Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 20 mei 2005, 16:18   #1
leeuwenhart
Banneling

leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard Waarom de N-VA in de regering moet blijven

Na het BHV debacle werd de N-VA op een kortzichtige populistische manier verweten zich vast te klampen aan hun 'postje' in de regering.
Hoewel N-VA/ CD&V in de ganse BHV affaire niets kan verweten worden, probeert men toch van uit alle kanten het kartel de 'zwarte piet' door te spelen.
Hierbij draagt het VB maar al te graag zijn steentje bij, ook al spelen ze in de kaart van de VLD en presteren ze zelf niets. Blijkbaar schieten ze liever op Vlaams Nationalistische partijen dan op de Paarse.

Terwijl anderen staan te roepen aan de zijlijn, zijn er partijen die de ene transfer na de ander zal aanpakken. Hiervan enkele voorbeelden!

[size=4]De Eliagelden komen er eindelijk aan! [/size][size=3](19/05/05)[/size]
[size=2][/size]
[size=2]Gisteren verscheen in het Belgisch Staatsblad het Ministerieel Besluit dat de Elia-heffing regelt voor de periode 2004-2009. De Elia-heffing compenseert de inkomstenderving van de gemeenten ingevolge de liberalisering van de elektriciteitsmarkt.
Deze federale heffing wordt vanaf 1 juli 2005 aangerekend door de elektriciteitsleveranciers per megawattuur. De heffing geldt zowel voor bedrijven als voor particulieren.
Op deze heffing wordt 21% BTW aangerekend die onmiddellijk doorgestort wordt aan de federale schatkist. Bedrijven en zelfstandigen kunnen deze BTW-bijdrage in hun aangifte recupereren, particulieren kunnen dat niet.[/font]

[font=Arial]N-VA eist dat het BTW-bedrag betaald door particulieren teruggestort wordt naar de Vlaamse overheid. Deze belasting is namelijk alleen van toepassing in Vlaanderen. De Vlaamse overheid kan met deze inkomsten energiebesparende maatregelen financieren.
N-VA eist eveneens dat de federale overheid het fiscaal gunstregime dat ze voor zichzelf voorziet, onmiddellijk afschaft. Uit het Ministerieel Besluit blijkt immers dat het federale overheidsbedrijf NMBS slecht op één afnamepunt belast wordt, met name het tractie-onderstation Berchem. Alle andere afnamepunten worden vrijgesteld! Andere Vlaamse bedrijven worden echter per afnamepunt belast.[/font]

[font=Arial]Het principe van federale loyaliteit is hier absoluut zoek. De federale overheid eigent zich niet alleen middelen toe waar ze geen recht op heeft, maar daarnaast creëert ze nog een fiscaal gunstregime voor zichzelf. Dit gunstregime discrimineert bovendien alle Vlaamse

[size=4]Nieuwe energie om door te gaan[/size][size=3](20/05/05[/size]

[size=2]Het debacle dat op de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde volgde, heeft therapeutisch ingewerkt. Na het wansmakelijk vertoon door eerste minister Verhofstadt in de Kamer ten beste gegeven en de daaropvolgende vertrouwensmotie was ook ik even van de kaart. Niet zozeer omwille van de uitspraak van de Volksvertegenwoordiging maar omdat niet één iemand van de Vlaamse federale verkozenen van VLD, SP.A en Spirit de moed had tegen te stemmen of zich te onthouden. Niet één iemand! Ook niet van Spirit, de partij aan wie wij zogezegd te danken hebben dat het bijna-akkoord over B-H-V er niet gekomen is. De waarheid klinkt toch een beetje anders.
‘Niet onverdeeld gelukkig’
Dat had ook Bart Dobbelaere vlug opgemerkt. “Spirit mag Laurette Onkelinx en andere Franstaligen op beide knieën danken. Hoe meer zij zeggen dat Spirit een B-H-V-akkoord heeft geblokkeerd, hoe beter voor die partij. Want de werkelijkheid is natuurlijk dat Spirit zelfs in een regering blijft zitten die de splitsing niet realiseert.” (De Standaard, 12 mei)
Van staatssecretaris Els Van Weert, die er mee gedreigd had de federale regering te verlaten, werd inderdaad niets meer vernomen. Voor haar bleek de niet-splitsing plots geen probleem te zijn. Zelfs gewezen IJzerbedevaart-voorzitter en Spiritsenator Lionel Vandenberghe vond dat “voor veel Spiritisten B-H-V niet bepaald de corebusiness is.” Het weekblad Knack (18 mei) merkte op: “De plotse oprisping van Vlaamsgezindheid bij Spirit verbaasde vriend en vijand.” Het weekblad meent zelfs te weten dat de partijleiding niet onverdeeld gelukkig is met het aangescherpte Vlaamse profiel. “Na alle inspanningen om Spirit op een progressieve, links-liberale leest te schoeien, vinden ze het zelfs ‘een beetje ambetant’ om weer op dat thema getaxeerd te worden.”
Vrolijk word je niet van dergelijke houding!
Pyrrusoverwinning
Kortom, de Pinksterdagen waren dagen van grote droefenis. Het was dan ook met een visadempje afwachten welke vertrouwenswekkende maatregelen minister-president Leterme van de paarse coalitiepartners zou te horen krijgen. Het woord was nu aan hen, zij hadden het tenslotte laten afweten. Eerst in de Kamercommissie van Binnenlandse Zaken, later tijdens de onderhandelingen en tenslotte waren zij Verhofstadt slaafs gevolgd in het Kamerhalfrond.
De mislukking van de splitsing zadelt mij als Vlaamse Brabander met gemengde gevoelens op. Vooral de pijn om de eigen onmacht steekt. Maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel, om Johan Cruijff te parafraseren. Het gebeuren heeft velen tot nadenken aangezet. Hoe lang kunnen de gemeenschappen van dit land nog samenleven? Wat is het nut van de Belgische federatie voor Vlaanderen? Ziet iedereen nu voldoende in waarom de Franstaligen geen splitsing willen en waarom België voor hen een levensverzekering is?
De triomferende titels in de Franstalige kranten logen er niet om. Maar de Franstalige partijen juichen om een Pyrrusoverwinning. Zelfs Philippe Moureau vond de euforie in de franstalige pers misplaatst. De PS-topman weet dat nieuwe confrontaties onvermijdelijk zijn. En dat over alle komende onderhandelingen de schaduw van de mislukte splitsing zal hangen. (Knack, 18 mei)
N-VA-stempel
Maar keren we terug naar de verklaring die Yves Leterme en zijn regering aan het Vlaams parlement hebben voorgelegd. Ik ben bijzonder blij dat deze tekst de N-VA-stempel draagt. Mag ik beginnen met de unanieme verwerping van al de toegevingen waartoe de federale regering, de Vlaamse regeringspartijen inbegrepen, bereid waren. Maar even belangrijk zijn de positieve maatregelen die het Nederlandstalig karakter van de Vlaamse Rand moeten beklemtonen, verstevigen en redden. Ook het feit dat de coalitiepartners de communautaire eisen - die reeds in het Vlaams regeerakkoord staan - onverkort blijven steunen, is een basis om het vertrouwen te herstellen.
Als volksvertegenwoordiger voor Vlaams-Brabant verheugen mij de maatregelen ten bate van de inwoners van onze regio. Zo moet er een einde komen aan de discriminaties die Vlaamse verenigingen in de Rand ondergaan. Zij proberen de laatste stukjes Vlaams gemeenschapsleven in stand te houden, zij moeten daarvoor beloond worden, niet gestraft. Ook de verplichting dat burgemeester en schepenen Nederlands moeten kennen is onontbeerlijk. Ik juich deze maatregelen toe, ze moeten bijdragen om de verfransingsgolf in de brede rand rond Brussel in te dijken. Het is goed dat de gouverneur van Vlaams-Brabant de opdracht krijgt het beleid voor de Vlaamse Rand op te volgen en gevraagd wordt zelf beleidsinitiatieven te nemen.
Veel verwacht ik van de toekenning van 25 miljoen euro voor huisvesting. Dagelijks maak ik mee dat jonge Vlaamse gezinnen naar Waals-Brabant en Henegouwen moeten verhuizen, wegens te hoge grondprijzen in hun eigen streek. De sociale woningbouw verdient impulsen zodat er een einde komt aan deze asociale uittocht. Verder verheug ik mij met velen dat de Vlaamse regering het probleem van de MUG-dienst van Halle gaat oplossen. Via mijn webstek (www.sos.mug.be) hebben reeds 7.300 mensen hun handtekening gezet onder onze terechte eis. Een medisch urgentieteam voor de regio is van levensbelang!
En nu de transfers!
Ik wil ook lessen trekken uit het gebeuren. Ik beperk mij tot deze drie:
1) Dat de Vlaamse paarse partijen bereid waren te onderhandelen over Franstalige inmenging in Vlaanderen, moet in ons achterhoofd gegrift blijven als geheugensteuntje bij nieuwe onderhandelingen.
2) Het betrekken van koning Albert in de crisis was onaanvaardbaar. Het hof moet buiten de politieke besluitvorming gehouden worden. “Verhofstadt liet vader Albert een fout maken waarvoor hij zijn zoon Filip enkele weken geleden in de Kamer de les las.” (Politicoloog Carl Devos in De Standaard, 17 mei).
3) De kloof tussen Vlaanderen en Wallonië werd na het B-H-V-incident dieper “…en zal na verloop van tijd onoverbrugbaar geworden zijn. Erg bedenkelijk hierbij is de groei van de financiële transfers van noord naar zuid. Wanneer zal aan deze schandelijke financiële aderlating, die Vlaanderen permanent verarmt, een einde komen?” (Prof Rob. Senelle in Gazet van Antwerpen, 17 mei)
De Vlaamse regering eist klaarheid op dit vlak. Na de doorlichting in 2003 van de noord-zuid-transfers door Abafim wil de Vlaamse regering de cijfers door een wetenschappelijk comité laten natrekken.
Verstandige Walen beginnen in te zien dat de transfers vanuit Vlaanderen én de miljarden uit EU-fondsen Wallonië niet redden, maar in slaap wiegen. Toen senator Alain Destexhe (MR) onlangs zijn cijferdossier daarover publiceerde, werd hij voor nestbevuiler uitgescholden. Vandaag geven drie Waalse professoren Destexhe gelijk. ULB-prof Henri Capron: “De transfers houden het land bij elkaar maar ze moedigen geen energiek antwoord aan op de economische problemen van Wallonië. De Waalse politici concentreren zich vooral op de eeuwige zoektocht naar meer geld in plaats van te mikken op meer ondernemerszin.” (Het Nieuwsblad, 20 mei).
Het gezeur dat Vlaanderen het armlastige Wallonië eeuwig moet blijven financieren moet nu maar eens ophouden!

Vrijdag 20 mei sprak de Vlaamse volksvertegenwoordiging zich uit over het maatregelenpakket. Alle Vlaamse regeringspartijen schaarden zich achter de regeringsverklaring. De ontgoocheling om de mislukte splitsingspoging heeft plaats gemaakt voor nieuwe energie om krachtig door te gaan.[/size][/size]

Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 20 mei 2005 om 16:19.
leeuwenhart is offline  
Oud 20 mei 2005, 17:13   #2
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Nog niet zo lang geleden werd ik in dit forum om de oren geslagen met het verwijt dat NVA hier nergens wordt vermeld als de partij die door haar invloed alles geregeld krijgt.

Dit zou zeker niet gebeuren door het NVA zelf en ook niet door NVA'ers.

Sorrie Johanna, ik kon het niet laten.
Gelukkig blijven er nog enkele simpele zielen in de onschuld van Bourgeois, De Wever en co geloven.
Ik allezins niet.

En nee ik vind het niet 'ongehoord' om op de leiding Vlaamse partijen te kappen, althans niet wanneer ze dit duidelijk verdienen!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline  
Oud 20 mei 2005, 19:17   #3
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris
En nee ik vind het niet 'ongehoord' om op de leiding Vlaamse partijen te kappen, althans niet wanneer ze dit duidelijk verdienen!
Blokkertje Claessens

Inderdaad

[SIZE=3]"Het Blok was en blijft VUIL genoeg om sukses te hebben"[/SIZE]

dixi "Blokker Annemans"

En zolang het Blok een vuile partij blijft
zijn die 1.000.000 stemmen verloren voor de Vlaamse zaak.
Clemens is offline  
Oud 20 mei 2005, 20:04   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Een echte Vlaamse partij doet niet mee aan Belgische constructies, ook al dragen die de naam "Vlaams". Ze zorgt er enkel voor dat ze op Vlaams niveau vertegenwoordigd is opdat ze legitiem de onafhankelijkheid mee kan uitroepen... Zowel Vlaams Belang en N-VA voldoen aan die voorwaarde niet.
Oud 20 mei 2005, 20:21   #5
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Een echte Vlaamse partij doet niet mee aan Belgische constructies, ook al dragen die de naam "Vlaams". Ze zorgt er enkel voor dat ze op Vlaams niveau vertegenwoordigd is opdat ze legitiem de onafhankelijkheid mee kan uitroepen... Zowel Vlaams Belang en N-VA voldoen aan die voorwaarde niet.
Tantist

Gaat u een partijtje beginnen die enkel kieslijsten gaat indienen
voor het Vlaams parlement ?

Het zal wel even duren vooraleer u 51 % van de stemmen haalt
om de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen.

En dan nog.

Ooit was er een 2/3 meerderheid van Vlamingen die de terugkeer
van Leopold 3 eisten.
Gevolg : het land op de rand van de revolutie.

Laatst gewijzigd door Clemens : 20 mei 2005 om 20:28.
Clemens is offline  
Oud 20 mei 2005, 20:40   #6
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Tantist

Gaat u een partijtje beginnen die enkel kieslijsten gaat indienen
voor het Vlaams parlement ?
Op mijn eentje in een politiek verzadigd landschap??? Get real!!!

Citaat:
Het zal wel even duren vooraleer u 51 % van de stemmen haalt
om de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen.
Heb ik gezegd dat je met die partij de exclusiviteit moet hebben daarop? Leren lezen, vriend...

Citaat:
Ooit was er een 2/3 meerderheid van Vlamingen die de terugkeer
van Leopold 3 eisten.
Gevolg : het land op de rand van de revolutie.
Grappig... Ik heb ooit Marc Reynebeau gelezen daarover gelezen: die was van flamingant tot belgicist bekeerd toen ie zag dat ze op het Waalse platteland soms ook pro Leopold stemden: het was een sociale kwestie... Die Reynebeau negeerde toen plots wel het feit dat de stemming misschien niet homogeen VL-WA was, maar dat de uitslag wel genegeerd werd omdat VL pro Leopold was...

Wat Leopold hier overigens komt doen, weet ik niet, maar Clemens zal er wel een goede uitleg voor hebben, denk ik. Hoop ik...
Oud 20 mei 2005, 22:06   #7
leeuwenhart
Banneling

Standaard

"B-H-V splitsen voor verkiezingen 2007"
vr 17:19 u. bron: vrtnieuws.net

De burgemeesters van Halle-Vilvoorde
blijven eisen dat de kieskring met
Brussel wordt gesplitst voor de
federale verkiezingen van 2007.

Zoniet wordt het moeilijk om die ver-
kiezingen te organiseren omdat die dan
in strijd zouden zijn met de grondwet,
zeggen de burgemeesters.

Ze laten zich niet uit of ze die ver-
kiezingen zullen boycotten. De federale
regering wil de verkiezingen voor 18
mei 2007, de datum dat er van het
arbitragehof een oplossing moet zijn.

De burgemeesters zijn wel tevreden met
de maatregelen van de Vlaamse regering
voor de rand rond Brussel.
leeuwenhart is offline  
Oud 20 mei 2005, 22:07   #8
leeuwenhart
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart
"B-H-V splitsen voor verkiezingen 2007"
vr 17:19 u. bron: vrtnieuws.net

De burgemeesters van Halle-Vilvoorde
blijven eisen dat de kieskring met
Brussel wordt gesplitst voor de
federale verkiezingen van 2007.

Zoniet wordt het moeilijk om die ver-
kiezingen te organiseren omdat die dan
in strijd zouden zijn met de grondwet,
zeggen de burgemeesters.

Ze laten zich niet uit of ze die ver-
kiezingen zullen boycotten. De federale
regering wil de verkiezingen voor 18
mei 2007, de datum dat er van het
arbitragehof een oplossing moet zijn.

De burgemeesters zijn wel tevreden met
de maatregelen van de Vlaamse regering
voor de rand rond Brussel.
leeuwenhart is offline  
Oud 21 mei 2005, 08:21   #9
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

De n-va is al dan niet ongewild het Belgische paard van Troje in de Vlaamse Beweging.

Laatst gewijzigd door stab : 21 mei 2005 om 08:22.
stab is offline  
Oud 21 mei 2005, 09:23   #10
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
De n-va is al dan niet ongewild het Belgische paard van Troje in de Vlaamse Beweging.
Tja...inderdaad...bij gebrek aan een mythologische "mug van Troje"
Oud 21 mei 2005, 09:46   #11
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote=leeuwenhart]
Citaat:
Na het BHV debacle werd de N-VA op een kortzichtige populistische manier verweten zich vast te klampen aan hun 'postje' in de regering.
Volledig terecht en niet alleen door het VB hoor!

Je moet niet vragen hoe de VLD en SPA over de grond rollend van het lachen in de wandelgangen deze kleurbekenning door de NVA hebben becommentarieerd.

[size=2][size=2]
Citaat:
Ook het feit dat de coalitiepartners de communautaire eisen - die reeds in het Vlaams regeerakkoord staan - onverkort blijven steunen, is een basis om het vertrouwen te herstellen.
Hoezo?
Hebben ze dat de vorige keer dan niet gedaan misschien?
Wat bedoel jij eigenlijk met "steunen"?
Het tegen hun eigen wetsvoorstellen stemmen?
Het afschieten van de behandeling met spoed van de eigen wetsvoorstellen?

Citaat:
[size=2][size=2]
Alle Vlaamse regeringspartijen schaarden zich achter de regeringsverklaring. De ontgoocheling om de mislukte splitsingspoging heeft plaats gemaakt voor nieuwe energie om krachtig door te gaan.[/size][/size]
Hoezo?
Bedoel jij hier dat ze beloofd hebben dat ze hun vorige belofte die ze gebroken hebben nu plotseling wel gaan uitvoeren?
Ben jij wel van deze wereld?
Wie denk jij dat dat gaat geloven?
Ik denk dat er vele NVA sympathisanten nu knarsetanden als ze node moeten vaststellen voor welke onnozelaars zij door de NVA-top worden aanzien.

Op hetzelfde ogenblik dat jullie naar buiten kwamen met "nieuwe beloftes ter compensatie van verbroken woord en niet gestande handtekening" werd er in de federale kamer door de belovers hun eigen wetsvoorstel afgeschoten.

[size=3]Neen, mijn beste vrienden van de NVA.[/size]
[size=3]Dit kan zelfs ik niet meer als blijk van verregaande naiviteit beschouwen.[/size]
[/size][/size][size=3]Na deze démarche mogen jullie zich als geslaagd beschouwen in jullie examen van "volledig geassimileerd in de tjevenkultuur"[/size]
Oud 21 mei 2005, 09:54   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[size=2]Gisteren verscheen in het Belgisch Staatsblad het Ministerieel Besluit dat de Elia-heffing regelt voor de periode 2004-2009. De Elia-heffing compenseert de inkomstenderving van de gemeenten ingevolge de liberalisering van de elektriciteitsmarkt.
[/size]
[size=2]Gij praat hier een struikroverij op de kap van de burger goed en stelt het voor als een verwezenlijking van de N-VA. [/size]

[size=2][size=2]
Citaat:
De ontgoocheling om de mislukte splitsingspoging heeft plaats gemaakt voor nieuwe energie om krachtig door te gaan.[/size][/size]
Om krachtig door te gaan moet ge eerst krachtig vertrokken zijn.........
Zelfs voor een nieuwe krachtige start, behoef je een krachtige motor, zonder 'snelheidsbegrenzers', misschien zelfs andere piloten.....
Zoals je ivm Spirit terecht opmerkt: ze laten het akkoord vallen, boycotten een compromis, maar regeren nadien dapper verder mee.
Oud 21 mei 2005, 10:13   #13
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoewel N-VA/ CD&V in de ganse BHV affaire niets kan verweten worden,
Citaat:
Terwijl anderen staan te roepen aan de zijlijn, zijn er partijen die de ene transfer na de ander zal aanpakken. Hiervan enkele voorbeelden!
[size=2]
Citaat:
N-VA eist dat
Citaat:
[/size][size=2]N-VA eist eveneens dat
[/size][size=2]
Citaat:
N-VA-stempel[/size]
Citaat:
[size=2]Maar keren we terug naar de verklaring die Yves Leterme en zijn regering aan het Vlaams parlement hebben voorgelegd. Ik ben bijzonder blij dat deze tekst de N-VA-stempel draagt.
Citaat:
Ook het feit dat de coalitiepartners de communautaire eisen - die reeds in het Vlaams regeerakkoord staan - onverkort blijven steunen, is een basis om het vertrouwen te herstellen.
[/size][size=2]
Citaat:
En nu de transfers![/size]
Citaat:
[size=2]De Vlaamse regering eist klaarheid op dit vlak.
[/size][size=2]
Citaat:
[/size]
Citaat:
[size=2]Vrijdag 20 mei sprak de Vlaamse volksvertegenwoordiging zich uit over het maatregelenpakket. Alle Vlaamse regeringspartijen schaarden zich achter de regeringsverklaring. De ontgoocheling om de mislukte splitsingspoging heeft plaats gemaakt voor nieuwe energie om krachtig door te gaan.
om te maar eigenlijk voor dit verraad[/size]

Laatst gewijzigd door stab : 21 mei 2005 om 10:14.
stab is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:45   #14
Kurt D.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hoewel N-VA/ CD&V in de ganse BHV affaire niets kan verweten worden, probeert men toch van uit alle kanten het kartel de 'zwarte piet' door te spelen.
Hierbij draagt het VB maar al te graag zijn steentje bij, ook al spelen ze in de kaart van de VLD en presteren ze zelf niets. Blijkbaar schieten ze liever op Vlaams Nationalistische partijen dan op de Paarse.

Deze federale heffing wordt vanaf 1 juli 2005 aangerekend door de elektriciteitsleveranciers per megawattuur. De heffing geldt zowel voor bedrijven als voor particulieren.
Op deze heffing wordt 21% BTW aangerekend die onmiddellijk doorgestort wordt aan de federale schatkist. Bedrijven en zelfstandigen kunnen deze BTW-bijdrage in hun aangifte recupereren, particulieren kunnen dat niet.[/font]

[font=Arial]N-VA eist dat het BTW-bedrag betaald door particulieren teruggestort wordt naar de Vlaamse overheid. Deze belasting is namelijk alleen van toepassing in Vlaanderen. De Vlaamse overheid kan met deze inkomsten energiebesparende maatregelen financieren.
N-VA eist eveneens dat de federale overheid het fiscaal gunstregime dat ze voor zichzelf voorziet, onmiddellijk afschaft. Uit het Ministerieel Besluit blijkt immers dat het federale overheidsbedrijf NMBS slecht op één afnamepunt belast wordt, met name het tractie-onderstation Berchem. Alle andere afnamepunten worden vrijgesteld! Andere Vlaamse bedrijven worden echter per afnamepunt belast.[/font]

[font=Arial]Het principe van federale loyaliteit is hier absoluut zoek. De federale overheid eigent zich niet alleen middelen toe waar ze geen recht op heeft, maar daarnaast creëert ze nog een fiscaal gunstregime voor zichzelf. Dit gunstregime discrimineert bovendien alle Vlaamse

[size=4]Nieuwe energie om door te gaan[/size][size=3](20/05/05[/size]

[size=2]Het debacle dat op de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde volgde, heeft therapeutisch ingewerkt. Na het wansmakelijk vertoon door eerste minister Verhofstadt in de Kamer ten beste gegeven en de daaropvolgende vertrouwensmotie was ook ik even van de kaart. Niet zozeer omwille van de uitspraak van de Volksvertegenwoordiging maar omdat niet één iemand van de Vlaamse federale verkozenen van VLD, SP.A en Spirit de moed had tegen te stemmen of zich te onthouden. Niet één iemand! Ook niet van Spirit, de partij aan wie wij zogezegd te danken hebben dat het bijna-akkoord over B-H-V er niet gekomen is. De waarheid klinkt toch een beetje anders.
‘Niet onverdeeld gelukkig’
Dat had ook Bart Dobbelaere vlug opgemerkt. “Spirit mag Laurette Onkelinx en andere Franstaligen op beide knieën danken. Hoe meer zij zeggen dat Spirit een B-H-V-akkoord heeft geblokkeerd, hoe beter voor die partij. Want de werkelijkheid is natuurlijk dat Spirit zelfs in een regering blijft zitten die de splitsing niet realiseert.” (De Standaard, 12 mei)
Van staatssecretaris Els Van Weert, die er mee gedreigd had de federale regering te verlaten, werd inderdaad niets meer vernomen. Voor haar bleek de niet-splitsing plots geen probleem te zijn. Zelfs gewezen IJzerbedevaart-voorzitter en Spiritsenator Lionel Vandenberghe vond dat “voor veel Spiritisten B-H-V niet bepaald de corebusiness is.” Het weekblad Knack (18 mei) merkte op: “De plotse oprisping van Vlaamsgezindheid bij Spirit verbaasde vriend en vijand.” Het weekblad meent zelfs te weten dat de partijleiding niet onverdeeld gelukkig is met het aangescherpte Vlaamse profiel. “Na alle inspanningen om Spirit op een progressieve, links-liberale leest te schoeien, vinden ze het zelfs ‘een beetje ambetant’ om weer op dat thema getaxeerd te worden.”
Vrolijk word je niet van dergelijke houding!
Pyrrusoverwinning
Kortom, de Pinksterdagen waren dagen van grote droefenis. Het was dan ook met een visadempje afwachten welke vertrouwenswekkende maatregelen minister-president Leterme van de paarse coalitiepartners zou te horen krijgen. Het woord was nu aan hen, zij hadden het tenslotte laten afweten. Eerst in de Kamercommissie van Binnenlandse Zaken, later tijdens de onderhandelingen en tenslotte waren zij Verhofstadt slaafs gevolgd in het Kamerhalfrond.
De mislukking van de splitsing zadelt mij als Vlaamse Brabander met gemengde gevoelens op. Vooral de pijn om de eigen onmacht steekt. Maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel, om Johan Cruijff te parafraseren. Het gebeuren heeft velen tot nadenken aangezet. Hoe lang kunnen de gemeenschappen van dit land nog samenleven? Wat is het nut van de Belgische federatie voor Vlaanderen? Ziet iedereen nu voldoende in waarom de Franstaligen geen splitsing willen en waarom België voor hen een levensverzekering is?
De triomferende titels in de Franstalige kranten logen er niet om. Maar de Franstalige partijen juichen om een Pyrrusoverwinning. Zelfs Philippe Moureau vond de euforie in de franstalige pers misplaatst. De PS-topman weet dat nieuwe confrontaties onvermijdelijk zijn. En dat over alle komende onderhandelingen de schaduw van de mislukte splitsing zal hangen. (Knack, 18 mei)
N-VA-stempel
Maar keren we terug naar de verklaring die Yves Leterme en zijn regering aan het Vlaams parlement hebben voorgelegd. Ik ben bijzonder blij dat deze tekst de N-VA-stempel draagt. Mag ik beginnen met de unanieme verwerping van al de toegevingen waartoe de federale regering, de Vlaamse regeringspartijen inbegrepen, bereid waren. Maar even belangrijk zijn de positieve maatregelen die het Nederlandstalig karakter van de Vlaamse Rand moeten beklemtonen, verstevigen en redden. Ook het feit dat de coalitiepartners de communautaire eisen - die reeds in het Vlaams regeerakkoord staan - onverkort blijven steunen, is een basis om het vertrouwen te herstellen.
Als volksvertegenwoordiger voor Vlaams-Brabant verheugen mij de maatregelen ten bate van de inwoners van onze regio. Zo moet er een einde komen aan de discriminaties die Vlaamse verenigingen in de Rand ondergaan. Zij proberen de laatste stukjes Vlaams gemeenschapsleven in stand te houden, zij moeten daarvoor beloond worden, niet gestraft. Ook de verplichting dat burgemeester en schepenen Nederlands moeten kennen is onontbeerlijk. Ik juich deze maatregelen toe, ze moeten bijdragen om de verfransingsgolf in de brede rand rond Brussel in te dijken. Het is goed dat de gouverneur van Vlaams-Brabant de opdracht krijgt het beleid voor de Vlaamse Rand op te volgen en gevraagd wordt zelf beleidsinitiatieven te nemen.
Veel verwacht ik van de toekenning van 25 miljoen euro voor huisvesting. Dagelijks maak ik mee dat jonge Vlaamse gezinnen naar Waals-Brabant en Henegouwen moeten verhuizen, wegens te hoge grondprijzen in hun eigen streek. De sociale woningbouw verdient impulsen zodat er een einde komt aan deze asociale uittocht. Verder verheug ik mij met velen dat de Vlaamse regering het probleem van de MUG-dienst van Halle gaat oplossen. Via mijn webstek (www.sos.mug.be) hebben reeds 7.300 mensen hun handtekening gezet onder onze terechte eis. Een medisch urgentieteam voor de regio is van levensbelang!
En nu de transfers!
Ik wil ook lessen trekken uit het gebeuren. Ik beperk mij tot deze drie:
1) Dat de Vlaamse paarse partijen bereid waren te onderhandelen over Franstalige inmenging in Vlaanderen, moet in ons achterhoofd gegrift blijven als geheugensteuntje bij nieuwe onderhandelingen.
2) Het betrekken van koning Albert in de crisis was onaanvaardbaar. Het hof moet buiten de politieke besluitvorming gehouden worden. “Verhofstadt liet vader Albert een fout maken waarvoor hij zijn zoon Filip enkele weken geleden in de Kamer de les las.” (Politicoloog Carl Devos in De Standaard, 17 mei).
3) De kloof tussen Vlaanderen en Wallonië werd na het B-H-V-incident dieper “…en zal na verloop van tijd onoverbrugbaar geworden zijn. Erg bedenkelijk hierbij is de groei van de financiële transfers van noord naar zuid. Wanneer zal aan deze schandelijke financiële aderlating, die Vlaanderen permanent verarmt, een einde komen?” (Prof Rob. Senelle in Gazet van Antwerpen, 17 mei)
De Vlaamse regering eist klaarheid op dit vlak. Na de doorlichting in 2003 van de noord-zuid-transfers door Abafim wil de Vlaamse regering de cijfers door een wetenschappelijk comité laten natrekken.
Verstandige Walen beginnen in te zien dat de transfers vanuit Vlaanderen én de miljarden uit EU-fondsen Wallonië niet redden, maar in slaap wiegen. Toen senator Alain Destexhe (MR) onlangs zijn cijferdossier daarover publiceerde, werd hij voor nestbevuiler uitgescholden. Vandaag geven drie Waalse professoren Destexhe gelijk. ULB-prof Henri Capron: “De transfers houden het land bij elkaar maar ze moedigen geen energiek antwoord aan op de economische problemen van Wallonië. De Waalse politici concentreren zich vooral op de eeuwige zoektocht naar meer geld in plaats van te mikken op meer ondernemerszin.” (Het Nieuwsblad, 20 mei).
Het gezeur dat Vlaanderen het armlastige Wallonië eeuwig moet blijven financieren moet nu maar eens ophouden!

Vrijdag 20 mei sprak de Vlaamse volksvertegenwoordiging zich uit over het maatregelenpakket. Alle Vlaamse regeringspartijen schaarden zich achter de regeringsverklaring. De ontgoocheling om de mislukte splitsingspoging heeft plaats gemaakt voor nieuwe energie om krachtig door te gaan.[/size][/size]

@ leeuwenhart

Ik ben beschaamd in uw plaats. Het is je reinste kiezersbedrog vanwege de N-VA! Men had beloofd BHV te splitsen mits regeringsdeelname. Nu duidelijk is dat die regering waarin men zetelt BHV niet zal splitsen, en de regeringspartners de N-VA bedrogen hebben, had de N-VA UIT de regering moeten stappen, om eerlijk te blijven tegenover de achterban. Ze doen dit niet, en komen nu met een schaamlap-tekst aandraven die zou moeten bewijzen dat ze andere Vlaams-nationale verwezenlijkingen gaan doen, als doekje voor het bloeden. Wat denkt men wel, dat alle kiezers dommekloten zijn? Hoewel ik het democratisch Vlaams-nationaal project blijf ondersteunen, zal ik in het vervolg voor Vlaams Belang stemmen, ik heb geen andere keuze.
Kurt D. is offline  
Oud 21 mei 2005, 14:17   #15
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Het Sinn Fein-scenario is dat dus. Die zitten ook al jaren in Westminster met zeven verkozenen, zonder evenwel hun mandaat op te nemen.

Ik kan mij niet indenken dat in de Vlaamse situatie de kiezers het zouden aanvaarden dat partijen als "dood gewicht" wel zetels halen maar niet meewerken aan het beleid op welk niveau dan ook, totdat ze met genoeg zijn.
zorroaster is offline  
Oud 21 mei 2005, 15:02   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik kan mij niet indenken dat in de Vlaamse situatie de kiezers het zouden aanvaarden dat partijen als "dood gewicht" wel zetels halen maar niet meewerken aan het beleid op welk niveau dan ook,
Niet-N-Va-kiezers hebben daar geen enkel probleem mee hoor.

Maak er gewichtje van en je hebt de perfecte schildering van het sprookje: "De N-Va regeert!"
Citaat:
totdat ze met genoeg zijn.
Dat is niet eens een sprookje maar pure horror.
Geloof je dat de gemiddelde N-Va-kiezer even braaf terug de mand inkruipt als de huidige mandatarissen?
Wat ging jijzelf b.v. allemaal ondernemen als de B-H-V niet gesplitst raakte, of de N-Va op een andere wijze met u een vore reed?
Zal ik het eens in mijn quote-archief opsnorren of ga je zelf je stoere taal inslikken en als braaf partijslaafje de beslissingen van de top goedpraten?
Oud 21 mei 2005, 15:18   #17
leeuwenhart
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kurt D.
@ leeuwenhart

Ik ben beschaamd in uw plaats. Het is je reinste kiezersbedrog vanwege de N-VA! Men had beloofd BHV te splitsen mits regeringsdeelname. Nu duidelijk is dat die regering waarin men zetelt BHV niet zal splitsen, en de regeringspartners de N-VA bedrogen hebben, had de N-VA UIT de regering moeten stappen, om eerlijk te blijven tegenover de achterban. Ze doen dit niet, en komen nu met een schaamlap-tekst aandraven die zou moeten bewijzen dat ze andere Vlaams-nationale verwezenlijkingen gaan doen, als doekje voor het bloeden. Wat denkt men wel, dat alle kiezers dommekloten zijn? Hoewel ik het democratisch Vlaams-nationaal project blijf ondersteunen, zal ik in het vervolg voor Vlaams Belang stemmen, ik heb geen andere keuze.
Om eerlijk te blijven tegen de achterban? u lult uit uw nek dat het geen naam heeft!
Het is de taak van een Vlaamse partij de belangen te verdedigen van alle vlamingen! Door uit de regering te stappen, verdedig je je eigen belang misschien maar niet dat van de Vlaming.
Verwijten dat de N-VA hierin geen pogingen onderneemt en dat ze haar kiezers bedriegt zijn ronduit achterlijk en tonen aan dat degene die de verwijten toestuurt bitterweinig kennis heeft van politiek en het maatschappelijk draagvlak van een patij en haar doelstellingen.

Trouwens wat de achterban nu denkt weet ik sinds de open ledenraad van woensdag. Kom dus niet aandraven met uw vertelselkes!
leeuwenhart is offline  
Oud 21 mei 2005, 15:22   #18
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik kan mij niet indenken dat in de Vlaamse situatie de kiezers het zouden aanvaarden dat partijen als "dood gewicht" wel zetels halen maar niet meewerken aan het beleid op welk niveau dan ook, totdat ze met genoeg zijn.
Motivatie?
Oud 21 mei 2005, 15:26   #19
leeuwenhart
Banneling

Standaard

Citaat:
Motivatie?
Paardekleppen en blind zijn, en zich niet informeren?
gisterenavond het fimpje getoond aan een aantal blokkers, over het optreden van Annemans in de kamer tov patrick degroote. Ze hebben zich bedankt voor hun lidmanschap aan het VB
leeuwenhart is offline  
Oud 21 mei 2005, 15:30   #20
leeuwenhart
Banneling

Standaard

ik kan mij althans moeilijk voorstellen, als je weet dat het VB met al zijn zetels niks doet, mensen daar nog op stemmen.

Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 21 mei 2005 om 15:31.
leeuwenhart is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be