![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Voor de opening van het kunstenfestival Corpus05 te Brugge zijn zaterdagmorgen vroeg zo’n 2000 mensen uit de kleren gegaan voor kunstfotograaf Spencer Tunick. De man is een 38-jarige New Yorker van joodse afkomst die bekend en berucht werd met zijn foto's van naakte mensenmassa's op ongewone locaties. Diverse keren aangeklaagd voor de feiten, maar telkens vrijgesproken door de rechtbank. De meerderheid van de naaktlopers was niet eens van Brugge, maar kwam van heinde en verre om deel te nemen aan dit door de overheid oogluikend toegestane exhibitionisme. Onder de noemer van kunst moet alles mogelijk zijn, grenzen verleggen noemt men dat. Wie protesteert is een puriteinse kwezel. Mij stoort het een beetje dat een bepaald segment van de samenleving -de mensen die vinden dat dit een brug te ver gaat, misschien wel een zwijgende meerderheid- niet aan bod komt. Uit diverse hoeken hoor ik de opmerking dat de grens van de goede smaak hier overschreden is, weinigen hebben de moed er openlijk voor uit te komen.
Is het allemaal kunst ? Ik weet het niet. Voor mij in elk geval niet, voor anderen misschien wel. Kwestie van smaak, beoordeling, perceptie, interpretatie,... Wat ik wel weet is dat het binnen de huidige wetgeving niet toegestaan is om in het openbaar naakt te lopen. Wanneer dit in privé ruimte gebeurd, geen probleem, maar in het openbaar is men gebonden aan de wet op de openbare zedenschennis. Wie het hier niet mee eens is moet er maar eerst voor zorgen dat de wetgever de wet wijzigt. Geen ridiculisering van zedenschennis, er lopen al genoeg gekken rond zonder dat de overheid een en ander in de hand moet werken. Bekijk maar eens naar cijfers van de zedendelicten. Welke heisa werd trouwens niet verkocht rond het onschuldige, afgeschermde nudistenstrand van Bredene. Plas maar eens in het openbaar tegen een boom. Het stopte niet eens met de fotosessie, tijdens het weekend werden poedelnaakte mensen in het toeristische centrum beschilderd en/of te overgoten met een laagje chocolade. We hadden dan de lingerieshow die gluurders toeliet om de modellen ‘kunstig’ van onderen ook te bekijken. “Stemmingen” was ook een blunder van jewelste, tussen de 70 en de 100 klachten kwamen binnen bij de politie voor tergend lawaaioverlast. Zo opvallend storend dat overwogen werd om het project halverwege af te voeren. En wat te denken van de suggestieve titel “tussen huid en orgasme”uit het programma, ook kunst ? Zullen we dit “kunstenfestival” na afloop mogen catalogeren als het festival van de wansmaak ? Nog zoiets: de eerste foto van Spencer Tunick werd genomen in de onlangs gerestaureerde Stadsschouwburg, waarbij 770 mensen, evenveel vrouwen als mannen, poedelnaakt in de pluchen zetels van de zaal mochten plaatsnemen. Esthetisch noch hygiënisch verantwoord, wel lachwekkend hoorde ik van een getuige. Het is niet noodzakelijk elkanders normen te zo maar over te nemen. Er bestaan ook zaken die de samenleving kunnen schaden. De normen van Adolf Hitler, Mussolini, Stalin en andere vunzige ideologieën bijvoorbeeld respecteer ik niet. Dat is mijn volste recht. Maar ook niet het opdringen van twijfelachtige, shockerende, grensverleggende zaken die in feite niets of weinig met kunst hebben te maken, des te meer met ongezond voyeurisme. Als het maar geld opbrengt. Ik denk in Brugge niet alleen te staan met die stelling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() en daar heb je de immer klagende middenstand weer.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() U hebt groot gelijk, U bent een puriteinse kwezel.
Coekie
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Wanneer een bedrijfsleider van diezelfde mensen, dewelken nu GRATIS naakt poseren, eisde dat ze één uur in de regen, zonder beschermende kledij, moesten werken, dan nog betaald, zou het kot te klein zijn. Gelukkig doet zot zijn geen zeer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wat denkt zo'n bedrijfsleider wel? |
|
![]() |
![]() |