Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2005, 10:08   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard Spanjaarden moeten siësta opgeven

Spanjaarden moeten siësta opgeven

Spanje staat op zijn kop. Daarvoor heeft de 'Nationale Commissie voor de Rationalisering van de Spaanse Tijden' gezorgd. Tegen 2010 moeten de Europese tijden gelden, heeft die eerbiedwaardige vergadering besloten. Dat wil zeggen 's morgens om 8 uur op het werk, een siësta van maximaal 1 uur en tegen 18 uur iedereen thuis.

De deskundigen vinden dat de momenteel geldende Spaanse werk- en eettijden in vele opzichten economisch en sociaal desastreus zijn. Vooral de siësta moet het ontgelden. Maar die neem je de Spanjaarden niet zo maar af.

-------------------------------------------------------

schandalig hoe cultuur en traditie moeten wijken voor puur winstbejag met haar zotte werkethiek.
die spanjaarden waren tenminste zo slim om niet te werken als het te heet is.
wij zouden hier beter ook de siësta invoeren nu met die hete zomers.
dat is toch geen doen om te werken in zo'n hitte.

STAKEN nondedju
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 11:59   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Spanjaarden moeten siësta opgeven

Spanje staat op zijn kop. Daarvoor heeft de 'Nationale Commissie voor de Rationalisering van de Spaanse Tijden' gezorgd. Tegen 2010 moeten de Europese tijden gelden, heeft die eerbiedwaardige vergadering besloten. Dat wil zeggen 's morgens om 8 uur op het werk, een siësta van maximaal 1 uur en tegen 18 uur iedereen thuis.

De deskundigen vinden dat de momenteel geldende Spaanse werk- en eettijden in vele opzichten economisch en sociaal desastreus zijn. Vooral de siësta moet het ontgelden. Maar die neem je de Spanjaarden niet zo maar af.

-------------------------------------------------------

schandalig hoe cultuur en traditie moeten wijken voor puur winstbejag met haar zotte werkethiek.
die spanjaarden waren tenminste zo slim om niet te werken als het te heet is.
wij zouden hier beter ook de siësta invoeren nu met die hete zomers.
dat is toch geen doen om te werken in zo'n hitte.

STAKEN nondedju
Jaz, stakende pampers... dat zal beslist het wereldnieuws halen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 12:05   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Jaz, stakende pampers... dat zal beslist het wereldnieuws halen...
zwijgt gij, vuile pedofiel.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 12:13   #4
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat Mitgard gelijk heeft want ik ben ook één van die verzuurde linksen.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 13:36   #5
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Wat een idioten, ik zou eens die deskundigen willen zien werken in de bouw of op een akker als het 45 tot 50 graden is. Straks mogen de Moslims ook hun rammedam niet doen of de Joden niet alleen kosher eten, omdat ze minder productief zouden kunnen zijn.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 13:53   #6
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Europa vraagt niet Europa beslist!
Oud 23 juni 2005, 14:01   #7
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je dat even uitleggen, in de originele tekst zie ik zelfs niets staan over een Europese vraag en al helemaal niets over een Europese beslissing. De 'Nationale Commissie voor de Rationalisering van de Spaanse Tijden' lijkt me niet echt een EU-instelling te zijn.

Coekie[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Coekie on 23-06-2005 at 15:02
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Kan je dat even uitleggen, in de originele tekst zie ik zelfs niets staan over een Europese vraag en al helemaal niets over een Europese beslissing. De 'Nationale Commissie voor de Rationalisering van de Spaanse Tijden' lijkt me niet echt een EU-instelling te zijn.

Coekie[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Kan je dat even uitleggen, in de originele tekst zie ik zelfs niet staan over een Europese vraag en al helemaal niet over een Europese beslissing. De 'Nationale Commissie voor de Rationalisering van de Spaanse Tijden' lijkt me niet echt een EU-instelling te zijn.

Coekie[/size]
[/edit]
In your neighbourhood.

Laatst gewijzigd door Coekie : 23 juni 2005 om 14:02.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 14:44   #8
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie

Coekie
Spaanse siësta in gevaar

Lekker luieren is er voor de
Spanjaarden niet meer bij.

Lange werkdagen en late avondjes uit met vrienden zijn in Spanje dagelijkse kost. En om dat alles beter doenbaar te maken, was er de siësta. Helaas ziet 's lands geglobaliseerde bedrijfscultuur het middagdutje als niet productief, waardoor de Spanjaarden plots hun recht dreigen te verliezen op het even wegdutten tijdens de namiddag.

De mondialisering en het stijgende aantal multinationals in het land brengen met zich mee dat zakenlui het zich niet meer kunnen veroorloven om voor enkele uren van voor hun bureau te verdwijnen. Om dat te compenseren, zouden de kantooruren in Spanje vroeger moeten eindigen, zo vindt een Spaanse adviesgroep.

,,Tegenwoordig nemen nog slechts weinig Spanjaarden een siësta en uit studies is gebleken dat we per nacht gemiddeld één uur minder slapen dan andere Europeanen'', zegt Fernando Buqueras y Bach, voorzitter van de adviesgroep.

Te weinig slaap is gevaarlijk, waarschuwt hij. In Spanje ligt het aantal ongevallen in het verkeer, op het werk en thuis opmerkelijk hoger. Buqueras roept de overheid dan ook op om de werkdag te verkorten en de kantooruren meer af te stemmen op de rest van Europa. Maar de rest van Europa kan misschien wat leren van Spanje en de Spanjaarden zouden er beter aan doen hun principe van de traditionele siësta niet zo vlug af te voeren.

Die twee uurtjes slaap overdag mogen dan overdreven lijken, volgens dokters doet een middagdutje de kans op stress en hartziekten wel degelijk fel verminderen.
(bron: De Standaard)

Pas op he! ik zeg niet dat het een verplichting is opgelegt door Europa,maar wel een soort norm om met Europa mee te gaan.
Oud 23 juni 2005, 16:15   #9
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Laat die Spanjaarden hun siesta eens behouden A.U.B. Dat is nu iets wat deel uitmaakt van hen samenleving en iets wat zij handig uitspelen wat betreft toerisme. En toerisme draagt ook bij aan de economie zou ik zo denken. En wees gerust, wie daar een horecazaak begint, verdiend het meest tijdens de siesta, want dan doet een groot deel die niet werkt op dat ogenblik net een terrasje.

En het maakt deel uit van hen Cultuur, wat de toeristen net graag hebben.[edit]
[size=1]After edit by Dekoster on 23-06-2005 at 17:16
Reason:

Laat die Spanjaarden hun siesta eens behouden A.U.B. Dat is nu iets wat deel uitmaakt van hen samenleving en iets wat zij handig uitspelen wat betreft toerisme. En toerisme draagt ook bij aan de economie zou ik zo denken. En wees gerust, wie daar een horecazaak begint, verdiend het meest tijdens de siesta, want dan doet een groot deel die niet werkt op dat ogenblik net een terrasje.

En het maakt deel uit van hen Cultuur, wat de toeristen net graag hebben.[/size]

Laat die Spanjaarden hun siesta eens behouden A.U.B. Dat is nu iets wat deel uitmaakt van hen samenleving en iets wat zij handig uitspelen wat betreft toerisme. En toerisme draagt ook bij aan de economie zou ik zo denken. En wees gerust, wie daar een horecazaak begint, verdiend het meest tijdens de siesta, want dan doet een groot deel die niet werkt op dat ogenblik net een terrasje.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dekoster : 23 juni 2005 om 16:16.
Dekoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 16:38   #10
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Sluit ik mij bij aan, Dekoster.
Oud 23 juni 2005, 16:41   #11
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet
Europa heeft niks te beslissen, het zijn de lidstaten die dat doen.
Enfin, zo zou het moeten zijn
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 16:43   #12
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Belachelijk!!!
Oud 23 juni 2005, 16:53   #13
skaldis
Banneling

Standaard

Ik vind het zelfs schandalig dat we op die luttele 8 uurtjes die we op een dag mogen werken nog 20 minuten moeten gaan eten ook. Gelukkig is dat onbetaald anders zou ik me er zwaar schuldig over voelen tegenover mijn heer en meester.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 16:53   #14
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster

En het maakt deel uit van hen Cultuur, wat de toeristen net graag hebben.
Vind ik ook, net als hun stierengevechten deel uitmaken van de spaanse kultuur. Het is misschien wreed voor de dieren, maar toch heeft het iets, zeker in de toparena's in Valencia en Burgos.
Oud 23 juni 2005, 17:02   #15
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zouden WIJ beter afstemmen op Spanje! Ik wil ook een Siësta nondedju! Zeker als het zo warm is!
Oud 25 juni 2005, 00:41   #16
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Eigenlijk zouden WIJ beter afstemmen op Spanje! Ik wil ook een Siësta nondedju! Zeker als het zo warm is!
idd. in zo n weer werken voor een appel en ei is voor den onnozelen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 08:53   #17
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Sommige kiekens krijgen zelfs, met of zonder siesta, geen ei gelegd...
Aan een appel geraken zouden ze eventueel wel kunnen, omdat die, als ze rijp zijn, van de boom vallen en, met wat geluk - maar dat moet men zelf zoeken - in hun grijppollekes...
En zo'n mensen gaan zorgen dat de echte kansarmen het beter gaan krijgen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 09:46   #18
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Vind ik ook, net als hun stierengevechten deel uitmaken van de spaanse kultuur. Het is misschien wreed voor de dieren, maar toch heeft het iets, zeker in de toparena's in Valencia en Burgos.
Als het gaat over de siësta dan ben ik er helemaal mee eens da ze deze traditie moeten kunnen behouden.
Maar die stierengevechten zijn gewoon schandalig.Ik snap niet hoe je je zelf menselijk en liefdevol kunt voelen en dan toch naar dit soort gruweldaden met gejuich kunt kijken.
Bij de Inca's hoorde het hart uithalen bij een levende persoon ook bij hun cultuur, is dit een reden om dit dan te blijven doen?
U vind misschien van " het is toch maar een beest" maar deze mentaliteit zegt dan al heel veel over uzelf
Men kan diezelfde traditie van het stierenvechten heel goed behouden op een diervriendelijke manier.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 10:09   #19
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Voor zover ik weet zijn er ook stierengevechten in Mexico, Portugal en Frankrijk, maar daar worden die dieren toch niet gedood. Of heb ik het verkeerd voor?
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 11:15   #20
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Waar ik werk is het de afgelopen dagen tussen de 55 en 60 graden geworden. Een goede vriend van mij die, in Nederland werkt, heeft gewerkt in een plaats waar het op een bepaald ogenblik 72 graden was, en hij verricht dan nog zware handenarbeid... Wij moeten het dan doen met iets meer drinken.

Ik zou er niet mee inzitten als ze hier in België in warme tijden een verplichte siësta zouden invoeren. Enkel al om de gezondheid en de concentratie op peil te houden. Want ik kan uit ondervinding spreken als ik zeg dat de concentratie zakt na enkele uren, de kans op ongelukken vergroot enkel, en de productiviteit komt op een laag pitje te staan. Maar ja, ik moet mijn werk uitvoeren anders zijn de klanten niet tevreden he... dat je na je werkdag dubbel zo moe bent enkel door de warmte en dat je in de nacht slecht slaapt omdat je in je eigen zweet ligt te rollen, daar kunnen de bazen niets aan doen he...

Dat het maar vlug begint te sneeuwen [edit]
[size=1]After edit by Abiogenesis on 25-06-2005 at 12:15
Reason:

Waar ik werk is het de afgelopen dagen tussen de 55 en 60 graden geworden. Een goede vriend van mij die, in Nederland werkt, heeft gewerkt in een plaats waar het op een bepaald ogenblik 72 graden was, en hij verricht dan nog zware handenarbeid... Wij moeten het dan doen met iets meer drinken.

Ik zou er niet mee inzitten als ze hier in België in warme tijden een verplichte siësta zouden invoeren. Enkel al om de gezondheid en de concentratie op peil te houden. Want ik kan uit ondervinding spreken als ik zeg dat de concentratie zakt na enkele uren, de kans op ongelukken vergroot enkel, en de productiviteit komt op een laag pitje te staan. Maar ja, ik moet mijn werk uitvoeren anders zijn de klanten niet tevreden he... dat je na je werkdag dubbel zo moe bent enkel door de warmte en dat je in de nacht slecht slaapt omdat je in je eigen zweet ligt te rollen, daar kunnen de bazen niets aan doen he...

Dat het maar vlug begint te sneeuwen [/size]

Waar ik werk is het de afgelopen dagen tussen de 55 en 60 graden geworden. Een goede vriend van mij die, in Nederland werkt, heeft gewerkt in een plaats waar het op een bepaald ogenblik 72 graden was, en hij verricht dan nog zware handenarbeid... (containers met de hand lossen). Wij moeten het dan doen met iets meer drinken.

Dat het maar vlug begint te sneeuwen [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 25 juni 2005 om 11:15.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be