![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Hoi,
Zoekende naar Nederlandse taalgebieden kwam ik op dit thema-forum, en ik heb mij een paar uur zeer vermaakt met het lezen van (voornamelijk) Vlaamse standpunten over een eventuele splitsing van Belgie. Ikzelf ben in Utrecht getogen, en woon nu in Groningen. Het Nederlandse 'gevoel' over Belgie ken ik dus wel, en het Vlaamse heb ik net gelezen, maar wat vinden de Walen eigenlijk van de hele situatie? Weet iemand een Waalse site over politiek? Bij voorbaat dank hiervoor, dat zal mij helpen een duiderlijker beeld te scheppen van de eenheid van Belgie. Wat mij erg opviel aan dit hele forum (Communautaire discussies) is dat de Belgen een slecht beeld hebben van hoe de Nederlanders hen zien als volk. Daarnaast bestaan er vele vooroordelen in Belgie over Nederlanders. Vandaar mijn besluit om maar eens een extreme Nederlandse visie aan jullie voor te schotelen. Belgie blijft Belgie. De kans dat Belgie splitst is echt enorm klein. De komende twintig jaar verandert er niets. Dat komt onder andere omdat de economie nog te goed draait. Daarnaast, als het al zou gebeuren kan het maar beter zo snel mogelijk gebeuren, want binnen afzienbare tijd is het tijd, en is Nederland te zeer ver-engelst. Nu al groeien de Nederlandse en Vlaamse culturen in rap tempo uit elkaar. De splitsing van Belgie is een niet-bestaand thema in Nederland. Belgie is Belgie en Nederland is Nederland. Niemand heeft het ooit over Vlaanderen als iets 'aparts', en Belgische politiek dringt hier niet door. Belgie staat in Nederland vooral bekend als het land van Dutroux en het land waar ze denken dat ze beter bier kunnen brouwen. De meeste Nederlanders zullen niet tegen een annexatie van Vlaanderen zijn, maar als er een paar politieke partijen tegen zijn met goede argumenten zou het in een referendum nog wel eens krap kunnen worden. Argumenten (hoe suf ook, ze zullen wel leven onder de normale bevolking): - Aardige jongens die Vlamingen, maarja, HET ZIJN GEEN HOLLANDERS! - Enorme staatsschuld! Schulden en tekorten hebben we al zat, nee dank je. - Nederland gaat happy in z'n eentje. - Het is al een keer eerder misgegaan, waarom zou het nu wel goed gaan? - Vlaanderen heeft z'n kans gehad. - Vlamingen zijn schoon ('vuile Hollanders'), soft en dom ('1830', 'met Fransen'). - Vlaanderen zal een bodemloze put worden. Infrastructuur, ICT, Verkeersveiligheid, ik noem maar wat, maar Vlaanderen loopt gewoon dik achter op NL. Het zet Nederland terug op de wereldranglijsten. Ok, Vlaanderen heeft misschien 1% minder analfabeten. Boeiuh!! Nederlands onderwijs doet het prima en de Nederlandse universiteiten scoren hartstikke goed internationaal. En die wachtlijsten in ziekenhuizen dat valt ook wel mee, dat is alleen voor mensen met zeldzame aandoeningen. - Waarom doet Belgie het zo slecht in sporten? Geen nationalisme! Alleen individueel bereiken jullie nog wat. - Het Koninkrijk der Nederlanden, het Wilhelmus en de NL-driekleur. Non-negotiable. Iets anders pikt het Nederlandse volk echt niet. - Kijk eens hoeveel problemen West-Duitsland heeft met Oost-Duitsland... en die zijn maar 50 jaar gesplitst geweest! Nederland-Vlaanderen is kansloos. De Vlamingen gaan dan van al hun problemen Nederlanders WEER de schuld geven, en ik zie het al voor me: 'met Wallonie konden we het ook zelf' om vervolgens toch nog onafhankelijk te worden. - Liever een germaanse onoverwonnen volkstam dan een overwonnen gallische volkstam, zelfs al is die laatste de dapperste van alle galliers (omdat ze half germaans was ja!). - De Vlaamse taal is niet mee ge-evolueerd met de Nederlandse. In plaats daarvan is zij conservatief gehouden en remt zij op die wijze de Vlaamse technologische vooruitgang. - De meeste Nederlandse rechtse partijen lijken voor de Belgen al links. De progressieve Nederlandse aanpak zal niet makkelijk worden voor de Vlamingen. - Brussel - Walloniers leren geen Nederlands, Vlamingen leren wel Frans. WELKE TAAL DENK JE DAT ER OVERBLIJFT?! - Ze spreken toch Nederlands? Het zijn toch Nederlanders? Ze hebben toch genetische verwantschap met ons? Waarom zitten ze dan met die fransen? Iedereen weet toch dat 2 volken in één land niet werkt? Wanneer komen ze met hangende pootjes terug? Dat zijn de vragen die wij ons in Nederland stellen. PS: Antwerpen willen we sowieso wel Nou alsjeblieft, dat waren de meest extreme Nederlandse gedachtes over Vlaanderen die ik mij kon bedenken! Persoonlijk vind ik de Belgen toffe peren en zou ik jullie d'r zo bij willen hebben hoor ![]() ![]() Hmmm het is een beetje onsamenhangend geworden maar ok, voor al jullie toekomstige discussies hebben jullie nu hopelijk ideeen over de Nederlandse gedachtegang tegen versmelting of annexering of hoe je het ook wilt noemen. Uiteindelijk, ALS Belgie zou splitsen en als Vlaanderen bij Nederland zou trekken en het zou werken, zou het economisch gigantisch voordelig zijn. - Toerisme zou aantrekken, liever één middelgroot land bezoeken dan 2 kleintjes. Er zou meer geld binnen het nieuwe Nederland blijven, binnenlands toerisme zou aantrekken ('Onontdekt Vlaanderen'). - Sterker in de EU met 20miljoen Nederlanders. - Haven van Europa. - Nederlands als Taal krijgt meer betekenis. En dan hopelijk ook wat meer behoud. Heel veel Nederlanders vinden het niet leuk dat het Nederlands op de wereldschaal niks voorstelt. Enfin, ik noem maar wat. En als laatste nog heel even over Friesland & Taal: Friezen voelen zich in de eerste plaats volgens mij vooral Nederlander en daarna pas Fries. In ieder geval is de Friese onafhankelijkheid TOTAAL niet te vergelijken met die van Vlaanderen en voor de discussie Vlaanderen bij Nederland totaal onzinnig. In de paar uur dat ik hier dit Vlaamse forum heb gelezen ben ik nog geen vreemde woorden tegengekomen, en viel het mij op dat er in ieder geval in het geschreven Nederlands nog geen verschillen zijn tussen Nederlands en Vlaams. Dus met die taalbarriere zal het wel meevallen. Groetjes, |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uw opmerkingen over Vlaanderen getuigen niet echt van veel kennis terzake.
Punt 1: Vlaanderen heeft er nooit om gevraagd van Nederland af te scheiden. Ter illustratie: In Antwerpen, Gent, Brussel (toen nog nederlandstalig) kantte het bestuur zich tégen de afscheiding. Wij zijn eigenlijk gewoon geannexeerd tegen onze eigen wensen en door een Frans leger. In 1836 werd in Antwerpen nog een absolute meerderheid verkozen voor hereniging met Nederland. Die verkiezingen zijn gewoon ongeldig verklaard.. Denk je nu echt dat Vlaanderen gekozen heeft voor een land waar zowat de eerste daad het afschaffen van het Nederlands was? Punt 2: Vlaanderen is (nog) geen economisch rampgebied. Ik denk dat de cijfers voor Vlaanderen apart zelfs iets beter zijn dan voor Nederland. (En zonder het betonblok Wallonië aan ons been, kan dat nog véél beter imo) Wat wél waar is, is dat 175 jaar een heel lange periode is, en er dus ook wel wat toch niet te onderschatten verschillen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders(*). Een confederatie met Nederland lijkt me haalbaar. Een annexatie door Nederland absoluut niet. (*) Hoewel dat relatief is. Ik vind het verschil tussen Nederlanders van boven en onder de moerdijk soms groter dan het verschil tssn vlamingen en Nederlanders van beneden de moerdijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat onze vriend Keats inderdaad nougabollen begrepen heeft van wat er in België aan de hand is, en zelfs nauwelijks het verschil kent tussen Vlaanderen en België, die hij vrijelijk op één hoopje gooit. Laat ik maar hopen dat het hollandocentrische gezwets in het eerste deel van zijn bijdrage ironisch bedoeld was. (Indien niet: er is leven buiten de Randstad).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik wil niet zeggen dat ik in de standpunten geloof die ik opgeschreven heb. Ik heb enkel geprobeerd standpunten te verzinnen tegen een versmelting van Vlaanderen & Nederland. Natuurlijk zijn de meeste argumenten suf en slaan ze nergens op. Maar een volk denkt nou eenmaal niet na en zal altijd op gevoel stemmen. Het Nederlandse volk is daar geen uitzondering op. Netzo als de Nederlanders over Belgen dat doen hebben de Vlamingen ook vooroordelen over de Nederlanders. Mijn post zijn de vooroordelen vanuit ons kamp bezien. Dat is alles =) Ik weet ook wel dat Vlaanderen goede papieren heeft. Maar toch zal het Nederland meer geld kosten dan Vlaanderen. Ik denk wel dat Vlaanderen bijna volledige autonomie zou krijgen binnen Nederland. Daar doen we heus niet moeilijk over, wij snappen ook wel dat het moeilijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vlaanderen loopt achter op Nederland??
Dat mag je me wel eens nader uitleggen. En we steken tenminste niet om de zoveel tijd een moskee of islamschool in de fik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Nogmaals: Ik heb enkel en alleen vooroordelen opgeschreven.
Maar in antwoord op je vraag: Nederlanders klagen bijvoorbeeld altijd steen en been over de belgische wegen. Nou wil ik van deze discussie geen flame-war maken tussen Nederland en Belgie... verzin zelf maar eens vooroordelen die in Belgie bestaan over Nederland en probeer die maar eens te rijmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar inderdaad: in Nederland is men niet echt tegen... Citaat:
![]() D66 is alvast ervoor gewonnen als de vraag van Vlaanderen komt en ook CDA staat er niet afkerig tegenover. Bepaalde mensen uit de PvdA tonen meer dan belangstelling voor Vlaanderen (oa Wouter Bos) en Erik Jurgens is zelf gewonnen voor een hereniging. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Storme: Wat het lager en middelbaar onderwijs betreft, moet ik toegeven wat terughoudender te zijn. Dat is één van de domeinen waar we, als we niet opletten, ook wat te verliezen hebben. Maar de uitwisseling tussen Vlaamse en Noord-Nederlandse scholen moet met spoed worden uitgebreid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bedankt voor je brief, het is heel nuttige informatie en het heeft me heel goed geholpen. Ik ben er nog meer van overtuigd geraakt dat de goede banden tussen Vlaanderen en Wallonië, en de slechte banden tussen Nederland en Vlaanderen enkel bestaan door elkaar niet goed te kennen. Informatie en kennis is de weg naar Groot-Nederland.
![]() |
![]() |
#8 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als laatste nog heel even over Friesland & Taal: Friezen voelen zich in de eerste plaats volgens mij vooral Nederlander en daarna pas Fries. In ieder geval is de Friese onafhankelijkheid TOTAAL niet te vergelijken met die van Vlaanderen en voor de discussie Vlaanderen bij Nederland totaal onzinnig. In de paar uur dat ik hier dit Vlaamse forum heb gelezen ben ik nog geen vreemde woorden tegengekomen, en viel het mij op dat er in ieder geval in het geschreven Nederlands nog geen verschillen zijn tussen Nederlands en Vlaams. Dus met die taalbarriere zal het wel meevallen. Groetjes,[/quote] je fietst uiteraard rond hét probleem brussel rond?
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Feit dat een belgicist als jij daar weer een probleem van maakt, bewijst de stelling...
![]() |
![]() |
#10 | ||||||||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of, zoals een poster het uitschreeuwt die in een afdelingshoofdkwartier van NV-A hangt: (ongeveer toch) "Zou een land dat een 81-jarige (?) executeert niet beter zijn mond houden!!" wordt dat hier: "zou een flamingant, die niets anders doet dan problemen zoeken (lieft van Belgische zaken), niet beter zijn mond houden?)"* [size=1]*ik zou hier een verzameling topics kunnen geven, ware het niet dat ik betere dingen te doen heb (examens en zo), ja, kijk niet zo raar [/size][edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door rodeo : 22 juni 2005 om 13:45. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nederlands krijgt dan meer betekenis in die zin dat het door één consistente groepland gesproken zal worden en het daardoor minder snel aan verandering onderhevig zal zijn. Je kunt aan alles merken dat Engels een steeds grotere invloed krijgt in Nederland. Aan de ene kant is dat wel goed, aan de andere kant ook weer jammer. Een grotere bevolking zal er voor zorgen dat veranderingen niet zo snel zullen plaatsvinden. Over Brussel begin ik niet eens. Ik weet er te weinig van en het lijkt me een erg ingewikkelde situatie. Gewoon bij Nederland in mijn ogen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Gouverneur
|
![]() Hey Tantist, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik moet nog even het quote systeem onder de knie krijgen, mijn excuses voor mis-quotes. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |||
Gouverneur
|
![]() [size=4]Ik stip even de hoogtepunten uit de post van Tantist aan:
[/size] Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
Je weet goed genoeg wat ik bedoel... Citaat:
Nochtans is de hele kwestie van Brussel écht geen probleem. Brussel IS een speler en moet zelf kiezen of het bij Vlaanderen wil, bij Wallonië of apart (eventueel als Europees District). Belgicisten blijven er echter een probleem van maken. Ook als je met deze oplossing komt, blijven ze zeggen dat er een probleem is. Brussels is out of our hands!!! Vlaanderen mag palaveren wat ze willen, Brussel is het kwijt geraakt in 1988 bij de toenmalige staatshervorming. Afin kwijt... Brussel is toen een politieke entiteit geworden. Dat niet respecteren, iets waartoe onze rodeo oproept, is politiek infantilisme. Er is dus een oplossing voor Brussel: een aantrekkelijk aanbod geven aan Brussel bij een onafhankelijkheid. Dat zou een tweetalig statuut kunnen zijn, plus de hoofdstadfunctie van een economisch rijk gebied (iets wat de Vlaamse beweging sowieso van plan is en wat ze niet kan zijn in Wallonië). Als die oplossing algemene ingang zou vinden, dan zou Vlaanderen wel eens heel snel onafhankelijk kunnen zijn. Oplossing van rode: zeg dat het geen oplossing is. Aan die paardeklepjes ![]()
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Sorry ik ben niet zo op de hoogte van de politiek in Belgie.. maar er is nu toch geen crisis meer? Ik heb net gelezen dat de volgende verkiezingen in October 2006 zijn. Als tot die tijd het Vlaams Belang geen domme dingen doet en blijft groeien tot 51%, wat zou er dan gebeuren? Of zijn er andere scenario's voor de split van Belgie? Ik heb gelezen dat ze (VB) in 2004 maar 30% van de stemmen haalden ofzo... dat is toch lang niet genoeg? Er zijn nergens objectieven peilingen te vinden heb ik het idee. Ik ben ook wel erg geinteresseerd in Waalse standpunten over deze hele kwestie. BvD, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al die zever.
Nu enkel FEITEN: 93 procent van de Vlamingen,volgens LLB, 88 procent volgens Laatste Nieuws blijft voorstander van een verenigd België. Federaal of unitair dus. Hoewel wij unitaristen in de minderheid zijn, is ook dat percentage behoorlijk groot, wetende dat unitarisme niet in het huidig discours past. Discours in Foucaultiaanse betekenis. 1 (één.) procent van de Vlamingen is voorstander van de vernietiging van ons Land én aansluiting bij Nederland. Wat de Hollanders willen, zal me worst wezen. België IS en BLIJFT. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
soit, het draait hem daar niet om [size=1](u doet mij willekeurig aan "spaceman" denken, die in Gent nu en dan eens durft beweren dat "ruimtevaart fake is")[size=2] Ik ontken niet dat er voordelen aan een samenhang zijn; de meeste voordelen worden hierboven al vermeld (economie door samenwerking (lucht)havens; schaalvoordelen); en dat er voor bepaalde mensen een quasi oneindige aantrekkingskracht naar Nederland is. Deze voordelen worden vaak opgesomd, maar net zoals een winkelier die zijn waar verkoopt worden over de mogelijk tegenstrubbelingen/problemen/complicaties[size=1]dat moet u toch kennen? hoop ik ?[/size][size=1][size=2] gedacht wordt. U weet even goed als ik wat die problemen zijn, bijvoorbeeld het feit dat menig Vlaming niet staat te springen om bij die arrogante° NL'ers te gaan (misschien niet direct, maar dan alvast niet in de eerste 20j); Bxl; faciliteitengemeentes waar Vlamingen in W leven; ....[/size][/size] [/size][/size]
![]() |
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Toch nog even een kleine reactie van mijnentwege. Hier wordt veel gesproken over de heriniging, toch denk ik dat de grote meerderheid van de Vlamingen hier (nog) niet voor gewonnen is. Noem dit het gevolg van Belgische indoctrinatie (de Hollandse overheersing), maar het blijft leven.
Voor mij is een hereniging enkel bespreekbaar met Vlaanderen als gelijkwaardige partner, een soort confederatie zeg maar.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
![]() |
![]() |