Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2003, 11:16   #1
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Dit artikel komt uit 'Het Belang Van Limburg' van 24 juni 2003 :

Het gebruik van synthetische drugs is de laatste jaren in België sterk gestegen. Zo worden in ons land jaarlijks naar schatting 8 ton synthetische drugs - vooral xtc - verbruikt. Dat vernam Belga maandag van Charles De Winter, chef van de Dienst Drugs binnen de federale politie. De productie in België zou nog een pak hoger liggen. Een kilo xtc is goed voor zowat 3.000 pillen. Omgerekend gaat het dus om ongeveer 24 miljoen pillen die per jaar in ons land zouden worden geslikt. En dat terwijl tien jaar geleden het verbruik "vrij beperkt" was, aldus De Winter.

Precieze cijfers over de productie kon De Winter niet geven, maar indicatief is volgens hem dat 90 procent van de xtc die in de VS in beslag wordt genomen, afkomstig is uit Nederland en België. Twintig procent van die in beslag genomen xtc zou uit België komen. Als oorzaak wijst hoofdcommissaris De Winter op de banalisering van de drugs in het recreatieve milieu. "De jongeren ervaren het als horende tot het uitgaanspatroon. Het is een soort ritueel geworden". Bovendien heeft dat uitgaanspatroon zich ook veralgemeend. Ook nam de prijs van de xtc de laatste jaren een vrije val. Terwijl de prijs voor een pilletje nu 3 tot 5 euro bedraagt, lag dat bedrag twee jaar geleden nog op 10 euro of meer. Ter vergelijking: in de VS wordt al gauw 20 tot 30 euro betaald voor een xtc-pilletje, wat meteen ook de aanzienlijke uitvoer naar de VS verklaart.

De voorbije drie jaar heeft de politie 27 illegale xtc-labo's ontdekt en ontmanteld. De zeven jaren voordien ging het in totaal om amper tien productiesites. Opmerkelijk is volgens De Winter dat de meeste labo's die de drie voorbije jaren werden ontdekt, aan het licht kwamen door politiespeurwerk, terwijl hun ontmanteling voordien veeleer het gevolg van toeval. De Winter kondigde ook aan dat de detectie, ontmanteling van bendes en de waakzaamheid aan de buitengrenzen zal worden opgevoerd. De strijd tegen synthetische drugs is de eerste prioriteit in het luik 'Drugs' van het Nationaal Veiligheidsplan.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:34   #2
::Marginaal::
Lokaal Raadslid

::Marginaal::'s schermafbeelding

Standaard

Volgens Democratsteve moeten we dit toelaten hé. Gewoon verkopen in speciaalzaken, waar iedereen eraan kan. Want, onze inspanningen om drugsverspreiding te bestrijden werken contraproductief ofzo
Oud 24 juni 2003, 11:38   #3
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Zo'n aantallen tonen volgens mij aan dat je dat sowieso niet zomaar kan tegengaan... Als er speciale zaken zouden zijn, dan zou de regering ook een soort kwaliteitscontrole kunnen doorvoeren, waardoor de slachtoffers misschien al beperkt kunnen worden...
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:41   #4
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

[size=6]Amaai, 24 miljoen! Dat is veel![/size]

Ik verschiet wel een beetje ze... en ondertussen weet toch wel iedereen hoe gevaarlijk het is?
Oud 24 juni 2003, 11:53   #5
Jabbe
Burger

Jabbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jabbe
Standaard

Ik moet serieus toegeven dat ik het toch ook niet meer goed weet.

Ik heb altijd geijverd, en ik zal het altijd blijven doen, voor de legalisering van cannabis; en steeds vroegen mensen me (omdat ze geen echte argumenten tégen hadden en gewoon schrik hadden): jamaar, waar trek je de grens dan?
Voor mij was dat steeds duidelijk: Cannabis is absoluut niet erger dan alcohol of tabak, dus consequent gezien wordt dat allemaal legaal. Na cannabis had ik onmiddellijk een duidelijke streep getrokken, daarachter hebben we bij mijn weten toch echt te maken met gevaarlijke drugs.

Maar nu ik zowat overal rond me stemmen hoor opgaan over het experimenteren met Xtc, en fijne gedachtjes in de richting van het gedogen van Xtc en Cocaine, begin ik toch serieus te twijfelen.

Cliché: het is nooit zo simpel als je dacht dat het kon zijn
Oud 24 juni 2003, 12:06   #6
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Zo'n aantallen tonen volgens mij aan dat je dat sowieso niet zomaar kan tegengaan... Als er speciale zaken zouden zijn, dan zou de regering ook een soort kwaliteitscontrole kunnen doorvoeren, waardoor de slachtoffers misschien al beperkt kunnen worden...
Kwaliteitscontrole? Het is en blijft een gevaarlijke drug. En als je het legaal zou verkopen, dan zou je maar kleine hoeveelheden mogen verkopen...en dan raken grote hoeveelheden ook weer in een apart circuit... kwaliteitscontrole? Daar is geen kwaliteit aan... elk zinnig mens zou dat verbieden omwille van zijn gevaarlijkheid. Het valt niet te vergelijken met cannabis. De grens wordt getrokken na cannabis !

Ik heb in een andere thread ook al gezegd dat ge de medicamenten ook nie zomaar kunt kopen... Als antibiotica zomaar te verkrijgen zou zijn, zouden er vele mensen dat misbruiken en zou onze resistentie pijlsnel dalen. Drugsbestrijding is moeilijk, maar daarom niet opgeven. Deze cijfers tonen alleen maar dat de bestrijding efficiënter kan.
Oud 24 juni 2003, 14:12   #7
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Als die 24 miljoen even juist is als de 20-30 Euro die ge zogezegd in de VS zou betalen voor een XTC pil, hecht ik niet veel waarde aan dit artikel.
Oud 24 juni 2003, 14:13   #8
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Als die 24 miljoen even juist is als de 20-30 Euro die ge zogezegd in de VS zou betalen voor een XTC pil, hecht ik niet veel waarde aan dit artikel.
Hoeveel is de straatwaarde van zo een pilletje dan ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 14:42   #9
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

SOFT-DRUGS MOETEN TERUG IN HET STRAFRECHT

DRUGDEALERS MOETEN KEIHARD AANGEPAKT WORDEN

De resultaten i.v.m. drugs van de rondvraag van de Vlaamse Vereniging voor Alcohol en Drugs zijn angstaanjagend. Het aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar dat wel eens met cannabis heeft geëxperimenteerd, is sinds 1999 verdubbeld. Een kwart van dat jonge volkje gebruikt wel eens cannabis. In elke leeftijdscategorie is er een stijging te noteren. Bij de leeftijd van 12 jaar is die 1 %, bij de 18-jarigen maar liefst 31%.

Maar het is nog erger dan dat. Vooral de synthetische en veel gevaarlijker drugs als XTC zijn enorm in trek in ons land. Dit land telt niet alleen het grootste aantal verbruikers per aantal inwoners, het is ook nog eens de grootste producent van dat vergif.

Het spreekt vanzelf dat de nieuwe drugwet en de gebrekkige informatie daaromtrent desastreuze gevolgen heeft gehad inzake druggebruik bij jongeren. Nu de wet al een heel tijdje in voege is, weet nog altijd niemand wat nu eigenlijk mag en wat niet. Zo is een groot deel van de jonge bevolking er van overtuigd dat het roken van een jointje op een festival toegelaten is, terwijl dat nog altijd bij wet verboden is. Zo is er een sfeer ontstaan bij de jongeren dat druggebruik überhaupt niet wordt bestraft. Ze zijn er gerust in en dus laten ze zich al makkelijker verleiden tot druggebruik.

Het Vlaams Blok is dan ook van mening dat de “nieuwe” drugwet dringend in de prullenmand moet verdwijnen en dat het bezit en gebruik van softdrugs opnieuw in de strafwet moet geplaatst worden. Op zijn minst zal het voor de jongeren duidelijk zijn dat het gebruik van drugs verboden is, wat de twijfelaars alleszins zal nopen om van drugs af te blijven.

Maar ook de dealers moeten keihard aangepakt worden. Het zijn de dealers die tenslotte honderden levens verwoesten met het verkopen van drugs. Er kan dus geen straf te zwaar zijn voor drugdealers die een dodelijke hoeveelheid drugs verkopen. De strijd tegen drugs moet opgenomen worden in het prioriteitenlijstje van de politie. Ook moeten er voldoende politiemanschappen en middelen ingezet worden om de verschillende laboratoria van synthetische drugs overal te lande te ontmantelen.

Voor het Vlaams Blok kan het niet dat onze jeugd op haast systematische wijze letterlijk vergiftigd wordt. De verantwoordelijkheid van de traditionele partijen is wat dat betreft verpletterend! Het is hoog tijd dat hun zogenaamd ‘modieuze’ geflikflooi met drugs een halt wordt toegeroepen.

Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 14:45   #10
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok
Jij hebt echt geen eigen mening hé?! Ben je propaganda-verantwoordelijke van het blok misschien?
Oud 24 juni 2003, 15:05   #11
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

De resultaten i.v.m. drugs van de rondvraag van de Vlaamse Vereniging voor Alcohol en Drugs zijn angstaanjagend. Het aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar dat wel eens met cannabis heeft geëxperimenteerd, is sinds 1999 verdubbeld. Een kwart van dat jonge volkje gebruikt wel eens cannabis. In elke leeftijdscategorie is er een stijging te noteren. Bij de leeftijd van 12 jaar is die 1 %, bij de 18-jarigen maar liefst 31%.

Maar het is nog erger dan dat. Vooral de synthetische en veel gevaarlijker drugs als XTC zijn enorm in trek in ons land. Dit land telt niet alleen het grootste aantal verbruikers per aantal inwoners, het is ook nog eens de grootste producent van dat vergif.

Het spreekt vanzelf dat de nieuwe drugwet en de gebrekkige informatie daaromtrent desastreuze gevolgen heeft gehad inzake druggebruik bij jongeren. Nu de wet al een heel tijdje in voege is, weet nog altijd niemand wat nu eigenlijk mag en wat niet. Zo is een groot deel van de jonge bevolking er van overtuigd dat het roken van een jointje op een festival toegelaten is, terwijl dat nog altijd bij wet verboden is. Zo is er een sfeer ontstaan bij de jongeren dat druggebruik überhaupt niet wordt bestraft. Ze zijn er gerust in en dus laten ze zich al makkelijker verleiden tot druggebruik.

Het Vlaams Blok is dan ook van mening dat de “nieuwe” drugwet dringend in de prullenmand moet verdwijnen en dat het bezit en gebruik van softdrugs opnieuw in de strafwet moet geplaatst worden. Op zijn minst zal het voor de jongeren duidelijk zijn dat het gebruik van drugs verboden is, wat de twijfelaars alleszins zal nopen om van drugs af te blijven.

Maar ook de dealers moeten keihard aangepakt worden. Het zijn de dealers die tenslotte honderden levens verwoesten met het verkopen van drugs. Er kan dus geen straf te zwaar zijn voor drugdealers die een dodelijke hoeveelheid drugs verkopen. De strijd tegen drugs moet opgenomen worden in het prioriteitenlijstje van de politie. Ook moeten er voldoende politiemanschappen en middelen ingezet worden om de verschillende laboratoria van synthetische drugs overal te lande te ontmantelen.

Voor het Vlaams Blok kan het niet dat onze jeugd op haast systematische wijze letterlijk vergiftigd wordt. De verantwoordelijkheid van de traditionele partijen is wat dat betreft verpletterend! Het is hoog tijd dat hun zogenaamd ‘modieuze’ geflikflooi met drugs een halt wordt toegeroepen.

Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok
Cannabis en XTC zijn twee héél verschillende dingen.
Oud 24 juni 2003, 15:28   #12
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Ik trek de grens vlak achter alcohol (verkrijgbaar in drank met een bepaald maximumgehalte) en voor tabak (schadelijk voor de gezondheid), cannabis, xtc, en noem maar op.

Alle drugs moeten op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn via de apotheker voor mensen die eraan verslaafd zijn.

Zware drugs mogen slechts gebruikt worden onder medisch toezicht in klinieken.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 15:33   #13
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Alle drugs moeten op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn via de apotheker voor mensen die eraan verslaafd zijn.

da's goed , om de verslaving te laten bestaan of zo ?
kirie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 15:40   #14
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Dus, omdat het jonge volkje niet precies weet wat mag en niet mag, moet ook onschadelijke drugs als cannabis maar in het strafrecht? Typisch het Blok: altijd de makkelijkste oplossing. In plaats van cannabis te legaliseren en dan een duidelijke streep te trekken en de jongeren te sensibiliseren.

Cannabis is, net zoals tabak en alcohol, schadelijk voor de gezondheid, dat weet iedereen onderhand toch wel. Ikzelf heb geen nood aan een joint of aan een cigaret, maar als anderen dat wel hebben, tja...
Daarom vind ik dat men niet dubbelzinnig moet doen en cannabis VOLLEDIG moet legaliseren. De hypocrisie (alcohol en tabak wel, soft-drugs niet) kan niet.
Ikzelf ga elke week naar het voetbal. En ja, daar kom je iedereen tegen. Zelf ken ik een paar 'rokers' en die zijn veel plezanter en aangenamer dan hun dronken collega's.

Achter de cannabis moet dan wel een duidelijke lijn getrokken worden. Alle drugs wat hierna komt, moet verboden zijn en zeer zwaar bestraft worden, zeker de dealers moet men zware geldboetes en gevangenisstraffen opleggen, m.a.w. men moet zowel het nuttigen als het dealen van harddrugs ontmoedigen.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 15:46   #15
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Citaat:

da's goed , om de verslaving te laten bestaan of zo ?
Om de drugs en de drugverslaafden uit het criminele circuit te halen en het afkicken gecontroleerd te laten verlopen.
Oud 24 juni 2003, 15:53   #16
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik trek de grens vlak achter alcohol (verkrijgbaar in drank met een bepaald maximumgehalte) en voor tabak (schadelijk voor de gezondheid), cannabis, xtc, en noem maar op.

Alcohol is gevaarlijker dan cannabis hoor. Er zijn trouwens geen cannabisdoden bekend. XTC dat is pas gevaarlijk en kun je in geen geval in dezelfde categorie als cannabis steken. Het is tijd dat er een eens een betere kennis komt over drugs. XTC is gewoon pure vuiligheid. Van cannabis en alcohol kun je tenminste op een deftige manier genieten.

Ik kan je wel nog enigzins volgen, wanneer je zegt dat ze op voorschrift verkrijgbaar moeten kunnen zijn. Dat is mss nog nie zo'n onnozel gedacht.
De verslaafden moeten idd uit het criminele circuit geraken. De echte criminelen zijn de grote dealers.
Oud 24 juni 2003, 15:59   #17
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Typisch het Blok: altijd de makkelijkste oplossing. In plaats van cannabis te legaliseren en dan een duidelijke streep te trekken en de jongeren te sensibiliseren.
ja onafhankelijk vlaanderen, iets legaliseren , dat lijkt me een véél makkelijker oplossing zenne dan het niet te doen.
Oud 24 juni 2003, 16:04   #18
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
Citaat:

Alcohol is gevaarlijker dan cannabis hoor. Er zijn trouwens geen cannabisdoden bekend. XTC dat is pas gevaarlijk en kun je in geen geval in dezelfde categorie als cannabis steken. Het is tijd dat er een eens een betere kennis komt over drugs. XTC is gewoon pure vuiligheid. Van cannabis en alcohol kun je tenminste op een deftige manier genieten.
Het hangt in de eerste plaats van de DOSIS af.

Alles is gevaarlijk als je het in te grote dosissen naar binnen werkt. Als je heel veel look eet begin je bijvoorbeeld te hallucineren (iets wat mij niet zal overkomen, want ik kan de stank ervan niet uitstaan ). Zo kan je zelfs sterven door een bepaald voedselproduct overmatig te eten.

Alcohol is een stof die van nature uit voorkomt in de stofwisselingscyclus bij mensen en dieren en in beperkte dosissen is alcohol helemaal niet schadelijk.

Haal de drugs uit het criminele circuit en zorg dat alcohol enkel verkrijgbaar is op plaatsen waar er voldoende sociale controle is om misbruik ervan te kunnen indijken.
Oud 24 juni 2003, 16:08   #19
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
.......zorg dat alcohol enkel verkrijgbaar is op plaatsen waar er voldoende sociale controle is om misbruik ervan te kunnen indijken.
bij den apotheker ? Met of zonder voorschrift ?
Oud 24 juni 2003, 16:12   #20
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Dit artikel komt uit 'Het Belang Van Limburg' van 24 juni 2003 :
[i]Het gebruik van synthetische drugs is de laatste jaren in België sterk gestegen. Zo worden in ons land jaarlijks naar schatting 8 ton synthetische drugs - vooral xtc - verbruikt.
Maak het moeilijk en gevaarlijk en men gebruikt nog maar veel minder. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een dealer te pakken te krijgen. Laat wat jonge agenten in het millieu los die op zoek gaan naar wat XTC en je hebt die mannen zo beet. Waarom doet men dat niet, of is onze strafwet onaangepast.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be