Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2005, 13:37   #1
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard Belgische economie in het slop?

Er worden meer en meer signalen merkbaar dat het erg achteruit gaat met onze economie. Het resultaat van het paarse beleid? Ik denk het wel. Als je kijkt naar Engeland waar de economie niet veel heeft geleden onder de wereldwijde economische terugval. In de Verenigde staten lijkt de economie aan een heropleving bezig.
Even ter informatie: vandaag 93 faillissementen (op 1 dag!)
Afgelopen 30 dagen 715 failissementen.
Bron: http://www.vanhecke.com/index.php?co...ancrupties.php

Ik wil niet negatief zijn, maar als ik de lijn doortrek is nu het tijdperk aangebroken van economische recessie. Een spectaculaire stijging van de failissementen.
Redenen:
- hoge brandstofprijs,
- slecht buitenlands beleid (buitenlandse investeerders zijn de afgelopen jaren gaan zoeken naar andere oorden daar België niet meer een centrale ligging heeft in europa, als gevolg van het debacle DHL, de leuke uitspraken van Louis Michel)
- invasie van produkten uit lage loonlanden zoals China (invoerheffingen worden afgeschaft)
- hoge loonkosten
- overregulering
- fiscale druk
- achteruitgang scholingsgraad (mede veroorzaakt door de vergrijzing)
- geen of weinig nieuwe technologische ontwikkeling

Als de regering er eens zou werk van maken om alle bovenstaande faktoren te bekijken kan men met veel vijven en zessen nog uit deze recessie geraken.

Wat ik dagelijks vaststel dat de verzuring toeneemt. In plaats van de economische thema's houdt deze regering houdt zich liever bezig over dossiers zoals BHV, adoptiemogelijkheid voor holebi's, het positief discrimineren van moslims en niet Belgen, het geld steken in om het even welke pietluttelige initiatieven zoals kunst, religie, noem maar op, de gekste dingen kun je niet bedenken.

Een uitspraak door een grote bedrijfsleider enkele jaren terug is me goed in de oren gevallen: "België wordt nog het armste land van Europa"[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oz457 on 15-06-2005 at 14:39
Reason:
--------------------------------

Er worden meer en meer signalen merkbaar dat het erg achteruit gaat met onze economie. Het resultaat van het paarse beleid? Ik denk het wel. Als je kijkt naar Engeland waar de economie niet veel heeft geleden onder de wereldwijde economische terugval. In de Verenigde staten lijkt de economie aan een heropleving bezig.

Ik wil niet negatief zijn, maar als ik de lijn doortrek is nu het tijdperk aangebroken van economische recessie. Een spectaculaire stijging van de failissementen.
Redenen:
- hoge brandstofprijs,
- slecht buitenlands beleid (buitenlandse investeerders zijn de afgelopen jaren gaan zoeken naar andere oorden daar België niet meer een centrale ligging heeft in europa, als gevolg van het debacle DHL, de leuke uitspraken van Louis Michel)
- invasie van produkten uit lage loonlanden zoals China (invoerheffingen worden afgeschaft)
- hoge loonkosten
- overregulering
- fiscale druk

Als de regering er eens zou werk van maken om alle bovenstaande faktoren te bekijken kan men met veel vijven en zessen nog uit deze recessie geraken.

Wat ik dagelijks vaststel dat de verzuring toeneemt. In plaats van de economische thema's houdt deze regering houdt zich liever bezig over dossiers zoals BHV, adoptiemogelijkheid voor holebi's, het positief discrimineren van moslims en niet Belgen, het geld steken in om het even welke pietluttelige initiatieven zoals kunst, religie, noem maar op, de gekste dingen kun je niet bedenken.

Een uitspraak door een grote bedrijfsleider enkele jaren terug is me goed in de oren gevallen: "België wordt nog het armste land van Europa"[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Redenen:
- hoge brandstofprijs,
- hoge loonkosten
- overregulering
- fiscale druk

Wat ik dagelijks vaststel dat de verzuring toeneemt. In plaats van de economische thema's houdt deze regering houdt zich liever bezig over dossiers zoals BHV, adoptiemogelijkheid voor holebi's, het positief discrimineren van moslims en niet Belgen, het geld steken in om het even welke pietluttelige initiatieven zoals kunst, religie, noem maar op, de gekste dingen kun je niet bedenken.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oz457 : 15 juni 2005 om 13:39.
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 14:06   #2
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

tja, wat moet je daar op zeggen he.
Elk land kan zich letterlijk de grond inboren mits wanbeheer (Kijk bvb maar eens naar Argentinië) want uiteindelijk is het de politiek in brede zin van het woord de juiste daden moet stellen om het juiste economisch model in stand te houden inzake investeringen vanuit het buitenland.

En natuurlijk is een bijkomend nadeel de globalisering. En maar brabbelen over de enorme bijkomende afzetgebieden die erbij komen maar vergeten dat dit ook zo omgekeerd is. Op dat gebied gaan we alvast moeilijke jaren tegemoet.
En het ergste is, België kan er alleen niks aan doen.

Citaat:
- hoge brandstofprijs,
- hoge loonkosten
- overregulering
- fiscale druk
Inderdaad een paar voorbeelden waar het duidelijk is dat de lokale politiek wel degelijk invloed kan uitoefenen.
Maar die te weinig technologische ontwikkeling wil ik toch tegenspreken.
Er wordt nog wel hoogtechnologisch ontwikkeld maar ook daar moet de regering deze ontwikkeling in het begin toch ondersteunen. Gebeurt dit
niet dan is het risico groot dat de onderzoek(st)er vroeg of laat emigreert
naar een betere omgeving..vb USA.

Invasie van China is een Europese materie.
Citaat:
In de Verenigde staten lijkt de economie aan een heropleving bezig.
Lijkt, want er zijn sectoren die nog steeds voor zeer zware problemen staan. (bvb staalindustrie)
En de USA zit nog steeds met het probleem dat ze nogmaals een aanslag te verduren krijgen. Ook zij hebben last van de hogere olieprijs en dat heeft ook invloed op de economie natuurlijk.

Citaat:
In plaats van de economische thema's houdt deze regering houdt zich liever bezig over dossiers zoals BHV, adoptiemogelijkheid voor holebi's, het positief discrimineren van moslims en niet Belgen, het geld steken in om het even welke pietluttelige initiatieven zoals kunst, religie, noem maar op, de gekste dingen kun je niet bedenken.
Inderdaad, ze hadden beter al deze thema's in de ijskast gezet en alle focus toegepast op economisch vlak.

En dat het in England beter gaat...is Blair ne Liberaal?
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 14:14   #3
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Zeg maar dat probleem van goedkope producten hebben de consumenten toch zelf in de hand?

Dat is net de manier waarop wij onszelf in de voeten aan 't schieten zijn, we kopen goedkope producten uit het buitenland zodat onze binnenlandse producenten mensen moeten ontslaan of failliet gaan, hierdoor worden we armer en moeten we nog goedkopere producten kopen... Op de duur is er geen geld meer voor werkloosheidsuitkeringen of brugpensioenen en worden we echt terug een arm land.

Als onze (Europese) politiek nu eens voorwaarden stelt aan het verkopen van producten en diensten binnen de grenzen. ttz, een chinees bedrijf mag hier schoenen verkopen als het kan bewijzen dat haar werknemers gelijkaardige voorwaarden en lonen krijgen als wij hier. Dan zijn er ineens 2 problemen van de baan: hun werknemers zijn beter af, en onze bedrijven kunnen tenminste concurreren op kwaliteit ipv prijs.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 14:22   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457

Redenen:
- hoge brandstofprijs,
- hoge loonkosten
- overregulering
- fiscale druk

Een uitspraak door een grote bedrijfsleider enkele jaren terug is me goed in de oren gevallen: "België wordt nog het armste land van Europa"
Ik vrees dat het voor het grootste deel enkel op Europees vlak kunnen oplossen. En daar zitten we midden in een crisis (was echt het moment ...).

Maar bon, in zitten we België ook een beetje vast met een bepaalde partij die niet echt voor de nodige economische hervormingen zorgt.
Oud 15 juni 2005, 14:34   #5
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

je was de splitsing van BHV nog vergeten... volgens Guynokkio !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 16:00   #6
Snoesje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457
Er worden meer en meer signalen merkbaar dat het erg achteruit gaat met onze economie. Het resultaat van het paarse beleid? Ik denk het wel.
Praat me er niet van.
Wij zijn hier nog steeds failliet dankzij 8 jaars Paars Sinterklaasbeleid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be