![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Het vlaams blok beseft ook dat er sociale verkiezingen op komst zijn.
Vandaar dat ze een poging ondernomen hebben om een kritisch dossier samen te stellen over de vakbonden. Vreemd echter dat het blok geen woord uitspreekt over de werkgeversorganisaties zoals Unizo of VBO. ![]() ![]() Ik post hieronder hun dossier, maar dat betekent uiteraard niet dat ik ermee akkoord ga. Gelieve dit kritisch dossier met een kritische blik te lezen. Ik wil eventueel ingaan op opmerkingen, zolang ze op een deftige wijze geformuleerd worden. Scheldtirrades of niet onderbouwde verwijten beantwoord en lees ik zelfs niet. Als het even kan, zou ik ook apprecieren, moesten wij bij iedere opmerking ons beperken tot één punt. Het dossier van het blok bevat 7 punten die wij kunnen uitdiepen. Het blijft overzichtelijk als we ieder punt trachten appart te bespreken. Hopelijk kunnen wij hier een open discussie over houden, Met syndicale groeten, ACV Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Wordt het vlaams blok de sociale rechtse arbeiderspartij?
![]() |
#4 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wil zelf ook niet pretenderen dat de oplossing enkel door ons komt. Een beetje bescheidenheid kan geen kwaad, zeker niet als die bescheidenheid te rechtvaardigen is en de pretentie niet! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Voorlopig doet hij het alvast uitstekend, moet ik eerlijk toegeven! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben persoonlijk voor een liberalisering van de havenarbeid. Hoewel dat niet wil zeggen dat er geen veiligheidsnormen normen e.d. moeten zijn.
De consument heeft er alle baat bij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Het zijn echter vooral de aandeelhouders die er baat bij hebben. Ik vraag me sterk af wat dan wel het effect zou zijn voor de consument? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarnaast ook de bedrijven rond de haven. Stel dat die per schip een paar honderdduizend euro uitsparen, dan blijft Antwerpen langer interessant én wordt het interessanter voor nieuwe investeringen. Tenslotte denk ik dat onze havenarbeiders niet al teveel te vrezen hebben van die nieuwe richtlijnen. Hoewel havenarbeid duurder is dan in veel andere grote Europese havens is het een systeem dat flexibel werkt, met ook zaterdag en zondagswerk, .... Concurrentie kan zo'n systeem enkel beter presterend maken. Voor dié arbeid die goedkoper kan moeten onze goed geschoolde havenarbeiders niet concurreren. Net zoals je geen job moet vinden door bvb terug thuis dweilen te gaan weven. Als je dan toch wil weven moet je kwaliteitsproducten afleveren. Genua is een goed voorbeeld van een succesvolle liberalisering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Vraag maar aan Ford, Renault, Nike,... ![]() Verkopen, dat doen ze waar er het meest uit te halen valt! ![]() Citaat:
De schepen met goedkope filipijnen (om maar een voorbeeldnationaliteit te noemen, polen kan ook om binnen Europa te blijven) investeren niet in de Antwerpse haven, maar wel andere bedrijven. Ga je echter door die investeringen de Antwerpse havenarbeiders terug aan het werk krijgen die voorheen dankzij die goedkope filipijnen van hun job zijn gezet? ![]() ![]() Je vergeet de $$$$$$$ !!! ![]() Citaat:
![]() Hiermee garandeer je dus niks , bavo! Citaat:
![]() Ge zegt zelf dat er niet te concurreren valt met lageloonlanden, en terecht. I rest my case! ![]() Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat heeft dat te maken met mijn opmerking? De bedrijven gaan naar waar de arbeid goedkoop is. Dus? Moeten we de kosten van de haven hoog houden??? Citaat:
Ten tweede de haven zelf. Meer schepen in en uitladen betekent meer werkgelegenheid errond. Ofwel opslag (Antwerpen heeft de grootste overdekte opslag ter wereld), ofwel verwerking en herexport, ofwel transfereren naar andere transportmiddelen na verdere verwerking. In al die sectoren samen werken veel meer mensen dan enkel bij het lossen en laden. Citaat:
Citaat:
Klassieke laaggeschoolde arbeid in de nijverheid zal op termijn niet veel meer mensen tewerk stellen dan de landbouw nu. Het heeft geen zin om mensen tewerk te stellen waar ze geen meerwaarde genereren. Of die meerwaarde nu winst is voor de aandeelhouder of loon voor de werknemer of tenslotte een goedkopere prijs voor de consument. Citaat:
Kom maar op. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je dat niet snapt en het verband niet ziet, zou je beter stoppen met argumenteren! ![]() Citaat:
![]() Ge wilt trouwens niet luisteren, bavo! Het betekent enkel meer werkgelegenheid voor de LAGELOONARBEIDERS, verder geeft ge geen enkel argument dat het voor onze eigen arbeiders zo zou zijn. Geen garantie geeft dus fantasie! ![]() ![]() Ge vergeet in uw commentaar de eigen dokwerkers die zonder job geraken! Wie zegt trouwens dat er meer boten gaan komen? Eerst zien dan geloven. Hoeveel uitbreidingsruimte heeft Antwerpen trouwens? ![]() ![]() Er zijn veel meer elementen die de groei vlotter kunnen stimuleren dan de arbeidsmarkt openzetten voor lageloonarbeiders, bijvoorbeeld de havenontsluiting! Zonder dit staat uw theorie nergens! ![]() Citaat:
Zielig argument, zou je toch zelf ook moeten toegeven! ![]() Citaat:
We kunnen echter nu al met moeite volgen, laat staan als er meeneemchinezen de boten gaan uitladen! ![]() Alles op zijn tijd, zeker met de wildgroei aan liberaliseringen! ![]() Citaat:
ik wacht nog steeds op uw argumentjes! ![]() ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verdere commentaar over de dienstencheques volgt als ik het voorstel beter ken. Maar ik blijf het erg vreemd vinden dat mensen het erg vinden dat iemand anders een gelijke service tegen meer geld mag aanbieden. Zo'n angst van wat concurrentie... zegt iets over uw service. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom zo de productiefactor arbeid verspillen? Nu over industrie: meer en meer gebeurt door machines. Dat is een logische evolutie. Welk voordeel heeft het om een werknemer het werk te laten doen dat een robot ook kan, tenzij die robot meer kost? Onze bedrijven naar China, dat horen we maar al teveel. Ik zal er iets naastzetten: de helft van de Duitse exportgroei waren producten voor China. We kunnen onze mensen en middelen voor verschillende dingen inzetten. Om elk veld 2x met de hand te spitten, om dat 1x met de hand te spitten of om dat met een tractor te doen. Als we de gespaarde tijd gebruiken om aan innovatie, recreatie, toerisme te doen wordt iedereen daar beter van. Stel dat we onze bedrijven verbieden om uit China te importeren. Wat is het gevolg? Geenenkel bedrijf zal naar China exporteren. Dus we krijgen hier bedrijven die dingen maken die Chinezen goedkoper kunnen maken. Voor onze high-tech bedrijven verdwijnt een markt. Daarnaast worden voor hen arbeid én kapitaal duurder. Onze welvaart daalt dus enorm. Gelukkig is onze handel nu vrij. De vorige keer dat men dat gestopt heeft is de grote depressie ontstaan. Met als uitloper de tweede wereldoorlog. Hopelijk is men nu niet zo dom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Beste medeforummers,
het doet me deugd dat jullie over dergelijke zaken onderling discussiëren tijdens mijn afwezigheid. Ik verschijn helaas maar sporadisch, aangezien ik nog vele andere zaken te verrichten heb. Toch zie ik dat dit geen belemmering vormt! ![]() Ik weet niet in hoeverre we over de zaak van Port Package moeten ingaan, want deze topic voorziet nog andere onderwerpen. Liberalisering heeft zijn goede en zijn slechte kanten, jullie geven beide argumenten die dit aantonen. Met beide karaktertrekken moeten we rekening houden en ons niet blindstaren op één aspect ervan. Ik wil jullie over het Port Package dossier even het ACV (centrale Transcom) meedelen, maar hou er wel rekening mee dat het niet mijn sector is. Daarom dat onderaan de quote een verwijzing staat waar je gerust voor info terecht kan. Citaat:
ACV |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga uw vorige bericht dus terzijde laten tot u mij op een inhoudelijke manier aanspreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een interessant betoog, moet ik toegeven. Ik ga er dan ook graag op in. Het onrealistisch gehalte van onze eisen wegen op tegen de onrealisitsche eisen van de werkgevers(-verenigingen). Anderzijds zijn onze eisen dikwlijs het gevolg van de arbeidsomstandigheden (zoals de nieuwe acties van de non-profit) of van het niet naleven van de reeds verworven rechten of afspraken. Je hebt inderdaad gelijk dat vele signalen vanuit de achterban tot bij ons komen. Wij krijgen echter meermaals net de bedenkelijke kritiek dat dit volgens sommigen net omgekeerd zou zijn. Wat betreft het stakingsrecht merk ik in jouw betoog vooral de opmerking dat we de onbetrokkenen belasten. Om dat op te lossen moeten we niet zozeer het stakingsrecht beknotten, maar eerder de manier van actievoeren anders invullen. Jouw voorbeeld van de treinstakingen zijn een mogelijkheid die ik zelf ook al overwogen heb. Het probleem is echter dat in dit geval de NMBS de stakers niet vergoed, terwijl ze wel blijven hetzelfde werk blijven verrichten. Ze werken met andere woorden dus gratis, maar ze doen dus hetzelfde als wanneer ze betaald zijn. (Dat zou nog iets voor Steve kunnen zijn ![]() Ik denk dat vele onbetrokkenen wel begrijpen dat aan dergelijke stakingen een hoop onenigheden vooraf zijn gegaan, waardoor ze wel inzien dat de werknemers niet voor hun plezier het werk neerleggen, maar uit boosheid en verontwaardiging naar de directie toe. Indien het enkel een staking zou zijn van de conducteurs, zou jouw voorstel zeker te overwegen zijn. Los van dit voorbeeld vind ik wel dat je een interssante denkpiste hebt geopend. Misschien moeten we inderdaad onze acties op een andere manier invullen, zodat zo weinig mogelijk onbetrokkenen hier last van ondervinden. Met jouw creativiteit kan je me mischien nog tips geven. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Omdat sommigen zich nog steeds afvragen wat ACV van haar leden, militanten of vrijgestelden verwacht, post ik het volgende om die dingen te verduidelijken.
Een vakbond van mensen Leden Een werknemer in België kan zich - het is geen verplichting - aansluiten bij een vakbond. In België zijn er verschillende vakbonden. Hij kan dus kiezen bij welke vakbond hij zich aansluit. Eénmaal je gekozen hebt voor een vakbond, kan je later nog altijd beslissen om je lidmaatschap op te zeggen of je kan van vakbond veranderen. Eind 2002 telde het ACV 1.704.995 leden - waarvan 1.120.539 in Vlaanderen. Het ACV is daarmee de grootste vakbond in België. Het ABVV heeft 1.198.000 leden, het ACLVB 220.000. In Vlaanderen is het ACV dubbel zo groot als het ABVV, in Wallonië even groot als het ABVV. Het ledenpubliek van het ACV is heel gedifferentieerd: arbeiders en bedienden, kaderleden, ambtenaren, mannen en vrouwen, jongeren, werkzoekenden, migranten, deeltijdsen, bruggepensioneerden, ... Eind 2002 was 35,30% van de ACV-leden niet actief (de meesten van die niet-actieven zijn werklozen en bruggepensioneerden). Militanten Het ACV telt ongeveer 80.000 militanten. De meesten daarvan zijn militant in hun onderneming, dienst of administratie. Anderen zijn bestuurslid in een plaatselijke afdeling of betrokken bij een verbondelijke specifieke werking (werkzoekenden- , jongeren-, vrouwen-, ouderen-, migrantenwerking). Ondernemingsmilitanten kunnen uiteraard ook actief zijn in een plaatselijke afdeling of op verbondelijk vlak. Het ene sluit het andere niet uit. De militanten zijn de spilfiguren in het ACV. Krachtlijn 13 van het ACV-congres van 25-28 november 1998 formuleert het zo: "Wij willen de centrale rol van militanten in de verf zetten. Dat wil zeggen dat militanten recht hebben op informatie, inspraak, bescherming, vorming, ondersteuning, begeleiding, ... Van militanten verwachten wij een engagement in verband met het uitdragen van ACV-waarden, deelname aan syndicale werking, nauwe samenwerking met vrijgestelden en leden." Dat de leden vertrouwen hebben in de ACV-militanten bewijzen de resultaten van de sociale verkiezingen. Bij de laatste sociale verkiezingen van 8 tot 21 mei 2000 kregen de ACV-militanten 56,6% van de mandaten in de ondernemingsraden en 58,8% van de mandaten in de Comités voor Preventie en Bescherming op het werk toegewezen. 32% van de verkozenen op de ACV-lijsten waren vrouwen. Vrijgestelden Het ACV heeft 3.100 betaalde beroepskrachten (=vrijgestelden), goed voor 2.750 voltijdse equivalenten. Vrijgestelden worden ingezet voor: - administratie en dienstverlening, vooral in de gewestelijke verbonden (zowat 2/3de van het personeel); - en wat je kan noemen ‘veldwerk in ruime zin’: centraal propagandisten in de beroepscentrales, regiopropagandisten in de gewestelijke verbonden en propagandisten voor de stafdiensten van de beroepscentrales, de gewestelijke verbonden en de confederatie (studiediensten, vormingsdiensten, diensten onderneming, pers- en informatiediensten, ...). |
![]() |
![]() |