Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2005, 10:26   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard de mythe doorbreken!

Hulpverleners luiden noodklok

14.06.2005 10.18u - Ofschoon de praktijk in het buitenland had aangetoond dat een gedoogbeleid ten aanzien van zogenaamde ‘softdrugs’ de bestaande problemen niet oplost, maar ze integendeel nog vergroot, besliste de regering enkele jaren geleden deze nefaste regeling ook in dit land in te voeren. De gevolgen zijn er dan ook naar.

Dat het gedoogbeleid duidelijk drempelverlagend heeft gewerkt, kan worden afgeleid uit de vaststelling dat jongeren op steeds jongere leeftijd met drugs beginnen. Uit de meest recente gegevens van het drugshulpverleningcentrum ‘De Sleutel’ blijkt dat nog nooit zoveel Vlaamse jongeren experimenteerden met illegale drugs. Volgens Johan Martens en Peer Van der Kreeft, respectievelijk algemeen directeur en hoofd van de dienst preventie van ‘De Sleutel’, toont onderzoek aan dat liefst ongeveer 45% van de zestien- en zeventienjarigen al eens hasj of zwaarder spul gebruikte: “De toename is echt frappant. Sinds 1996 houden wij elke drie jaar een meting. Telkens stellen we een verdubbeling van het aantal gebruikers vast. Dit nieuwe cijfer lijkt een historisch plafond.”

Het is dus gelopen zoals voorspeld. Behalve de drugsdealers die zich in de handen wrijven omdat nu nog meer vuile poen kan worden verdiend, heeft het gedoogbeleid niemand geholpen, wel integendeel. Onwillekeurig rijst dan ook de vraag of de grote verlichte geesten die deze rampwet destijds door de strot van een onwillige bevolking hebben geramd, nog in de spiegel durven kijken.
bron vb

Een aanrader voor iedere junk hier aanwezig (en andere geïnteresseerden)

zondag 19 juni 11.15 Panorama : over de verwoestende langetermijn effecten van cannabis op jongeren!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 11:09   #2
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Nu blijkt voluit welke verschikkelijke beslissing onze beleidsmensen van toen genomen hebben.

In een echte rechtsstaat zouden deze onverantwoorde mensen direct voor jaren achter slot en grendel vliegen maar niet in België dus. Hypocrisie is hen niet vreemd : drugs promoten dat deze toch niet zo schadelijk zijn en ondertussen andere dingen demoniseren : sigaretten (al dan niet van chocolade), snoep, cola, hamburger, friet, ...
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 11:54   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Als de politiek correcten Johan Martens en Peer Van der Kreeft, respectievelijk algemeen directeur en hoofd van de dienst preventie van ‘De Sleutel’ een kopje kleiner gemaakt hebben, dan is het probleem opgelost...
Want een probleem dat men niet kent/of wil kennen is geen probleem.. [size=1]
(Zie Antwerpen waar men ook niet weet hoeveel illegalen er zijn... Als men denkt dat die er niet zijn, is er immers ook geen probleem)...[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 12:19   #4
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

1. Er heerst in België geen "gedoogbeleid"

2. Met experimenteren is niet zoveel mis

3. U hebt gelijk dat deze wet de drugsdealers bevoordeeld. Het is dan ook beter een volledige legalisering te voorzien.

4. Panorama gaat nu zondag niet over cannabis (zie www.canvas.be)
Oud 14 juni 2005, 14:14   #5
Seba
Europees Commissaris

Standaard

iedereen doet wat hij wil zolang hij andermans vrijheid niet verstoort. Als zij hun gezondheid willen fnuikend an zal dat eht gevolg zijn van hun eigen daden, ik ben dus rationeel zeker voor cannabislegalisering. Misschien kan Jan Hyoens ons eens uitleggen met welk recht de staat zich mag bemoeien met cannabis
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 14:31   #6
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Pfff, ik heb daar zelf ook mee geëxperimenteerd toen ik nog op school zat en ik ben ook goed terecht gekomen.
Vanuit libertair oogpunt vindt ik dat er zoveel mogelijk toegelaten moet worden, ZOLANG men er anderen niet mee schaadt(anders moet er uiteraard streng opgetreden worden).
Ik heb er evenveel/evenweinig last van als mijn buurman thuis een joint rookt-pint drinkt-sigaret rookt. Dus voor mij geen probleem.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Vlaamse Patriot on 14-06-2005 at 15:39
Reason:
--------------------------------

Pfff, ik heb daar zelf ook mee geëxperimenteerd toen ik nog op school zat en ik ben ook goed terecht gekomen.
Vanuit libertair oogpunt vindt ik dat er zoveel mogelijk toegelaten moet worden, ZOLANG men er anderen niet mee schaadt(anders moet er uiteraard streng opgetreden worden).
Ik heb er evenveel/evenweinig last van als mijn buurman thuis een joint rookt-pint drinkt-sigaret rookt. Dus voor mij geen probleem.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Pfff, ik heb daar zelf ook mee geëperimenteerd toen ik nog op school zat en ik ben ook goed terecht gekomen.
Ik heb er evenveel/evenweinig last van als mijn buurman thuis een joint rookt-pint drinkt-sigaret rookt. Dus voor mij geen probleem.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Vlaamse Patriot : 14 juni 2005 om 14:39.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 14:40   #7
jan hyoens

Standaard

!!! nu zondag op bbc1 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 14 juni 2005, 14:42   #8
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
iedereen doet wat hij wil zolang hij andermans vrijheid niet verstoort. Als zij hun gezondheid willen fnuikend an zal dat eht gevolg zijn van hun eigen daden, ik ben dus rationeel zeker voor cannabislegalisering. Misschien kan Jan Hyoens ons eens uitleggen met welk recht de staat zich mag bemoeien met cannabis
Omdat ik geen egoïst ben die als hij iemand op straat ziet liggen naar de andere kant kijkt en snel voorbijloopt! Sorry, maar er bestaan nog altruIsitsche mensen (jij zal dat waarschijnlijk wel idioten vinden).
Oud 14 juni 2005, 14:55   #9
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Omdat ik geen egoïst ben die als hij iemand op straat ziet liggen naar de andere kant kijkt en snel voorbijloopt! Sorry, maar er bestaan nog altruIsitsche mensen (jij zal dat waarschijnlijk wel idioten vinden).
Dat heeft niks met altruïsme te maken. We moeten er voor zorgen dat onze kinderen uit eigen wil niet van dat rotspul willen. Dat is echt altruïsme. Onze kinderen opvoeden tot weerbare mensen. Niet ze trachten te beschermen tegen alle mogelijke gevaren waar je ze toch niet tegen kan beschermen. Het trachten te verbieden werkt alleen maar averechts. Ik had nog nooit gerookt toen ik mijn eerste jointje probeerde. 't Mocht niet en 't leek mij wel spannend. Na nummer drie ben ik spontaan gestopt. Ik vond er maar niks aan, de rook kriebelde in mijn keel, en ik had er een slechte smaak van in de mond. Veel van mijn vrienden zijn nog lang doorgegaan, of doen het nog (15 jaar later). Ik heb tot hiertoe toch nog geen schadelijke gevolgen van gezien.
- A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan
L’ intérêt flamand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 15:04   #10
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L’ intérêt flamand
Dat heeft niks met altruïsme te maken. We moeten er voor zorgen dat onze kinderen uit eigen wil niet van dat rotspul willen. Dat is echt altruïsme. Onze kinderen opvoeden tot weerbare mensen. Niet ze trachten te beschermen tegen alle mogelijke gevaren waar je ze toch niet tegen kan beschermen. Het trachten te verbieden werkt alleen maar averechts. Ik had nog nooit gerookt toen ik mijn eerste jointje probeerde. 't Mocht niet en 't leek mij wel spannend. Na nummer drie ben ik spontaan gestopt. Ik vond er maar niks aan, de rook kriebelde in mijn keel, en ik had er een slechte smaak van in de mond. Veel van mijn vrienden zijn nog lang doorgegaan, of doen het nog (15 jaar later). Ik heb tot hiertoe toch nog geen schadelijke gevolgen van gezien.
wat een onzin! het is duidelijk te zien dat je wel enige schadelijke gevolgen van het drugsgebruik hebt opgelopen! Ontkenning van het probleem is trouwens typisch voor junks! En hoe gaat je kinderen weerbaar maken als de regering volgens sommigen hier drugs moet toelaten en dus een signaal geeft dat het ongevaarlijk is! Legalisering maakt de zaak jist erger en dit wordt door mensen gezegd die het kunnen weten! Maar ja voor sommige is hun eigen genot veel belangrijker dan de gezondheid van voor hun onbekende jongeren! dit heeft dus alles te maken met egoïsme en altruïsme![edit]
[size=1]After edit by jan hyoens on 14-06-2005 at 16:04
Reason:

Citaat:
wat een onzin! het is duidelijk te zien dat je wel enige schadelijke gevolgen van het drugsgebruik hebt opgelopen! Ontkenning van het probleem is trouwens typisch voor junks! En hoe gaat je kinderen weerbaar maken als de regering volgens sommigen hier drugs moet toelaten en dus een signaal geeft dat het ongevaarlijk is! Legalisering maakt de zaak jist erger en dit wordt door mensen gezegd die het kunnen weten! Maar ja voor sommige is hun eigen genot veel belangrijker dan de gezondheid van voor hun onbekende jongeren! dit heeft dus alles te maken met egoïsme en altruïsme![/size]

Citaat:
wat een onzin! het is duidelijk te zien dat je wel enige schadelijke gevolgen van het drugsgebruik hebt opgelopen! Ontkenning van het probleem is trouwens typisch voor junks! En hoe gaat je kinderen weerbaar maken als de regering volgens sommigen hier drugs moet toelaten en dus een signaal geeft dat het ongevaarlijk is! Legalisering maakt de zaak jist erger en dit wordt door mensen gezegd die het kunnen weten! Maar ja voor sommige is hun eigen genot veel belangrijker dan de gezondheid van hun onbekende jongeren! dit heeft dus alles te maken met egoïsme en altruïsme![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 14 juni 2005 om 15:04.
Oud 14 juni 2005, 15:12   #11
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
wat een onzin! het is duidelijk te zien dat je wel enige schadelijke gevolgen van het drugsgebruik hebt opgelopen! Ontkenning van het probleem is trouwens typisch voor junks! En hoe gaat je kinderen weerbaar maken als de regering volgens sommigen hier drugs moet toelaten en dus een signaal geeft dat het ongevaarlijk is! Legalisering maakt de zaak jist erger en dit wordt door mensen gezegd die het kunnen weten! Maar ja voor sommige is hun eigen genot veel belangrijker dan de gezondheid van voor hun onbekende jongeren! dit heeft dus alles te maken met egoïsme en altruïsme!
Ik ontken helemaal niets! Ik ben er mij van bewust dat er een drugsprobleem is. Een probleem dat; wegens illegaal, zich in zijn vroege fase (wanneer we er nog iets zouden kunnen aan doen) volledig verdoken afspeelt, zonder dat we het zien. Als het dan naar boven komt is het al veel te laat. Die mensen war ik het over had, zijn allemaal mensen die goed weten waar de grens ligt. (softdrugs dus) Bovendien gebruiken ze drugs niet als een vlucht uit de realiteit. Drugsverslaafden hebben primair meestal veel andere maatschappelijke problemen.
Vraagje: Neemt het drugsgebruik enkel toe in de landen met een gedoogbeleid? Is het in die landen erger dan in nultolerantielanden?
Oud 14 juni 2005, 15:17   #12
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Ik ontken helemaal niets! Ik ben er mij van bewust dat er een drugsprobleem is. Een probleem dat; wegens illegaal, zich in zijn vroege fase (wanneer we er nog iets zouden kunnen aan doen) volledig verdoken afspeelt, zonder dat we het zien. Als het dan naar boven komt is het al veel te laat. Die mensen war ik het over had, zijn allemaal mensen die goed weten waar de grens ligt. (softdrugs dus) Bovendien gebruiken ze drugs niet als een vlucht uit de realiteit. Drugsverslaafden hebben primair meestal veel andere maatschappelijke problemen.
Vraagje: Neemt het drugsgebruik enkel toe in de landen met een gedoogbeleid? Is het in die landen erger dan in nultolerantielanden?
dat heeft niks te maken met illegaliteit maar alles met het feit dat sommige progressieve drugsprofeten samen met de georgansieerde misdaad het fabeltje verspreiden dat drugs cool zijn en niet gevaarlijk! elk op zijn manier natuurlijk maar met dezelfde nefaste gevolgen! de drugswet die groen heeft doorgedrukt heeft als gevolg dat steeds meer jongeren gaan experimenteren met drugs! Niet voor niets is holland de internationale draaischijf voor harddrugs zoals xtc en speed!
Oud 14 juni 2005, 15:20   #13
ingenious

Standaard

dus al wat van de wet mag is goed en al wat van de wet niet mag is slecht? kom seg, ik zal zelf wel uitmaken wat gezond is en wat niet, en wat ik drink, eet, of smoor, daar heb ik geen wet voor nodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 15:44   #14
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je ziet ze dan ook bij dozijnen op straat liggen, die minderjarige cannabis-junks

PS: en dat jij een altruïstische mens bent, geloof ik nog veel minder.
Oud 14 juni 2005, 15:57   #15
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Was de BBC geen rode communistische staatszender voor cultureel-marxistische weet smoorders en lichtend voorbeeld voor alle staatszenders ter wereld?

@Hyoens. Verklaar eens hoe het komt dat in Nederland waar soft-drugs gelegaliseerd is jongeren helemaal niet meer soft-drugs verbruiken dan in de rest van Europa en minder dan bijvoorbeeld in ons land en Frankrijk, 2 landen met een relatief represieve aanpak van soft-drugs. Ten andere zou u ook moeten weten dat er in deze samenleving een toenemend alcoholpropbleem is en een probleem met drugs tout-court. Ik denk maar aan de ongeloofelijke consumptie van kalmeringsmiddelen en slaappillen. Het toenemend verbruik van soft-drugs toeschrijven aan "linkse propaganda" is dus volkomen onterecht alsof een jongeren daarom één joint meer of minder zou roken.[edit]
[size=1]After edit by solidarnosc on 14-06-2005 at 16:58
Reason:

Was de BBC geen rode communistische staatszender voor cultureel-marxistische weet smoorders en lichtend voorbeeld voor alle staatszenders ter wereld?

@Hyoens. Verklaar eens hoe het komt dat in Nederland waar soft-drugs gelegaliseerd is jongeren helemaal niet meer soft-drugs verbruiken dan in de rest van Europa en minder dan bijvoorbeeld in ons land en Frankrijk, 2 landen met een relatief represieve aanpak van soft-drugs. Ten andere zou u ook moeten weten dat er in deze samenleving een toenemend alcoholpropbleem is en een probleem met drugs tout-court. Ik denk maar aan de ongeloofelijke consumptie van kalmeringsmiddelen en slaappillen. Het toenemend verbruik van soft-drugs toeschrijven aan "linkse propaganda" is dus volkomen onterecht alsof een jongeren daarom één joint meer of minder zou roken.[/size]

Was de BBC geen rode communistische staatsender voor cultureel-marxistische weet smoorders en lichtend voorbeeld voor alle staatszenders ter wereld?

@Hyoens. Verklaar eens hoe het komt dat in Nederland waar soft-drugs gelegaliseerd is jongeren helemaal niet meer soft-drugs verbruiken dan in de rest van Europa en minder dan bijvoorbeeld in ons land en Frankrijk, 2 landen met een relatief represieve aanpak van soft-drugs. Ten andere zou u ook moeten weten dat er in deze samenleving een toenemend alcoholpropbleem is en een probleem met drugs tout-court. Ik denk maar aan de ongeloofelijke consumptie van kalmeringsmiddelen en slaappillen. Het toenemend verbruik van soft-drugs toeschrijven aan "linkse propaganda" is dus volkomen onterecht alsof een jongeren daarom één joint meer of minder zou roken.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 juni 2005 om 15:58.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 16:00   #16
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Het legaliseren van softdrugs is trouwens een liberaal standpunt. Een standpunt van mensen die voor vrijheid en persoonlijke verantwoordelijkheid zijn. Dat heeft niets met links of rechts te maken.
Oud 14 juni 2005, 17:00   #17
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Beter een jaartje cannabis dan een jaartje alcohol. Alleen kun je alcohol 'grijs' kopen bij de nachtwinkel en cannabis hier in België enkel verkrijgen in lugubere pandjes..
Oud 14 juni 2005, 17:25   #18
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Beter een jaartje cannabis dan een jaartje alcohol. Alleen kun je alcohol 'grijs' kopen bij de nachtwinkel en cannabis hier in België enkel verkrijgen in lugubere pandjes..
Nog beter... geen jaartje cannabis en geen jaartje alcohol...

[size=7]S[/size]tel dat cannabis [size=7]g[/size]een [size=7]p[/size]robleem is, [size=7]w[/size]aarom is men dan praktisch in elk land van heel de wereld tegen het cannabisgebruik? Dat moet toch zijn reden hebben of niet[size=7]?[/size]

De zoon van een kennis van mijn moeke werd enkele maanden geleden verast, nadat hij dood werd aangetroffen na een overdosis dugs (ja, waarschijnlijk hard drugs)... Hij was evenwel begonnen met weed.
Dat het een iets met het andere te maken heeft, weet ik niet... Ik kan het enkel maar veronderstellen...

Ik vraag me ook af of die hulpverleners die de noodklok luiden, onnozelaars zijn en mensen die niet weten met wat ze bezig zijn...[edit]
[size=1]After edit by CHIPIE on 14-06-2005 at 18:26
Reason:

Citaat:

[size=7]S[/size]tel dat cannabis [size=7]g[/size]een [size=7]p[/size]robleem is, [size=7]w[/size]aarom is men dan praktisch in elk land van heel de wereld tegen het cannabisgebruik? Dat moet toch zijn reden hebben of niet[size=7]?[/size]

De zoon van een kennis van mijn moeke werd enkele maanden geleden verast, nadat hij dood werd aangetroffen na een overdosis dugs (ja, waarschijnlijk hard drugs)... Hij was evenwel begonnen met weed.
Dat het een iets met het andere te maken heeft, weet ik niet... Ik kan het enkel maar veronderstellen...

Ik vraag me ook af of die hulpverleners die de noodklok luiden, onnozelaars zijn en mensen die niet weten met wat ze bezig zijn...[/size]

Citaat:

De zoon van een kennis van mijn moeke werd enkele maanden geleden verrast, nadat hij dood werd aangetroffen na een overdosis dugs (ja, waarschijnlijk hard drugs)... Hij was evenwel begonnen met weed.

Ik vraag me ook af of die hulpverleners die de noodklok luiden, onnozelaars zijn en mensen die niet weten met wat ze bezig zijn...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 juni 2005 om 17:26.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 20:33   #19
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

Ik vraag me ook af of die hulpverleners die de noodklok luiden, onnozelaars zijn en mensen die niet weten met wat ze bezig zijn...
de stepping stone theorie is nochthans al enkele jaren geleden naar de prullenbak verwezen, waar het thuishoort. Als iedere cannabisgebruiker automatisch de stap zet naar harddrugs, had onze maatschappij een serieus probleem.
Het VK kent 1 van de respressiefste wetgevingen ivm drugs in europa, en heeft ook de meeste drugsverslaafden van europa (bron: nova (nl) van enkele maanden geleden). Dat het een iets met het ander te maken heeft, weet ik niet...ik kan enkel maar veronderstellen...

Haal cannabis uit de illegaliteit, volledig, niet zoals het nu is (ge moogt het hebben, maar niet kopen, verkopen of gaan halen over de grens...het moet maar uit de lucht komen vallen zeker?). Gedoog de verkoop in bepaalde punten, verbied de verkoop aan minderjarigen, en in er tenminste btw op...zo verdient de staat er ook nog op
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 20:51   #20
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat het gedoogbeleid duidelijk drempelverlagend heeft gewerkt, kan worden afgeleid uit de vaststelling dat jongeren op steeds jongere leeftijd met drugs beginnen. Uit de meest recente gegevens van het drugshulpverleningcentrum ‘De Sleutel’ blijkt dat nog nooit zoveel Vlaamse jongeren experimenteerden met illegale drugs. Volgens Johan Martens en Peer Van der Kreeft, respectievelijk algemeen directeur en hoofd van de dienst preventie van ‘De Sleutel’, toont onderzoek aan dat liefst ongeveer 45% van de zestien- en zeventienjarigen al eens hasj of zwaarder spul gebruikte: “De toename is echt frappant. Sinds 1996 houden wij elke drie jaar een meting. Telkens stellen we een verdubbeling van het aantal gebruikers vast. Dit nieuwe cijfer lijkt een historisch plafond.”
Amaai, weer een fraai staaltje van onderzoek.. Is er dan ook maar iets dat bewijst dat deze stijging te wijten is aan het gedoogbeleid ?!? Kinderen hebben ook veel eerder seks als vroeger, zijn op veel jongere leeftijd zat, ... het is een algemene trend waar het gedoogbeleid weinig mee te maken heeft lijkt me.
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be