dit punt achterhaald.
Geen argument om het te kopen.
Citaat:
- minder conservatisme, meer dynamiek door de uitval van de oude generatie
Ben jij echt van plan om naar je 60ste toe een reactionaire conservatieve zak te worden?
Dan schuilt er misschien toch nog iets zinnigs in je project.
Ik stel me voor dat jij brandt van verlangen om je theorie in de eerste plaats op jezelf toe te passen.
Een voortrekkersrol is voor je weggelegd.
Dokter! Laat die spuit insuline aanrukken!

Citaat:
- hoe je die 60 jaar doorbrengt, staat je volledig vrij
Mijn invulling zal mega-aanhang krijgen.
Ik herhaal:
Vrijstelling van arbeid vanwege studies tot 25ste
Bijscholingsverlof tot 30ste
Ziekteverlof, congé payé, sollicitatieverlof, baaldagen, kredietdagen, wettelijke feestdagen tot 40ste
Brugpensioen tot 50ste
Vanaf 50ste: over naar uw voorstel.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be