![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De vier belangrijkste katholieke sektes: Neocatechumenaat, CL, Focolare en Opus Dei.
Deze lekenbewegingen konden welig tieren onder het pontificaat van Woytila. Ze hadden zijn én Ratzingers onvoorwaardelijke steun. Ze kregen de volledige vrijheid en erkenning van de Kerk, ondanks hun bedenkelijke activiteiten en manier van werken, en dit alles om de zogenaamde "Evangelisatie" te bevorderen. De toenmalige paus roemde hen echter in de meest liefdevolle bewoordingen, zich al dan niet bewust zijnde van hoe deze verdorven bewegingen werkelijk functioneerden. Ze vormen compleet afgezonderde gemeenschappen, soms zelfs hele dorpen, waarbinnen ze als het ware leden "gijzelen" en werven via dezelfde technieken die sektes gebruiken. Er heerst een stricte hierarchie en de hoeveelheid informatie die leden krijgen hangt af van hun status, zodat niet-leden ( lees: niet gehersenspoelden ) nooit weet krijgen van deze abjecte gemeenschappen, waarvan de Italiaanse de meest succesvolle zijn. Tevens vormt het een stimulans voor leden die lager in rang zijn om zich nog dieper in de leer te werpen en er zo nog dieper in verstrikt te raken. In de gemeenschappen worden leden gescheiden op basis van sekse en is het verboden om vriendschappen te sluiten. Focolare bijvoorbeeld verdeelt leden in kleine groepjes die na een bepaalde periode opnieuw samengesteld worden, opdat de leden geen hechte vriendschappen zouden sluiten. Getrouwde ingewijden worden als minderwaardig gezien en kunnen haast nooit hogere functies bestijgen. En natúúrlijk worden leden financieel volledig uitgemolken. Haast in alle parochies waarin de missionarissen van deze sektes voet aan grond zetten, ontstaan er conflicten tussen de gewone parochianen, die als ketters worden gezien, en de leden. Dit omdat ze meestal als eerste de priester opslokken, waarna deze alleen nog maar tijd besteed aan de betreffende beweging en haar aanhangers terwijl ie de parochianen volkomen links laat liggen. Sekteleden wonen nooit de gewone kerkdiensten bij maar hebben hun persoonlijke kerkvieringen, waarbij niet-leden niet toegelaten zijn. Vele parochianen zien zich dan genoodzaakt om zich te wenden tot kerken in de naburige parochies. De bisschoppen ontvangen vaak klachten over deze agressieve onethische zieke bewegingen maar ofwel zijn ze zélf lid, ofwel kunnen ze weinig tot niets doen (of ze durven niet) omwille van de pauselijke erkenning en de absolute vrijheden die ze van het Vaticaan verkregen hebben. Natuurlijk hebben ze ook een privé-legertje missionarissen die mogelijke slachtoffers ronselen met de gebruikelijke zin: "Om het te geloven, moet je er zelf bij geweest zijn". Als de aangesprokenen dan toehappen worden ze bedolven onder het zogenaamde "liefdesbombardement"; een tactiek die vele sektes toepassen en waarbij aan buitenstaanders het gevoel wordt gegeven dat hun wereld en bijbehorende leer een hemel op aarde is. Iedereen straalt maar in werkelijkheid zijn leden vaak depressief en mentaal kapot door de onmogelijke levenswijze die hen opgelegd wordt. Een tweede mogelijkheid is dat de aangesprokenen meegenomen worden naar ellenlange lezingen (vaak van de hand van de stichters) die meerdere keren per week plaatsvinden om zo langzamerhand meegezogen te worden in hun zieke utopia. Uiteraard doen de missionarissen hun uiterste best om zo weinig mogelijk de indruk te geven dat ze met een sekte te maken hebben - daar komen ze later wel achter, als het al te laat is en ze al te zeer geïndoctrineerd zijn en te afhankelijk om nog terug te keren naar de normale wereld. Alle vier worden ze gekenmerkt door een "Charisma", de verheelijking van één bepaald persoon, zijnde de stichter(es): Chiara Lubich, Josemaria Escriva, Kiko,...die allen een soort "leer" ontworpen hebben die de aanhangers strict navolgen. Focolare (en waarschijnlijk ook de andere drie) heeft een eigen pers/uitgever waarmee ze hun gestoorde zooi kunnen verspreiden. Woytila had een droom: Een katholiek Europa van de Oeral tot de Atlantische Oceaan. Niet alleen was hij een imperialistische fundamentalist, hij schrok er ook niet voor terug om deze veronrustend invloedrijke sektes daartoe te gebruiken, zich waarschijnlijk maar al te goed bewust zijnde van hoe ze tewerkgingen. Jarenlang heeft hij ze het hand boven het hoofd gehouden, ondanks protest van bisschoppen. Hij wou blijkbaar Europa opnieuw kerstenen (= ketenen), en de manier waarop liet hem koud. Het welzijn van mensen was niet van belang, enkel hun bekering. Want laat het duidelijk zijn: Deze groeperingen vergiftigen hun leden volkomen en eruit stappen is uiterst moeilijk. Ratzinger, als hoofd van de Congregatie voor Geloofsleer, was/is ZEKER op de hoogte van wat er zich afspeelt binnen deze groepen. Hij was een nog vurigere fan dan Woytila, dus dat belooft. En mijn bomma maar zeggen "zijt ge niet beschaamd" als ik haar vertel dat Ratzinger een kloothommel is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Beste Muketo,
Me dunkt dat ge het zaakske nogal pamflettair voorstelt. In Vlaanderen hebben we bij mijn weten een drietal Opus Dei centra, waar men vrij is te komen en te gaan. Iedere maand is er een bezinning met gebed, zang, voordracht en gelegenheid tot biecht, tot gesprek. Niks moet, alles mag. De priesters staan huiverachtig om een landelijke parochie binnen te komen, en bieden hulp, assistentie (zoals ge het wilt noemen) enkel op uitdrukkelijke vraag en na de duidelijke afspraak dat zij niks, maar dan ook absoluut niks in het parochiale leven willen te zoeken hebben. Alles wat zij daar zouden doen gebeurt trouwens in samenspraak met de parochiepriester/verantwoordelijke. Met het huidige priestertekort voor ogen lijkt me dat een spartaanse houding, niet? Nog nooit werd er iemand gegijzeld, nog nooit had iemand moeilijkheden met uit het Opus Dei te stappen - ik ken trouwens zo een geval. Als ik u was, zou ik eerst eens zelf kennis maken met datgene wat ge wilt de grond inboren, want hetgeen ge hierboven bijeengeschreven hebt, zegt meer over u dan over die bewegingen. Dat is trouwens wat Paus benedictus nog als Kardinaal Ratzinger gedaan heeft. Hij hoorde zoveel negatiefs over het Opus Dei, dat hij zelf ter plekke is gaan kijken. Juist ja, in het hol van de leeuw: Spanje. En daar leerde hij, tot spijt van wie het benijdt, een levendige, moderne en intellectuele beweging kennen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Ik geloof u, als u dat zegt. Ik sprak eigenlijk alleen maar over de andere drie - ik zou Opus Dei nog schrappen maar dat gaat niet meer. Ik neem terug wat ik zei over Opus Dei omdat ik niet kan weten hoe het er daar aan toe gaat.
En een inspectie van het Opus Dei door Ratzinger staat gelijk aan Filip Dewinter die over ethiek praat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() wel wel...
WIGAND Wenn still des Waldes Grun regiert, schenk ich meiner Seele Ruhe ein Will gefeit sein dem wilden Sturm, welchem ich uberlegen werd sein Der Opfer Gebein sterkt meine Klinge, der Ruhm sterkt mein Gemuht, meine Seel, das Ich Wigand, von Wotan gesandt Wigand, zum Siegen verbannt Wigand, von Wotan gesandt Wigand, zum Siegen verbannt Feuer und Blut Asche und Staub mein Thron allein wird Walstatt sein Wenn stolz der Falke zu jagen beginnt, werd tapfer ich gen Waldstadt ziehen, Tod noch Schmerzen scheue ich, denn wenn sich Walhalls Tore mir gnedig auftun, ist mein letzter Kriegerswunsch erfullt Mein Tod wird glorreich sein fur Wotan werd ich sterben Ja ich werde fur ihn sterben und das heidnische Amulett ehrwurdig kussen Mein Tod wird glorreich sein fur Wotan werd ich sterben Mein Tod wird glorreich sein fur Wotan werd ich kempfen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Neen Musketo, Ratzinger is het niet gaan "inspecteren", hij is er mee gaan kennis maken. Hij was gewoon benieuwd en vertrok uit eerlijke nieuwsgierigheid. Alleen al door dat vertrekpunt krijgt hij mijn volledige sympathie want die houding is tegenwoordig zo verdraaid zeldzaam. En aan zijn intellectuele capaciteiten zou ik niet twijfelen, ze worden door zijn meest fanatieke tegenstanders gevreesd want hij kan over ieder onderwerp spijkers met koppen slaan.
Overigens zou ik over Dewinters ethiek niet al te schamper worden. Ofschoon door de politiek correcten tegengesproken, heeft hij steeds genuanceerd: "Niet eigen volk alléén, maar eigen volk eerst", en wel als reactie tegen 'zachte' sector die als een natte dweil over het migrantendebat hing waardoor er schrijnende onrechtvaardigheid ontstond bij het eigen volk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aan zijn intellectuele capaciteiten twijfel ik niet, alleen aan de manier waarop hij ze gebruikt. Over Dewinters ethiek kan ik kort zijn: Hij verwerpt de mensenrechten, stelt ze althans onder het principe "Eigen volk eerst" van zijn partij. Tuurlijk is dit een cliché-antwoord, maar het spreekt boekdelen. Laatst gewijzigd door Musketo : 5 mei 2005 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
die is gewoon een rasechte neocon, of hij moet maar eens rap het tegendeel bewijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() "Aan zijn intellectuele capaciteiten twijfel ik niet, alleen aan de manier waarop hij ze gebruikt."
Ik neem aan dat ge nu met precedenten over de brug komt, die uw twijfel enige grond geven? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iemand die de dogmatiek aanhangt, vind ik per definitie niet al te snugger, of in dit geval, dat hij zijn verstandelijke vermogens serieus oneer aandoet. Maar ik kan best aannemen dat Ratzinger één geniaal man is. Laatst gewijzigd door Musketo : 5 mei 2005 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Deze sekten zetten hun mensen bovendien aan om zelfmoordaanslagen te plegen in hotels, om vliegtuigen in kantoortorens te boren, om onschuldige treinpassagiers op te blazen, om gijzelaars voor de camera's de keel over te snijden, om scholen vol kinderen te gijzelen en er dan 300 van dood te schieten, om zichzelf te laten ontploffen in volle autobussen enz. ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het zou mij allicht aanzetten tot het verder zoeken naar geschriften waarin argumentaties worden aangebracht. En dan bedoel ik niet de boekskes van Devillé en consoorten, zelfs niet de omfloerste uitgaven van Kard. Danneels; ik bedoel de officiële brieven en verklaringen. Ze worden in Nederlandse vertaling uitgegeven -erg mooie uitgaven trouwens - en zijn kwasi gratis te bestellen, 't is te zeggen, men vraagt een vrije bijdrage om minder kapitaalkrachtige mensen toe te laten hier ook kennis van te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Tja, nu ben ik sprakeloos. Zoveel argumentatie had ik echt niet verwacht...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik moet helemaal niets bewijzen. Dogmatiek is lucht. Punt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Wel Van Den Berghe, geen commentaar, helemaal niks?
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vrees dat ook VDB murw geslagen werd door het "nul-de-botten"-argument. Ik weet wanneer ik verloren heb en hier kan ik niet tegen op.
Misschien zelfs iemand als hij evenmin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien zou je nóg overtuigender zijn als je zou beginnen over de pauselijke onfeilbaarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |