![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb zelf nogal een brede linkse interesse en volg dus zowel sites van LSP, Vonk, PVDA, SAP en dus ook De Nar (anarchistisch blad).
't Valt me eigenlijk enorm op dat enkel de anarchisten aandacht besteden aan de situaties in de gevangenissen en gedetineerden. 't Lijkt logisch als je er vanuit gaat dat er zoiets bestaat als klassejustitie die vlugger illegalen opsluit dan frauderende CEO's. Maar waarom dan zo weinig aandacht vanuit de andere linksen ? Treffend vb lijkt me het feit dat bvb LSP het vooral opneemt voor stakende cipiers en veel minder voor de actuele situatie van gedetineerden. Begrijp me niet verkeerd ik wil hier weer geen moddersmijt-wedstrijdje beginnen, ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening hierover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We stellen alleen dat gevangen er alle belang bij hebben dat cipiers in goede omstandigheden hun werk kunnen doen. Dit is helemaal geen kwestie van minder aandacht te hebben voor gevangenen.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de discussie. http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...1/cipiers.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, dat was ook een vrij vurig thema in de discussies die ontstaan waren tussen de vijfde internationale en het CWI, in een workshop tijdens de G8... Die vonden dat je cipiers niet als arbeiders mocht beschouwen, en dat we niet voor hun rechten mogen opkomen. Dat vinden de anarchisten dus ook.
Wij daarentegen stellen dat we politie en cipiers moeten steunen in hun eisen wat betreft betere arbeidseisen, lonen, enzovoort, als deel van de arbeidersklasse, in tegenstelling tot de anarchisten. Daarentegen steunen we geen eisen voor betere bewapening en eender welke eis die intreedt tegen de rechten van de arbeidersklasse in het geheel of welke de staatsrepressie zou kunnen versterken.
![]() |
#4 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Riekt toch wel wat naar corporatisme voor mij hoor. Waar trek je dan de lijn nog hé. Straks met LSP gaan betogen voor een loonsverhoging van de flikken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Blijkbaar zien jullie het dan anders ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Politie, cipiers mogen dan mss tot de arbeidersklasse behoren maar samen met oa deurwaarders verdedigen ze vooral de burgelijke maatschappij! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar de vraag is dan natuurlijk waar je de grens trekt. Zijn ook hulpverleners een deel van het controle en repressieapparaat ? Hoewel ik er zelf ook één ben heb ik het gevoel dat ik vaak bezig ben met de controle en bestraffing van individuen die in de shit zitten door de hele maatschappelijke construct. Het maatschappelijk werk als glijmiddel voor de kapitalisten om de arbeidersklasse eens goed te pakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben ook niet meteen grootste maatjes met de flikken, en ik vrees dat dat geld voor de meeste van mijn kameraden... Denk maar aan de anti-NSV betoging vorig jaar, waar de flikken leuk meevochten met de fascisten en denk maar aan de repressie die ze de laatste weken tegen ons gebruikten op de zomerfestivals.
Maar anderzijds moet je politieke en economische perspectieven gescheiden houden van persoonlijke appreciaties. Wij zijn voor de afschaffing van staand e leger en de politie om ze te vervangen door vrijwillige arbeidersmilities. Wij zijn tegen het instituut politie als repressief orgaan van de burgerlijke staat. Maar de individuele cipier is economisch gezien een arbeider die zijn loon verdient door arbeid te leveren en in die zin, en enkel! in die zin moeten de rechten als deel van de arbeidersklasse verdedigd worden. Voor flikken moet je nog voorzichtiger zijn, maar dan nog...[edit] [size=1]Edit:[/size]
![]() Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 26 augustus 2005 om 11:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik vond het citaat van belang omdat ik duidelijk wil krijgen hoelang iemand in sé tot de arbeidersklasse kan behoren. Als ik jullie redenering doortrek waren de SS'ers in de vernietigingskampen ook maar gewoon arbeiders/soldaten die een loonsverhoging verdienden voor hun vuil jobke. (sorry 't is scherp gesteld ik weet het). En nog eens , ik viseer het LSP niet hé. Ik heb gewoon jullie tekstje gelezen omtrent stakende cipiers. Rond gedetineerden heb ik bij andere partijen ook nog niks gelezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ok
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leg dat eens uit aan de slachtoffers van verkrachting, aan de familie van de Dutroux slachtoffers... Elke maatschappij, ook een communistische, zal misdadigers in zijn rangen kennen, en het is de taak van de gemeenschap die dan ook te bestraffen. Zulke eenzijdige visie op de 'repressie' is goed voor kortzichtige anarchisten.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik ben er van overtuigd dat er binnen iedere gemeenschap (zelfs anarchistische) misdaden voorkomen. Dat een misdaad bestraft moet worden lijkt me eveneens evident, zelfs voor anarchisten. Waar ik u niet in volg is de "kortzichtige" idee dat ons gevangeniswezen en justitie an sich na de straf betere mensen aflevert. Ik ga hier geen teksten citeren maar ik denk dat het algemeen geweten is dat mensen erger de gevangenis uitkomen dan ze er ingegaan zijn. Verder geloof ik in het feit dat we hier kunnen spreken over een klasse-justitie die enkel uit is op bestraffing en niets meer. Het detentiewezen is echter geen hot item en haalt ook binnen linkse partijen enkel de actualiteit als de cipiers staken. Vandaar dus deze posting |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En mogen cipiers dan niet staken? Als werkende mensen hebben zij ook rechten.
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() natuurlijk zijn cipiers en SS'ers exact hetzelfde (sarcasme)
![]() |
#16 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als je bvb maar 1 uur van de 24 uit je cel mag om te wandelen, een cel die berekend is op 2 maar waar je met 4 zit en dan breekt een staking uit van cipiers waardoor zelfs dit 1 uur wegvalt wat komt er dan op het nieuws ? Flikken die de minimumdienst van de cipiers overnemen. Een vakbondsdelegé die praat over de overbevolking, het personeelstekort en lage lonen. Allemaal terecht hé maar over de gedetineerden hoor ik niks. Voor en na hun straf zijn 't ook maar proleten zoals ons hoor, geen aliens ! 't Is hoog tijd voor een gevangenenvakbond, maar ik zie enkel de anarchisten vragen stellen en niemand anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze moeten gestraft worden voor hun misdaden, en die straf moet een ontradend effect hebben. Het moeten geen priesters of ingenieurs worden hoor, gewoon bravere burgers. Of onschadelijke burgers...
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laten we misschien een extreem vb nemen, een serieverkrachter als Dutroux of Fourniret. Eerst pleegden ze hun daden maar lieten de slachtoffers lopen, toen werden ze gepakt en achter slot en grendel gestoken. Wat was het resultaat toen ze vrij kwamen ? Dat de straf een gevolg kreeg op hun modus operandi (meisjes laten lopen) en ze bijgevolg deze aanpasten (meisjes doden). Ik ben niet zo naiëf te geloven dat zo'n mensen met een paar babbelkes met een psychiater na hun eerste misdaden niet zouden hervallen maar gevangenisstraf helpt ook niet hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Stel, u pleegt een bankoverval en vliegt voor 5 jaar de gevangenis in. U komt vooreerst al in een te kleine cel, want overbevolkt. De kans dat in die 5 jaar de bezoeken van uw familie, partner, kinderen ... steeds meer gaan afnemen of uitblijven is vrij groot, die mensen hebben niet altijd de moed om 1 dag kwijt te zijn voor een bezoek van 45min.. U bent ook voortdurend omringd door criminelen die eigenlijk uw familie gaan beginnen vervangen. De sociale dienst van de gevangenis heeft geen tijd voor een gesprek want is onderbemand. Wat er wel vlotjes voorhanden is is allerhande medicatie om u rustig te houden, dat u er een verslaving aan overhoudt is niet ondenkbaar. Uiteindelijk komt het einde van de tunnel in zicht en komt de datum van uw vrijlating. Helaas voor u is dat op een vrijdagmiddag en heeft men geen opvangadres meer voor u gevonden. Bijgevolg staat u na 5 jaar weer op straat, de banden met uw familie doorbroken, een verslavinkske erbij, veel criminele vrienden en een serieus strafblad waarmee u mag gaan solliciteren. Wat heeft u dan eigenlijk nog te vrezen van een nieuwe gevangenisstraf ? Los van schuld of onschuld creeëren onze gevangenissen nieuwe criminaliteit. |
|
![]() |
![]() |