Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2005, 13:18   #1
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard proces in de US over evolutietheorie

Citaat:
Is Darwins evolutietheorie de theorie over het onstaan van het leven of gewoon een theorie, dat is de vraag die centraal staat tijdens hoorzittingen in de Amerikaanse staat Texas. De hoorzittingen moeten het gezkozen onderwijsbestuur helpen bij de beslissing wat kinderen in deze staat over evolutie moetne leren op school. De conservatieve meerderheid in het bestuur meent dat de evolutie hoogstens als theorie mag worden gedoceerd, naast hun opvatting dat de schepper achter alles zit. Kansas is niet de enigste staat waar Darwin ter discussie staat: in nog eens twintig Amerikaanse staten wordt gesproken over een hervorming van de biologielessen
Onlangs waren we in een thread nog aan het lachen over deze cartoon:

Nooit geweten dat we zo dicht bij de waarheid zaten ...
En dan maar afgeven op Moslimfundamentalisme ...

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 13:30   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

in een samenleving zoals die van de VS is het van levensbelang dat 95% van de bevolking oerdom blijft.
enkel zo kan een dergelijke samenleving blijven functionneren.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 13:43   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Mocht God schizofreen zijn dan is hij wat betreft zijn volgelingen in goed gezelschap. Sterker nog, mischien dat mensen hun tweede persoonlijkheid als God beschouwen of iets dergelijks. Er is in ieder geval iets goed mis lijkt mij.
Oud 7 mei 2005, 13:51   #4
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Daar heb ik al eens reportage over gezien, 't is ronduit belachelijk. Men wil de Amerikanen in de universiteiten dus wijsmaken dat alles wat Darwin zei onzin is en dat de mens afstamt van Adam en Eva.

Op zich vin ik respect op zijn plaats als het over een geloofsovertuiging gaat, maar het gaat hier over academici die men gaat zeggen dat de mens afstamt van Adam en Eva en dat de wereld in 7 dagen geschapen is.

Wat is hetvolgdende, gaan ze de Amerikanen wijsmaken dat de Aarde vlak is, als je er een film overmaakt gaan ze't wel geloven hoor. Het is zoals Eternity zegt, men moet de mensen daar dom houden, want als ze te mondig of slim worden gaan ze door hebben wat er allemaal misloopt... en dat is heel wat. Nuja, ik denk niet dat zo'n samenleving nog hinderden jaren stan houdt. Je ziet hiet bij AMerikaanse verkiezingen al, aan de oost- en west-kust stemt men vooral op democraten en in het binnenland op republikeinen, die laatste hebben er een handje van weg om mensen dom te houden en zijn ook veel rechtser dan de democraten.
Ik vraag me af hoe dom ze de Amerikaan willen maken, hun onderwijs-systeem trekt nu al op niets, als ze nu ook nog eens zulke leugens gaan aanleren in de universiteiten...
Oud 7 mei 2005, 13:53   #5
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mensen die een religie/spiritualiteit volgen die niet openstaat voor wetenschap, zijn dom.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 13:56   #6
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Mensen die een religie/spiritualiteit volgen die niet openstaat voor wetenschap, zijn dom.
Dogmatiek �*s wetenschap. Je hoeft er zelfs uitermate intelligent voor te zijn.

...
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2005, 13:58   #7
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Verklaar u nader.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 07:55   #8
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Verklaar u nader.
Sarcasme?

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 09:37   #9
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk gaat dit over de grenzen van de "democratie". We kunnen stellen evolutieleer = "correct wetenschappelijk denken". Als nu de "democratische meerderheid" dit verwerpt is het dus niet meer "waar" ? Het is overigens een misvatting dat het aanvaarden van een "evolutietheorie" gelijkstaat met het ontkennen van het scheppingsverhaal - men kan even goed geloven dat de evolutie het werk van god is
waaruit in laatste instantie "De Mens" voortkwam als geschapen naar het goddelijke evenbeeld (whatever).

Het punt is vanzelfsprekend dat niet-biologen hier een politiek/religieuze beslissing gaan nemen over een biologisch/wetenschappelijke kwestie in het licht van een overtuiging dat de waarheid eens en voor altijd door goddelijke tussenkomst geopenbaard is,
de enige ruimte die er dan openblijft is de hogervernoemde interpretatie. Het doet sterk denken aan de opvatting dat planeten en sterren om denkbeeldige voorwerpen cirkelden zodat men kon blijven geloven dat de aarde in het centrum van het heelal stond en de bewegingen van sterren en planeten toch min of meer adekwaat verklaard werden.

Heb me overigens altijd afgevraagd hoe de anti-evolutionisten het bestaan van koeien, katten, honden en legkippen kunnen verklaren om over genetisch gemanipuleerde mais ed. helemaal te zwijgen.
Oud 8 mei 2005, 10:13   #10
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

In de VS is een zeer kwalijke ontwikkeling ( nuja ) aan de gang.
Scheiding van kerk en staat is er al lang geen feit meer getuige die staat ( de naam ontsnapt mij) waar uitdrukkelijk een verbod op holebi huwelijken is opgenomen in de grondwet. Dit is tevens ook een aanfluiting van het beroemde amerikaanse vrijheidsideaal.
En nu deze onzin weer..
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 10:34   #11
Beagle
Schepen

Standaard

Citaat:
Men wil de Amerikanen in de universiteiten dus wijsmaken dat alles wat Darwin zei onzin is en dat de mens afstamt van Adam en Eva.
U ridiculiseert het hele zaakje, kritiek op Darwin's theorieën komen er niet alleen van mensen met religieuze inspiratie, er is al lange tijd wetenschappelijke kritiek op Darwin's evolutietheorie, als ik me goed herinner is er een probleem met de tussenvormen in de evolutie. Niets is zo wit-zwart als u het stelt. Hiermee doet u de waarheid oneer aan.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 10:49   #12
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
U ridiculiseert het hele zaakje, kritiek op Darwin's theorieën komen er niet alleen van mensen met religieuze inspiratie, er is al lange tijd wetenschappelijke kritiek op Darwin's evolutietheorie, als ik me goed herinner is er een probleem met de tussenvormen in de evolutie. Niets is zo wit-zwart als u het stelt. Hiermee doet u de waarheid oneer aan.
Er is een enorm verschil tussen wetenschappelijke kritiek wat volkomen normaal is en eigen is aan de wetenschap, en deze nieuwe inzichtingen in een politieke dwangbuis stoppen. Dat laatste betekent een halt op wetenschappelijke ontwikkelling. Volledig in strijd met de geest van de Verlichting!
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 10:53   #13
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De diskussie gaat in feite niet over de evolutie op zich, maar over hoe die zich voltrekt.
De mens past de wetten van de eugenetica intussen schaamteloos toe (?)
Schapen worden gekloont, oude rassen van gedomestikeerde dieren worden "heruitgevonden"... Eingenlijk allemaal toepassingen van de wetten in de biologie .. tastbare waarneembare feiten kan men toch niet ontkennen ?
Oud 8 mei 2005, 11:28   #14
Beagle
Schepen

Standaard

Citaat:
deze nieuwe inzichtingen in een politieke dwangbuis stoppen. Dat laatste betekent een halt op wetenschappelijke ontwikkelling. Volledig in strijd met de geest van de Verlichting!
Voor zover ik weet wil men de evolutietheorie niet kompleet afschieten. Ik denk dat ze gewoon van DE theorie naar EEN theorie willen gaan. Dus zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen. Je weet wel van: de soep wordt niet zo heet...
Zolang er plaats is voor nuance valt het wel mee.

Laatst gewijzigd door Beagle : 8 mei 2005 om 11:30.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 15:14   #15
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Er is een enorm verschil tussen wetenschappelijke kritiek wat volkomen normaal is en eigen is aan de wetenschap, en deze nieuwe inzichtingen in een politieke dwangbuis stoppen. Dat laatste betekent een halt op wetenschappelijke ontwikkelling. Volledig in strijd met de geest van de Verlichting!
De verenigde staten zijn niet verlicht. Nooit geweest eigenlijk.
Oud 8 mei 2005, 21:53   #16
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
Voor zover ik weet wil men de evolutietheorie niet kompleet afschieten. Ik denk dat ze gewoon van DE theorie naar EEN theorie willen gaan. Dus zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen. Je weet wel van: de soep wordt niet zo heet...
Zolang er plaats is voor nuance valt het wel mee.
Door de vooruitgang die regelmatig geboekt word in de evolutieleer leggen de aanhangers van het creationisme het veel leper aan boord. Sinds een twintigtal jaren hebben ze het op een pseudo-wetenschappelijke manier aangepakt dat ze "Intelligent Design" noemen. Dit was genoodzaakt door het feit dat hun initiale scheppingsleer steeds onhoudbaarder werdt. Daardoor namen ze de evolutieleer over met de stelling dat die wel van toepassing is op de schepping, ttz wat door god geschapen werdt heeft geevolueerd. Je kunt natuurlijk altijd een mouw passen aan zoiets omdat het toch onmogelijk is voor de mens om de exacte toedracht te achterhalen.
Oud 9 mei 2005, 00:14   #17
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
in een samenleving zoals die van de VS is het van levensbelang dat 95% van de bevolking oerdom blijft.
enkel zo kan een dergelijke samenleving blijven functionneren.
En de Amerikanen zijn al zo dom. Nog dommer kan niet volgens mij. Dan worden het bijna moslims!
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be