Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2005, 10:02   #1
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard Welke communautaire problemen?

Men spreekt van communautaire problemen maar bent u in uw dagelijkse leven met zo'n problemen geconfronteerd? Ik alvast niet. Ik werk in een omgeving waarvan de grote meerderheid Franstalig is; ik leef in een Franstalig wijk; thuis spreken we altijd Frans; als we naar TV kijken is het vooral Franstalige TV; mijn vrienden en kennissen zijn vooral Franstalig, enz............. In andere woorden, ben ik niet echt in contact met Vlaanderen en het Vlaamse leven. Ja, een heel klein beetje op het werk maar als dat 5% van mijn job vertegenwoordigt, is dat al een wonder, denk ik. Op een politieke standpunt zijn er communautaire problemen, OK, maar ik zou willen weten als u dat in uw dagelijkse leven voelt, los van de pure politieke standpunten, zoals BHV bijvoorbeeld.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 10:08   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Men spreekt van communautaire problemen maar bent u in uw dagelijkse leven met zo'n problemen geconfronteerd? Ik alvast niet. Ik werk in een omgeving waarvan de grote meerderheid Franstalig is; ik leef in een Franstalig wijk; thuis spreken we altijd Frans; als we naar TV kijken is het vooral Franstalige TV; mijn vrienden en kennissen zijn vooral Franstalig, enz............. In andere woorden, ben ik niet echt in contact met Vlaanderen en het Vlaamse leven. Ja, een heel klein beetje op het werk maar als dat 5% van mijn job vertegenwoordigt, is dat al een wonder, denk ik. Op een politieke standpunt zijn er communautaire problemen, OK, maar ik zou willen weten als u dat in uw dagelijkse leven voelt, los van de pure politieke standpunten, zoals BHV bijvoorbeeld.
Bij overname van het grootste deel van ons bedrijf heeft men een poging gedaan om mij te wraken omdat ik Nederlands durfde spreken op een vergadering.

Zelfs franstalige collega's waren geschokt van zoveel rabiaat franstalige haatgevoelens tegenover een Nederlandstalige.

Ze hadden wel pech want er was maar 1 die de technische aspecten volledig beheerste. Maar toch volhardden ze in hun boosheid en stuurden steevast mensen op die geen woord Nederlands spraken.

Het zijn miscchien wel enkelingen maar ik heb aan de lijve ondervonden wat voor een franstalige fascisten er nog rondlopen in België.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 12:04   #3
Cabeza de wikingo
Vreemdeling

Standaard Strombeek-Bever

Mijn beste Everytime,

Je moet als Vlaming maar eens wonen in Strombeek-Bever. Ik heb er 3 jaar gewoond. De onverdraagzaamheid en het racisme van de Franstaligen is gewoonweg on-voor-stel-baar.

Vindt U dit normaal: in een ééntalig Nederlandstalige gemeente wonen er daar 50-60 % Franstaligen. Moesten ze geïntegreerd zijn, dan kun je er nog mee leven. Maar 95 % van die Franstaligen zijn absoluut niet geïntegreerd; meer nog ze willen gewoonweg niet van integratie weten. Die Franstaligen leven echt in een enclave, ze blijven Frans praten, ze gaan enkel uit met Franstaligen (ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar je als Vlaming niet eens binnen moet komen).

Het beste bewijs dat Franstaligen zich niet willen integreren is het cultureel centrum van Strombeek-Bever. Zelf ben ik daar al ettelijke keren binnen geweest om een film of om een opvoering te zien. Weet je hoeveel Franstaligen ik daar al heb gezien? Welgeteld 3 (drie!).

U vindt waarschijnlijk, dit is weer een reactie van een hersenloze, navelstarende Vlaming zonder opvoeding en opleiding. Toevallig ben ik van opleiding vertaler Engels-Frans-Duits, werk ik voor een internationaal departement en is mijn vrouw van Peruviaanse origine. Kunt U mij eens uitleggen hoe mijn vrouw - vanaf het moment dat wij elkaar leerden kennen -cursussen Nederlands heeft gevolgd terwijl er heel wat Franstaligen zijn die zelfs na 50 jaar geen woord Nederlands kunnen spreken?

Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Cabeza de wikingo on 26-05-2005 at 13:12
Reason:
--------------------------------

Mijn beste Everytime,

Je moet als Vlaming maar eens wonen in Strombeek-Bever. Ik heb er 3 jaar gewoond. De onverdraagzaamheid en het racisme van de Franstaligen is gewoonweg on-voor-stel-baar.

Vindt U dit normaal: in een ééntalig Nederlandstalige gemeente wonen er daar 50-60 % Franstaligen. Moesten ze geïntegreerd zijn, dan kun je er nog mee leven. Maar 95 % van die Franstaligen zijn absoluut niet geïntegreerd; meer nog ze willen gewoonweg niet van integratie weten. Die Franstaligen leven echt in een enclave, ze blijven Frans praten, ze gaan enkel uit met Franstaligen (ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar je als Vlaming niet eens binnen moet komen).

Het beste bewijs dat Franstaligen zich niet willen integreren is het cultureel centrum van Strombeek-Bever. Zelf ben ik daar al ettelijke keren binnen geweest om een film of om een opvoering te zien. Weet je hoeveel Franstaligen ik daar al heb gezien? Welgeteld 3 (drie!).

U vindt waarschijnlijk, dit is weer een reactie van een hersenloze, navelstarende Vlaming zonder opvoeding en opleiding. Toevallig ben ik van opleiding vertaler Engels-Frans-Duits, werk ik voor een internationaal departement en is mijn vrouw van Peruviaanse origine. Kunt U mij eens uitleggen hoe mijn vrouw - vanaf het moment dat wij elkaar leerden kennen -cursussen Nederlands heeft gevolgd terwijl er heel wat Franstaligen zijn die zelfs na 50 jaar geen woord Nederlands kunnen spreken?

Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Mijn beste Everytime,

Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan de lijve ondervinden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cabeza de wikingo : 26 mei 2005 om 12:12.
Cabeza de wikingo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 12:41   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dit zijn pure leugens. De meeste Franstaligen in de Rand zijn tweetalig. Diegenen die dat niet zijn, moeten, zoals alle Belgen, opgeleid worden om het wel te zijn.[edit]
[size=1]After edit by Hans1 on 26-05-2005 at 13:41
Reason:

Dit zijn pure leugens. De meeste Franstaligen in de Rand zijn tweetalig. Diegenen die dat niet zijn, moeten, zoals alle Belgen, opgeleid worden om het wel te zijn.[/size]

Dit zijn pure leugens. De meeste Franstaligen in de Rand zijn tweetalig. Diegenen die dat niet zoijn moeten, zoals alle Belgen, opgeleid worden om het wel te zien.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Hans1 : 26 mei 2005 om 12:41.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 13:14   #5
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dit zijn pure leugens. De meeste Franstaligen in de Rand zijn tweetalig. Diegenen die dat niet zijn, moeten, zoals alle Belgen, opgeleid worden om het wel te zijn.
Moeten?!? Hoe gaat u dat doen?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 13:14   #6
Cabeza de wikingo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dit zijn pure leugens. De meeste Franstaligen in de Rand zijn tweetalig. Diegenen die dat niet zijn, moeten, zoals alle Belgen, opgeleid worden om het wel te zijn.
Pure leugens zegt U? Ik weet waarover ik het heb. Als ze zo goed geïntegreerd zijn en als ze zo goed Nederlands kunnen spreken, waarom doen ze het dan nooit? Vlamingen in Wallonië assimileren zich wel, Franstaligen in Vlaanderen bijna nooit.

Toevallig heb ik enige tijd geleden in Ter Zake een uitzending gezien over een Franstalige in Koningslo (ééntalig Vlaamse gemeente). Hij komt er doodleuk zeggen dat hij er al sinds 1962 woont en geen woord Nederlands kan spreken. Hij ging naar een winkel en bleef Frans praten. Vindt U zoiets normaal?
Ik zeg het, ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar er enkel Franstaligen uit de Vlaamse rand naar toe gaan. Ga maar eens naar de Carrefour in Strombeek-Bever en probeer maar eens iets in het Nederlands te vragen. Veel succes!
Oud 26 mei 2005, 13:21   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Kijk eens naar de scholen daar in de Rand. Die zitten vol met Franstaligen. Het ontbreekt echter aan degelijke tweetalige scholen in België. Uw discours gold 20 jaar geleden, maar de tijden zijn veranderd.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 13:24   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cabeza de wikingo
Mijn beste Everytime,

Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.
Logisch dat ze tussen Franstaligen blijven : ze willen communautaire problemen vermijden en logisch dat ze nog Frans tussen hen spreken : dat is hun moedertaal.
Oud 26 mei 2005, 13:35   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Logisch dat ze tussen Franstaligen blijven : ze willen communautaire problemen vermijden en logisch dat ze nog Frans tussen hen spreken : dat is hun moedertaal.
Goed om weten, ik ga in Wallonië wonen en eis daar ook faciliteiten. En ik spreek daar uiteraard tegen iedereen Nederlands want dat is mijn moedertaal.
Oud 26 mei 2005, 13:53   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Goed om weten, ik ga in Wallonië wonen en eis daar ook faciliteiten. En ik spreek daar uiteraard tegen iedereen Nederlands want dat is mijn moedertaal.
Euh, met "tussen hen" bedoelde ik "tussen Franstaligen"...............
Oud 26 mei 2005, 14:06   #11
Cabeza de wikingo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Voil�*, dit is nu echt het onvoorstelbare aan Franstaligen. Is het niet de meest elementaire vorm van beleefdheid om je als anderstalige volledig te integreren in een Vlaamse gemeente. Ze blijven niet enkel Frans spreken onder Franstaligen, maar ook tegen Vlamingen in die Vlaamse gemeente. En d�*t is nu het storende aan de zaak. Dit wordt als normaal gezien door jullie. Vlamingen in Wallonië, mijn beste Franstalige Ariër, hebben zich wel aangepast. Het beste bewijs is dat Van Cauwenberghe minister-president van Wallonië is geworden (of vanwaar zou zijn Vlaamse familienaam komen denkt U?)
Oud 26 mei 2005, 14:13   #12
Nobody
Vreemdeling

Standaard

Ik spreek buiten Nederlands , vrij vloeiend Frans, Duits en Engels en ook nog een beetje Spaans en ik draag er mijn roem op als Vlaming dat ik de meeste mensen kan te woord staan in de taal waarmee ze mij aanspreken , wat ik dan ook altijd gedaan heb...
Sinds kort heb ik voor mezelf besloten, nadat ik getuige ben geweest van enige staaltjes (Belgisch) franstalige arrogantie , om hier in Vlaanderen , of in Brussel nooit meer mijn eigen taal achteruit te stellen t.o.v. Walen en Franstalige Brusselaars. Die oenen kunnen voor mijn part sukkelen zo veel ze kunnen....en misschien zal ik daar dan zelfs wat leedvermaak over voelen .... Ik ben zelfs van mening dat ik meer dan genoeg respect aan hen betoon wanneer ik Frans spreek in Wallonië ipv. Nederlands zoals zij het maar normaal vinden om het overal te doen hier in onze Vlaamse taalstreek.

Dat de Belgicistisch voelenden dat misschien maar "klein" vinden kan mij sinds d�*n geen ene moer meer schelen....en ik hoop van harte dat er nog veel anderen zullen zijn die eindelijk de fierheid vinden om hun eigen taal te spreken d�*�*r waar ze moet gesproken worden ......![edit]
[size=1]After edit by Nobody on 26-05-2005 at 15:14
Reason:

Ik spreek buiten Nederlands , vrij vloeiend Frans, Duits en Engels en ook nog een beetje Spaans en ik draag er mijn roem op als Vlaming dat ik de meeste mensen kan te woord staan in de taal waarmee ze mij aanspreken , wat ik dan ook altijd gedaan heb...
Sinds kort heb ik voor mezelf besloten, nadat ik getuige ben geweest van enige staaltjes (Belgisch) franstalige arrogantie , om hier in Vlaanderen , of in Brussel nooit meer mijn eigen taal achteruit te stellen t.o.v. Walen en Franstalige Brusselaars. Die oenen kunnen voor mijn part sukkelen zo veel ze kunnen....en misschien zal ik daar dan zelfs wat leedvermaak over voelen .... Ik ben zelfs van mening dat ik meer dan genoeg respect aan hen betoon wanneer ik Frans spreek in Wallonië ipv. Nederlands zoals zij het maar normaal vinden om het overal te doen hier in onze Vlaamse taalstreek.

Dat de Belgicistisch voelenden dat misschien maar "klein" vinden kan mij sinds d�*n geen ene moer meer schelen....en ik hoop van harte dat er nog veel anderen zullen zijn die eindelijk de fierheid vinden om hun eigen taal te spreken d�*�*r waar ze moet gesproken worden ......![/size]

Sinds kort heb ik voor mezelf besloten, nadat ik getuige ben geweest van enige staaltjes (Belgisch) franstalige arrogantie , om hier in Vlaanderen , noch in Brussel nooit meer mijn eigen taal achteruit te stellen t.o.v. Walen en Franstalige Brusselaars. Die oenen kunnen voor mijn part sukkelen zo veel ze kunnen....en misschien zal ik daar dan zelfs wat leedvermaak over voelen .... Ik ben zelfs van mening dat ik meer dan genoeg respect aan hen betoon wanneer ik Frans spreek in Wallonië ipv. Nederlands zoals zij het maar normaal vinden om het overal te doen hier in onze Vlaamse taalstreek.

Dat de Belgicistisch voelenden dat misschien maar "klein" vinden kan mij sinds d�*n geen ene moer meer schelen....en ik hoop van harte dat er nog veel anderen zullen zijn die eindelijk de fierheid vinden om hun eigen taal te spreken d�*�*r waar ze moet gesproken worden ......![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Nobody : 26 mei 2005 om 14:14.
Nobody is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:17   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

om even hypocriet te wezen zeg ik het in het Engels: spread the word, Nobody
Oud 26 mei 2005, 14:18   #14
Tegendradigaard

Standaard

zie anders in het forum hierboven

oeps nu staat het hieronder

allez ik bedoel ambassades en tweetaligheid..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:26   #15
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
Mijn beste Everytime,

Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.
Dat is een ontroerend verhaal. Alleen lees ik niets dat u "aan den lijve" ondervonden hebt. Bent u ergens in uw rechten gefnuikt omdat er slechts drie franstalige in het CC te vinden waren? Voelt u zich tekort gedaan als Vlaming omdat de franstaligen onder hen uitgaan? Met andere woorden: In welk opzicht zou uw persoonlijke leven aangenamer geweest zijn, indien die franstaligen dapper Nederlands zouden spreken?
- A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan
L’ intérêt flamand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:32   #16
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men spreekt van communautaire problemen maar bent u in uw dagelijkse leven met zo'n problemen geconfronteerd? Ik alvast niet. Ik werk in een omgeving waarvan de grote meerderheid Franstalig is; ik leef in een Franstalig wijk; thuis spreken we altijd Frans; als we naar TV kijken is het vooral Franstalige TV; mijn vrienden en kennissen zijn vooral Franstalig, enz............. In andere woorden, ben ik niet echt in contact met Vlaanderen en het Vlaamse leven.
Toevoeging: "Ik woon in een faciliteitengemeente".

Conclusie: Ja, er bestaan genoeg communautaire problemen.

PS: de laatste zin uit de quote zegt al meer dan genoeg en Everytime is dan ook zo schrander om zelf al het bevestigende antwoord te geven op zijn vraag
Oud 26 mei 2005, 14:37   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L’ intérêt flamand
Dat is een ontroerend verhaal. Alleen lees ik niets dat u "aan den lijve" ondervonden hebt. Bent u ergens in uw rechten gefnuikt omdat er slechts drie franstalige in het CC te vinden waren? Voelt u zich tekort gedaan als Vlaming omdat de franstaligen onder hen uitgaan? Met andere woorden: In welk opzicht zou uw persoonlijke leven aangenamer geweest zijn, indien die franstaligen dapper Nederlands zouden spreken?
En wat vindt u van de feiten zélf? Uw nogal paternalistische eerste zin spreekt al boekdelen, maar ik vraag het voor de volledigheid toch.
Oud 26 mei 2005, 14:37   #18
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voil�*, dit is nu echt het onvoorstelbare aan Franstaligen. Is het niet de meest elementaire vorm van beleefdheid om je als anderstalige volledig te integreren in een Vlaamse gemeente. Ze blijven niet enkel Frans spreken onder Franstaligen, maar ook tegen Vlamingen in die Vlaamse gemeente. En d�*t is nu het storende aan de zaak. Dit wordt als normaal gezien door jullie. Vlamingen in Wallonië, mijn beste Franstalige Ariër, hebben zich wel aangepast. Het beste bewijs is dat Van Cauwenberghe minister-president van Wallonië is geworden (of vanwaar zou zijn Vlaamse familienaam komen denkt U?)
Zich volledig integreren? Wat bedoel je daarmee? Niet meer Frans spreken en denken? Alleen naar Vlaamse TV en niet meer naar Franstalige TV kijken? Als dat is wat u bedoelt, ben ik 100% tegen. Het is niet omdat Franstaligen in een Vlaamse grondgebied wonen dat ze hun moedertaal en hun cultuur moeten verwerpen. Een Franstalig die in Vlaanderen woont, blijft een Franstalig. Zoals een Vlaming die in Wallonië woont, blijft een Vlaming.

Als je bedoelt dat de Franstaligen die in Vlaanderen wonen Nederlands moeten kennen, ben ik met je akkoord. Maar je moet toch beseffen dat er weinige contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen zijn. En dat zowel Franstaligen als Vlamingen liever in hun eigen gemeenschap blijven.
Oud 26 mei 2005, 14:38   #19
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg je dat ook tegen je FDF vriendjes?
Oud 26 mei 2005, 14:43   #20
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk eens naar de scholen daar in de Rand. Die zitten vol met Franstaligen. Het ontbreekt echter aan degelijke tweetalige scholen in België. Uw discours gold 20 jaar geleden, maar de tijden zijn veranderd.
Idioot! Woont u in de rand? Uitgaande van de posten in deze topic blijkbaar niet! Komt eens wonen in strombeek-rode-of zelfs maar machelen. Benieuwd hoe lang u het gedachtengoed van de BUB nog genegen bent
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be