![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op zoek naar precedenten vraag ik me af waar een gelijkaardige situatie bestaat of bestond als de verhouding van Vlaanderen met België en Nederland.
Tsjechoslowakije voldoet bv. niet: daar is er geen Tsjechisch of Slowaaks volk buiten de grenzen van Tsjechoslowakije. De links-rechts breuklijn is wel mooi om de Belgische situatie te mimicen, maar daar blijft het bij. Een model dat beter in de buurt komt, lijkt me Roemenië-Moldavië. Moldavië was vroeger in een andere staat opgenomen. De Sovjetunie vervult hier de rol van België. De Russische Roemenen werden de Moldaviërs, de Belgische Nederlanders Vlamingen. De Sovjetunie viel uit elkaar, Moldavië onafhankelijk. Hier blijft Vlaanderen nog even achter. Transnistrië zou hier de rol van Brussel kunnen spelen. Maar de parallel is niet compleet, omdat Brussel veel belangrijker lijkt dan Transnistrië. Transnistrië heeft zich overigens reeds onafhankelijk verklaard. Toch lijkt Moldavië te aarzelen zich bij Roemenië aan te sluiten, misschien omdat ze dan zeker Transnistrië verliezen. Ook al klopt de parallel niet helemaal, dezelfde koudwatervrees weerhoudt velen ten onrechte om de onafhankelijkheid uit te roepen. Weet iemand wereldwijd een betere parallel?
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Zuid-Tirol-Italië-Oostenrijk? Het klopt in ieder geval op een belangrijk detail: de hoofdstad Bozen/Bolzano is in meerderheid Italiaanstalig, de rest van Zuid-Tirol is in meerderheid Duitstalig. Het grote verschil is natuurlijk wel dat Zuid-Tirol t.o.v. Italië veel kleiner is dan Vlaanderen t.o.v. België, maar dat was Moldavië t.o.v. de Sovjet-Unie ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Tsjechoslowakije zou misschien toch wel opgaan tot WOII met Ruthenie. De Ruthenen zagen zich net als de Vlamingen als een apart volk binnen TS. Uiteindelijk verloor TS Ruthenie en kwam het bij de Sovjetunie. Nu maakt het deel uit van Oekraine. Het Oekraiens lijkt zo hard op het Rutheens, dat ze het zelfs een dialect noemen. De Ruthenen zijn begonnen zich niet meer als een ander volk te beschouwen...
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België is wat mij betreft binnenkort te vergelijken met Nederland: een goedwerkende, unitaire staat. Alleen zullen wij het nog beter doen dan die Hollanders
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik dit zo lees krijg ik eerder schrik van het Belgisch-nationalisme. 'Beter dan...' waar hebben we dat nog gehoord...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het woord "Ruthenen" is trouwens een woord waarmee men in de Middeleeuwen gewoon de Russen aanduidde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Sorry, ik ben in tegenstelling tot jullie model van Frans-nationalisme gewoon trots om Vlaming te zijn die enkel het beste wil voor Vlaanderen. Geen idiote chauvinist die denkt dat zijn 'Homeland' het middelpunt is van de wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]() ![]() Ik ben een democratische, rechtgeaarde Vlaming en ik ben daar trots op! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben ook fier op Vlaanderen maar daarom wil ik de "Vlaamse identiteit" niet ten koste van alles aan iedereen opdringen.
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zei het 'Frans-nationalistisch MODEL'
|
![]() |
![]() |