![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Toch maar een referendum over EU grondwet? | |||
Ja, die politici bakken er toch niets van |
![]() ![]() ![]() |
11 | 78,57% |
Neen, Ter Zake toonde juist aan dat onze politici hun dossiers kennen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 14,29% |
geen idee, wat is er op TV vanavond? |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gisteren ook Ter Zake gezien met dat Portugees wijf, hoe noemt ze weer? Afin... Het ging over de Europese Grondwet en de goedkeuring in de Kamer. HALLUCINANT!!!
Iedere politicus had de tekst gekregen: een telefoonboek groot waar je iemand dood mee kon slaan. Op een huppeldepupje was de zaak besproken en goedgekeurd. Wat een karikatuur!!! De reporter vroeg aan diverse politici achter bepaalde punten uit die grondwet... Weerzinwekkend: de meesten hadden hem niet gelezen en als ze claimden dat wel gedaan te hebben, vielen ze wel door de mand als de reporter verder ondervroeg. Enkel Herman van Rompuy van de CD&V kwam er ongeschonden uit, maar oa Bart Tommelein maakten zo'n afgang dat het niet meer mooi was. Tot daar aan toe... Ik vind het hallucinant dat volksvertegenwoordigers wetten goedkeuren zonder ze gelezen te hebben. Voor je het weet keuren ze weer zo'n Ermachtigungsgesetz goed waardoor Verhofstadt III eigenlijk Hitler II wordt. Hetzelfde met de zogenaamde PATRIOT Act in Amerika... Maar wat werkelijk te veel is voor Corneel, is dat men dit eigenste argument, nl dat de bevolking die grondwet toch niet zou lezen, gebruikte om een referendum over die grondwet tegen te houden. Il faut le faire. Qua hypocrisie kan dit toch wel tellen. Bij een referendum had de bevolking er een debat over gevoerd dat langer duurde, had de burger meer betrokken geweest en had de beslissing democratisch geweest. Want nu zijn het enkel de partijbesturen die beslissen en die keuze hun parlementsleden opdringen. En bekwaam? Als de heren meer dan 150.000 euro per jaar verdienen enkel om wetten te stemmen, zouden ze die godverdorie eens mogen lezen ook. Ofwel eervol capituleren en de beslissing aan de bevolking overlaten in een referendum. Maar de schaamteloze vertoning van gisteren is ziekelijk, ondemocratisch en grotesk. Democratie NU!!!!
![]() |
#2 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ik krijg meer en meer de indruk dat het europese parlement over dingen stemt waarvan de overgrote meerderheid van dit parlement niet weet waar het over gaat, het hen niet interesseert of gewoon zelfs nog geen zin heeft om het te willen begrijpen.
Zijn ze echt enkel en alleen op het geld uit ! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ik mag het hopen voor 'm. Of zou 'ie hebben zitten turven?
![]() Laatst gewijzigd door Dimitri : 20 mei 2005 om 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Op PVDA.be is er nu een 'alternatief' (fout woord want het is het enige) referendum
![]() De slogan '10 op 10 mensen kan niet over de grondwet stemmen' vind ik wel goed als reactie op '7 op 10 Belgen is voor de grondwet'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar weten een flink deel van "onze politici" zelf weinig of niets over die Europese grondwet en kan het hen niet te veel schelen... Wat ze natuurlijk wel weten is dat "meer Europa" onder welke vorm dan ook meer postjes betekent voor diezelfde politici die straks misschien hun nationaal jobke verliezen of wat dan ook... Als je ziet wie er allemaal in die Europese cenakels een extra dikke boterham zit te verdienen/bij te verdienen...
Het zijn ook maar mensen zeker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Geen referendum, omdat een referendum bullshit is.
Die optie mis ik in de poll. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar het was inderdaad triest dat er amper mensen waren die op de hoogte waren van de inhoud van dit werk. Van de Vlaams Belangers verlang ik dat niet, omdat ze uit principe tegen stemden. Enige kennis van de inhoud is dus volledig irrelevant. Als je echter voor stemt, moet je weten waarvoor... De "democratie" faalt opnieuw...
[size=4]Voor Dietsland en Europa; voor het vrije Avondland![/size] Laatst gewijzigd door Tyr de Dietser : 20 mei 2005 om 17:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() Een referendum is absoluut noodzakelijk omdat de bevolking zich nog nooit heeft kunnen uitspreken of zij al dan niet willen meestappen in een Europese superstaat/(con)federaal Europa.
België is lid geworden toen het nog een kwasi zuivere vrijhandelszone was met zeer beperkte politieke macht. Nu is het echter geëvolueert in een klein groepje Eurocraten dat de verschillende landen steeds meer en meer koloniseert en de nationale soevereiniteit ondermijnt.
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar met een referendum los je zoiets inderdaad ook niet op. Wie heeft die kloefer van zo'n 500 pagina's thuis liggen? en wie heeft ze ook geopend en niet allen in het rek gezet? Onze politici moeten dringend wat meer professionaliteit tonen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Misschien kunnen we beter kabinetsmedewerkers verkiezen.
Dat zijn diegenen die voor de politici alle werk moeten doen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn keuze is uiteraard een keuze voor een onafhankelijk Vlaanderen=> Dus Vlaanderen uit de EU!
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Volgens mij maken ze die grondwet zo moeilijk dat de "gewone" burger er niet aan uit kan.Ook hier zitten we in een wurggreep waar we niet uit zullen komen,we leven niet----->we worden geleefd!!
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zolang die staatjes de eigenheid verkiezen boven de samenwerking, zal de Eu altijd een dino blijven... Geen wonder dat we inderdaad geleefd worden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Natuurlijk dat die EU parlementsleden allemaal ijveren voor een "ja" stem,hun job is ermee verbonden.
![]() |
![]() |
#19 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Welke landen zijn daarna de rijkste landen: Zweden, UK, Denemarken(wel EU-lidstaten, geen Eurolanden). Waarom zou Vlaanderen dat dan niet kunnen? Groter is niet altijd beter, kijk maar Belgie. In Vlaanderen 1 Parlement in Wallonie & federaal:2. Wallonie:3 ministers van onderwijs Vlaanderen:1. En welke (deel)staat presteert het best, wie heeft het beste onderwijs? Vlaanderen!
![]() |
![]() |
#20 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er is al naar zwitserland gewezen. Daar is het van toepassing en heeft de bevolking het laatste woord in moeilijke discuties ..lees waar politiekers niet overeen komen. Zelfs de burger kan daar mots bepaalde voorwaarden een referendum starten. Niet dat dat zoveel voorvalt. Citaat:
Citaat:
daarbij moet je wel de ganse tekst boor grote delen herschrijven. Dat werk gaat ook tot in de kleinste details, de vraag is of de publiekelijke verstaanbare versie even gedetailleerd moet zijn. M.a.w. dat moet voor het volk kunnen herleid worden tot een kleinere 'turf.' Ik vind het ronduit schandalig dat er geen bindend referendum aan vast hang en dat de politiekers hun ware ik nogmaals vertonen door dit dossier als een vodje papier erdoor te jagen. Laatst gewijzigd door Pavell : 20 mei 2005 om 18:55. |
||||
![]() |
![]() |