Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Toch maar een referendum over EU grondwet?
Ja, die politici bakken er toch niets van 11 78,57%
Neen, Ter Zake toonde juist aan dat onze politici hun dossiers kennen 2 14,29%
geen idee, wat is er op TV vanavond? 1 7,14%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2005, 14:45   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard De Europese Grondwet? Dat is voor ervaren politici, niet voor gepeupel!

Gisteren ook Ter Zake gezien met dat Portugees wijf, hoe noemt ze weer? Afin... Het ging over de Europese Grondwet en de goedkeuring in de Kamer. HALLUCINANT!!!

Iedere politicus had de tekst gekregen: een telefoonboek groot waar je iemand dood mee kon slaan. Op een huppeldepupje was de zaak besproken en goedgekeurd. Wat een karikatuur!!! De reporter vroeg aan diverse politici achter bepaalde punten uit die grondwet... Weerzinwekkend: de meesten hadden hem niet gelezen en als ze claimden dat wel gedaan te hebben, vielen ze wel door de mand als de reporter verder ondervroeg. Enkel Herman van Rompuy van de CD&V kwam er ongeschonden uit, maar oa Bart Tommelein maakten zo'n afgang dat het niet meer mooi was.

Tot daar aan toe... Ik vind het hallucinant dat volksvertegenwoordigers wetten goedkeuren zonder ze gelezen te hebben. Voor je het weet keuren ze weer zo'n Ermachtigungsgesetz goed waardoor Verhofstadt III eigenlijk Hitler II wordt. Hetzelfde met de zogenaamde PATRIOT Act in Amerika...

Maar wat werkelijk te veel is voor Corneel, is dat men dit eigenste argument, nl dat de bevolking die grondwet toch niet zou lezen, gebruikte om een referendum over die grondwet tegen te houden. Il faut le faire. Qua hypocrisie kan dit toch wel tellen.

Bij een referendum had de bevolking er een debat over gevoerd dat langer duurde, had de burger meer betrokken geweest en had de beslissing democratisch geweest. Want nu zijn het enkel de partijbesturen die beslissen en die keuze hun parlementsleden opdringen.

En bekwaam? Als de heren meer dan 150.000 euro per jaar verdienen enkel om wetten te stemmen, zouden ze die godverdorie eens mogen lezen ook. Ofwel eervol capituleren en de beslissing aan de bevolking overlaten in een referendum. Maar de schaamteloze vertoning van gisteren is ziekelijk, ondemocratisch en grotesk.

Democratie NU!!!!
Oud 20 mei 2005, 14:52   #2
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik krijg meer en meer de indruk dat het europese parlement over dingen stemt waarvan de overgrote meerderheid van dit parlement niet weet waar het over gaat, het hen niet interesseert of gewoon zelfs nog geen zin heeft om het te willen begrijpen.

Zijn ze echt enkel en alleen op het geld uit !
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 14:55   #3
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Enkel Herman van Rompuy van de CD&V kwam er ongeschonden uit,
Ook die had duidelijk CTRL+F gebruikt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 15:06   #4
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ook die had duidelijk CTRL+F gebruikt.
Dat zou ook kunnen...
Oud 20 mei 2005, 15:12   #5
Dimitri

Standaard

Ik mag het hopen voor 'm. Of zou 'ie hebben zitten turven?

Laatst gewijzigd door Dimitri : 20 mei 2005 om 15:12.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 15:51   #6
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Op PVDA.be is er nu een 'alternatief' (fout woord want het is het enige) referendum (Maar dat is natuurlijk ook weinig representatief.)

De slogan '10 op 10 mensen kan niet over de grondwet stemmen' vind ik wel goed als reactie op '7 op 10 Belgen is voor de grondwet'.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:30   #7
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar weten een flink deel van "onze politici" zelf weinig of niets over die Europese grondwet en kan het hen niet te veel schelen... Wat ze natuurlijk wel weten is dat "meer Europa" onder welke vorm dan ook meer postjes betekent voor diezelfde politici die straks misschien hun nationaal jobke verliezen of wat dan ook... Als je ziet wie er allemaal in die Europese cenakels een extra dikke boterham zit te verdienen/bij te verdienen...
Het zijn ook maar mensen zeker...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:40   #8
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Geen referendum, omdat een referendum bullshit is.

Die optie mis ik in de poll.
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:44   #9
Tyr de Dietser
Lokaal Raadslid

Tyr de Dietser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Inderdaad. In een gezonde dictatuur, waar bekwame mensen het voor het zeggen hadden, was deze frats niet voorgevallen.

Maar het was inderdaad triest dat er amper mensen waren die op de hoogte waren van de inhoud van dit werk. Van de Vlaams Belangers verlang ik dat niet, omdat ze uit principe tegen stemden. Enige kennis van de inhoud is dus volledig irrelevant. Als je echter voor stemt, moet je weten waarvoor...

De "democratie" faalt opnieuw...

Laatst gewijzigd door Tyr de Dietser : 20 mei 2005 om 17:45.
Tyr de Dietser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 17:53   #10
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Een referendum is absoluut noodzakelijk omdat de bevolking zich nog nooit heeft kunnen uitspreken of zij al dan niet willen meestappen in een Europese superstaat/(con)federaal Europa.
België is lid geworden toen het nog een kwasi zuivere vrijhandelszone was met zeer beperkte politieke macht.
Nu is het echter geëvolueert in een klein groepje Eurocraten dat de verschillende landen steeds meer en meer koloniseert en de nationale soevereiniteit ondermijnt.
Oud 20 mei 2005, 17:57   #11
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyr de Dietser
Inderdaad. In een gezonde dictatuur, waar bekwame mensen het voor het zeggen hadden, was deze frats niet voorgevallen.

Maar het was inderdaad triest dat er amper mensen waren die op de hoogte waren van de inhoud van dit werk. Van de Vlaams Belangers verlang ik dat niet, omdat ze uit principe tegen stemden. Enige kennis van de inhoud is dus volledig irrelevant. Als je echter voor stemt, moet je weten waarvoor...

De "democratie" faalt opnieuw...
Vind het ook laag dat de mensen die wij vertrouwen toeschenken zo laks omgaan met essentiele zaken.

Maar met een referendum los je zoiets inderdaad ook niet op.
Wie heeft die kloefer van zo'n 500 pagina's thuis liggen? en wie heeft ze ook geopend en niet allen in het rek gezet?

Onze politici moeten dringend wat meer professionaliteit tonen!
Oud 20 mei 2005, 17:58   #12
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Misschien kunnen we beter kabinetsmedewerkers verkiezen.

Dat zijn diegenen die voor de politici alle werk moeten doen.
Oud 20 mei 2005, 18:02   #13
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wie heeft die kloefer van zo'n 500 pagina's thuis liggen? en wie heeft ze ook geopend en niet allen in het rek gezet?
Je hoeft geen 500 pagina's te lezen om de essentie te kennen van de grondwet. Het is heel simpel:"Moet Vlaanderen zich wel of niet laten koloniseren door de EU?"
Mijn keuze is uiteraard een keuze voor een onafhankelijk Vlaanderen=> Dus Vlaanderen uit de EU!
Oud 20 mei 2005, 18:22   #14
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij maken ze die grondwet zo moeilijk dat de "gewone" burger er niet aan uit kan.Ook hier zitten we in een wurggreep waar we niet uit zullen komen,we leven niet----->we worden geleefd!!

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2005, 18:29   #15
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Je hoeft geen 500 pagina's te lezen om de essentie te kennen van de grondwet. Het is heel simpel:"Moet Vlaanderen zich wel of niet laten koloniseren door de EU?"
Mijn keuze is uiteraard een keuze voor een onafhankelijk Vlaanderen=> Dus Vlaanderen uit de EU!
Wat is een simpel bestaan toch zo mooi...
Oud 20 mei 2005, 18:30   #16
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Is dat om mee te lachen?

Novalis
Oud 20 mei 2005, 18:31   #17
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Volgens mij maken ze die grondwet zo moeilijk dat de "gewone" burger er niet aan uit kan.Ook hier zitten we in een wurggreep waar we niet uit zullen komen,we leven niet----->we worden geleefd!!
De grondwet is ingewikkeld om dat de constructie met al die staatjes ingewikkeld is.
Zolang die staatjes de eigenheid verkiezen boven de samenwerking, zal de Eu altijd een dino blijven...

Geen wonder dat we inderdaad geleefd worden.
Oud 20 mei 2005, 18:36   #18
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
De grondwet is ingewikkeld om dat de constructie met al die staatjes ingewikkeld is.
Zolang die staatjes de eigenheid verkiezen boven de samenwerking, zal de Eu altijd een dino blijven...

Geen wonder dat we inderdaad geleefd worden.
Weet u wat heel die uitbreiding van de EU gaat kosten aan de belastingbetaler ivm met de bureaucratie?Op termijn is dit onze doodsteek!

Natuurlijk dat die EU parlementsleden allemaal ijveren voor een "ja" stem,hun job is ermee verbonden.

Novalis
Oud 20 mei 2005, 18:54   #19
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
OK ik zal het simpel uitdrukken. Wat zijn de 2 rijkste landen van West-Europa: Noorwegen en Zwitserland, zij zijn geen lid van de EU.
Welke landen zijn daarna de rijkste landen: Zweden, UK, Denemarken(wel EU-lidstaten, geen Eurolanden).
Waarom zou Vlaanderen dat dan niet kunnen?
Groter is niet altijd beter, kijk maar Belgie. In Vlaanderen 1 Parlement in Wallonie & federaal:2. Wallonie:3 ministers van onderwijs Vlaanderen:1. En welke (deel)staat presteert het best, wie heeft het beste onderwijs? Vlaanderen!
Oud 20 mei 2005, 18:54   #20
Pavell
Partijlid

Standaard

Citaat:
Gisteren ook Ter Zake gezien met dat Portugees wijf,
Heel vrouw onvriendelijke opmerking. Je bedoelt trouwens Phara De Aguirre
Citaat:
Een korrekt bindend referendum is je reinste democratie.
Er is al naar zwitserland gewezen. Daar is het van toepassing en heeft de bevolking
het laatste woord in moeilijke discuties ..lees waar politiekers niet overeen komen.
Zelfs de burger kan daar mots bepaalde voorwaarden een referendum starten.
Niet dat dat zoveel voorvalt.
Citaat:
U hebt het over een utopie. Noem 1 dictatuur op deze planeet die echt goed was voor de bevolking.

Citaat:
Die kloefer bevat bureaukratentaal en bureakratentaal kan je altijd korter schrijven.
daarbij moet je wel de ganse tekst boor grote delen herschrijven.
Dat werk gaat ook tot in de kleinste details, de vraag is of de publiekelijke verstaanbare versie even gedetailleerd moet zijn.
M.a.w. dat moet voor het volk kunnen herleid worden tot een kleinere 'turf.'

Ik vind het ronduit schandalig dat er geen bindend referendum aan vast hang en
dat de politiekers hun ware ik nogmaals vertonen door dit dossier als een vodje papier
erdoor te jagen.

Laatst gewijzigd door Pavell : 20 mei 2005 om 18:55.
Pavell is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be