Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2003, 15:00   #1
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Naarmate de integratie van Europa verder schrijdt komt meer en meer de vraag naar boven hoe dat Europa intern dan wel het best gestructureerd zou worden.

Als de grenzen tussen de nationale staten aan belang verliezen kunnen immers andere en betere, meer evenwichtgevende verdelingen daarvoor in de plaats komen.

Hier geef ik een voorstel dat mijns insziens het overwegen waard is.

A. Er zijn nog slechts drie politiek-administratieve niveau's :

1. het niveau van de Europese Unie
2. het niveau van de Provincie
3. het niveau van het District

1. Het niveau van de Europese Unie valt samen met de Unie zoals we die kennen en ontwikkelt.
2. Het niveau van de Provincie komt overeen met een territoriale eenheid die een bevolkingsomvang heeft van enkele honderdduizenden tot een paar miljoen (in het geval van grootsteden).
3. Het niveau van het district komt overeen met een territoriale eenheid met een bevolking van enkele duizenden.

De naam 'provincie' is louter arbitrair en zou evengoed 'departement' of 'land' geweest kunnen zijn. Bedoeling is dat ALLE provincies gelijkwaardig zijn en even zwaar wegen in de besluitvorming op het niveau van de Unie. Om deze reden moet het bevolkingsaantal van de provincies van eenzelfde ordegrootte zijn.

Elke provincie is te beschouwen als een land met alles erop en eraan. Met een eigen luchthaven, eigen universiteit, eigen gezondheidsvoorzieningen, etc.

Het ene bestuur van de provincie vervangt het bestuur van in België bvb het federaal, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau. Een provincie is dus eigenlijk terzelfdertijd zowel land als gemeente. De grenzen van de provincies lopen volgens de cultureel-geografisch meest aangewezen lijnen.

Onder het niveau van de provincie bevindt zich het niveau van het District. Hier komt de besluitvorming in principe tot stand via open volksvergaderingen. De beheerders of managers van een district worden rechtstreeks aangeduid uit de bewoners van de districten.

De provincie is ook te zien als één grote gemeente samengesteld uit verschillende districten, met dit verschil dat de bevoegdheid van deze supergemeente even ver reikt als een nationale staat.

Aangezien deze provincies elk een volledige uitrusting hebben van onderwijs-, gezondheid- en economische voorzieningen, is elke provincie tevens verantwoordelijk voor de tewerkstelling in de provincie, de belasting, het innen van erfgelden, het herverdelen van natuurlijke en financiële middelen.

Door het aantal bestuursniveau's drastisch te beperken tot de strikt noodzakelijke wordt de overheidsstructuur voor iedereen heel doorzichtig.

Doordat het niveau van een provincie (qua grootte in oppervlakte enigszins met de provincies in België en Nederland en de departementen in Frankrijk te vergelijken) veel dichter bij de burger staat, zal deze zich ook veel meer betrokken voelen bij de besluitvorming en ook veel sneller en directer het resultaat ven de besluitvorming kunnen waarnemen en zonodig bijsturen. Nog door deze grotere betrokkenheid zal de solidariteit tussen de bewoners van een provincie ook veel groter zijn dan nu in de landen het geval is.

In Europa zouden er enkele honderden van deze provincies kunnen geïnstalleerd worden, die elk bvb 2, 3 of 4 mensen afvaardigen naar het Europese Parlement.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 16:28   #2
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

En daar komde nu mee af! De europese conventie heeft just gedaan. Maar mss kun je het nog rap mailen naar [email protected]
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 16:30   #3
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
En daar komde nu mee af! De europese conventie heeft just gedaan. Maar mss kun je het nog rap mailen naar [email protected]
Giscard zijnen tekst was volgens mij slechts een 'sneuveltekst'.
Oud 20 juni 2003, 16:48   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Naarmate de integratie van Europa verder schrijdt komt meer en meer de vraag naar boven hoe dat Europa intern dan wel het best gestructureerd zou worden.

Als de grenzen tussen de nationale staten aan belang verliezen kunnen immers andere en betere, meer evenwichtgevende verdelingen daarvoor in de plaats komen.

Hier geef ik een voorstel dat mijns insziens het overwegen waard is.

A. Er zijn nog slechts drie politiek-administratieve niveau's :

1. het niveau van de Europese Unie
2. het niveau van de Provincie
3. het niveau van het District

1. Het niveau van de Europese Unie valt samen met de Unie zoals we die kennen en ontwikkelt.
2. Het niveau van de Provincie komt overeen met een territoriale eenheid die een bevolkingsomvang heeft van enkele honderdduizenden tot een paar miljoen (in het geval van grootsteden).
3. Het niveau van het district komt overeen met een territoriale eenheid met een bevolking van enkele duizenden.

De naam 'provincie' is louter arbitrair en zou evengoed 'departement' of 'land' geweest kunnen zijn. Bedoeling is dat ALLE provincies gelijkwaardig zijn en even zwaar wegen in de besluitvorming op het niveau van de Unie. Om deze reden moet het bevolkingsaantal van de provincies van eenzelfde ordegrootte zijn.

Elke provincie is te beschouwen als een land met alles erop en eraan. Met een eigen luchthaven, eigen universiteit, eigen gezondheidsvoorzieningen, etc.

Het ene bestuur van de provincie vervangt het bestuur van in België bvb het federaal, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau. Een provincie is dus eigenlijk terzelfdertijd zowel land als gemeente. De grenzen van de provincies lopen volgens de cultureel-geografisch meest aangewezen lijnen.

Onder het niveau van de provincie bevindt zich het niveau van het District. Hier komt de besluitvorming in principe tot stand via open volksvergaderingen. De beheerders of managers van een district worden rechtstreeks aangeduid uit de bewoners van de districten.

De provincie is ook te zien als één grote gemeente samengesteld uit verschillende districten, met dit verschil dat de bevoegdheid van deze supergemeente even ver reikt als een nationale staat.

Aangezien deze provincies elk een volledige uitrusting hebben van onderwijs-, gezondheid- en economische voorzieningen, is elke provincie tevens verantwoordelijk voor de tewerkstelling in de provincie, de belasting, het innen van erfgelden, het herverdelen van natuurlijke en financiële middelen.

Door het aantal bestuursniveau's drastisch te beperken tot de strikt noodzakelijke wordt de overheidsstructuur voor iedereen heel doorzichtig.

Doordat het niveau van een provincie (qua grootte in oppervlakte enigszins met de provincies in België en Nederland en de departementen in Frankrijk te vergelijken) veel dichter bij de burger staat, zal deze zich ook veel meer betrokken voelen bij de besluitvorming en ook veel sneller en directer het resultaat ven de besluitvorming kunnen waarnemen en zonodig bijsturen. Nog door deze grotere betrokkenheid zal de solidariteit tussen de bewoners van een provincie ook veel groter zijn dan nu in de landen het geval is.

In Europa zouden er enkele honderden van deze provincies kunnen geïnstalleerd worden, die elk bvb 2, 3 of 4 mensen afvaardigen naar het Europese Parlement.
Geen slecht idee. Aangezien de Belgische staat toch praktisch uitgekleed is (en nog verder uitgekleed zal worden in de toekomst) is het de logica zelve om Vlaanderen, Wallonie en Brussel als aparte "provincies" in Europa te laten opgaan.
Prima.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 16:52   #5
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Giscard zijnen tekst was volgens mij slechts een 'sneuveltekst'.
En sneuvelen zal hij uiteraard, van zodra Giscard uw voorstellen leest
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 16:53   #6
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Volstrekt onrealistisch allemaal.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2003, 07:28   #7
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Wow! Ik ben volkomen overdonderd door uw argumenten en uw scherpzinnige analyse.

Oud 21 juni 2003, 09:08   #8
Peterdinges
Vreemdeling

Peterdinges's schermafbeelding

Standaard

ik moet beter de posts leren lezen

anyway, ik ben helemaal akkoord!
Oud 21 juni 2003, 10:03   #9
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wow! Ik ben volkomen overdonderd door uw argumenten en uw scherpzinnige analyse.

Fijn, dan zullen we der eens aan beginnen zeker? Eerste argument is dat U er vanuit gaat dat de mensen zich zeer weinig verbonden voelen met hun (huidig) land. Als inwoner van België zal U dat misschien verbazen, maar de gemiddelde Fransman of Brit is verdomd trots op zijn land en zal het niet zomaar willen opgeven.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 21 juni 2003, 10:18   #10
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Fijn, dan zullen we der eens aan beginnen zeker? Eerste argument is dat U er vanuit gaat dat de mensen zich zeer weinig verbonden voelen met hun (huidig) land. Als inwoner van België zal U dat misschien verbazen, maar de gemiddelde Fransman of Brit is verdomd trots op zijn land en zal het niet zomaar willen opgeven.
En de gemiddelde Bertoen, Savoye, bask, Frans-Vlaming of Cosricaan?
Oud 21 juni 2003, 10:36   #11
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Kan zijn, maar dan nog zal dat soort beslissingen op nationaal niveau (al dan niet in een referendum) worden genomen. En daar vind je nooit een meerderheid.
Oud 21 juni 2003, 10:47   #12
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Kan zijn, maar dan nog zal dat soort beslissingen op nationaal niveau (al dan niet in een referendum) worden genomen. En daar vind je nooit een meerderheid.
Europa, en Frankrijk regionaliseren. Dat kan je niet tegengaan.
Oud 21 juni 2003, 12:18   #13
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, maar dat die grotere gehelen zullen verdwijnen, dat is volkomen onrealistisch.
Oud 21 juni 2003, 12:34   #14
Lodewijk van Male
Vreemdeling

Lodewijk van Male's schermafbeelding

Standaard

Ooit al eens Utopia gelezen? Een aanrader zou ik zo zeggen. Ik dacht dat de grote verhalen �* la Marx, Lenin, Mao, ... die de wereld of hun land ook wilden omvormen en veranderen zonder aandacht voor de traditie en de realiteit, dat die grote verhalen afgedaan hadden in dit postmodernistische tijdperk. Ik zou je een spelleke aanraden, organiseer met Legoblokskes uw eigen Europa zoals ge wilt, maar aub, wees een beetje pragmatischer en realistischer als het om mensen gaat.
Oud 21 juni 2003, 13:01   #15
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hooghe
Ooit al eens Utopia gelezen? Een aanrader zou ik zo zeggen. Ik dacht dat de grote verhalen �* la Marx, Lenin, Mao, ... die de wereld of hun land ook wilden omvormen en veranderen zonder aandacht voor de traditie en de realiteit, dat die grote verhalen afgedaan hadden in dit postmodernistische tijdperk. Ik zou je een spelleke aanraden, organiseer met Legoblokskes uw eigen Europa zoals ge wilt, maar aub, wees een beetje pragmatischer en realistischer als het om mensen gaat.
Had jij voor tien jaar gedacht dat de Fransen en de Duitsers hun Francs en hun Marken ooit zouden opgeven?

Nu betaalt iedereen behalve een paar uitzonderingen met EURO's.

En dat is geen utopie maar een dagelijkse realiteit.
Oud 21 juni 2003, 13:09   #16
Lodewijk van Male
Vreemdeling

Lodewijk van Male's schermafbeelding

Standaard

Je idee lijkt me nogal onrealistisch, maar een Europa van de regio's is misschien beter in te passen omdat je dan geen herverdeling van de grenzen of bevolking moet doorvoeren. Vlaanderen bestaat, Bretagne, Poitou, Baskenland, Beieren, Friesland, Kent, Toscane, Galicië, ... Misschien als je dat inpast in je theorie dat je misschien wat meer steun van mijnentwege zou krijgen.
En er is een verschil tussen pure economie (invoering van de Euro) en het opgeven van een natie. eer we daar zullen geraken zal nog veel moeten gebeuren. Maar hopelijk is een Europa van de volkeren en/of regio's dan de oplossing, maar ik vrees dat Parijs dit niet zal tollereren.
Oud 21 juni 2003, 13:16   #17
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je idee lijkt me nogal onrealistisch, maar een Europa van de regio's is misschien beter in te passen omdat je dan geen herverdeling van de grenzen of bevolking moet doorvoeren. Vlaanderen bestaat, Bretagne, Poitou, Baskenland, Beieren, Friesland, Kent, Toscane, Galicië, ... Misschien als je dat inpast in je theorie dat je misschien wat meer steun van mijnentwege zou krijgen.
En er is een verschil tussen pure economie (invoering van de Euro) en het opgeven van een natie. eer we daar zullen geraken zal nog veel moeten gebeuren. Maar hopelijk is een Europa van de volkeren en/of regio's dan de oplossing, maar ik vrees dat Parijs dit niet zal tollereren.
U schijnt te vergeten dat ze volgens Darwin dezelfde bevolking moeten hebben. Hij praat over een honderdtal provincies. Dwz dat Belgie een provincie moet zijn binnen Europa en dat we geen rekening houden met nationalisme.

Ik ben daar best voor te vinden, maar de problemen tussen Walen en Vlamingen doen me vermoeden dat 1 bestuursniveau voor heel Belgie idd nogal utopisch is.

Enfin Darwin, stoppen met Blok stemmen als ge dit voorstaat
Oud 21 juni 2003, 13:38   #18
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Om zoiets van vandaag op morgen in te voeren is natuurlijk irrealistisch. Maar als je dan toch aan het regionaliseren bent, waarom dan niet ineens goed te werk gaan? Waarom ingewikkelde en ondoorzichtige politiek-administratieve constructies behouden?

Volgens mij is het perfect mogelijk om, rekening houdend met culturele scheidslijnen, Europa zo te regionaliseren dat er evenwaardige 'landen' ontstaan. En die landen staan dan best zo dicht mogelijk bij de burger.

Niets belet die provincies of departementen om met zusterprovincies met een verwante cultuur inniger samen te werken op cultureel vlak dan met andere provincies met andere culturen.

Waar die grenzen dan moeten lopen is dan weer een heel ander verhaal. Dat hangt mee af van de grootte die je aan zo'n provincie wil toekennen. Om in onze streken te blijven:
- moet het de afmeting hebben van het volledig Nederlandstalig gebied?
- moet het de grootte hebben van Vlaanderen?
- of is het beter een afmeting te hebben ter grootte van de 'Vlaanders', 'Brabant' en 'Limburg'
- of is het beter nog kleiner?

Volgens mijn aanvoelen zou een afmeting van de ordegrootte van één of enkele provincies in België ideaal zijn. Iedereen kent dan het grondgebied door en door en kan met goede kennis van zaken oordelen als er moet gestemd worden in een referendum dat de provincie betreft.

Bij grotere afmetingen gaat die betrokkenheid verloren. Zie maar het verschil in taal en mentaliteit op het grondgebied van 'Belgisch Vlaanderen' alleen al. Een West-Vlaming zal niet veel weten van Opoeteren en een Limburger op zijn beurt niet veel van Poperinge.
Oud 21 juni 2003, 13:41   #19
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
U schijnt te vergeten dat ze volgens Darwin dezelfde bevolking moeten hebben. Hij praat over een honderdtal provincies. Dwz dat Belgie een provincie moet zijn binnen Europa en dat we geen rekening houden met nationalisme.

Ik ben daar best voor te vinden, maar de problemen tussen Walen en Vlamingen doen me vermoeden dat 1 bestuursniveau voor heel Belgie idd nogal utopisch is.

Enfin Darwin, stoppen met Blok stemmen als ge dit voorstaat
Zoals ik het zie zijn het er enkele honderden Tomb. België en zelfs Vlaanderen vind ik al veel te groot. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Op het gebied van regionaliseren sta ik eerder heel dicht bij ... thePiano!

Oud 21 juni 2003, 15:12   #20
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Had jij voor tien jaar gedacht dat de Fransen en de Duitsers hun Francs en hun Marken ooit zouden opgeven?

Nu betaalt iedereen behalve een paar uitzonderingen met EURO's.

En dat is geen utopie maar een dagelijkse realiteit.
No offense, maar U neemt een loopje met de werkelijkheid. De waarheid is dat de schok van de tweede wereldoorlog nodig was (een schok die niet in Uw verhaal zit) opdat Frankrijk zou inzien dat het Duitsland enkel kon 'temmen' door het in een grotere structuur te kapselen. De invoering van de euro was daarvan niet meer dan de logische uitkomst, aangezien een eengemaakt Duitsland anders een te grote monetaire macht zou hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be