Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2005, 21:30   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Met welke situatie is Vlaanderen-België-Nederland te vergelijken?

Op zoek naar precedenten vraag ik me af waar een gelijkaardige situatie bestaat of bestond als de verhouding van Vlaanderen met België en Nederland.

Tsjechoslowakije voldoet bv. niet: daar is er geen Tsjechisch of Slowaaks volk buiten de grenzen van Tsjechoslowakije. De links-rechts breuklijn is wel mooi om de Belgische situatie te mimicen, maar daar blijft het bij.

Een model dat beter in de buurt komt, lijkt me Roemenië-Moldavië. Moldavië was vroeger in een andere staat opgenomen. De Sovjetunie vervult hier de rol van België. De Russische Roemenen werden de Moldaviërs, de Belgische Nederlanders Vlamingen. De Sovjetunie viel uit elkaar, Moldavië onafhankelijk. Hier blijft Vlaanderen nog even achter. Transnistrië zou hier de rol van Brussel kunnen spelen. Maar de parallel is niet compleet, omdat Brussel veel belangrijker lijkt dan Transnistrië. Transnistrië heeft zich overigens reeds onafhankelijk verklaard. Toch lijkt Moldavië te aarzelen zich bij Roemenië aan te sluiten, misschien omdat ze dan zeker Transnistrië verliezen. Ook al klopt de parallel niet helemaal, dezelfde koudwatervrees weerhoudt velen ten onrechte om de onafhankelijkheid uit te roepen.

Weet iemand wereldwijd een betere parallel?
Oud 19 juni 2005, 21:59   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Tsjechoslowakije voldoet bv. niet: daar is er geen Tsjechisch of Slowaaks volk buiten de grenzen van Tsjechoslowakije.
Toch wel, hoor. Er leeft een Slovaakse minderheid in buurland Oekraïne en, als ik me nu even niet vergis, ook - heel verbazend - een pluk Slovaken in Servië.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 22:03   #3
Dimitri

Standaard

Zuid-Tirol-Italië-Oostenrijk? Het klopt in ieder geval op een belangrijk detail: de hoofdstad Bozen/Bolzano is in meerderheid Italiaanstalig, de rest van Zuid-Tirol is in meerderheid Duitstalig. Het grote verschil is natuurlijk wel dat Zuid-Tirol t.o.v. Italië veel kleiner is dan Vlaanderen t.o.v. België, maar dat was Moldavië t.o.v. de Sovjet-Unie ook.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 10:46   #4
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Toch wel, hoor. Er leeft een Slovaakse minderheid in buurland Oekraïne en, als ik me nu even niet vergis, ook - heel verbazend - een pluk Slovaken in Servië.
Maar een significante minderheid met een territorium waarmee eventueel een hereniging na te streven is?
Oud 20 juni 2005, 10:46   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zuid-Tirol-Italië-Oostenrijk? Het klopt in ieder geval op een belangrijk detail: de hoofdstad Bozen/Bolzano is in meerderheid Italiaanstalig, de rest van Zuid-Tirol is in meerderheid Duitstalig. Het grote verschil is natuurlijk wel dat Zuid-Tirol t.o.v. Italië veel kleiner is dan Vlaanderen t.o.v. België, maar dat was Moldavië t.o.v. de Sovjet-Unie ook.
Mooi...
Oud 20 juni 2005, 10:53   #6
Tantist

Standaard

Tsjechoslowakije zou misschien toch wel opgaan tot WOII met Ruthenie. De Ruthenen zagen zich net als de Vlamingen als een apart volk binnen TS. Uiteindelijk verloor TS Ruthenie en kwam het bij de Sovjetunie. Nu maakt het deel uit van Oekraine. Het Oekraiens lijkt zo hard op het Rutheens, dat ze het zelfs een dialect noemen. De Ruthenen zijn begonnen zich niet meer als een ander volk te beschouwen...
Oud 20 juni 2005, 10:58   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

België is wat mij betreft binnenkort te vergelijken met Nederland: een goedwerkende, unitaire staat. Alleen zullen wij het nog beter doen dan die Hollanders
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 11:24   #8
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
België is wat mij betreft binnenkort te vergelijken met Nederland: een goedwerkende, unitaire staat. Alleen zullen wij het nog beter doen dan die Hollanders
Begin dan maar vast Belgisch te leren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 11:47   #9
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal Wallonië, na de Vlaamse onafhankelijkheid, de naam Royaume de Belgique blijven dragen? Mij goed, ze doen wat ze willen die jongens, als ze ons maar met gerust laten.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 13:18   #10
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En maar zitten afgeven op het Vlaams-nationalisme...
Als ik dit zo lees krijg ik eerder schrik van het Belgisch-nationalisme. 'Beter dan...' waar hebben we dat nog gehoord...?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 15:34   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Tsjechoslowakije zou misschien toch wel opgaan tot WOII met Ruthenie. De Ruthenen zagen zich net als de Vlamingen als een apart volk binnen TS. Uiteindelijk verloor TS Ruthenie en kwam het bij de Sovjetunie. Nu maakt het deel uit van Oekraine. Het Oekraiens lijkt zo hard op het Rutheens, dat ze het zelfs een dialect noemen. De Ruthenen zijn begonnen zich niet meer als een ander volk te beschouwen...
Eigenlijk heeft de benaming "Ruthenen" niets met een aparte volkskundige identiteit te maken, maar wel alles met godsdienst. In tegenstelling tot de Witrussen, Oekraïeners en Russen behoren deze Ruthenen tot de katholieke Kerk met behoud van hun eigen oosterse ritus. In kerkgebouw en liturgische vormen verschillen ze dus niets van hun Slavische broeders; alleen erkennen zij wel het gezag van de paus terwijl de orthodoxen dat verwerpen.

Het woord "Ruthenen" is trouwens een woord waarmee men in de Middeleeuwen gewoon de Russen aanduidde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 15:41   #12
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
En maar zitten afgeven op het Vlaams-nationalisme...
Als ik dit zo lees krijg ik eerder schrik van het Belgisch-nationalisme. 'Beter dan...' waar hebben we dat nog gehoord...?
Misschien heeft u dat wel gehoord in uw eigen slogan: "wat we zelf doen, doen we beter..."
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 15:44   #13
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Sorry, ik ben in tegenstelling tot jullie model van Frans-nationalisme gewoon trots om Vlaming te zijn die enkel het beste wil voor Vlaanderen. Geen idiote chauvinist die denkt dat zijn 'Homeland' het middelpunt is van de wereld.
Oud 20 juni 2005, 15:48   #14
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

En what the f*uck heb ik te maken met WOII?!! Mensen dat gezeik ben ik o zo zat! Ik ben van 1985 en ben dus om heel wat andere redenen Vlaams-nationalistisch dan dat afgezeikte nazi-argument. Als ik jullie commentaar lees, lijken jullie mij nog eerder op nazi's.

Ik ben een democratische, rechtgeaarde Vlaming en ik ben daar trots op!
Oud 20 juni 2005, 15:49   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Sorry, ik ben in tegenstelling tot jullie model van Frans-nationalisme gewoon trots om Vlaming te zijn die enkel het beste wil voor Vlaanderen. Geen idiote chauvinist die denkt dat zijn 'Homeland' het middelpunt is van de wereld.
Frans nationalisme? Maar jongen toch, daar heb ik als Nederlandstalige absoluut niets mee te maken!

Ik ben ook fier op Vlaanderen maar daarom wil ik de "Vlaamse identiteit" niet ten koste van alles aan iedereen opdringen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 16:04   #16
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Ik zei het 'Frans-nationalistisch MODEL'
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be