Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2005, 02:19   #1
cosmos
Vreemdeling

Standaard Hoe denken jullie over het volgende ?

sinds jaren heb ik opgemerkt dat er in Belgie weinig mensen echt weten wat de rondwet en de <europese wet zijn.
In Antwerpen heeft men ooit de kleinste wetboekjes vrij te nemen gehad ,nu wilde ik eens weten hoe ander het vinden .
Kleine boekjes,of geen informatie?
Het is een vrije vraag,die even in me opkwam.
Groetjes alvast
cosmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 09:38   #2
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cosmos
sinds jaren heb ik opgemerkt dat er in Belgie weinig mensen echt weten wat de rondwet en de <europese wet zijn.
In Antwerpen heeft men ooit de kleinste wetboekjes vrij te nemen gehad ,nu wilde ik eens weten hoe ander het vinden .
Kleine boekjes,of geen informatie?
Het is een vrije vraag,die even in me opkwam.
Groetjes alvast
Ik vrees dat de Europese Grondwet en zeker alle andere Europese "wetgeving" (richtlijnen) moeilijk in kleine boekjes samen te vatten zijn.
Dat heeft de referenda in Frankrijk en Nederland juist zo moeilijk gemaakt: niemand wist precies wat er allemaal wel of niet op het spel stond.
Oud 5 juni 2005, 10:09   #3
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Dit onderwerp had beter op een andere forum gestaan dan suggesties en mededelingen ... wie internet heeft kon atlijd de volledige europese grondwet lezen in zowat alle mogelijke talen. Ook de Belgische grondwet staat online .
Het probleem is dat deze wetteksten nogal omvangrijk zijn en ik vrees dat de gemiddelde burger daar niet direct zoiets wil lezen. Maar is dit wel nodig? Neen.
het volstaat om de belangrijke secties omtrent de economiemaatregelen en het uitbredidingsdossier van de Unie naar voor te brengen want dat zijn de twee voornaamste dingen waar de gemiddelde burger tenminste wel een een vraag overstelt.

De gedrukte versie van de volledige wet kan je ook verkrijgen al zal je daar wel voor
moeten betalen dacht ik.

Wat Nederland en Frankrijk aangaat : er is nochtans redelijk wat campagne gevoerd en bvb op de Franse media toch ook wat tijd aan besteed hoor.
M.a.w. als een burger na deze basisinformatie niet geëngageerd is om achter meer informatie te zoeken en met als hoogtepunt, het lezen van de grondwet dan moet die
ook niet perse gaan deelnemen of blanco stemmen.
Ik weet wel, dat is een heikel punt maar voor een referendum moeten de kiezers toch weten waar de klepel hangt..en voor de ene kiezer zal die nadruk afwijken dan voor de andere kiezer..;al kan het zijn dat beide toch voor ja of neen stemmen.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 11:54   #4
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Dit onderwerp had beter op een andere forum gestaan dan suggesties en mededelingen ... wie internet heeft kon atlijd de volledige europese grondwet lezen in zowat alle mogelijke talen. Ook de Belgische grondwet staat online .
Het probleem is dat deze wetteksten nogal omvangrijk zijn en ik vrees dat de gemiddelde burger daar niet direct zoiets wil lezen. Maar is dit wel nodig? Neen.
het volstaat om de belangrijke secties omtrent de economiemaatregelen en het uitbredidingsdossier van de Unie naar voor te brengen want dat zijn de twee voornaamste dingen waar de gemiddelde burger tenminste wel een een vraag overstelt.

De gedrukte versie van de volledige wet kan je ook verkrijgen al zal je daar wel voor
moeten betalen dacht ik.

Wat Nederland en Frankrijk aangaat : er is nochtans redelijk wat campagne gevoerd en bvb op de Franse media toch ook wat tijd aan besteed hoor.
M.a.w. als een burger na deze basisinformatie niet geëngageerd is om achter meer informatie te zoeken en met als hoogtepunt, het lezen van de grondwet dan moet die
ook niet perse gaan deelnemen of blanco stemmen.
Ik weet wel, dat is een heikel punt maar voor een referendum moeten de kiezers toch weten waar de klepel hangt..en voor de ene kiezer zal die nadruk afwijken dan voor de andere kiezer..;al kan het zijn dat beide toch voor ja of neen stemmen.
Ik vraag mij werkelijk af of men zelfs in Zwitserland een referendum zou hebben durven organiseren over een zo complex en gigantisch project als het Europees Grondwettelijk Verdrag.

Maar u hebt gelijk dat deze discussie hier niet thuishoort.
Oud 5 juni 2005, 12:30   #5
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon
Ik vraag mij werkelijk af of men zelfs in Zwitserland een referendum zou hebben durven organiseren over een zo complex en gigantisch project als het Europees Grondwettelijk Verdrag.

In zwitserland stemt men over alle cruciale dingen, zelfs grondwet.
Een referendum over het al dan niet retificeren van een europese grondwet
zou dus kunnen maar kijk, nu net vandaag is het referendum over het al of niet toetreden tot het schengen akkoord afgelopen.
Ik verwacht daarin een neen stem.

Wat referenda aangaat:
De zwitserse inwoners staan wel dichter bij de lokale politiek door al de referenda die er tot nu toe geweest zijn.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Sergei on 05-06-2005 at 13:31
Reason:
--------------------------------

Citaat:

zou dus kunnen maar kijk, nu net vandaag is het referendum over het al of niet toetreden tot het schengen akkoord afgelopen.
Ik verwacht daarin een neen stem.

Wat referenda aangaat:
De zwitserse inwoners staan wel dichter bij de lokale politiek door al de referenda die er tot nu toe geweest zijn.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Ik verwacht daarin een neen stem.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Sergei : 5 juni 2005 om 12:31.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 13:49   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
moeten betalen dacht ik.
Toch niet. De Proeve tot Grondwet kan men gratis afhalen bij de EU-punten die in verschillende Vlaamse steden zijn gevestigd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 13:52   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker, daar het komende referendum van 5 juni zal gaan over de Schengen- en Dublin-akkoorden. Niet onmiddellijk iets eenvoudig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 21:51   #8
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Jazeker, daar het komende referendum van 5 juni zal gaan over de Schengen- en Dublin-akkoorden. Niet onmiddellijk iets eenvoudig.
Maar toch stukken eenvoudiger dan het "Grondwettelijk Verdrag" zoals mijnheer of mevrouw Van Loon de Europese Grondwet noemt.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by malinois on 06-06-2005 at 22:52
Reason:

Citaat:
Maar toch stukken eenvoudiger dan het "Grondwettelijk Verdrag" zoals mijnheer of mevrouw Van Loon de Europese Grondwet noemt.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Maar toch stukken eenvoudiger dan het Grondwettelijk Verdrag.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door malinois : 6 juni 2005 om 21:52.
malinois is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be