![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() In Wallonië zijn de KI's merkelijk lager dan in Vlaanderen. Een KI van 1000 euro is daar al een grote uitzondering.
Zelfs villa's met zwembad kan je kopen tegen laag beschrijf.(KI minder dan 700 euro) Een gevolg daarvan is natuurlijk ook dat er minder belastingen moeten betaald worden daarop. Bovendien hoorde ik deze week dat men zelfs geen onroerende voorheffing moet betalen als men drie kinderen ten laste heeft!! In Vlaanderen kan men dan een vermindering krijgen van 30%; en betaalt men nog altijd veel meer. Of hoe de Vlamingen de staatskas vullen, ten voordele van... Laatst gewijzigd door omaplop : 11 mei 2005 om 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1.a Het KI van een onroerend goed is de geraamde huurwaarde die het pand per jaar zou opbrengen. Zelfs na indexatie is het KI in Vlaanderen onrealistisch laag. Dat het KI in Vlaanderen over het algemeen hoger ligt, is logisch: Vlaanderen telt meer grootsteden en is bijna volgebouwd. Wallonië is dat niet. Daar overheerst voornamelijk het landelijk karakter. 1.b De regionale diensten van de Federale Overheidsdiensten Financiën leggen het KI vast. 2. Wat de beschrijfkosten betreft, geldt in Wallonië nog steeds de federale regelgeving, dwz normaal beschrijf = 12,5 % en klein beschrijf = 6 %. In Vlaanderen werden die percentages al verlaagd naar resp. 10 en 5 %! Men betaalt in Wallonië dus niet minder, maar meer. 3. Klein beschrijf geniet men vanaf een niet-geïndexeerd KI lager dan 750 Euro en niet 700 Euro. 4.a De onroerende voorheffing kan verminderd worden met 10 % per kind ten laste. Dwz 3 kinderen = 30 % en geen 100 %. 4.b De onroerende voorheffing wordt geïnd op drie verschillende domeinen: - Het gewest -> 2,5 % (Vlaanderen) - De provincie -> in provinciale opcentiemen - De gemeente -> in gemeentelijke opcentiemen Of hoe erg het weer met de Vlaams-nationale kennis gesteld is. ![]() Flaminganten en cijfers. We weten al langer dat dat niet samengaat.
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 11 mei 2005 om 18:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Deze informatie werd mij vrijdag gegeven door mensen uit Namen, dus rasechte Walen!!!
Al eens ondervonden wat de huurprijzen zijn in Wallonië??? Als ik ginder iets huur, zijn de prijzen beduidend hoger dan hier., maar ja, verhuren aan toeristen ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 11 mei 2005 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bedoelt de VLAAMSE KUST? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind het verschrikkelijk om toe te geven, maar Yann heeft hier een punt. Het lagere kadastraal inkomen in Wallonië is terug te voeren op de lagere bevolkingsdichtheid, niet op een of ander uitzuigen van de vlamingen.
Niets houdt een vlaming dan ook tegen om naar wallonië te verhuizen om van het KI aldaar te "profiteren." Alleen mag een vlaming in walonnië niet op vlaamse lijsten stemmen, wat omgekeerd wel mag... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Ja , maar weinig huizen vragen een registratie van 12,5 percent, en 6 is toch een heel stuk minder dan de 10 in Vlaanderen.
De meeste mensen bezitten trouwens maar een huis en wonen daar zelf in!! De bevolking in Vlaanderen is inderdaad groter, maar dan is de bebouwing ook dichter en met die hoge KI's brengt dit dus enorm veel meer op. De maatregel om registratie over te dragen op je volgend huis is natuurlijk wel een stap in de goede richting,. Wij zijn aan het zoeken om naar de ardennen te verhuizen en dat KI -verschil valt enorm op. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Wallonië zal u misschien in verhouding minder registratierechten betalen, maar in Vlaanderen geniet u wel een korting van maximum 12500 Euro, indien bovenstaande voorwaarden vervuld werden. U zal dus wat moeten uitrekenen wat het voordeligste is. ![]() U kan zich beter eens informeren bij uw notaris, die zal u alles in detail kunnen toelichten. (www.notaris.be) Het probleem waar u mee kampt, is dus weer een reden om te pleiten voor een unitair beleid. Dan had u ongetwijfeld, ook in Wallonië, van de meeneembaarheid kunnen genieten. www.belgischeunie.be
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 14 mei 2005 om 14:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een unitair beleid had dat op heel België kunnen toepassen, zodat mensen als Omaplop niet in hun vrijheid beperkt worden door taalgrenzen.
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jah, natuurlijk. Een unitair beleid.... Dream on.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Er zal waarschijnlijk toch gebouwd worden, dus speelt dat geen rol, maar die lage KI's waren mij wel opgevallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet alleen het Kadastraal inkomen, maar ok de huren zijn lager in Wallonië.
In dat opzicht is het onlogisch dat uitkeringen er even hoog zijn dan in Vlaanderen.
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En er zullen wel veel eigenaars-verhuurder zijn die daar van profiteren. Wat het verschil Vlaanderen - Walonië betreft: het KI is de belasting nog niet. De belasting er op wordt door het Gewest, provincie en gemeente bepaald. Dus als we meer betalen ligt dat aan ons, niets met Wallonië te maken en Wallonië krijgt dat (Vlaams) geld ook niet, ze krijgen wat ze zrlf aan belasting vragen. |
|
![]() |
![]() |