![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men spreekt van communautaire problemen maar bent u in uw dagelijkse leven met zo'n problemen geconfronteerd? Ik alvast niet. Ik werk in een omgeving waarvan de grote meerderheid Franstalig is; ik leef in een Franstalig wijk; thuis spreken we altijd Frans; als we naar TV kijken is het vooral Franstalige TV; mijn vrienden en kennissen zijn vooral Franstalig, enz............. In andere woorden, ben ik niet echt in contact met Vlaanderen en het Vlaamse leven. Ja, een heel klein beetje op het werk maar als dat 5% van mijn job vertegenwoordigt, is dat al een wonder, denk ik. Op een politieke standpunt zijn er communautaire problemen, OK, maar ik zou willen weten als u dat in uw dagelijkse leven voelt, los van de pure politieke standpunten, zoals BHV bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
Zelfs franstalige collega's waren geschokt van zoveel rabiaat franstalige haatgevoelens tegenover een Nederlandstalige. Ze hadden wel pech want er was maar 1 die de technische aspecten volledig beheerste. Maar toch volhardden ze in hun boosheid en stuurden steevast mensen op die geen woord Nederlands spraken. Het zijn miscchien wel enkelingen maar ik heb aan de lijve ondervonden wat voor een franstalige fascisten er nog rondlopen in België. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Vreemdeling
|
![]() Mijn beste Everytime,
Je moet als Vlaming maar eens wonen in Strombeek-Bever. Ik heb er 3 jaar gewoond. De onverdraagzaamheid en het racisme van de Franstaligen is gewoonweg on-voor-stel-baar. Vindt U dit normaal: in een ééntalig Nederlandstalige gemeente wonen er daar 50-60 % Franstaligen. Moesten ze geïntegreerd zijn, dan kun je er nog mee leven. Maar 95 % van die Franstaligen zijn absoluut niet geïntegreerd; meer nog ze willen gewoonweg niet van integratie weten. Die Franstaligen leven echt in een enclave, ze blijven Frans praten, ze gaan enkel uit met Franstaligen (ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar je als Vlaming niet eens binnen moet komen). Het beste bewijs dat Franstaligen zich niet willen integreren is het cultureel centrum van Strombeek-Bever. Zelf ben ik daar al ettelijke keren binnen geweest om een film of om een opvoering te zien. Weet je hoeveel Franstaligen ik daar al heb gezien? Welgeteld 3 (drie!). U vindt waarschijnlijk, dit is weer een reactie van een hersenloze, navelstarende Vlaming zonder opvoeding en opleiding. Toevallig ben ik van opleiding vertaler Engels-Frans-Duits, werk ik voor een internationaal departement en is mijn vrouw van Peruviaanse origine. Kunt U mij eens uitleggen hoe mijn vrouw - vanaf het moment dat wij elkaar leerden kennen -cursussen Nederlands heeft gevolgd terwijl er heel wat Franstaligen zijn die zelfs na 50 jaar geen woord Nederlands kunnen spreken? Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Cabeza de wikingo : 26 mei 2005 om 12:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Banneling
|
![]() Dit zijn pure leugens. De meeste Franstaligen in de Rand zijn tweetalig. Diegenen die dat niet zijn, moeten, zoals alle Belgen, opgeleid worden om het wel te zijn.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Hans1 : 26 mei 2005 om 12:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Toevallig heb ik enige tijd geleden in Ter Zake een uitzending gezien over een Franstalige in Koningslo (ééntalig Vlaamse gemeente). Hij komt er doodleuk zeggen dat hij er al sinds 1962 woont en geen woord Nederlands kan spreken. Hij ging naar een winkel en bleef Frans praten. Vindt U zoiets normaal? Ik zeg het, ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar er enkel Franstaligen uit de Vlaamse rand naar toe gaan. Ga maar eens naar de Carrefour in Strombeek-Bever en probeer maar eens iets in het Nederlands te vragen. Veel succes! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Kijk eens naar de scholen daar in de Rand. Die zitten vol met Franstaligen. Het ontbreekt echter aan degelijke tweetalige scholen in België. Uw discours gold 20 jaar geleden, maar de tijden zijn veranderd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Vreemdeling
|
![]() Ik spreek buiten Nederlands , vrij vloeiend Frans, Duits en Engels en ook nog een beetje Spaans en ik draag er mijn roem op als Vlaming dat ik de meeste mensen kan te woord staan in de taal waarmee ze mij aanspreken , wat ik dan ook altijd gedaan heb...
Sinds kort heb ik voor mezelf besloten, nadat ik getuige ben geweest van enige staaltjes (Belgisch) franstalige arrogantie , om hier in Vlaanderen , of in Brussel nooit meer mijn eigen taal achteruit te stellen t.o.v. Walen en Franstalige Brusselaars. Die oenen kunnen voor mijn part sukkelen zo veel ze kunnen....en misschien zal ik daar dan zelfs wat leedvermaak over voelen .... Ik ben zelfs van mening dat ik meer dan genoeg respect aan hen betoon wanneer ik Frans spreek in Wallonië ipv. Nederlands zoals zij het maar normaal vinden om het overal te doen hier in onze Vlaamse taalstreek. Dat de Belgicistisch voelenden dat misschien maar "klein" vinden kan mij sinds d�*n geen ene moer meer schelen....en ik hoop van harte dat er nog veel anderen zullen zijn die eindelijk de fierheid vinden om hun eigen taal te spreken d�*�*r waar ze moet gesproken worden ......![edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Nobody : 26 mei 2005 om 14:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() om even hypocriet te wezen zeg ik het in het Engels: spread the word, Nobody
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() zie anders in het forum hierboven
oeps nu staat het hieronder allez ik bedoel ambassades en tweetaligheid..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
[size=1]Le fanatisme est l'apanage des ignorants.[/size] Ik ben een tolerante liberaal, maar eigenlijk is dat een pleonasme. "How can our religion be a cause of danger? Islam teaches kindness and love for humanity. Islam is moderation, not extremists. Extremists are not real Muslims. They just give us a bad name." - A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Conclusie: Ja, er bestaan genoeg communautaire problemen. PS: de laatste zin uit de quote zegt al meer dan genoeg en Everytime is dan ook zo schrander om zelf al het bevestigende antwoord te geven op zijn vraag ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je bedoelt dat de Franstaligen die in Vlaanderen wonen Nederlands moeten kennen, ben ik met je akkoord. Maar je moet toch beseffen dat er weinige contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen zijn. En dat zowel Franstaligen als Vlamingen liever in hun eigen gemeenschap blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |