![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Zonet in het VRT nieuws gehoord, de Franstalige partijvoorzitters willen de uitbreiding van het Brussels gewest in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Ik zou zeggen doe zo voort en dit wangedrocht van een land zal niet lang meer meegaan
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() En het gaat over alle Franstalige partijen. FDF voorzitter Maigain zei ook dat de Vlaamse partijen hun splitsingsvoorstel beter kunnen opbergen.
Laatst gewijzigd door de flandrien : 2 mei 2005 om 18:18. |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Ben echt benieuwd hoe het probleem,waar niemand van wakker ligt,gaat eindigen.Dat ze de stemhokjes maar beginnen afstoffen.
#4 |
Minister
|
![]() hola,
vaak lees ik hier alleen maar alle berichtjes. ik woon al lang niet meer in dit apenland, maar in het zonnige tenerife. maar op deze vrtreportage moet ik reageren. Hoe lang nog gaan we dat nog aanvaarden. Waarom vragen de frandstalige politici gewoon niet dat het nederlands gewoon geschrapt wordt als officiele taal, dan is het probleem ook opgelost. Dat is toch wat ze willen. ik vind het allemaal niet meer om te lachen. Vroeger was het nog goed lachen met dirupo, magain en co hun onredelijke eisen. Maar dat is toch niet meer aanvaardbaar? En laat ons aub niet meer reageren op dat gezeur van al die blubbers (ik denk dat dat één puber met teveel tijd is), maar ja vrije meningsuiting is het hoogste recht, ook als ze ongelofelijk op mijn zenuwen werken. |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() als ze brussel uitbreiden is dat een regelrechte oorlogsverklaring. Dan verdienen ze allemaal een kasseisteen tegen hun bakkes, zoals in de goeie oude tijd
|
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De Franstaligen willen uitbreiding tot de faciliteitengemeenten, iets wat geen enkele Vlaamse partij mee gaat goedkeuren > afgewezen.
De enige oplossing is het inschrijvingsrecht voor Franstaligen (liefst beperkt in tijd). Dat is mooi juridisch compromis, hiermee komt de splitsing er eindelijk door. Alleen moet de CD&V dit nog door hebben.
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
er moeten helemaal geen toegevingen gedaan worden voor het laten respecteren van de grondwet, en als dat de franstaligen niet zint mogen ze zelf een grondwet opstellen en krijgen ze er hun teergeliefde saxen coburgs gratis en voor niets bij
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We moeten helemaal niets in ruil geven. Het is tegen de Grondwet, is dat maar een vot papier? Trouwens wat verandert er dan? Zoiets is toch niet te organiseren dat enkel frandstaligen op een andere lijst stemmen als hun buren. belgie lijkt meer en meer op een bananenrepubliek. Trouwens cd&v was één van de vragende partijen voor een onverwijlde splitsing zonder compensatie. Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 mei 2005 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Ik heb de ultieme oplossing !
Brussel annexeert de faciliteitengemeenten, Vlaanderen splitst zich eenzijdig af van Wallonië. Probleem opgelost. We bouwen een muur rond de zuidrand van Vlaanderenland ( Israëlisch model ), verlagen de lasten op arbeid in Vlaanderenland door het geld dat we uitsparen. Vlaanderen terug bij de economische top in Europa. Uiteraard is daarna De Limburg en Zuid-West Vlaanderen aan de beurt ( ik haat die boerenkinkels hun dialecten ! ) Laatst gewijzigd door /\|cazar : 2 mei 2005 om 19:03. |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Di Rupo en consoorten zijn echt wel olie op het vuur aan het gooien.
Zit daar een tactiek achter?? Of denken ze dat ze toch verliezen en proberen ze de stoere uit te hangen?? |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=3]Op die manier wordt de afschaffing van privileges betaald met nieuwe privileges.[/size] [size=3]De band tussen de Franstalige inwoners van Halle-Vilvoorde en de Waalse en Brusselse politici moet doorgeknipt worden. Daar ligt de essentie van de splitsing van de kieskring. Wanneer die band opnieuw gerealiseerd wordt via het inschrijvingsrecht worden de gevolgen van die splitsing ongedaan gemaakt.[/size]
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik dacht het gisteren al, maar ben nu vrij zeker. De regering valt zéér binnenkort.
Gisteren Stevaert die luidkeels tegen de vakbonden inging op een thema als 'géén extra belastingen'. Typische pré-verkiezingspraat dus. Vandaag blijkt dat de franstaligen (zoals verwacht) niet voor enige reden vatbaar zijn. Dat uitdovend inschrijvingsrecht waar een van bovenstaande posters het over had is voor hen niet genoeg. Annexatie van de faciliteitengemeenten of niks. Ik hoop alleen dat de vlamingen de splitsing nog effectief stemmen, kwestie van dat ze geen 2e keer met de 'alarmbelprocedure' gaan kunnen komen. Het ziet er voor een vlaams-nationalist veelbelovend uit o/h moment, in het optimale scenario: Nieuwe verkiezingen en vervolgens geen van beide die toe wil geven en - mag ik dromen - daaraan verbonden het einde van belgique ![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit komt het er toch van op precies deze wijze.
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
[size=3][/size] [size=3]moeten we de geweren klaarhouden ??????[/size] [size=3][/size] [size=3]is het zover.........??????? republiek......????? ![]()
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik voorspelde al VOOR de vorige federale verkiezingen dat het de voorlaatste zouden zijn.
Vervolgens geen van beide die toe wil geven in verband met de communautaire onderhandelingen die niet langer onder de mat kunnen geveegd worden (te groot VB en economisch onhoudbare toestand), en daaraan verbonden het einde van Belgique.
#17 |
Gouverneur
|
![]() Het is een manier van onderhandelen. Het gevoel geven dat er een oplossing mogelijk is. Wanneer iedereen dankt dat er een voorstel zal komen, alles afschieten. Dit mogelijk meerdere malen. Het is een strategie. Ook het stellen van onmogelijke tegeneisen is zo'n strategie. Kwestie van op die manier de andere onderhandelaar meer los te maken tot toegeving.
Laatst gewijzigd door Den Bal : 2 mei 2005 om 21:05. |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Theoretisch zou rooms-rood zonder verkiezingen kunnen, maar dat zou betekenen dat CD&V/N-VA zonder splitsing in de federale regering gaan stappen. Dat kunnen ze volgens mij niet maken als ze volgende verkiezingen geen VLD scenario's willen meemaken... |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wanneer een nieuwe regeling nog steeds ongrondwettelijk zou zijn, zou het Arbitragehof dus opnieuw die regeling schrappen. Die redenering gaat dus niet op. Overigens heeft het Arbitragehof de federale regering tot 2007 de tijd gegeven om dit probleem op te lossen (wanneer dit niet is gebeurd zal de overheid dan schadevergoedingen moeten betalen). Het inschrijvingsrecht is overgangsregeling dat een compromis kan zijn; de Franstaligen zijn geen vragende partij in BHV (juist omdat ze in de huidige regelingen voordeel hebben). Alleen de Vlamingen hebben hierbij een licht electoraal voordeel. Het probleem ligt er in de staatshervormingen die ervoor gezorgd hebben dat beide kanten van de taalgrens evenveel hun macht kunnen laten gelden. Ter compensatie kunnen wij dat in Brussel doen (waar wij in de minderheid zijn). Beide partijen hebben dus een scala aan verdedingsmiddelen (paritaire samenstelling van de ministerraad, alarmbelprocedure, 2/3 meerderheidswetten,...) Wanneer het niet lukt binnen een aantal dagen/weken om BHV te splitsen moeten de Vlamingen maar eens andere dingen in vraag stellen zoals de bestaande solidariteit tussen het Noorden en Zuiden of België, wanneer men echt moeilijk gaat doen. Sowieso zal dan de regering vallen en verkiezingen zullen noch voor de traditionele partijen, noch voor de Franstaligen voordeel opleveren. Door irrationeel te argumenteren dat de splitsing er maar moeten komen omdat de Vlamingen dat willen is een kwestie van slechte tactiek., er moeten dus compromissen worden gevonden en het inschrijvingsrecht is daar een mooi voorbeeld van (al gesuggereerd in het Egmontpact).
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Nu - als pragmaticus - kan ik wel de positieve aspecten zien van zo'n regeling. Maar wat blijkbaar nog niet helemaal tot jou doordingt is dat een dergerlijke regeling voor de franstaligen onaanvaardbaar is. Zij willen nog véél meer: Ik citeer uit de standaard, hou u vast aan uw bretellen zou ik zeggen: 'Naar verluidt hebben de Franstaligen een zeer uitgebreide eisenbundel op tafel gelegd. Bovenaan staat nog steeds het zogenaamde inschrijvingsrecht. Daardoor zouden Franstaligen uit de rand rond Brussel voor de verkiezing van de Kamer en de Europese verkiezingen kunnen stemmen in de hoofdstad. Dat zou gelden voor alle Franstaligen uit heel Halle-Vilvoorde en eeuwigdurend moeten zijn. Daarnaast moet er een aanpassing komen van de Brusselse taalwetgeving, mag het gerechtelijk arrondissement B-H-V niet gesplitst worden en moet er gesleuteld worden aan de financieringswet. Die laatste wet regelt de verdeling van de financiële middelen tussen de federale overheid, gewesten en gemeenschappen. Franstaligen willen ook de afspraken over de schuldafbouw herzien. Vlaanderen loste de voorbije jaren bijna zijn volledige schuld af, Wallonië niet. De Vlaamse regering liet onlangs nog weten dat ze niet ingaat op de vraag om in 2005 nog een extra inspanning te doen van 95 miljoen euro. Vlaanderen was alleen bereid een extra inspanning te doen als de andere gewesten en gemeenschappen ook hun steentje zouden bijdragen. Als toemaatje eisen de Franstaligen dat Vlaanderen meer geld uittrekt voor de Franstalige scholen in de faciliteitengemeenten. Daar zouden ook Franstalige kinderen uit andere gemeenten onderwijs moeten kunnen volgen. In ruil voor dit pakket zouden de Vlamingen, naast de splitsing, ook de regionalisering van verkeer en energie krijgen. Ontwikkelingssamenwerking, dat eigenlijk al eens geregionaliseerd was, zou wel federaal moeten blijven. ' M.a.w. onderhandelen met zo'n mensen is compleet zinloos. Stemmen en als ze de alarmbelprocedure gebruiken opnieuw stemmen. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 2 mei 2005 om 23:38. |
|
![]() |