![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() ![]() Ik vroeg mij af op welke manier je het best als potentieel samenwerkende individuen via het web ( �* la wikipedia) een digitale bibliotheek aanmaakt met boeken die bv. over de Vlaamse Beweging gaan. Een digitale bibliotheek die dan ook gemakkelijk opgenomen kan worden in de verschillende websites die de Vlaamse Beweging rijk is (bv. via RSS). Ik ben wat gaan rondneuzen : * Google Books : groot voordeel is dat er nogal wat boeken zijn die hier volledig gedigitaliseerd zijn. De biografie van Wilfried Martens bijv. (met o.a. een hoofdstukje "Ik was een Vlaams militant") vind je hier volledig gedigitaliseerd terug. Nadeel : je kan zelf geen boeken toevoegen en ook hoezen van boeken die ontbreken kan je zelf niet even scannen en opladen. Google Books + Vlaamse Beweging * OpenLibrary : hier kan je wel zelf volledige beschrijvingen aan toevoegen maar het is niet evident om daar dan een specifieke thema gerichte biblitoheek uit te distilleren of dat in een website te integrreren. Open Library + Vlaamse Beweging * World Cat : hier kan je zelf niets aan toevoegen maar je kan wel lijsten maken rond een bepaald thema. WorldCat + Vlaamse Beweging * Librarything : hier kan je zelf volledige beschrijvingen aan toevoegen (incl. hoes) maar geen volledige inhoud inscannen (zoals Google Books doet). Je kan wel het achtergrondbestand van de Vlaamse Centrrale Catalogus gebruiken. Librarything Rode Tong Van De Leeuw Het interessants zou zijn dat Google Books de mogelijkheden van zoiets als Librarything combineert. In Librarything ben ik begonnen met een test maar ik vind het spijtig dat een aantal sterke punten van Google Books niet in Librarything beschikbaar zijn. Of heeft er iemand andere tips, ideeën over hoe je zo'n themagerichte online bibliotheek het best aanmaakt en waarbij het ook mogelijk is om met verschillende mensen via het web samen te werken? En wie is er eventueel geïnteresseerd in dergelijk project? Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 17 januari 2009 om 23:23. |
![]() |
![]() |