![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Een buitenlander vroeg me hoe het met de drang naar onafhankelijkheid en of anschluss van onze Duitstalige landgenoten zit en ik moest hem het antwoord helaas schuldig blijven aangezien ik niet zo vertrouwd ben met hun geschiedenis. (ik weet dat ze tijdens WOII ingelijfd werden bij het Duitse leger, maar, daar stopt het zowat).
Is er iemand die me hier meer info kan geven, of een goede website ? J. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De naoorlogse repressie was in de Duitstalige gemeenten nog veel erger dan in Vlaanderen: bijna alle mannen werden voor de Belgische krijgsraad gesleept wegens een hele reeks echte en vermeende misdaden tegen de roemrijke Belgische staat. Alle onderwijzers en leraren hebben de klappen van de repressiezweep er gevoeld. De bedoeling was dan ook om het Duitse identiteitsbesef dat die inwoners tot na WO II nog altijd heel sterk hadden, nu definitief uit te roeien. Of op z'n minst dat ze zich daar heel koest gingen houden. En juist daarin is de Belgische staat wel gelukt, iets waarin ze tot dan toe niet slaagde (aan de vooravond van WO II haalde Duitsgezinde partij in die gemeenten een bijna absolute meerderheid, verkiezing na verkiezing).
Wat willen de Duitstaligen nu? In ieder geval, los van het Waalse Gewest dat hen niet alleen heel stiefmoederlijk behandelt maar ook uitzuigt. Los ook van de provincie Luik waaronder ze ressorteren, terwijl die provincie nog steeds weigert ook maar enig document in het Duits op te stellen. In de Waalse Raad hebben de Duitstaligen geen taalrechten, geen gewaarborgde vertegenwoordiging, geen mogelijkheid een eigen fractie op te richten. Daarom wil men nu een eigen gewest dat moet samenvallen met de gemeenschapsstructuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er gaan er hier een paar niet content zijn. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() De Duitstaligen van de drie Oostkantons werden door het Belgisch leger gemobiliseerd en maaktende achttiendaagse veldtoch mee als Belgisch soldaat. Toen de Duitsers België bezetten werden ze ingelijfd in de Wehrmacht en moesten meestal naar het Oostfront. Diegenen die dat overleefden en terugkeerden werden opgepakt en veroordeeld omdat ze soldaat geweest waren in het leger van de vijand...
![]() |
#5 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit is de site van Grenz-Echo, de krant van de Duitstalige gemeenschap. Op die site is ook een forum te vinden, waarop o.m. de toekomst van de DG wordt besproken. Een voorsmaakje: [font=Arial] Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Zeno! : 25 april 2005 om 21:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Zou iemand dat artikel willen samenvatten? Ik kan namelijk geen woord Duits dus bepaalde zaken in die tekst ontgaan me een beetje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ik stel voor dat we dat Duitse gebied gewoon teruggeven aan Duitsland, het houdt gewoon geen steek om die Duitsers nog langer gegijzeld te houden. We sturen er ook de officiële excuses bij van de Belgische regering, het was destijds een mensonwaardige en vooral dictatoriale blunder om een verslagen natie nog eens gaan te beroven van land en mensen. Denemarken heeft trouwens ook prompt aangeboden gebied aan Duitsland teruggeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik wil nog verder gaan. Met Frankrijk ruilen we Wallonië voor Frans-Vlaanderen, waarna we Vlaanderen teruggeven aan de Nederlanden. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Laat onze Duitstalige vrienden terug aansluiten bij hun moederland. Ze hebben al genoeg geleden onder de Waalse arrogantie.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Zoals de Vlamingen dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() Merci Stubaf.
De vraag is wel in hoeverre die terugkeer naar het "vaderland" gedragen wordt door de bevolking? Als dat allemaal waar is is het misschien beter om een zekere aansluiting te zoeken met de Vlaamse Beweging zodat we samen België kunnen splitsen. Alle beetjes helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() De verachting van de flaminganten voor de mening van de bevolking is legendarisch. Dit is weer een bewijs ervan.
De Duitstaligen zijn het slachtoffer van het onverantwoorde gedrag van de traditionele politici. Deze laatste zijn het probleem en alleen zij. Anderzijds zijn ze de best beschermde minderheid van de wereld. Alleen kunnen ze de hele Europese grondwet blokkeren via hun parlement. Laatst gewijzigd door Hans1 : 26 april 2005 om 10:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1.000.000 op de 5.000.000 kiesgerechtigden mogen in dit landsgedeelte niet eens een eigen mening hebben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Is dat zo? Wel, 2,5 miljoen ook niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Houd dan eerst zelf op met het verkopen van zever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |